Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Artitec 1300 en CS3

Gestart door jdonk dinsdag 27 augustus 2019, 22:25:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Artitec 1300 en CS3
Beste Forum leden, ik, Joost Donkersloot heb een 1300 Marklin systeem met sound van Artitec  en deze
ingevoerd op de CS3 van Marklin. Echter doet zich een probleem voor dat ik de functies
zie staan met de F toetsen maar niet met de symbolen van de functies. De functies werken goed.
Is er misschien iemand van het forum die mij kan helpen, zodat ik de symbolen van de functies zie.
Mvgr. Joost D.
Re: Artitec 1300 en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300 en CS3
Menu van je lok bewerken -> 2e tabblad (installeren) en dan een functie aantikken links en zeggen welk symbool daarbij hoort.

In dit geval heb je hem dus wel nodig!
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Hartelijk dank, het werkt goed. Blijf de vraag voor mij waarom het niet automatisch gaat.
Zelf denk ik dat het door het type decoder komt.
Graag wil ik nog een vraag stellen naar aanleiding hiervan.
De 1300 heeft 21 functies, ik zie maar 15 mogelijkheden, hoe werkt dat ??
Mvgr Joost.D
Re: Artitec 1300 en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300 en CS3
Waarschijnlijk omdat het niet goed is ingeregeld in de decoder. Zit er een MFX/M4 decoder in? Dan dat uitzetten en op DCC gaan rijden, dan heb je wel toegang tot alle functies. Alleen MFX+ heeft meer dan 16 functies, MFX en zijn ESU evenknie M4 hebben dat niet. Omdat er een ESU decoder in zit, is dat alleen M4. Een lok die ik hier laatst voor controle had, had ook een M4 decoder waar dit alles niet ingeregeld was.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
MFX decoders van zowel marklin als ESU ondersteunen 32 functies alleen zijn het de nieuwe modellen Mld3/Msd3 en de Loksound5
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Bij deze weer hartelijk dank. Ik heb het nog even na gekeken in de beschrijving van de lok.
Er zit een 21 MTC  ESU  M4  Loksound of M4 Lokpilot  decoder in. Zo staat het in de beschrijving.
Daar de lok in de garantie zit zal ik het opnemen met Artitec, zij moeten dat dan maar instellen.

Mvgr Joost D.
Re: Artitec 1300 en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Euh Joost, zo werkt het niet helemaal. Artitec hoeft hier niets aan te doen.

Alleen Marklin MFX decoders zijn zo ingesteld met symbolen en alle functies plop zichtbaar na aanmelden op de CS3. Logisch het is hun eigen systeem.

Artitec levert in de 1300 een ESU decoder met ESU M4(mfx), zoals zoveel fabrikanten tegenwoordig leveren in hun 3rail versies o.a. Piko, ACME. Dat is nu nog het ESU M4 met 16 functies. Deze M4 service is handig voor Marklinisten (en ESU centrale gebruikers) maar niet helemaal te vergelijken met wat Marklin op zijn eigen centrale aanbiedt.

Het is nog steeds het handigst om een niet-marklin lokomotief op je CS3 handmatig als DCC decoder in te voeren en alle functies handmatig te voorzien van symbolen. Dan heb je de volledige functionalitiet. Even een uurtje stoeien en het is gedaan. Het is met M4 decoders dat je dan de MFX herkenning via CV programmeren moet uitschakelen. Anders blijft ie over aanmelden via MFX zeuren. Dus is het handig die M4 functionaliteit? Dat is een discussie waard denk ik.

Is vaak raar en lastig voor een Marklinist die is dit nog steeds niet zo gewend. Maar goed Artitec levert ook geen Marklin, maar een locomotief die op een Marklin/3rail baan kan rijden en dat is iets anders. Dus ook de decoder is anders en heeft zijn eigen gebruik. Geen probleem kwestie van weten, wennen en oefenen  ;)

Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Bij Artitec op de site word vermeld dat er een Loksound V4 in zit er staat verder niks bij van dat er MFX/M4 is.

Probleem voor de soundlok 4 is dat het een verouderde decoder is alleen nog verkrijgbaar als OEM en oude voorraad en omdat ESU al met de Soundlok 5 bezig was vonden ze het niet meer nodig om functionaliteit tot 32 functie onder MFX/M4 te ondersteunen op de Soundlok 4.

Verder kun je van alles vinden van MFX/+ maar het is gewoon vernieuwing,vooruitgang en wieweet ondersteunt straks elk merk het.

Verder is het gewoon de voorkeur voor onder welk protocol je wilt rijden,het ene is niet beter of slechter dan het andere maar gewoon anders.

Mijn ervaring met DCC op het Marklin systeem is slecht ESU decoder die onder MFX prima functioneerden maar onder DCC was het een drama(lopi 4 met nieuwste software)leek meer op een disco dan een trein.
Conclusie wat voor de ene prima werk kan voor de ander een drama zijn.

Even voor de duidelijkheid MFX en M4 is 100% het zelfde het enigste verschil zijn de software versie die op de decoders staat.
Alleen MFX+ bied extra mogelijkheden die M4 niet heeft.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Dank voor al de berichten. Ben weer een stuk wijzer geworden. Heb nu 16 functies handmatig van een symbool
voorzien en dat werkt prima.

Mvgr Joost D.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Hoi,

Citaat van: hmmglaser op woensdag 28 augustus 2019, 22:36:30
Verder kun je van alles vinden van MFX/+ maar het is gewoon vernieuwing,vooruitgang en wieweet ondersteunt straks elk merk het.

Blijf verder dromen Mark. Märklin is al overstag met DCC omdat ze niet anders kunnen. Dus alle modellen die voor Trix uitkomen hebben ook DCC in zich. Dan kan je gewoon alle functies onder DCC aansturen.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 28 augustus 2019, 22:36:30
Verder is het gewoon de voorkeur voor onder welk protocol je wilt rijden,het ene is niet beter of slechter dan het andere maar gewoon anders.

Het bedienen of rijden is niets anders op een centrale. In principe maakt het voor de bediening niet uit welk protocol gebruikt wordt. Enige is het mogelijk instellen van de decoder. Al maakt dat veelal ook niets meer uit omdat Märklin in zijn nieuwe decoders ook DCC ondersteund.  :)

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Ik ben niks aan het dromen maar het is gewoon realiteit steeds meer merken ondersteunen MFX.
En dat Marklin DCC ondersteunt is verder normaal omdat ze zich tot het overkoepelende organisatie van het DCC protocol hebben gevoegd.
Ontkennen dat MFX er niet toe doet laat alleen maar blijken dat je onder een steen leeft.
Ik verwacht ook dat MFX of vergelijkbare protocollen/systemen in de toekomst gebruikt gaan worden exacte lokatie bepaling bij automatisch rijden.
Re: Artitec 1300 en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300 en CS3
Citaat van: Brigitte op woensdag 28 augustus 2019, 21:46:13
Euh Joost, zo werkt het niet helemaal. Artitec hoeft hier niets aan te doen.
Jawel: Hun decoders goed inregelen. Maar dit zal wel als producteigenschap worden afgedaan.

CiteerAlleen Marklin MFX decoders zijn zo ingesteld met symbolen en alle functies plop zichtbaar na aanmelden op de CS3. Logisch het is hun eigen systeem.
Dat is niet waar. Als jij gewoon netjes je decoder ingeregeld hebt, zal hij zich gewoon aanmelden met symbooltjes bij de lokfuncties. Maar dan moet je dat vooraf wel ingeven.

CiteerArtitec levert in de 1300 een ESU decoder met ESU M4(mfx), zoals zoveel fabrikanten tegenwoordig leveren in hun 3rail versies o.a. Piko, ACME. Dat is nu nog het ESU M4 met 16 functies. Deze M4 service is handig voor Marklinisten (en ESU centrale gebruikers) maar niet helemaal te vergelijken met wat Marklin op zijn eigen centrale aanbiedt.
Prima te vergelijken. M4/MFX is in de basis hetzelfde protocol, zoals de CS1 en de ECOS ook gelijk zijn. In veel oudere Märklin systemloks zitten dan ook oudere Lokpilots. Bijvoorbeeld in de koploper. Tegenwoordig worden de protocollen echter verder doorontwikkeld.

CiteerHet is nog steeds het handigst om een niet-marklin lokomotief op je CS3 handmatig als DCC decoder in te voeren en alle functies handmatig te voorzien van symbolen. Dan heb je de volledige functionalitiet. Even een uurtje stoeien en het is gedaan. Het is met M4 decoders dat je dan de MFX herkenning via CV programmeren moet uitschakelen. Anders blijft ie over aanmelden via MFX zeuren. Dus is het handig die M4 functionaliteit? Dat is een discussie waard denk ik.
Alleen als je meer dan 16 functies wilt gebruiken is het handig om op DCC te draaien. Anders is MFX prima. De moeite waard moet eenieder voor zichzelf beslissen.

CiteerIs vaak raar en lastig voor een Marklinist die is dit nog steeds niet zo gewend. Maar goed Artitec levert ook geen Marklin, maar een locomotief die op een Marklin/3rail baan kan rijden en dat is iets anders. Dus ook de decoder is anders en heeft zijn eigen gebruik. Geen probleem kwestie van weten, wennen en oefenen  ;)
Amen.

Citaat van: ronaldk op donderdag 29 augustus 2019, 07:46:13
Blijf verder dromen Mark. Märklin is al overstag met DCC omdat ze niet anders kunnen. Dus alle modellen die voor Trix uitkomen hebben ook DCC in zich. Dan kan je gewoon alle functies onder DCC aansturen.
En Zimo levert MFX decoders.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Zou het mogelijk zijn functies te verplaatsen in de CS3. Ik bedoel hiermee omdat er maar 15 plaatsen zijn,
gewenste functies plaatsen op plekken waar niet gewenste functies staan.
Er zijn altijd wel wat functies die je nooit gebruikt, daar kunnen dan gewenste functies staan.
Evt. heb ik even een ECU centrale ter beschikking als dat nodig zou zijn.
Gr.Joost D
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Dat is idd aan te passen het makkelijkst met een lokprogrammer maar met een CS3 moet dat ook kunnen,rij zelf met een CS1 waar het ook simpel is aan te passen.
Andere optie is om op DCC te rijden dan heb je alle functies beschikbaar moet je alleen even MFX deactiveren in de decoder dan de lok opzoeken en even de correcte icoontjes erbij zetten
Re: Artitec 1300 en CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
De CS3 heeft tegenwoordig (sinds update 1.4.0) gewoon 32 functieplaatsen.
Die zijn vrij toe te wijzen aan functies.

John
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Dag John, ik zie maar 15 functies verschijnen bij het installeren van de 1300.
Hoe verkrijg ik er dan 32 op de CS3.

Gr.Joost
Re: Artitec 1300 en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300 en CS3
Nogmaals, dat komt omdat het een ESU decoder is en die nog steeds alleen het oude MFX protocol kan spreken en daarmee aan 16 functies komt. Alleen MFX+ kan 32 functies, MFX kan dat niet. Het is mogelijk om in MFX functies te verplaatsen, het is ook mogelijk met CV's (dan kan je overal bij), maar dat is een stuk lastiger. Het makkelijkste zou zijn een lokprogrammer. Even iemand in de buurt zoeken die dat ding heeft (of hem lekker op DCC gooien, dan heb je wel beschikking tot alle functies). Met de ESU centrale heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat het daarmee ook wel vrij makkelijk moet gaan.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
MFX heeft 32 functies(software bepaald of er 32 of 16 functies zijn)staat los van MFX+ dat heeft als extra een interactief functie op de CS2 CS3/+
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
hoi,

Nogmaals:

Citaat van: jdonk op vrijdag 30 augustus 2019, 19:02:37
Dag John, ik zie maar 15 functies verschijnen bij het installeren van de 1300.

Omdat er een ESU in zit. ESU ondersteunt bij het MFX / M4-protocol in dat model decoder tot 16 functies. Wil je alle functies ondersteunen dan mag je het DCC-protocol gaan gebruiken voor die lok.

Citaat van: jdonk op vrijdag 30 augustus 2019, 19:02:37
Hoe verkrijg ik er dan 32 op de CS3.

Zet deze lok handmatig in het CS3 onder het DCC-protocol en zet de functies erin.

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Hartelijk dank voor de antwoorden, we gaan ermee aan de slag.
Mvgr.  Joost D.
Re: Artitec 1300 en CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300 en CS3
Het is voor marklinisten gewoon jammer dat de loksound 5 niet worden aangeboden dan is het lok op de rails  plaatsen inlezen en klaar ;)