Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik

Gestart door droopy2905 dinsdag 27 augustus 2019, 11:26:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Help ! Wat kies ik nu ? Een CS3+ of een gewone CS3 ? Heb ondertussen al van alles gelezen, en ik weet dat er maar 1 CS3 op uw baan mag staan, maar dat er een CS3+ als extra kan worden aangesloten.
Zou willen beginnen met CS3+, omdat die het duurste is van de twee, later nog een CS3 erbij of is dit verkeerd ? Iemand ervaring hiermee ?

Dan de voeding : 60 VA (60061) of 100 VA (60101) ? 100VA is eigenlijk niet zoveel duurder, dus zou ik gaan voor 100VA of is dit niet goed ? Iemand hier ervaring mee ?
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Wat wil je ermee doen? Welke wensen heb je voor de baan.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Om gebruik te maken van terugmelders heeft de CS3+ een S88N-aansluiting aan de onderzijde die direct aangesporken kan worden door maximaal 31 S88-modules.
Sneller is echter de verbinding via de L88. Hierop kun je per L88 twee strengen S88N-aansluiten (max 31 modules) én een streng S88-flatcable (max 31 modules).

In de praktijk zul je daarom al gauw kiezen voor de snellere variant met de L88.

Wanneer je besluit om een tweede CS3 aan te schaffen loop je met de CS3-standaard tegen een limiet aan. Mar ook hier kun je extra regelaars toevoegen via de MS2-aansluitingen aan de voorkant en via de CAN-bus en CAN-verdelers aan de achterzijde.
Per saldo: Ik heb om o.a. de interne S88N aansluiting gekozen voor de  CS3plus, maar achteraf had ik ook voor de gewone CS3 + L88 kunnen gaan.

John
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Een CS 3 plus kan als slave gebruikt worden als er meerdere central stations gebruikt worden, CS 3 kan alleen master zijn.
Een CS 3 plus heeft één aansluitmogelijkheid voor een serie s 88 terugmeldmodules (nieuw type), een CS 3 niet, die heeft daarvoor een L 88 nodig maar daar kunnen wel drie series terugmeldmodules aangesloten worden (twee nieuw, een oud) in plaats van één.

Een L 88 is zelf ook al een module voor 16 terugmeldingen en hij heeft aansluitmogelijkheden voor drie series s 88 terugmeldmodules (twee nieuwe, één oud type). Wil je dus een centrale met 16 terugmeldingen, dan is dit de keuze (op basis van de Märklin adviesprijzen):

CS 3 € 649,99
L 88 € 99,99
€ 749,98
CS 3 plus € 799,99
s 88 € 54,99
€ 854,98

Het verschil, € 105, is wat je betaalt voor een centrale die ook slave kan zijn. Dat heb ik er niet voor over, bij lange na niet. Ik heb dan ook gekozen voor een CS 3 met een L 88. En wat John hierboven schrijft, dat een L 88 sneller is, wist ik niet eens.

In de winkel betaal je doorgaans wat minder dan de adviesprijzen, maar dat maakt het verschil niet veel kleiner. Wat iets meer uitmaakt, is dat er andere leveranciers zijn van goedkopere s 88 modules, maar zelfs dan vind ik het verschil nog veel te groot.


Edit: Ik had eerst geschreven dat de CS plus als master gebruikt kon worden en CS 3 alleen als slave, maar dankzij Laurent heb ik geleerd dat het juist andersom is.
Edit 2: Door een wijziging van de forumsoftware waren de €-tekens veranderd in vraagtekens, dat heb ik weer gecorrigeerd.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 27 augustus 2019, 17:23:39
Een CS 3 plus kan als master gebruikt worden als er meerdere central stations gebruikt worden, CS 3 kan alleen slave zijn.
Precies andersom Rob. Er mag maar 1 CS3 in het netwerk zitten, derhalve kan dat alleen de master zijn. Er mogen meerdere CS3+ in een netwerk zitten, die kunnen zowel master als slave zijn. De CS3+ heeft een galvanische scheiding en bij een slavebedrijf wordt de CS3+ feitelijk opgesplitst in 2 apparaten: De booster en de controller.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Hola, wat een reacties. Hartelijke dank daarvoor.
Simpel uitgelegd, die Mobile Stations II vinden mijn zoon en ik een beetje speelgoed, als je dit dan vergelijkt met CS3 of CS3+. Vandaar zouden we beide zo een CS wensen... Alle als mijn leverancier en ikzelf overeenkomen ivm de bundelprijs he.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
de cs3 vond je al vanaf 580 euro en als je dan een slave stationnetje cs2 erbij wil koop je dat toch 2dehands aan dumpprijzen erbij.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
@Laurent: Bedankt voor de correctie. Ik heb het aangepast.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Ik heb me die vraag zeer lang gesteld, en ik heb uiteindelijk een Ecos gekocht >:-D
Voornamelijk omdat die met koploper overweg kan.
Verder miste ik op de CS3 de fysieke knopjes een beetje, wat ook wel logisch is als je van een IB komt met de nodige controllers en switchen.

Beide centrales zijn eigenlijk erg de moeite, alsook de MS2, als je ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik gebruik nu al een jaar of twee een MS2 op een test spoortje voor MFX locjes. Simpel, snel, alles aan boord voor 89?.
Je kan een locje resetten, beetje de instellingen aanpassen, en zelfs wat CV's aanpassen, maar dat is wel iets onhandiger.

Voor een klein baantje kom je met een MS2 al een heel eind.

Ik ben erg nieuwsgierig om te zien wat uw beslissing gaat zijn >:-D



Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Citaat van Belletje:
Citeercs2 erbij wil koop je dat toch 2dehands aan dumpprijzen erbij.

Geef mij de links eens naar die dumpprijzen. Als ze er zijn, zie ze nog steeds vanaf 350-400 Euro. Dat vind ik geen dumpprijzen.

John
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Hou het in beraad. Nu even met mijn dealer overleggen ivm prijs, want die zijn vrij hoog hé. Zeker omdat mijn zoon en ik vooral willen gaan voor 2 CS3's. 1x CS3 + 1x CS3+.
Op die manier zien we beide onze track op scherm, en dat heb je niet met zo'n MSII
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
hoi,

Ik zou iets verder kijken dan domweg "twee complete centrales" aan te schaffen. Om 500 tot 800+ euro uit te geven voor een veredelde tweede (hand)regelaar is een eigen keuze  ;) maar je kan veel leuke dingen doen voor zo'n bedrag.  :)

Een andere optie is als het gaat om het delen je baanlayout gaat is op een computer / tablet / telefoon. Zie dan dit document: Delen van een CS3 beeldscherm. Mogelijk moet je de link even in je browserbalk slepen om te openen. Het is een PDFje met uitleg van Märklin hoe je het beeldscherm van je CS3(+) kan delen.

Groet Ronald.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Ronald, dank u voor deze tip. Heb dit al eens bekeken, en dit lijkt me inderdaad een mogelijke oplossing. Denk alleen dat dit maar van toepassing is op de CS3, en niet de CS3+ op heb ik iets over het hoofd gezien ? Normaal krijgt de CS3 ( ook de CS3+) een IP-adres toegewezen, en lijkt het me dan ook logisch dat de CS3+ dit ook zou moeten ondersteunen.
Ben er nog niet helemaal uit of ik nu een CS3 of CS3+ zou kopen... :?
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Hoi,

Citaat van: droopy2905 op woensdag 28 augustus 2019, 12:04:11
Denk alleen dat dit maar van toepassing is op de CS3, en niet de CS3+ op heb ik iets over het hoofd gezien ?

Het enige verschil tussen een CS3 en CS3+ is de S88-N aansluiting. Meer verschil is er gewoon niet. Dus alles van het CS3 kan ook het CS3+. Je betaalt alleen extra voor een S88-N aansluiting.

Groet Ronald.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
De tip die Ronald je geeft werkt voor alle varianten van de CS3, dus ook de CS3plus.
Verbinden doe je de CS3(plus) met de router en een vast IP-adres.
Dan start je de ingebouwd webserver van de CS3(plus) en kun je met elk willekeurig device via de webbrowser van dat apparaat een bedienbare kopie van alle schermen laten zien.

Wil je op de CS3(plus) vanaf een extern apparaat aanpassingen doen, dan is VNC-viewer je vriend.

John
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
 @citaat Yep, heel handig zo'n VNC viewer. Ik gebruik hem voor alle ingewikkelde zaken, ofwel zo'n beetje alles behalve rijden.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
In de CS3+ zit ook de calvanische scheiding om meer centralstation erbij aan te kunnen hangen. De 60125 had dit standaard er al in, nu is er verschil gemaakt met de komst van de CS3/CS3+. Niet iedereen maakt hier nl gebruik van.

Dus het is niet alleen de direkte aansluiting voor de S88.
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Ter informatie beste forum leden. Keuze gemaakt na een zeer grondig studie en navraag bij de OVM Modelbouwclub. Het gaat een CS3 Plus worden.
Simpel : Moederbord en CPU is bij beide identiek. Alleen de Plus beschikt over ingebouwde Terugmelding. Wanneer ik zou opteren voor een CS3 + S88 Link  ben ik evenveel geld kwijt dan wanneer ik zou kiezen voor een CS3 Plus. Dit is ook het enige verschil dat die 2 hebben met elkaar. O:-D
Keuze : CS3 Plus...
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
Citaat van: Marcel1966 op woensdag 28 augustus 2019, 14:10:50
In de CS3+ zit ook de calvanische scheiding
Je bedoelt galvanische scheiding. Calvanische scheiding heeft zo'n 500 jaar geleden plaats gevonden ;)
Re: CS3 of CS3 Plus - Wat Kies ik
 :(