Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rail Bezetmelding C-Rail

Gestart door droopy2905 zaterdag 31 augustus 2019, 13:30:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2019

offline
Rail Bezetmelding C-Rail
Hoi iedereen,
Zou graag rail bezetmelding willen integreren in onze baan.
Wat heb ik nodig : 1 S88-N en dan heb ik al her en der gelezen van C-rail door te slijpen (- kant)
Is er echter geen andere manier, bv schakelrail, isolatoren plaatsen, maar dat doorknippen/slijpen dat is mij er iets over.
Graag voorstellen, met of zonder foto/tekening
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
je kan schakelrails of reedcontacten (en nog zoveel andere dingen) gebruiken,maar doorknippen is het goedkoopst en meest betrouwbaar;


mvg,
Michel
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
met een dremel is het doorslijpen een fluitje van een cent en inderdaad op internet en de wiki hier genoeg te vinden :D

mvg,

Ruud
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 :D dank u
Doe ik
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
hoi iedereen. Ondertussen Wiki onderste bovengehaald.
Doorslijpen van ... is inderdaad een oplossing en goedkoop. Maar wat ik niet kan opmaken uit de uitleg, je slijpt dus van één rail de massa door, telkens aan dezelfde kant. Bv. Rechts als je het bekijkt alsof je in de loc zit en vooruit rijd. Diezelfde kant isoleer je ook. Maar bv mijn "blokken" zijn 1,5 m groot. Doe ik dan de eerste en de laatste rail "doorslijpen" of doe je alle rails in dat "blok" van 1,5 m ?
Dat is anders wel een deftig jobke... vandaar schakelrail, GEEN contactrail he. Kan iemand mij daar met verder helpen ? Wiki niets van teruggevonden... :?
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
alle rails (ëén railstaaf) in het blok doorslijpen
eerste en laatste rail (aansluiting doorgeslepen railstaaf) isoleren

cees
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Voor algehele detectie van je baan alle rails knippen met uitzondering van wissels.

Per rail dien je twee keer te knippen of slijpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Als je de railstaaf gaat doorslijpen dan moet je dat op de juiste plaats doen, anders heb je nog steeds via de onderzijde een verbinding met de railstaaf aan de andere zijde.
Verder als je dan volledige detectie over 1,5 mtr wil, dan moet je ieder stukje rails wat je hebt door geslepen aansluiten op de melder, als dat 8 stukjes rails dus 8 draadjes voor dezelfde melder. Of dat nu zo handig is heb zo mijn twijfels.

Handiger is gewoon aan de onderzijde knippen en aan de beide isoleren, dus aan het begin en eind van de 1,5 mtr.

Groetjes.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 @citaat

Die 8 draadjes moet je eens uitleggen Wim.

Ik kom niet verder dan 2 of 3 draadjes / melders per blok.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Ik heb er ook 3 per blok.
1=inrijmelder, 2=afremmelder, en 3=stopmelder.
Mooier kan ik het niet maken.



Mvg Bert
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 :? :O mannen probeer een beetje op dezelfde lijn te zitten hé.
Maw, op de lengte van mijn blok, 1,5 m, knip ik de eerste + de laatste rail. De eerste rail isoleer ik aan beide kanten ? Idem laatste ?
Ja, uiteindelijk weet ik het echt niet meer hoor. Tekening ? ? ?

Zeg er is hier nu niemand die met een schakelrail werkt, of op zijn minst mij een goede uitleg kan over geven...
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Nee, als je bezetmelding wilt over een lengte van 1,5 m zul je alle rails in die sectie moeten "knippen". En wat schakelrails betreft: het kan wel, maar met een hoop mitsen en maren... Zo zal de sleper van de loc het blok "vrij" geven als deze het blok uitrijdt, maar de sleep (waarvan het systeem niet weet hoe lang die is) rijdt nog in het blok. En hoe zal het reageren als een van de wagens ook een sleepcontact heeft? Lijkt me niet echt betrouwbaar...
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Tip : Met 2.8mm crimp connectortjes kun je de aansluitingen maken aan je rails. Dan hoef je niet te solderen aan je rails.

Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.com/item/32752653633.html
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 @citaat
dat wordt juist afgeraden omdat door het rijden op de rails , lees trillingen, zo'n connector los schiet.
trouwens of je leert op deze manier solderen en een draad op zo'n lipje solderen is redelijk eenvoudig.  :P 
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Onzin, die dingen zijn soms niet los te krijgen tenzij je een tang gebruikt! Wat is overigens je bron?
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 @citaat
tuurlijk heb je het recht op je mening, maar ik ook.. ;)
daarnaast ga ik niet mee in bronvermelding in de zin van een (civiele) procedure of iets dergelijk en daar moet je het mee doen. :D
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Gewoon alle railsen knippen/slijpen, gelijk naast het soldeerlipje, 2x per rail !! Rijd je in het blok maar 1 kant op, 2 melders. Berijd je het blok van beide kanten,3 melders.

Peter heeft hier hele mooie documentatie van overigens.......... >:-D
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Citaat van: feniks op donderdag 05 september 2019, 17:58:51
ga ik niet mee in bronvermelding

Geen onderbouwing, geen bronvermelding... Dank je voor de bevestiging van mijn vermoedens. Inderdaad onzin dus.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Citaat van: robert39 op donderdag 05 september 2019, 18:17:31
Gewoon alle railsen knippen/slijpen, gelijk naast het soldeerlipje, 2x per rail !! Rijd je in het blok maar 1 kant op, 2 melders. Berijd je het blok van beide kanten,3 melders.

Peter heeft hier hele mooie documentatie van overigens.......... >:-D

En per melder / sectie in je blok isolatie aanbrengen.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Citeer
Geen onderbouwing, geen bronvermelding... Dank je voor de bevestiging van mijn vermoedens. Inderdaad onzin dus.
Waardeer dit bericht Meld dit bericht aan de wiki redactie   Meld dit bericht aan de moderator    Gelogd
joh, je moet niet zo zeuren man ...hoe het gewoon gezellie  :P
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Als jij geen onwaarheden verkondigt heb je van mij geen last. En je mag ook best wat bezuinigen op smileys, ik kan je verzekeren dat die niet het gewenste effect hebben.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Citaat van: droopy2905 op donderdag 05 september 2019, 13:48:37
:? :O mannen probeer een beetje op dezelfde lijn te zitten hé.
Maw, op de lengte van mijn blok, 1,5 m, knip ik de eerste + de laatste rail. De eerste rail isoleer ik aan beide kanten ? Idem laatste ?
Ja, uiteindelijk weet ik het echt niet meer hoor. Tekening ? ? ?

Zeg er is hier nu niemand die met een schakelrail werkt, of op zijn minst mij een goede uitleg kan over geven...
Hi " Droopy"
Ik denk dat je best naar een handelaar gaat in de buurt. De uitleg die je hier gekregen hebt is wel heel verwarrend. Zelf gebruik ik ook contactrails ( schakelrails lijkt eenvoudiger maar je krijgt de reeds aangehaalde problemen) , en doorknippen ( bestaan speciale tangen voor) of "dremelen" is de boodschap.
Hierbij een link gevonden op youtube hoe je he doet. Hoop dat dit je helpt. Groetjes. Wim
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
ik heb hier in het begin veel aan gehad.  KLIK
EDIT Fred, linkje echt ingekort.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Peter, ik ging ervan uit dat hij de rails wil doorslijpen, en niet de dwarsverbinding aan de onderzijde. Hij heeft het over het doorslijpen van de rails. Niet over het doorslijpen van de verbinding aan de onderzijde.


Maar als het om de dwarsverbindingen gaat aan de onderzijde, dan alle rails in dat deel doorslijpen of knippen aan het begin van het deel isoleren, en aan het eind van het deel isoleren, 1 draadje naar de bezetmelder en klaar is klare, de standaard manier voor het maken van een bezetmeld sectie. Absoluut geen raket wetenschap. Precies zoals ik dat dHr Smetser heb verteld en geleerd.


Groetjes.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
 @citaat

Duidelijk verhaal Wim, ik denk dat ik hier eens een cursus voor gegeven moet worden.
Voor ons een duidelijk verhaal maar voor beginners blijft het lastig tot je het licht ziet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Dat lucht op Peter, was al blij dat ik niet de enige ben die hier wat mee worstelt....😂
Zelf heb ik een testbaantje gemaakt om eens te zien wat dat zo allemaal met zich meebrengt
Grtz
Wim
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Ja, terugmelding... ook zo'n hekelpunt. Is bij deze ook al opgelost. Man wat een bezoekje aan een Modelclub niet kan opleveren.
Massa Terugmelding gaat dus voor mij als volgt zijn : Loc's rijden maar in 1 richting. Spoor 1 rijden ze bv van links naar rechts. Op spoor 2 rijden ze van rechts naar links.
Terugmelding : Blokken aanmaken, en elk blok indelen in secties, namelijk in mijn geval 2. Drie is echt schieten met een kanon op een mug. 2 secties / blok zijn in mijn geval voldoende, daar ik maar in 1 richting rij / spoor. Zoals hierboven al aangetoond met vb.
Volledig duidelijk uitleg gekregen van de modelbouw vrienden daar, waarvoor dank.
Vooral Hans Van Berge ( Marklin )bedankt voor uw tijd hé :o)
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Bezetmelders werken in beide richtingen, de ene keer als inrijmelder en als de trein van de ankere kant komt, als stopmelder
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Even ter info : heb maar 2 secties nodig per blok. Geen 3 zoals hier sommige beweren. Dit is omdat ik maar in 1 richting rij...
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Hoi Droopy,

De keuze voor 2 melders per blok of 3 melders per blok is een keuze met name gebaseerd op de rijeigenschappen die je wilt hebben op de baan (oftewel netjes afremmen) eventueel in combinatie met je gebruikte software.

Gaan we nu van links naar rechts rijden dan hebben we melders in de volgorde:
|  A  B    C  | (3 melders)

A: begin melding, (voorkant)trein in blok
B: Vaak halverwege, start remmen
C: stop melder

Het volgende kan ook (2 melders):
| D   E  |

D: begin melding, trein in blok, start afremmen
E: stop melder

Zowel in het eerste geval, als in het tweede geval is de functionaliteit niet anders als je toevallig eens van rechts naar links rijdt. Positie van melders zul je altijd moeten ingeven inde software, met hun functie.

Groeten,
Jelmer
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Hoi Jelmer,
Mij hebben ze verteld dat 2 melders meer dan voldoende is. De eerste bij inkomen van het blok en de tweede voor de afrem en stop.
3 secties, zoals u aanhaalt, A B C en de trein komt binnen langs kant A, dan weet de hardware dat B C afrem en stopzones zijn. Andersom, binnen langs C, dan zijn secties B A de respectievelijke afrem en stopzones. Zo hebben ze mij het verteld. Maar daar ik maar langs 1 zijde binnenkom, is een derde sectie niet nodig.
Simpel : Wil hebben dat de trein mooi binnenrijd in station en vervolgens normaal stopt, niet van bonk en we staan stil. De eerste sectie in mijn blok is ook niet groot hoor ( = 1 c-rail ) of is dat volgens u te weinig ?
Moet nog beginnen aan aanleggen blokken/secties dus alles kan nog bij mij. Heeft u geen vb filmpje van uw situatie... Sta open voor suggesties.
Hoeveel secties heeft u per blok ?(Software : Koploper of iTrain, moet nog bekijken ---> Tips zijn welkom )
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Droopy,

In de handleiding van koploper staat een hoofdstuk over secties en bezetmelders.
Daarin worden veel van je vragen beantwoord.
Lijkt me handig dat je die eens leest.

Hier krijg je steeds tegenstrijdige berichten van hoe iemand het zelf heeft aangebracht / bedacht.
het beste is om als je een keuze voor een besturingssysteem hebt gemaakt Een proefbaantje neer te leggen.
En zelf de secties in te delen. Een blok met een rail als stop melder en een blok met twee stuks.
Zie zelf de verschillen en verander de secties naar eigen wens.

Mvg Robin
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Hero dank u voor de tip. Ondertussen gelezen en bij Koploper spreken ze over het "oude" systeem met 3 secties / blok. Echt slimmer worden we niet, want iets verder spreken ze dan, met 3 secties / blok alles mooier rijd ? !
Zal uw raad wel opvolgen en even een testbaantje leggen

dank

Mvg
Ronny
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Er bestaat  nog een handleiding "Koploper voor beginners". Als je even op die woorden googled vind je die wel.
Misschien wat gedateerd, maar nog wel heel handig in dit geval.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Droopy,

Na aanleiding van je vragen aan mij:
Het "weten" van de volgende melders is iets van de software en niet de hardware (dat is namelijk de melder zelf).

Tegenwoordig is de koploper software inderdaad goed in staat om met 2 bezetmelders te werken per blok. Zoek inderdaad eens op de handleiding. Maar dit is wel uitgebreide kost, daar ben je even mee bezig om die te bestuderen.
Andere software gebruik ik niet, en kan daar niet over meepraten uit ervaring.

Bij mijn baan geef ik over het algemeen de secties een lengte van 2 raillengtes (ca 360 mm in totaal). Dit een beetje afhankelijk van de snelheid ter plaatse, en de totale bloklengte. Bij langzaam rijden is een kortere sectie voldoende om toch op tijd te stoppen, maar dit is iets wat je echt moet testen en instellen in het programma hoe hard er gereden mag worden en wat de actie is bij het bereiken van de bezetmelder.

Filmpjes heb ik niet echt, zeker niet nu mijn baan nog niet eens is voorzien van alle secties voor bezetmelding.

Groeten,
Jelmer
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Ik denk trouwens dat de titel van dit item zo langzamerhand de lading niet meer dekt,
Het gaat nu over Koploper toch?
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
voor koploper hou je best aan :

rijden in 1 richting = 2 melders : lange binnenkomst en korte stop (2 raillengten)
rijden in 2 richtingen = 3 melders : stop - middendeel -stop .
Kan je perfekt detecteren en terugmelden.Hoef je niet de volledige handleiding door te lezen.
PS: op mijn opstel stationssporen heb ik zelfs een kleine 4 de melder van 5 cm waar de trein direkt stopt.Makkelijk om een lange trein juist op het spoor te laten stoppen aan het einde.
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
Altijd 2 railzen als stop melder gebruiken, de reden: als je een trein hebt met aan de voorzijde 4 rubberen bandjes dan is de kans groot dat je trein al bv op een wissel staat voordat het tweede draaistel de stopmelder raakt.

Je kunt een trein in de software altijd door laten rijden ( doorrijden in cm. ) als de stopmelder gemaakt is.
Andersom kan niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rail Bezetmelding C-Rail
hoi,

Citaat van: droopy2905 op zondag 08 september 2019, 13:26:22
Terugmelding : Blokken aanmaken, en elk blok indelen in secties, namelijk in mijn geval 2. Drie is echt schieten met een kanon op een mug. 2 secties / blok zijn in mijn geval voldoende, daar ik maar in 1 richting rij / spoor. Zoals hierboven al aangetoond met vb.

Goed, iedere keer het verhaal van diverse mensen dat een bepaald aantal melders goed of slecht zou zijn. Het heeft allemaal te maken met de gebruikte software. Veel treinbesturingsprogramma's kunnen met 1, 2 of 3 melders per blok overweg en zelfs met virtuele melders in een blok. Dus lees de handleiding van het te gebruiken programma door om te weten hoeveel meldpunten er minimaal  nodig zijn om te werken. Dan weet je hoe je het een en ander moet aanleggen. Gelukkig zijn de meeste treinprogramma's ingesteld op 2 melders per blok.

Ook eventuele lengtes van een sectie of blok zijn meestal aangegeven in de handleiding ;)

Groet Ronald.