En ter aanvulling op de reactie van Laurent:
- de oostelijk tunnelbuis kan sinds 23 augustus 2023 weer met diverse beperkingen worden gebruikt door goederentreinen;
- wat betreft reizigers vervoer: dit geschiedt zeer mondjesmaat en om veiligheidsredenen wordt er slechts één trein tegelijk tot de tunnel toegelaten;
- de actuele verwachting is dat de tunnel met ingang van begin september 2024 weer volledig kan worden gebruikt;
- vrijwel al het treinverkeer dat niet door de tunnel kan wordt omgeleid. De meeste omgeleide treinen rijden daartoe, als vanouds, over de Gotthard-Bergstrecke zoals de "oude" Gotthardlijn nu heet;
- naar schatting rijden momenteel dagelijks dertig goederentreinen over de lijn; volgens waarnemeningen zijn dit hoofdzakelijk "lichtere" treinen, zoals bijvoorbeeld containertreinen;
- daarnaast drie inter- of eurocity's per uur, gedomineerd door RABe 501 "Giruno" en RABe 503 en een enkele intercity getrokken door loktype Re 460.
Bron: Op de Rails 2024 / 02