Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid

Gestart door Weatherman 69 vrijdag 16 augustus 2019, 12:35:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Even een vraagje voor de kenners.
Ik heb eerder dit jaar een defecte Märklin 39640 (BR 64) gekocht. Het geluid deed het wel, maar de motor was defect.(Inmiddels ben ik er ook achter dat niet de motor, maar de flatcable kapot/gebroken is, dus die kan ik wellicht nog maken met wat kunstgrepen)

Nu heb ik onlangs de 39645 gekocht en heb ik de geluidsdecoder en luidspreker daarin overgezet.
De afzonderlijke geluiden doen het allemaal prima, maar het rijgeluid, loopt niet synchroon en klinkt raar...

Iemand een idee, hoe je dit kan synchroniseren?  Overigens maakte de decoder dit geluid ook in de oude loc, maar dacht ik dat het kwam door dat de motor niet reageerde..

Zie filmpje voor de duidelijkheid.
https://youtu.be/WBOT5AEuGKI
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Hi Robert,

Ik had deze lok ook destijds gekocht en had hetzelfde probleem met het geluid.
Zie ook hier deze reactie van mij uit 2011 ==> Klik

En nog ouder topic uit 2008 ==> Klik
Nooit geen reactie op gehad.

Mijn loc is destijds terug gestuurd naar Märklin.
Het probleem zit em in de decoder zelf enen ze hebben er een hogere waarde in geconfigureerd dan dat je zelf kan instellen.
Met deze "af fabriek" waarde loopt het geluid redelijk synchroon.
Maar van zodra je de waarde van het stoomgeluid aanpast, klopt er weer niks van en de enige manier om een acceptabele waarde te krijgen door de decoder te resetten.

Ik weet niet of jou loc ook destijds terug is gestuurd naar Märklin.
Probeer de decoder maar eens te resetten en kijken of je dan ook deze hoge waarde ziet.
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Ad,
De 39640 heb ik als zijnde defect gekocht op MP voor 45,00. Ik dacht hij is leuk om op de baan te zetten. Toen ik dat deed, kwam er meteen geluid uit, alleen de motor draaide niet. Het geluid klonk toen ook al een beetje gehaast, maar omdat de motor niet draaide dacht ik dat hij raar deed omdat er geen "last" draaide. De 39645 heb ik onlangs gekocht voor een drievoud, maar deze rijdt dan ook gewoon. Dus dacht ik de geluidsdecoder over te zetten en dat is gelukt, echter loopt het dus niet synchroon.

Ik hoop komende week mijn tweede MS2(voorzien van de laatste update) weer terug te krijgen en wil dan proberen om in DCC modus de CV waarden aan te passen.. Mijn huidige MS2 wil niet in DCC modus komen... Dus ik heb nog een klein beetje hoop dat ik middels de CV waarden wat kan doen of het resetten van de decoder...

Hij is dus uit mijn naam niet terug geweest naar de fabrikant...ik hoop dat ik het zelf kan doen, anders heb ik een leuke lok met diverse geluiden. Is ook leuk. Overigens ben ik er ook achter waarom de 39640 waarschijnlijk niet reed, ik zie dat de flatcable gebroken is, dus ik ga nog kijken of ik die nog kan fikse, dan heb ik twee rijdende 64-ers... :)
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Beste Robert,

Ik denk dat deze decoder niet "aanspreekbaar" is in DCC, verder meen ik me te herinneren dat je de stoomslagen kunt aanpassen met een CS.

Overigens hebben de motor en het stoomslagen geluid bij deze lok niets met elkaar te maken, m.a.w. er is geen meting van het aantal wielomwentelingen.

Groet, Anne W
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Citaat van: Anne W op zaterdag 17 augustus 2019, 22:38:21

Ik denk dat deze decoder niet "aanspreekbaar" is in DCC, verder meen ik me te herinneren dat je de stoomslagen kunt aanpassen met een CS.


Anne, mij is eerder verteld dat er een ESU 3.5 OEM decoder in deze loc ligt en ook DCC moet uit lezen.
Zie post : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74628.msg1289516#msg1289516

Maar het ligt bij mij meer aan de Mobile Station 2  die helemaal geen DCC meer wil lezen.. Zie bijgevoegd filmple: https://youtu.be/o7_3CP6juOc

Ik ga maandag avond even naar een vriend die een Digikeijs console heeft om te kijken of het daar wel lukt om de CV waarden aan te spreken..  Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Dat je geen DCC kunt lezen is naar mijn idee heel normaal DCC ontbreekt op de decoder ze zijn door ESU voor marklin gemaakt met alleen MFX en MM en geen DCC ondersteuning.
Verder zou je de decoder wel met een lokprogrammer moeten kunnen aanpassen.
Maar probeer eerst eens een reset met de MS baat het niet,het schaat ook niet.
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Citaat van: hmmglaser op zondag 18 augustus 2019, 23:44:27
Dat je geen DCC kunt lezen is naar mijn idee heel normaal DCC ontbreekt op de decoder ze zijn door ESU voor marklin gemaakt met alleen MFX en MM en geen DCC ondersteuning.

Het probleem is dat mijn MS2 mijn DCC locs ook niet meer detecteert. Dus heb het idee dat mijn MS2 ook niet helemaal in orde is. Hopelijk krijg ik morgenavond mijn tweede MS2 met de laatste update terug, dan kan ik kijken of deze het DCC signaal wel leest en aanstuurt... Dus we wachten nog even af.
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39640 / 39645 met vreemd rijgeluid
Märklin OEM Decoders uit die tijd spraken geen DCC.