Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin

Gestart door Dr. Phlox vrijdag 23 augustus 2019, 10:16:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Hallo allemaal,

Mijn naam is Ton Damen en ben pas begonnen met de modelbouw van de treinen.
De baan is niet al te groot en geheel vlak (zie plattegrond bij de bijlage).
De treinen worden digitaal aangestuurd. Omdat alles compact is wil ik de wissel analoog aansturen via de Marklin 72710.
De 2 blauwe draadjes van de wissel zitten in het kastje (rood en groen). Van het kastje zou volgens de schema's een bruine draad naar de trafo moeten en dan van de trafo een bruine en rode draad naar de baan. Maar de enige trafo die ik heb is de 60116 en de digitale handbediening. Hoe is dit op te lossen?

Met vriendelijke groet,
Ton
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Ton,

De gele draad van de wissel naar de B aansluiting onder de rails,
De bruine draad van de ingang van de 72710 naar de 0 aansluiting onder de rails.

Houd er wel rekening mee dat de stroomvoorziening met meerdere wissels en meerdere lokomotieven al snel onvoldoende is en dat je voor verdere uitbreiding van magneetartikelen al gauw een extra trafo nodig hebt.

met vriendelijke groet,

Andre
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Hoi Ton,

Als je je wissels analoog wilt aansturen, is een tweede trafo (bijv. Märklin 6647) aan te raden.
Voor een paar tientjes heb je die al.
Morgen is de beurs in Houten, kun je meteen daar eentje kopen.

Groeten,
Ton.
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Hoi Andre,

Bedankt voor je reactie. Ik zal dat eens gaan bekijken. En een extra Trafo zal dan zeker meegenomen worden.

Grz
Ton
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Citaat van: Yeoman op vrijdag 23 augustus 2019, 10:58:07
Hoi Ton,

Als je je wissels analoog wilt aansturen, is een tweede trafo (bijv. Märklin 6647) aan te raden.
Voor een paar tientjes heb je die al.
Morgen is de beurs in Houten, kun je meteen daar eentje kopen.

Groeten,
Ton.

Hoi Ton,
Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan kijken naar de trafo. Alleen dat zal niet morgen zijn in Houten. Andere plannen  :(.
Grz
Ton
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Je kunt inderdaad een trafo gebruiken, maar dat is waarschijnlijk nog helemaal niet nodig.

Als je de voeding 66361 gebruikt bij de aansluitbox 60116, heb je 1,9 A tot je beschikking. Voor een niet al te grote baan is dat meer dan genoeg om een aantal treinen te laten rijden en tegelijkertijd wissels en ontkoppelrails te bedienen. Per slot van rekening zet je, als je zelf de knoppen in moet drukken, nooit meer dan één of twee wissels tegelijk om. Om daar nou een trafo voor te kopen...
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Hallo allemaal,
De wissels worden nu goed aangestuurd met de traffo (6611). Ook de ontkoppelrails 24997 werkt hiermee. Nu moet ik voor sommige wissels etc. een wat grotere afstand afleggen met de bedrading. Kan hiervoor ook de gewone zwarte, bruine, blauwe en geel / groene installatiedraad voor gebruikt worden om de grote afstanden af te leggen?

Grz
Ton
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Wat noem je een grotere afstand?een paar mtr is geen probleem gebruik zelf 0,22 voor voeding wissels en mijn verste wissel zit 3 mtr verder
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
De schakeldraadjes die standaard aan de wisselaandrijvingen zitten zijn (maar) 0,14 mm². Als die draadjes niet lang genoeg zijn, verleng ik ze met flexibele draadjes van 0,25 mm². De langste verlengingen op m'n baan zijn een paar meter en dat schakelt prima. Ook bij ontkoppelrails. Ik ga er van uit dat het ook bij beduidend grotere afstanden nog steeds zal werken. Ergens is een grens, maar waar die ligt, weet ik niet. Ik vermoed dat ik eerst moet verhuizen zodat ik een grotere treinkamer heb voordat ik er tegenaan loop.

Dikkere draden, zo ook standaard installatiedraad, zullen ongetwijfeld ook werken. Omdat dat echter nogal dik en bovendien inflexibel is, vind ik dat onpraktisch om mee te werken en het is duurder dan dunnere draden. Om die redenen gebruik ik dat niet. Maar als dat voor jou geen bezwaren zijn, dan kun je het rustig gebruiken.
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Ton,

De installatiedraden zijn 2,5mm2, dat is toch redelijk wat aan de forse kant tussen wissel en schakelkastje.
Ofschoon ik zelf ook liever "wat te dik" heb is dit toch wel erg fors bemeten.
Ook voor de "werkbaarheid" aansluiten pluggen en eventueel makkelijker solderen zou ik toch een stuk kleiner gaan.
Wat de vorige forumleden ook al aangaven is een kleinere diameter meer dan voldoende < 0,50mm2
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Ron en Nestor,
bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eens kijken wat het handigste is met jullie advies in het achterhoofd.
Grz
Ton
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Ik gebruik soepel 0,75 mm2
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Een beetje overkill voor een wissel die max 1 ampere zal vragen.
0,75mm² kan rustig 10 ampere hebben als je binnen een 10mtr blijft.
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
1: Geen sprake van overkill. Met dunnere draden heb je meer spanningsverlies.
2: Een wisselspoel vraagt geen 1 ampère, hooguit een half.
3: Wie 10 ampère door een draadje van 0,75mm² wil jagen kan maar beter eerst de brandweer bellen. Absurd...  :-(
4: En hoezo "binnen 10 meter"? Dat heeft er niets mee te maken!
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Citaat van: hmmglaser op donderdag 17 oktober 2019, 23:41:58
Een beetje overkill voor een wissel die max 1 ampere zal vragen.
0,75mm² kan rustig 10 ampere hebben als je binnen een 10mtr blijft.

Wat een onzin weer.
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met aansluiten Marklin 72710 op een digitale H0 C baan van Marklin
De weerstand R van een draad met lengte L en oppervlak A is R = ρ·L/A in meters.
Voor Koper is de soortelijke weerstand=1,68·10−8 Ω·m
Een koperdraad met een lengte van 10 meter en oppervlak van 0,75 mm2 (=0,75 x 10-6m) heeft een weerstand van 1,68·10−8 x 10 / 0,75 x 10-6 = 0,224 Ω
Bij 10 Ampere gaat er dus 10x0,224 Volt = 2,24 Volt verloren.
Bij 1 Ampere gaat er dus 0,224 Volt verloren.
De lengte en draad diameter is afhankelijk van de verbruiker en de vereiste spanning die nodig is, om deze verbruiker correct te laten functioneren.