Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)

Gestart door droopy2905 zaterdag 31 augustus 2019, 09:36:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Hoi
Belangrijke vraag : Remmodule ---> Viessmann 5232 of Marklin 72442 kiezen ???
Idem voor de Bezetmelding Viessmann 5232 of Marklin

Graag jullie visie hierop.  :D
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
geen van de twee maar deze:
https://www.bogobit.de/bremsmodul/classic

Cees
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
 :?
Waarom ? Welke dan ? Classic ?
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Lees de gebruiksaanwijzingen + aansluitvoorbeelden/mogelijkheden.
Het antwoord op de vraag "waarom" kun je dan zelf geven.

Cees
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
rij je met de computer?
want dan heb je geen remmodule nodig;




mvg,
Michel
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Ramdani verklaar u nader aub.
We rijden (nog) niet met computer, maar willen dit op termijn wel doen, maar niet voor alle treinen...
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)

in remmodules investeren als je later met de computer gaat rijden is nutteloos;de pc remt jouw trein automatisch af op de plaats die je wil;

Citaat van: droopy2905 op zaterdag 31 augustus 2019, 14:01:41
We rijden (nog) niet met computer, maar willen dit op termijn wel doen, maar niet voor alle treinen...


wat bedoel je met "maar niet voor alle treinen"?


mvg,
Michel
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Dat is grappig. Je hebt destijds getwijfeld tussen CS3 en CS3+, en niet met computer gestuurd rijden. Ik neem aan dat je met CS3 en CS3+ ook decoders direct kunt aanspreken om te remmen als dat zo uitkomt, oftewel dat je in dat geval geen remmodules nodig hebt.

Behalve als niet alle treinen beschikken over een decoder. Want in dat geval moet je analoog en digitaal mixen, en elke mix maakt elke oplossing dubbel zo duur. Als ik jou was zou ik het geld voor remmodules uitgeven aan loc decoders om ervoor te zorgen dat alle treinen digitaal kunnen rijden.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Lees je eerst goed in voordat je allerlei spullen gaat kopen! Het eerdere draadje over de aanschaf van de CS3 of de CS3 plus heeft misschien al geleid tot een keuze, maar als ik nu deze vraag zie over remmodules en dan een opmerking over misschien nog eens computergestuurd rijden.... Dan denk ik: ga eerst goed bedenken wat je wilt!
De filosofie van Märklin vind ik nog steeds lastig te doorgronden, behalve uit financiële overwegingen van tante M zelf. Besturingssoftware, zoals iTrain, Traincontroller of Rocrail, stuurt de locdecoders aan en remt treinen netjes af. Er moet wel een centrale tussen pc en baan, maar dat hoeft geen heel duur ding met aanraakscherm en zo te zijn. Een 'zwarte' doos zoals de z21 van Roco of Tams Redbox, werkt ook. Al heb je dan wel altijd een pc, tablet of smartphone nodig. Maar, wie heeft dat niet?
Märklin maakt overigens voor digitaal rijden nog steeds seinen met relais om spoorsecties stroomloos te schakelen. Eigenlijk nooit meer nodig, behalve voor echte super veiligheid. Maar voor mij is het overkill.
Maar voor je nu bakken geld uitgeeft aan een lading gadgets, hoe gelikt ze er ook uitzien, kijk eens goed in de wiki op dit forum over modelbaanbesturing. Speur op internet en kijk eens bij modelspoorders of clubs die de verschillende systemen hebben. Dan maak je een betere keuze. Het is veel leuker rollend materieel te kopen dan besturingsspul!

Succes ermee!

Peter


Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
 :idea: met een CS3 kan je trouwens de trein laten stoppen zonder remmodule
:arrow: [size=78%]https://railway.zone/post/cs3-how-to-use-the-brake-macro[/size]


mvg,
Michel
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Ik zal eens kijken of ik bovenstaand verhaal kan nabootsen en vertalen voor de wiki.

John
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Hola, iedereen. Ik zal/wil een aantal treinen pc gestuurd laten rijden, en zelf een aantal besturen. Dat de pc de treinen automatisch afremt, daar was ik ook al achter, en dat dan remmodules overbodig zijn begrijp ik nog meer, maar als ik manueel met een aantal treinen rijd, dan stoppen die niet hé... vandaar de vraag...
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: droopy2905 op zondag 01 september 2019, 21:56:31
maar als ik manueel met een aantal treinen rijd, dan stoppen die niet hé... vandaar de vraag...

.... Euh, snelheidsregelaar langzaam naar links draaien?
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Wil je zelf rangeren of over de hele baan rijden?
Het is maar net wat je zelf rijden noemt.

Bij mij houdt het het in dat ik een loc naar zijn bestemming sleep en dat de pc hem er naartoe brengt.

Je kunt dus prima een deel zelf over de baan sturen en een paar andere treinen een dienstregeling laten rijden.
De pc past zich wel aan op wat er handmatig geclaimd is.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Ik denk dat de onderscheid moet maken in PC-besturing en handbediend.

Bij de PC-besturing zal het programma bij stoptonend sein, uiteraard de trein laten stoppen.
Bij handbediend zul je dit zelf moeten doen, en dus de seinstand in de gaten houden.

Wat ik een beetje bespeur is een duaal systeem, waarbij je wel handmatig wilt rijden, maar de hardware (lees baan) de trein wilt laten stoppen en dus afremmen.
Dan zul je ook voor de hele baan stopsecties (net als bij analoog rijden) moeten inbouwen, die de spanning uitschakelen bij stop en de remmodule activeren.
(Dat is ook een in feite het systeem dat Märklin nog steeds beschrijft in haar handleidingen.)

Met een CS3 (en ik denk ook met de CS2) kun je overigens weg rijwegen (Fahrstrassen) aanmaken waarbij geremd wordt. Bij de CS3 kan dit ondertussen "voorwaardelijk", maar is vrij complex om te voeren en moet je voor elk blok en elke lok doen.

John
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
@Hero, wil zowel rangeren als rijden.
@VT601, inderdaad als je het zo bekijkt, zal het dus een dual systeem worden. PC sturing + Manueel. Maar voor manueel heb ik dan die afremmodules wel nodig, klopt he. Het aanmaken van rijwegen, daar ben ik nog niet aan toe, daar ik nog moet beslissen welke CS3, CS3+ of beide. VT601, als je een rijweg hebt aangemaakt, dan denk ik maar dat dan min of meer zoals op PC rijd, is het niet ? Een rijweg is toch een geprogrammeerde route die uw loc X moet rijden hé.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Het manuele deel kun je natuurlijk je rijwegen laten gebruiken. 
Je rijdt dan handmatig door je lok dan van blok naar blok te laten sturen door je pc.
Je hoeft dan zelf iets minder te doen. Maar kunt zonder alle remmodules.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Hero, mag ik hieruit besluiten : PC rijden - geen remmodules / manueel wel
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
CiteerEen rijweg is toch een geprogrammeerde route die uw loc X moet rijden hé

Ja dat klopt, alleen een PC-besturing doet dat slimmer dan een CS2/CS3.

John
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Dat ligt er dus aan hoe je zelf ertussendoor rijdt.
Wat je besturingsprogramma het liefst heeft is dat je een loc. ( eventueel met specifieke bestemming)
Aanbied om. In de dienstregeling mee te rijden naar zijn bestemming.
Dat werkt per programma net iets anders.
Maar op die manier zouden je remmodules overbodig zijn.

Mvg Robin.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: droopy2905 op maandag 02 september 2019, 09:19:11
@Hero, wil zowel rangeren als rijden.
@VT601, inderdaad als je het zo bekijkt, zal het dus een dual systeem worden. PC sturing + Manueel. Maar voor manueel heb ik dan die afremmodules wel nodig, klopt he. Het aanmaken van rijwegen, daar ben ik nog niet aan toe, daar ik nog moet beslissen welke CS3, CS3+ of beide.
Elke mix maakt een systeem dubbel zo duur (als nodig is). Als je kiest tussen CS3 of 3+, bedenk dan dat van de PC systemen er alvast eentje afvalt: Koploper. Elke keuze nu, beperkt keuzen die je later kunt maken.

Luister niet naar mij, ik rijd analoog.  O:-D
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
hoi,

Citaat van: droopy2905 op maandag 02 september 2019, 09:46:35
Hero, mag ik hieruit besluiten : PC rijden - geen remmodules / manueel wel

Nee, dat mag u niet ;)

Veel PC-programma's kunnen ook overweg met handregelaars. Dus dan kan je handmatig een lok besturen op een rangeerdeel. Dan hoef je dus ook geen remmodules te gebruiken.
Als je handmatig met zonder PC bedoelt dan heb je nog diverse opties omdat te realiseren. Van remmodules tot het gebruik van een centrale waarmee je het een en ander kan automatiseren (CS3/CS3+ / Raptor)

Groet Ronald.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: ronaldk op maandag 02 september 2019, 20:49:09
Als je handmatig met zonder PC bedoeld
Wat is het nou? :D
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
 @citaat Je begrijpt toch, wat hij bedoelt... ;)
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 03 september 2019, 08:15:27
Wat is het nou? :D

Goed of niet?  :D  :D Het wordt weer eens allemaal moeilijker gemaakt dan het kan zijn. Zelf bepalen wat je nu wil met je baan. Dus hoe wil je de boel wil besturen en waarom. Dat gewoon opschrijven en over nadenken. Zeker omdat er zoveel mogelijk is en Märklin in veel documentie vol blijft inzetten op "oude oplossingen" met extra modules e.d. Maar inlezen in de materie is blijkbaar niet iedereen gegeven. Dan pas de vragen stellen. :)

Groet Ronald.

Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 31 augustus 2019, 18:11:29
Lees je eerst goed in voordat je allerlei spullen gaat kopen! Het eerdere draadje over de aanschaf van de CS3 of de CS3 plus heeft misschien al geleid tot een keuze, maar als ik nu deze vraag zie over remmodules en dan een opmerking over misschien nog eens computergestuurd rijden.... Dan denk ik: ga eerst goed bedenken wat je wilt!
De filosofie van Märklin vind ik nog steeds lastig te doorgronden, behalve uit financiële overwegingen van tante M zelf. Besturingssoftware, zoals iTrain, Traincontroller of Rocrail, stuurt de locdecoders aan en remt treinen netjes af. Er moet wel een centrale tussen pc en baan, maar dat hoeft geen heel duur ding met aanraakscherm en zo te zijn. Een 'zwarte' doos zoals de z21 van Roco of Tams Redbox, werkt ook. Al heb je dan wel altijd een pc, tablet of smartphone nodig. Maar, wie heeft dat niet?
Märklin maakt overigens voor digitaal rijden nog steeds seinen met relais om spoorsecties stroomloos te schakelen. Eigenlijk nooit meer nodig, behalve voor echte super veiligheid. Maar voor mij is het overkill.
Maar voor je nu bakken geld uitgeeft aan een lading gadgets, hoe gelikt ze er ook uitzien, kijk eens goed in de wiki op dit forum over modelbaanbesturing. Speur op internet en kijk eens bij modelspoorders of clubs die de verschillende systemen hebben. Dan maak je een betere keuze. Het is veel leuker rollend materieel te kopen dan besturingsspul!

Succes ermee!

Peter

Dit vind ik het enige en juiste antwoord op de gestelde vraag. Je kunt voor topicstarter van alles bedenken maar  dat snapt hij allemaal nog niet.
Ga je eerst inlezen en als je dan er niet uitkomt stel dan de gerichte vragen.
Re: Remmodule : Viessmann 5232 of Marklin 72442 (Idem Bezetmelding)
Citaat van: nobody op dinsdag 03 september 2019, 08:30:53
@citaat Je begrijpt toch, wat hij bedoelt... ;)
Na de uitleg van Ronald wel ;)

Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 september 2019, 09:13:03
Het wordt weer eens allemaal moeilijker gemaakt dan het kan zijn. Zelf bepalen wat je nu wil met je baan. Dus hoe wil je de boel wil besturen en waarom. Dat gewoon opschrijven en over nadenken. Zeker omdat er zoveel mogelijk is en Märklin in veel documentie vol blijft inzetten op "oude oplossingen" met extra modules e.d. Maar inlezen in de materie is blijkbaar niet iedereen gegeven. Dan pas de vragen stellen. :)
Ik ben het met je eens :thumbup: