Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kortsluiting ontvanger kraan 76500

Gestart door Wheels zondag 25 augustus 2019, 19:35:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Beste lezers.

Vandaag van het één op andere moment zonder reden kortsluiting in de ontvanger van mijn Marklin  kraan 76500.

Op de foto van de ontvanger geen optische afwijkingen te zien.

Na het opstarten van de baan hoorde ik een afwijkend geluid (vreemde tik), na enig zoekwerk bleek de wisselstroom (Marklin) trafo de boosdoener te zijn. Alle aansluitingen losgekoppeld en 1 voor 1 weer aangesloten en bij het aansluiten van de ontvanger van de kraan kortsluiting.

De ontvanger op een andere wisselstroomtrafo aangesloten en hetzelfde probleem.
Ik heb geen zin om dure reparaties uit te laten voeren aan de ontvanger, mogelijk dat ik zelf na tips de reparatie kan uitvoeren.

Lukt dat niet dan zal ik de kraan via mijn centrale gaan besturen.

Ideeën ? opties ?

Gr Matje
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Tja, je moet dan met een universeelmeter aan de slag. Waar je uiteraard wel mee moet kunnen werken ?

Je haalt eerst de draden uit het kroonsteentje (waar je op de linker schroef een brandvlek ziet ?)
Dan kan je ohms meten over de vier diodes en eventueel over de twee elco's.
De diodes (of dioden) mogen maar in 1 richting een laagohmige verbinding maken en anders om moeten ze hoogohmig zijn.
Heb je er eentje die nagenoeg nul ohm meet, of in die richting, dan heb je al beet.
Wel alle vier controleren !
Eventueel kan je parallel over de elco's meten, hier mag je ook niet te laag meten.

De uitkomst van deze metingen geven het vervolg v/d werkzaamheden aan...............

grv Huub
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Hoi Huub,

brandvlekje: komt door testen met losse draad na constatering kortsluiting.

diode meting: van boven aan bekeken (nr 1 dicht bij de Elco's)
1 beide kanten > 2kohm
2 1 kant niets andere kant > 2kohm
3 beide kanten > 11kohm
4 beide kanten > 11kohm

Elco's:
beide elco's  - op - en - op +gemeten rond de 4kohm

gr Matje


Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Bij uitvergroting heeft de witte draad-soldering op de het bovenliggende printplaatje een bruine verkleuring, mogelijk ook een probleempje.
Cees
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Eerst even : Heb je nog garantie?  Schroef het ding dan dicht en breng hem terug  :)

Zo niet :
- Maakt hij ook sluiting als je de linker 2 draden niet aansluit? 
- Zit er bovenaan een voltage regulator (7805, 7812) ? Die zou geen 0 Ohm mogen geven.  Dit geldt eigenlijk voor alle transistoren.
- Kan dat bovenste printje er af?  Geeft hij dan nog sluiting?

Succes!
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Kraan al jaren geen garantie meer.

Ik zal de voorgestelde meetopties uitvoeren.

gr Matje
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Ook de 4 diode's naast de rechter elco gemeten? De bovenste 2 lijken wel verkleurt ten opzichte van de 2 eronder. En lijkt erop dat die van de aansluiting met gele en blauwe draad komen.
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Die diodes had ik al aangeven als eerste te controleren.
Nu ik het terug lees, ben ik toch misschien niet erg duidelijk geweest ?

Zijn de diodes verdacht, dan moet je ze los halen om fatsoenlijk te kunnen meten.
In sperrichting mag je "niets" meten, dus eigenlijk oneindig en andersom moet je de doorlaatrichting duidelijk meten.
Sommige meters geven in het diode-bereik de spanning over de diode aan, maar niet allemaal.

Verdere componenten zijn niet erg herkenbaar; zit bovenaan nu een 7805 stabilisator of zo iets ?
Ook hier mag je geen erg lage weerstand meten tussen het middelste pootje en de andere twee.
Kan ook een regeltransistor als voeding zijn,
Zit er misschien een overspanningsbeveiliging  ergens in de schakeling (ik bedoel een TVS-diode) ?
enz. enz.

Voor mij is het niet erg moeilijk om de klacht in zo'n simpel ontwerp te localiseren, maar ja, ik heb na een gedegen opleiding 40 jaren elektronische schakelingen ontworpen, gefabriceerd en gerepareerd.
Om nu van hieruit te zeggen waar het zit ????????

grv Huub
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
 @citaat Klopt maar ik zag dat de topicstarter het had over diode het dichtste bij de Elco, en in dit geval zitten ze er alle 4 even dicht naast.

Evengoed lastig want de helft van de print zie je niet.
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Hoi, bedankt voor de reacties.

Mijn elektronica kennis is beperkt tot het simpel vervangen van onderdelen (voor zo ver mogelijk) en in elkaar zetten van DIY kits. Het doormeten van elektronica componenten is lastig. Maar toch een poging gewaagd.

Al eerder de waarden doorgegeven van de vier dioden onder de linker elco.

Is inderdaad een 7805ct, slecht leesbaar door mogelijke kortsluiting ?
Ik meet op alle 3 pootjes weerstand. rode draad op input zwart op output of ground, maakt niks uit, zwart omwisselen met rode draad, ik meet overal weerstand.

Foto meegezonden van de onderkant printplaat. Zie daar geen bijzonderheden op.

Bovenliggend printplaatje zit gesoldeerd. Krijg dat er niet zomaar af.

Zonder gele en blauwe draad ook sluiting.

TVS diode, geen idee, kan deze niet zo snel vinden (afbeelding opgezocht op internet).

De kraan inmiddels werkend gekregen m.b.v. een mobilestation die ik uit de motteballen heb gehaald.

Mocht het vervangen van bv de 7805 gaan dan lukt mij dat nog wel. En anders helaas...

Tot horens.


gr Matje
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Citaat van: Wheels op dinsdag 27 augustus 2019, 10:29:37
1 beide kanten > 2kohm
2 1 kant niets andere kant > 2kohm
3 beide kanten > 11kohm
4 beide kanten > 11kohm

Ik zou toch de eerst vermelde diode (die naar beide zijden een waarde geeft) er af willen halen om die nogmaals door te meten.
Maar ja, dat is een smd-geval en je moet dan beide zijden van de diode tegelijk heet stoken, anders mol je de printplaat.
Daarna even laten afkoelen.
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Ik doe een poging. Wat onder de Elco's zitten die 4 (in de gele cirkel) dat zijn 1+2 (weerstand + diode voor beperken laadstroom Elco's) en 3+4 weerstanden voor de 'aan' LED welke er schuin onder zit. Ik zie er zo iets op staand wat op getallen lijkt. Kloppen die getallen met de gemeten waarde?

De diodes zitten rechts van de Elco (in de rode cirkel) de bovenste 2 diodes zijn van kleur verschoten, dus zullen voor de kortsluiting zorgen.

[edit]eerste alinea wat uitgebreid na volgen van de sporen voor zover zichtbaar[/edit].
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 29 augustus 2019, 22:03:56
De diodes zitten rechts van de Elco (in de rode cirkel) de bovenste 2 diodes zijn van kleur verschoten, dus zullen voor de kortsluiting zorgen.

Ben het hier wel mee eens; de kans is groot dat er hier iets stuk is.
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Ik vind het alleen wat vreemd dat de Massa/Gnd van kleur is verschoten en de + Niet.
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Zal eerst eens een smd desoldering aanschaffen, Zag leuke exemplaren op internet. Moet wel ff wachten voordat deze binnen is.  Wordt een mooie klus voor de winter. Leg de print voorlopig aan de kant.

Gr Matje
Re: Kortsluiting ontvanger kraan 76500
Dit is met een gewone bout ook wel te doen hoor. 

De diodes vormen een gelijkrichter, ik vind het wel wat mager voor die grote elco's ernaast.  Je zou er ook een andere gelijkrichter op kunnen zetten die wat zwaarder is.