Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)

Gestart door E103.1 zaterdag 24 augustus 2019, 15:53:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Ruim 2 jaar geleden een locomotief gekocht. De BR094.
Een mooie lok. Na de aankoop wel even mee gereden, maar vervolgens in de kast beland omdat ik met de baan aan het bouwen was. (ander draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64262.50)

Vandaag de lok op de baan gezet, maar hij vertoond wel heel raar gedrag.
Is niet vooruit te branden en rijdt met schokjes.
Hieronder een filmpje.
Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn?
https://youtu.be/8ehlNRjKt-8

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Verhard vet op het wormwiel en/of vettigheid in het motorhuis.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Verhard vet na 2 jaar?

Moet ik dan de hele boel uit elkaar halen en nieuw vet erin doen.

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
 @citaat
wat Wim al zegt, maar ook even het binnenwerk schoonmaken, anker, magneet, motorschild, koolborstels e.d.  :)
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
slechte stroomafname door vuile wielen.Zet hem eens een tijdje aan het rijden op een rollenbank of met krokodillenklemmen op de voedingsdraden.Wel op halve snelheid.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
  @citaat @citaat 'k Ben bang dat dat niet zal gaan. Er zit een beruchte "wegwerp" motor in.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
 @citaat
ojee   :O
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Schoonmaken wielen, dan wel kijken of er geen overtallig vet bij de motor zit. Komt dit in de motor dan is de motor kapot. Dit is echt 1 van de redenen dat ik alleen nog maar ouder materiaal koop en niet de troep onderdelen uit China. Ik haat Trump maar zijn China beleid steun ik.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Beste Werner,
Deze locs zijn berucht geworden door de problemen met de motor (en nog wat meer).
Door het vet dat in de motor komt door het wormwiel loopt deze niet meer goed (het
is ook een goedkoop 3 polige motor).
Kap eraf, motor los solderen en direct voeden met 12 volt.
Als de motor mooi draait en niet warm wordt dat zijn het de wielcontacten of de wielen.
Ik heb een 3 rail model en heb telkens problemen gehad met de motor als de lok een
tijd niet reed.
De laatste keer is hierdoor de decoder doorgebrand.
Ik heb de motor volledig gedemonteerd, schoongemaakt en het anker afgedraaid en gepolijst.
Andere decoder en de lok liep terug 100 %. Alleen is de originele sound decoder niet meer te krijgen.
Bij de hersteldienst van Marklin schijnen ze wel de openingen in de motor aan de wormkant dicht te maken
met 2 componenten lijm.
Mvg
Olivier 77
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Citaat van: nobody op zaterdag 24 augustus 2019, 15:57:15
Verhard vet op het wormwiel en/of vettigheid in het motorhuis.
Klopt helemaal.
De mijne is destijds nog onder garantie naar Märklin geweest ter reparatie via de dealer.

Groeten,
Ton.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Vet verhard niet in 2 jaar tijd ik ben van de mening dat bij deze loks de motor 99% van de tijd het probleem is,marklin heeft namelijk de keuze gemaakt om te stoppen met klokanker motor voor deze modellen en voor goedkope chinese motoren te gaan :?
Hier een vervangende artikel nr van marklin E235322 oude nrs was E169872
Andere optie is om alleen de motor te vervangen maar dit is redelijk wat werk omdat het vliegwiel en de worm eraf moeten en dan een bijpassende motor te bestellen.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Mijn "M" BR94 is destijds ook terug geweest en rijdt sindsdien zonder problemen, had op 7 april 176 netto, dus echte, rijuren.

Goede raad is duur, als je hem officieel bij een winkel gekocht hebt, dan praten met de winkel....

Groet, Anne W
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
 @citaat @citaat
Mark,
Heb jij deze loc?

Het probleem bij deze locs was dat ze teveel waren gesmeerd, waardoor het wormwiel vastliep.
Er reageren hier meerdere personen (Wim, Anne en ikzelf) die ook dit probleem met deze loc hadden.
Met de motor zelf is niets mis, verkeerde conclusie van je...

Groeten,
Ton.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Dank voor de vele reacties.

Ik heb de lok altijd netjes rechtop bewaard. Liggend scheen niet goed te zijn.
Problemen met koolborstels lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Heb er nog geen half uur mee gereden in het verleden.
Wielen zien er als nieuw uit.

Zal het vet nakijken. En zien wel wat er gebeurd.

Denk dat de raad van Anne prima is. Heb hem wel gekocht in een officiële winkel, ik ga daar maar eens even praten om te kijken wat er te doen valt.

Gezien de vele mogelijkheden van storingen laat ik natuurlijk weten hoe het is afgelopen.
Eens kijken of er nog een mogelijkheid is waardoor hij slecht rijdt :)

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Mijn aanvulling voegt niets toe. Een tekening (van de motor) zegt meer dan duizend woorden. Voor deze motor geen koolborstels. En dat was al eerder gezegd. Een troost: de motor is nog te koop voor ? 25.

Sterkte met de winkelservice.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Citaat van: Yeoman op zaterdag 24 augustus 2019, 22:12:27
@citaat @citaat
Het probleem bij deze locs was dat ze teveel waren gesmeerd, waardoor het wormwiel vastliep.
Er reageren hier meerdere personen (Wim, Anne en ikzelf) die ook dit probleem met deze loc hadden.
Met de motor zelf is niets mis, verkeerde conclusie van je...
Ik heb deze lok niet maar wel modellen met het zelfde type motor.
Maar liep de motor vanaf het begin slecht zo niet dan ligt het niet aan te veel vet maar aan de motor of omdat er vet bij de koolborstels komt of gewoon omdat het een slecht ontwerp was motor is mogelijk te licht waardoor deze  doorbrand als er te veel weerstand optreed.
Te veel vet leverd een smeer boel op en iets meer weerstand.
Verder zegd het veranderen van het motor nr naar mijn idee genoeg.
Verder is het normaal dat een fabrikant niet aangeeft wat er precies kapot is en met een onjuist verhaal komt om niet te veel slechte reclame te krijgen.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Vanmorgen de lok nog maar een keer op het spoor gezet.
Vind het nog steeds raar wat er is gebeurd, zeker omdat hij eigenlijk nagelneu ist.

Maar er gebeurd nog iets.
Ik zet hem op het spoor en wil gaan rijden.
Hij rijdt vervolgens. Zachtjes en stopt (1 sec), vervolgens herhaald dit zich in totaal 4 keer.
Daarna krijg ik op mijn CS3 de volgende melding 'Aan apparaat GFP3-1 op kanaal-2 is een overbelasting opgekomen....'
Dit zou suggereren dat er een kortsluiting in de lok zit. En kon het een aantal maal reproduceren.

Een tweede iets wat mij opviel is dat wanneer je de lok stevig tegen de rails drukt de wielen niet meer draaiden.
Om te kijken of dit normaal was heb ik ook een aantal andere loks uit het Matrix assortiment getest en die drukten allemaal door.
Dit zou erop kunnen wijzen dat er iets niet goed zit in het tandwielmechanisme en misschien daardoor ook een kortsluiting kan geven.

Ik zal de bevindingen doorgeven aan de winkelier en ga zelf niet lopen prutsen met dit soort locomotieven.

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
 @citaat Er zit een wormwiel aan de motoras en dat drijft een tandwiel aan.
Teveel inwendige weerstand in de motor kan dit verschijnsel veroorzaken.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Gewoon troep uit China en hopelijk gebruiken ze nu betere en anders bestaat Marklin over 10 jaar niet meer.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
De kans is ook groot dat je decoder nu defect is omdat je wikkeling is doorgebrand of de koolborstels maken sluiting door een mengsel van vet en koolstof.
@david666 omdat de vervangende motor al een ander artikel nr heeft verwacht ik dat het een nieuwe ontwerp of ander merk is.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Er was destijds een verhaal bij de Märklin loks dat er geen afdichting was tussen tandwielkast en motor waardoor overtollig vet de motor in kon.

Mijn advies blijft staan....

Groet, Anne W
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
De winkelier kon en wilde niets doen i.v.m. vervallen garantie. (Lok is 2 1/2 jaar oud)

Dus eerst zelf eens open geschroefd.
Op advies van Olivier77 de motor losgekoppeld en aangesloten op gelijkstroom.
En gelijk kwam het probleem naar voren.
Hij draaide eventjes en stopte en herhaalde dit ongeveer 4x en toen was het over. Even paar seconden wachten en je kon het zelfde riedeltje weer beginnen.

Hieronder trouwens foto's van de opengewerkt lok en een foto van de beruchte wormwielkast.
Zoals het er nu uitziet is er daadwerkelijk vet in de motor gekomen.
Vindt dit echt een ontwerpfout van Marklin/Trix.




Morgen maar eens bellen met Marklin/Trix service center. Wellicht zijn zij nog iets genegen te doen.

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Märklin heeft er een modificatie op gedaan.
Er wordt een dunne ring tussen motor en wormwiel geplaatst, waardoor er geen vet meer in de motor kan dringen.
Er zal dan een nieuwe motor in komen, maar dit nog onder garantie gebeurd...?
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Beste Werner,
Gewoon de motor openmaken en kuisen.
Ze vragen schandalig veel voor zo een type motor.
Waar woon je ergens in Nederland. Ikzelf woon in Antwerpen.
Mvg
Olivier 77
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Gewoon kijken of er een klokanker motor van SB in past, ben je van alle gezeur af en ook nog eens sublieme rij eigenschappen  B)

Mvg, Johan
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Zorg in ieder geval dat de motor niet weg raakt; het wormwiel is een essentieel onderdeel voor de volgende motor.
Ik had het wormwiel ook nodig bij mijn 39192.

Lees anders eens even door wat Ad (Kappa) en ik gedaan hebben bij onze locs:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73386.msg1272239#msg1272239

De toegepaste motor kost maar een paar euro en voldoet prima, behalve dan op topsnelheid voor mijn E19.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Past er niet een Motraxx XTrain SF135 in ? 14 euro's bij Conrad.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
'k Heb ook een hoop ellende gehad met de wegwerpmotor.
Uiteindelijk een nieuwe motor besteld.
Zie dit bericht ===> klik
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
@Oliver77 , ik woon in Drenthe, is maar een paar honderd kilometer van Antwerpen :)

Vanmorgen eerst een gebeld met het service centrum van Marklin in Nederland. (Rene Muilwijk)
Maar die kon mij vertellen dat hij vanaf vandaag geen reparaties meer uitvoert voor Marklin. (de service gevallen)
Dit schijnt allemaal naar de importeur te zijn gegaan.

Komt mooi uit dat ze in Meppel zitten. Is nog geen 20 km bij mij vandaag. Kan er zo langs gaan.
Eens kijken van de fa. Kleine hiervan zegt.

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Ik ben ook in het bezit van een BR 094 van Trix. Nu ben ik zelf helemaal weg van scenery bouwen maar echt veel rijden met de locs deed ik niet.
Afgelopen week dit bericht gelezen, dus maar zelf eens kijken of ik het probleem herken. Tot mijn grote schrik reageerde mijn loc op dezelfde manier als in het filmpje. Heel traag en vooral schokkend rijden. Op enig moment zat er helemaal geen beweging meer in.
Mijn loc is inmiddels al 5 jaar oud en deed het niet meer, puur omdat ik hem te weinig laat rijden.
Iets later kwam er weer enige beweging in. Dus in eerste instantie de loc op de Woodland reinigingsrail gezet. Alles ging heel schokkerig en langzaam maar uiteindelijk nam de snelheid langzaam toe en naam het schokken af. De motor werd ook aardig warm en ik denk dat daardoor het verharde vet zacht werd en daarmee de motor (of wat er dan ook vastzat) loskwam.
Na een half uurtje continue op de reinigingsrail (voor en achteruit) heb ik de loc uiteindelijk op de baan gezet. Ik heb hem zeker anderhalf uur laten rijden en ja, gelukkig reageerde hij weer goed.
Afgelopen dagen nu heel vaak de loc laten rijden en tot mijn grote opluchting rijdt alles weer als vanouds. Ik kan hem nu ook weer laten kruipen zoals jullie dat zo mooi zeggen.
Voor mij een grote opluchting. Vanaf nu wordt er niet alleen meer met scenery gespeeld maar wordt er vooral ook vaak en lang gereden. Het zou toch jammer zijn van zo'n mooie loc. Zeker gezien de aanschafprijs.

Deze ervaring wilde ik toch even delen. Wellicht heeft iemand hier iets aan.

Groeten,

Hans
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Ik heb de Marklin variant helaas en die van mij stotterde na een paar jaar ook maar goed inrijden deed wonderen weer. In principe moet je elke lok elke 2 jaar een 5 a 10 minuten laten rijden minimaal.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Ook als een lok 2.5 jaar oud is heb je nog steeds recht op garantie volgens nederlands garantierecht
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
@hmmglaser, op welk recht is dat gebaseerd? Wetboek nr....
Marklin zal zich beroepen op het garantieformulier dat bij de lok is ingesloten.

m.vr.gr.
Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Is gericht op de nederlandse verkoper marklin is de fabrikant die zit alleen vast aan minimaal 2 jaar europese garantie.
Heb je deze lok gekocht in nederland bij een winkel dan gaat garantie verder dan 2 jaar er word dan gekeken naar de levens duur van het artikel dus zou je een lok van 2,5 jaar laten maken zou het bvb ongeveer niet meer dan 25% van de werkelijke kosten mogen worden berekend.
Maar wegens het feit dat bij dit model een product fout is zou de winkelier gewoon coulance moeten verlenen en het kostenloos repareren.
En moet hij er maar met marklin uitkomen.
Lees dit maar even.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Dat kan je wel zeggen maar de praktijk houdt een rechtzaak dan in en als je die wint ben je nog niet veel verder. Beter eerst Marklin service centrum bellen misschien doen ze het dan onder coulance en hoef je alleen de verzendkosten te betalen. Maar je handelaar kan eventueel ook bellen.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Rechtzaak is de laatste optie om te beginnen kun je een verkoper aanspreken op zijn verplichtingen.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Heb ook deze lok.....
Motor uitgenomen en ontvet met rookvloeistof ....
Motor laten draaien onbelast op halve kracht.
Door de warmte ontwikkeling verdampt de rookvloeistof met het overtollig vet.
Boel weer inbouwen en een klein druppie vet geven in de overbrenging.
Lok rijd met dezelfde motor al jaren prima!!
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
@Werner:

Citaat van: E103.1 op dinsdag 03 september 2019, 06:42:40
@hmmglaser, op welk recht is dat gebaseerd? Wetboek nr.... Marklin zal zich beroepen op het garantieformulier dat bij de lok is ingesloten.

en

Citaat van: David666 op dinsdag 03 september 2019, 12:44:16
Dat kan je wel zeggen maar de praktijk houdt een rechtzaak dan in en als je die wint ben je nog niet veel verder. Beter eerst Marklin service centrum bellen misschien doen ze het dan onder coulance en hoef je alleen de verzendkosten te betalen. Maar je handelaar kan eventueel ook bellen.

Als consument in Nederland heb je te maken met de verkoper, degene die je het spul verkocht heeft dus Winkel / Handelaar / Webshop / enzovoort. Niet met de fabrikant die het spul gemaakt heeft. Bij problemen moet je dus eerst terug naar de verkoper en niet naar de fabrikant:

Van de Consuwijzer - Garantie - webpagina

Citeer
Gaat uw product kapot en hebt u verkopersgarantie of fabrieksgarantie? Ga dan altijd naar de verkoper terug. Dit geldt ook als u alleen fabrieksgarantie hebt. De reden is dat u het product bij de verkoper gekocht hebt. Daarom moet hij ervoor zorgen dat het probleem wordt opgelost.
Hebt u verkopersgarantie?

Dan moet de verkoper het probleem zelf oplossen. Meestal zal hij het product dan repareren of u een nieuw product geven. Wil de verkoper het probleem niet oplossen? Stuur hem dan een brief of e-mail waarin u hier nogmaals om vraagt. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Sommige fabrikanten zijn zo lief om als service direct de garantie van consumenten op zich te nemen. Dat kan om verschillende redenen zijn: Efficiënter, goedkoper, meer kwaliteit, enzovoort. Dat is geen plicht maar een "service" van de fabrikant.

Over de "europese wettelijke garantie van 2 jaar" staat daar het volgende:

Van de Consuwijzer - Garantie - webpagina
Citeer
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Dus als een verkoper zegt dat je treintje van het huismerkforum een levenlang meegaat zonder problemen dan mag je naar je verkoper als er iets is. Ook na 2jaar, 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar of zelfs 20 jaar. Het probleem is dat jij moet aantonen dat het probleem niet door jou komt.

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 september 2019, 11:25:36
Heb je deze lok gekocht in nederland bij een winkel dan gaat garantie verder dan 2 jaar er word dan gekeken naar de levens duur van het artikel dus zou je een lok van 2,5 jaar laten maken zou het bvb ongeveer niet meer dan 25% van de werkelijke kosten mogen worden berekend.

Altijd leuk om met percentages te gooien terwijl er zoveel factoren zijn. Bijvoorbeeld weet jij wat de levensduur van de lok van het forumhuismerk is? Daar is het geheel erg afhankelijk van. En ook wat de verkoper heeft aangegeven bij de verkoop.

Groet Ronald.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
@Ronald,

En hoe zit dat wanneer je een lok in bv Belgie of Duitsland koopt.
Gelden dan dezelfde regels? Of is het dan echt 2 jaar en afgelopen.

Werner
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Citaat van: nobody op zaterdag 24 augustus 2019, 16:16:49
Er zit een beruchte "wegwerp" motor in.
Deze beruchte motor heb ik nog niet aangetroffen, maar ik begrijp dat het mij had kunnen overkomen als ik merktrouw was gebleven: Blauwe Pijl, Rode pijl, Re 4/4, en nog zo wat Zwitserse treintjes van ons huismerk hebben een beruchte DC-motor.

Die schijnt vaak met een beugeltje vast te zitten .... 
En onderhoudsarm is dat motortje ook nog.
Want je kunt er weinig mee uitspoken. Als hij er mee op houdt, moet je 'm gewoon vervangen.

Als je de Märklin handleiding  (hieruit de tekening) letterlijk volgt en om de 20 uur rijtijd de motor met een druppeltje bij vet, kun je 'm sneller in de kliko gooien. Want door dat bijvetten geldt de 2e Wet van Murphy: "van de regen in de drop". Nobody heeft daar meer ervaring mee dan ik.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Op insider loks en MHI loks en produkten heb je sinds een aantal jaren 5 jaar garantie.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Hoe zou dat zitten in de Europese wetgeving?
Zou een koper niet altijd een aantal jaar garantie behoren te krijgen?

Dat Märklin (e.a.) hun garantietermijn drastisch hebben bekort, is me duidelijk.
Maar is dat rechtsgeldig, dat vraag ik me af.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Dat hebben ze niet en alleen hebben ze door de vele motoren types en soorten nu vaak na 10 jaar sommige motoren niet meer op voorraad.

En koop je een Marklin lok bij een niet erkende Marklin dealer, dan heb je garantie tot de deur en bij sommigen goede dealers 1 a 2 maanden.
Re: Raar rijgedrag BR094 van Trix 22187 (Marklin 37162)
Marklin zit in heel de Europese unie vast aan 2 jaar garantie in Nederland is het zelfs nog beter geregeld alleen in daar de verkopende partij verantwoordelijk voor garantie.
Bovenstaande motor kun je gewoon vervangen door een motraxx 135 kosten een 13 a 14 euro alleen het overzetten van het vliegwiel en worm kan wat werk zijn.