Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer

Gestart door Hans Mol donderdag 05 december 2019, 09:32:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Beste mensen,

In vervolg op mijn eerdere vraag in een oud draadje ev en een nieuw topic aangemaakt. In het oude draadje had ik de vraag gesteld hoe ik de motor los kon maken waarop ik natuurlijk een prima antwooird heb ontvangen.

Inmiddels is het me gelukt om de motor los te maken. Is inderdaad erg simpel (als je het weet  :D)
Heb de motor ook losgesoldeerd en zoals aangeraden gevoed met 9v zodat deze vrij draait. De motor draait wel maar bij enige weerstand stopt deze.
Zie onderstaande link naar een zeer kort filmpje hiervan.

Als ik dan kijk naar de radertjes voor de overdracht op de wielen valt het mij op dat deze heel zwaar gaan. Ik kan ze met een schroevendraaier wel bewegen en dan draaien de wielen langzaam mee.

Ik ben echter geen deskundige op dit gebied en vraag mij dan ook af of dit normaal is bij deze loc. Kan iemand dit bevestigen?

Kan ook iemand bevestigen, kijkend naar het filmpje, dat het een motorissue is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Hans


https://youtu.be/9wikBBVj_Ag
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
 @citaat 't Is een slechte Chinese motor. Heb er pagina's over volgeschreven...
Dat de motor stopt bij enige weerstand, duidt op een hoge inwendige weerstand, vermoedelijk door vet/vuil in het motorhuis.
Remedie: Motor vervangen.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Hoi Hans,

Heb je het asje van het tandwiel waar het wormwiel van de motor op draait al eens gesmeerd ?
En misschien zitten er nog meer van zulke asjes.
Worden soms nog weleens vergeten en bij sommige loc's zitten die op moeilijk zichtbare plekken.

Grtz Tony
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Hoi Tony,

Zoals je op de foto ziet zit daar alles goed in het vet. Ik heb zelfs wat vet weggehaald.  Mogelijk is al dat vet (dat overigens standaard in de loc zit en  niet door mij is aangebracht) wellicht de oorzaak dat de motor er mee stopt.

Hans
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Ik bedoel echt het asje zelf, Hans.

Loc plat leggen en dan van boven af -aan de zijkant dus - met een naaldje een druppie olie op het uiteinde van het asje.
Daarna tandwiel handmatig draaien, zodat het beter naar binnen kan.
Zelfde recept aan de andere kant.

Teveel vet is inderdaad ook niet bevorderlijk en kan ook de as slechter laten draaien.

Grtz Tony
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Dank Tony,

Dat gaan we zeker op deze manier doen :thumbup:
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Heb nog een tekeningetje gemaakt, Hans  :P

Wie weet, wie er nog zijn voordeel mee kan doen.
Bij mij heeft het menig oude loc weer soepel doen rijden.

Grtz en hopelijk helpt het,
Tony
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Dat gaat bij deze loks niet helpen het probleem zit in de motor de wikkeling is mogelijk verbrand of er zit vet op de koolborstels.
Te veel vet kan niet bij een worm aandrijving omdat het eruit gedrukt word,wat je zou kunnen proberen is de motor schoonmaken of vervangen.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Citaat van: Tony op donderdag 05 december 2019, 11:40:56
Heb nog een tekeningetje gemaakt

Dank je Tony! Is helemaal duidelijk zo!
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Citaat van: hmmglaser op donderdag 05 december 2019, 12:32:48
,wat je zou kunnen proberen is de motor schoonmaken of vervangen.

Hoi hmmglaser

Dat de motor niet meer te helpen zou zijn had ik al begrepen. Staat inmiddels op mijn lijstje om te vervangen.
Het advies van Tony zou mogelijk bij kunnen dragen aan het soepeler lopen van de  overbrenging.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Nee daar is de lok nog te nieuw voor en het is ook capillaire werking niet zwaartekracht ;)
Wormwiel aandrijvingen lopen zwaarder dan alleen tandwiel maar dat moet wel omdat de gebruikte motor weinig mechanische weerstand bieden wat bvb een 5 polige koffiemolen wel heeft.
Juist kan de olie een tegengestelde effect geven als het zich vermengd met het vet.
In aandrijvingen zou je alleen olie moeten gebruiken bij assen die in een bus of tandwiel tenzij het Is als op jou foto waar er vet aan de andere kant zit omdat het vet er ook wel tussen kruipt als er iets wrijving is.
Gebruik of beter gezegd het te veel aan olie zorgt voor veel problemen op de rails door de zwarte koek die het samen met stof veroorzaakt.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Neem gewoon contact met Marklin Duitsland op en leg situatie uit. Misschien krijg je van hen nieuwe motor. Nee heb je ja kan je krijgen.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Goed idee, kan ik altijd proberen.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
 @citaat @citaat Weinig kans. (Ervaring)
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Heb het toch maar geprobeerd.  :) Niet geschoten is altijd mis.
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Citaat van: Tony op donderdag 05 december 2019, 11:40:56
Heb nog een tekeningetje gemaakt, Hans  :P
De enige as is die waar aan de ene kant de worm op zit, en aan de andere kant het contragewicht.
Wat al die DC-motortjes kenmerkt, is dat je (zonder Nobody's boringen) niet kunt zien wat erin zit.

Daarom is dit tekeningetje niet van toepassing op dit soort motoren. Ze zitten zo niet in elkaar.
In die zin heeft de handleiding bij die motortjes gelijk: het enige wat je kunt invetten is de worm.
En zoals blijkt uit andere draadjes: dat moet je niet te vaak doen, en spaarzaam.

Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
 @citaat niet alle modellen hebben een worm(meestal de stomers)er zijn er ook met een cardan as(eloks diesel en treinstellen)1 zijdig of 2 zijdig
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Mijn tekeningetje gaat helemaal niet over motoren, maar over de asjes met tandwielen in het algemeen.
De "gaten" waar ze in zitten en moeten draaien, zullen toch gewoon gesmeerd moeten worden.

Niks meer en niks minder.

Grtz Tony
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn Trix BR 94 rijdt niet meer
Citaat van: hmmglaser op donderdag 05 december 2019, 19:11:35
er zijn er ook met een cardan as(eloks diesel en treinstellen)1 zijdig of 2 zijdig
Is me opgevallen, ja. Waar ik toch weer allemaal aan ontkomen ben,  :D

Maar ik zal duimen dat het goed komt.

En ik zie dat je in goed handen bent op het naburig forum, met als uitkomst:
CiteerDan is voor 99,9% de motor defect.
De 94 is berucht vanwege motorproblemen en daardoor decoders die overlijden.
Märklin is later met een of andere flut oplossing (plastic plaatje) gekomen dat ook niet echt hielp.
Dus tip is ombouwen: andere motor erin. Natuurlijk wordt daar een motor genoemd waar moeilijk aan te komen valt.
Het moet wel een sport blijven.