Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

een beetje een opgeblazen decoder

Gestart door Bart2000 woensdag 28 augustus 2019, 21:48:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
een beetje een opgeblazen decoder
hallo iedereen,

Ik ben bezig met een project wat erg veel tijd in beslag neemt en dat is het ombouwen van een locomotief die ik vorig jaar tijdens mijn vakantie in canada heb gekocht. het moeilijke hieraan was dat er bij deze locomotief helemaal geen plaats was voor een sleper om eronder te zetten. ik heb hier wat op ge 3d print en nu heb ik wel een sleper eronder kunnen krijgen (Nu heb ik daar voor in de plaats wel maar 2 aangedreven assen in plaats van 4.). mechanisch zit alles dus goed.

elektronisch niet. ik heb via conrad een decoder gekocht. van Tams electronics. deze heb ik deels ingebouwd toen ik de motor en de sleper/massa had aangesloten dacht ik van ik ga maar even testen. dit leek goed te gaan maar toen. hoorde ik PANG en zag ik rook en vonken van de decoder komen. nou je hoeft niet universitair opgeleid te zijn om te bendenken dat die het niet meer doet.

ik heb nu een nieuwe besteld. die komt over een paar dagen binnen, maar ik wil die er niet zo in zetten zonder eerst na te hebben gevraagt of er dingen zijn waar je altijd rekening mee moet houden met het aansluiten van DC motoren.
ik heb ook een +/- 16 ohm weerstand bij die decoder geleverd gekregen had dit tussen de moten en een aansluiting gemoeten ofzo??

dus bij deze zijn er bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden als je DC motoren aansluit.
of bij het aansluiten van decoders in het algemeen. ik snap niet wat het geweest kan zijn want echt alleen de voeding en motor waren aangesloten.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Hangt ervan af hoe de motor aan het chassis zit. Er zijn motoren, zoals bij fleischmann voorkwam, die aan het chassis vast zitten, electrisch gezien. Dat vindt een decoder niet fijn.

Maar dat is een mogelijke aanname. Wat ook kan is dat de motor meer stroom trekt dan de decoder aankan. Maar ook dat is een aanname
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Bedankt voor de snelle reactie dat de motor aan het chassis vastzit is niet het geval dit. is een life like proto 2000 ( gp7).
Dat de motor teveel zou trekken zou miss wel kunnen . Ik zat al te denken dat het normaal voltage voor de motor wat laag was deze was namelijk 16 volt uit het hoofd ik weet inderdaad niet hoe veel stroom deze trekt dit moet ik gaan onderzoeken.

Ik ga nu zoizo wachten tot de andere decoder binnen is zodat ik kan kijken wat voor onderdeel de geest heeft gegeven. Hoop dat ik met de informatie hierboven in combinatie met de info die ik ga verzamelen als de decoder binnen is meer weet en de andere decoder erin kan zetten zonder een zelfde resultaat.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Welk type decoder had je gebruikt. Zijn er maar een paar van dat merk.  ;)
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Ik heb gebruik gemaakt van de ld-g-33 hier onder staat een link deze zou een motorstroom moet kunnen regelen van 1A

https://www.conrad.nl/p/tams-elektronik-41-03332-01-c-ld-g-33-plus-locdecoder-met-kabel-met-stekker-499663

Is er iemand die met dit merk decoders mindere ervaringen heeft.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Hoi,

Citaat van: Bart2000 op donderdag 29 augustus 2019, 06:55:55
Is er iemand die met dit merk decoders mindere ervaringen heeft.

Kijk even in deze draadjes:

Gunstig geprijsde loc-decoders;
Ombouw eenvoudige marklin modellen naar digitaal + gelijkstroom motor;
ervaringen TAMS LD-G-W32;
Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32;
Ervaringen met Tams-LD-G-34 en 2-motorige F7's ;
Tams Lok-decoder;
Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21;
Hulp bij inbouwen Tams LD-W-2 decoder in Märklin 3054;
Ervaring van TAMS en TRAN decoders;

"goede" en "slechte" ervaringen zijn puur persoonlijk. Als je de verschillende draadjes doorleest zijn veel mensen fan van bijvoorbeeld ESU of juist het forumhuismerk.

Groet Ronald.




Re: een beetje een opgeblazen decoder
Tams heeft veel wat mindere decoders geleverd, maar over de huidige series locdecoders zijn gebruikers meestal wel tevreden. In ieder geval hoort geen enkele decoder zomaar in rook op te gaan. Dat duidt toch meestal op een aansluitfout of overbelasting. Maar geef eens wat meer informatie over het model, catalogusnummer, is het nieuw? Dit model is er kennelijk ook met nem652 stekker, alleen lees ik dat niet in je berichten.

https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1407

Knap trouwens dat je dit model geschikt voor drierail hebt gemaakt.  :thumbup:
Re: een beetje een opgeblazen decoder
in een vorige reactie las ik:
CiteerEr zijn motoren, zoals bij fleischmann voorkwam, die aan het chassis vast zitten, electrisch gezien. Dat vindt een decoder niet fijn
.
Kan het zijn dat de essentie van deze boodschap niet bij Bart2000 binnenkomt? Wat bedoeld wordt, is dat de motor van die gelijkstroomloc mogelijk een verbinding heeft met het frame, waardoor er kortsluiting ontstaat als je de decoder niet goed aansluit?
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Ik zou toch voor zekerheid maar eens de weerstandswaarde tussen de motor aansluitingen en massa cq de plus meten. Zonder decoder dan.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Het zou ook een stuk makkelijk voor iedereen hier worden als je even het merk en type nr hier plaatst met eventueel een paar foto's
Als je continu met dezelfde samenstelling rijdt kun je een sleper ook onder een wagen erachter plaatsen dan hou je de 4 assige aandrijving wat zeker bij helix en heuvels geen overbodige luxe is.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
bedankt voor de vele reacties

ik heb even gekeken ik heb de weestand tussen de motor polen en de huismassa gemeten hier kwam uit dat een pool helemaal geen verbinding heeft en dat de andere pool een ohmse weestand heeft van +/- 61 kilo ohm dit zou in de praktijk dus vrij weinig uit moeten maken.

een type nummer van de lokomotief heb ik niet kunnen vinden ik heb wel een paar foto's

ik heb met de fysieke ombouw ook eerst bedacht om de aandrijving in alle assen te kunnen behouden maar dit was gewoon niet mogelijk. en ik was niet van plan om deze lokomotief in een vaste opstelling te laten rijden, dit heb ik wel overwogen maar ik vond het gewoon helemaal niks om alleen met een loc te kunnen rijden als er een bepaalde wagon achter zit

ik heb ook mijn soldeerwerk nader bekeken en hieruit bleek dat er tussen pin 20 en 21 een verbinding zat. ik heb in de datasheet opgezocht, ik ben erachtergekomen dat dit een massa aansluiting is.

Ik ga er nu dus vanuit dat deze verbinding er voor heeft gezorgt dat de decoder nu is opgeblazen.
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Misschien is het weinig, die 62 kohm. Maar ik zie toch liever helemaal geen weerstand. Het zou voor een zekere werking 2 x oneindig moeten zijn
Re: een beetje een opgeblazen decoder
Je heb idd sluiting gemaakt tussen 20 functies - en 21 massa.