Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco 69110 & Zinkpest

Gestart door nmbssncb zaterdag 31 augustus 2019, 13:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2007

offline
Roco 69110 & Zinkpest
Mijn eerste Roco met zinkpest, het Italiaanse treinstel FS ALN 448/442.

Willy
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lijkt Lima wel, zo krom als een banaan.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2019

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Marklin heeft het, Roco, Brawa etc allemaal door gebruik grondstoffen uit puntje, puntje, puntje.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Citaat van: David666 op zaterdag 31 augustus 2019, 18:39:07
puntje, puntje, puntje.

Uhhh....., spitsbergen?  :P

Gr. Jan
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2014

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Citaat van: David666 op zaterdag 31 augustus 2019, 18:39:07
Marklin heeft het, Roco, Brawa etc allemaal door gebruik grondstoffen uit puntje, puntje, puntje.
Grondstoffen zijn grondstoffen dat maakt niet uit het gaat om verhouding en vervuiling ofwel het maak proces.
Er zijn trouwens ook grondstoffen die alleen maar in China worden gewonnen.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Zo, dat is balen zeg! Ik wist niet dat zinkpest nog steeds (of is het weer?) voor komt :confused:.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Helemaal verdwijnen zal het wel nooit en het duurt even voordat het verschijnsel zich voordoet. Gelukkig is het schaars geworden en op den duur is wel bekend om welke modellen het gaat. Berichten over dit model ken ik sinds 2012. Het schijnt om een productie uit 2007 te gaan.

http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57235
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=41629.0
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 31 augustus 2019, 13:27:17
Mijn eerste Roco met zinkpest, het Italiaanse treinstel FS ALN 448/442.

Willy

Dit model is al jaren bekend vanwege zinkpest problemen.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Zinkpest openbaart zich zelden binnen de garantietermijn (van 2 jaar).
Zit de locomotief of het treinstel zichtbaar nog goed in elkaar, dan zal ook tijdens het rijden zinkpest niet meteen opvallen (of moet elke locmotief enz. elke week op zinkpest gecontroleerd worden?... blijkbaar misschien wel).
Het treinstel was een paar maanden opgeborgen, en staat met enige regelmaat op de baan.

De Roco 69110 zit opgeborgen in een Train-Safe reiscassette.  Reden: ik wil niet steeds de koppeling vast- en weer losmaken.
Toen ik het treinstel op de baan zette (rijdt uit de reiscassette via C-rail adapter) en reed het gewoon.  Maar opeens viel mij op dat de schort aan de voorzijde laag hing.  Ik probeerde het laaghangend deel terug goed te plaatsen, maar dat lukte niet (natuurlijk...).
Dan maar de kap verwijderd, en toen... kwamen meer stukken los die met het chassis te maken hadden.

Het zal wel dat ...Dit model is al jaren bekend vanwege zinkpest problemen..., maar daar schiet ik weinig mee op.

Zoals genoegzaam bekend op dit forum is mijn bruine Seetal van Märklin (37521) ook zo op een dag "uit elkaar gevallen", en jammer, garantietermijn verstreken (het compensatievoorstel van Märklin Göppingen was ronduit beledigend).

Zo af en toe wint er iemand een lot uit de "zinkpest-loterij".


Willy
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Dan mag je toch blij zijn met je oude hema/lima treintjes. Plasticpest bestaat niet.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Plastic wordt naarmate het ouder word, bros.
En wit vergeeld.

Dus er is altijd wel wat...

Mvg. Marcel
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Citaat van: asconahobbyist op dinsdag 24 september 2019, 20:36:00
blij zijn met je oude hema/lima treintjes.
Dan heb je ze nooit open gehad.
Er zitten zware brokken zink in om ze met wat gewicht op de rails te houden, tegen het wippen, zogezegd.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
@citaat minder belangrijk. Als die delen al zinkpest krijgen, heeft niemand daar last van. En anders zijn die verzwaringsdelen relatief eenvoudig te vervangen door lood of iets dergelijks.
Het is pas echt balen als er hele wielstellen, chassisdelen en kappen uit elkaar vallen.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
De gewichten in die oude Limatreintjes zijn niet van Zamac en hebben dus ook geen last van zinkpest. In zo'n oude Hondekop zit gewoon een brok ijzer. Beter niet in een vochtige omgeving bewaren, maar ze vallen niet spontaan uit elkaar.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Zaterdag opgehaald bij mijn modeltreinenwinkel: nieuw chassis, gratis door Roco geleverd.

Willy
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Dat is dan wel weer goed geregeld! Ben de laatste tijd niet zo enthousiast over de Roco kwaliteit (en trap er toch weer in dingen te bestellen) maar dit is wel netjes van ze! :)
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Inderdaad heel netjes van Roco, mag je blij mee zijn. Want bij Märklin krijg je dit:  "(het compensatievoorstel van Märklin Göppingen was ronduit beledigend)."

En maar roepen dat dat heilige Märklin zo goed is. Wanneer vallen de schellen van de ogen?
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Vroeger was Marklin ook nog wel netjes met oa het omruilen van slechte C-rail. Zga alle voor 2002 geproduceerde rail verandert na ca 15 jaar in een broos product.
Dat ging kosteloos, zoals het hoort. Je kan natuurlijk zeggen dat na 2 jaar je garantie over is, maar het lijkt mij duidelijk dat rails wordt gemaakt voor een langere periode. Heb er ook nog nooit een ? best before ...? op zien staan.
Helaas kan je dit nu niet meer aanbieden. Enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds raar. Heb ze nog nieuw in doos. Bij het in elkaar zetten vliegen de brokken om je oren...

Maar sinds Marklin een aantal jaren geleden in zwaar weer verkeerde, is de service ook afgenomen en worden hun oudere uitglijders niet meer rechtgetrokken.
Daarnaast is de eindcontrolle ook minder en glipt er nog wel eens iets door heen.

Mvg. Marcel
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Het is voor mij nieuw dat zinkpest ook bij andere merken voorkomt omdat dit sterk gerelateerd is aan het materiaal dat gebruikt wordt. Kennelijk gebruiken meerdere fabriekanten hetzelfde materiaal. Dat Roco hier netjes een vervangend onderdeel beschikbaar stelt is een voorbeeld voor Märklin. Ik zit nog steeds met 2 Märklin Köfjes (36805 en de 36808)in mijn verzameling die steeds meer de pest krijgen dat ze Köff zijn. Wel aan Märklin gemeld; nooit een compensatie voor gehad; wel een voorstel om een andere Köff te kopen tegen wat korting. Ja wie zit daar nu op te wachten. Ik heb ook nog een hele doos C-rails brokken uit de eerste periode. Ook nooit geen compensatie voor gehad. Er schijnt wel een actie van Märklin geweest te zijn maar die heeft mij althans nooit bereikt.
Ik bewaar deze items wel; hoort bij de geschiedenis van Märklin; net als het kwartje bij KoK hoort.
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco 69110 & Zinkpest
Hoi Willy.
Natuurlijk erg vervelend wanneer er "ineens" weer een loc of wagon met zinkpest opduikt! 8o
Geweldig dat Roco dit zo mooi oplost en dat in deze tijd ook gewoon waarmaakt! :thumbup:

@modeltreinverzamelaar en anderen.
Toen Märklin nog gewoon een familie bedrijf was, stond service en naam hoog in het vaandel, ze hadden tenslotte een naam te verliezen en dat mocht echt niet gebeuren.
De service en coulance ging erg ver en was ook boven proportioneel, dat zou tegenwoordig geen bedrijf meer waar kunnen maken.
In het begin van de ellende met de C-rails heeft Märklin uit coulance gratis alle kapotte rails en wissels omgeruild, zelfs de retour verzendkosten waren gratis.
Ook de zinkpest modellen, o.a. van mij 2 x 36805, werden gratis omgeruild.

Jaren later, dit in de periode tijdens de "vijandige" overname, werd dit ineens veel slechter en daarna zelfs vrijwel onmogelijk dan alleen maar met flinke bijbetalingen.

Op zich allemaal wel logisch maar wel zuur voor diegenen die dit nu meemaken! :-(
Dit zie je nu bij vele bedrijven maar gelukkig zijn er nog positieve uitzonderingen! :thumbup: :-)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.