Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleem met BR52 37151

Gestart door Arjan woensdag 23 januari 2008, 19:48:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met BR52 37151
Waarde medeforumanten,

Ik heb gisteren een klein probleempje ontdekt aan m'n 37151 BR52.
Ik zie dat de loc in bochten erg onstabiel is. In 24130 (r1) bochten duwt de loc zichzelf uit de rails.
De voortrein komt iets omhoog. Het neuswiel loopt vervolgens uit de bocht samen met het voorste grote wiel.

In iets ruimere bogen (R2) hoor je de loc er door heen schuren... wel zie je de hele voorkant van de loc iets omhoog komen.

Ik heb er al eens onder gekeken. Wellicht dat het Kurvengängiges Gelenkfahrwerk klem zat oid maar dit scharniert volgens mij alleszins prettig.

Is er iemand die er iets meer van kan zeggen ?

Groeten
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
Hallo Arjan, (nu wel goed)

Ik kan er weinig over zeggen maar ik had ook een br 52 die kuren had. Niet hetzelfde maar andere. Ik heb hem nu voor de tweede keer teruggestuurd naar keuterman en die heeft hem doorgestuurd naar Duitsland :( :( :(

Ik denk dat er aan dit model alleen maar problemen hangen is het niet het ene dan wel het andere :x :x

Ik hoop dat je met de loc terug kunt of dat je misschien een nieuwe kunt krijgen.
Re: Probleem met BR52 37151
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Probleem met BR52 37151
Hola Arjan,
Ik heb een zelfde probleem gehad met mijn BR18. Het probleem zat ik de voorloopwielen, die door een te "slap" geveerd mechaniek (hoe leg je zoiets uit?) dusdanig los zaten dat ze voortdurend de rails uit vlogen. Achteruitrijdend deed zich dit mankement niet voor. Ik heb het koperen(?) plaatje dat onder het houdertje van de voorloopwielen zat naar beneden gebogen zodat er meer spanning op kwam te staan. Dit hielp dus bij mijn BR18.
Je zou het eens (voorzichtig) kunnen proberen.
En anders, zoals vorig scribent al zo erudiet vermeldde, als de wiedeweerga terug met dat apparaat!
hasta la Pasta
Fred
Re: Probleem met BR52 37151
IJsengel/Fred,

Ga'k eens even proberen.
Dat verklaart het schuren trouwens niet.

Zal'm ook eens zonder kap laten rijden. Die heb ik er overigens helemaal niet afgehad maar goed... je weet maar nooit.

Thx anyway

Gr
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Probleem met BR52 37151

Hola
En laat de loc eens rijden zonder voorloopwielen. Kijk wat er gebeurt
Weet je zeker dat er geen kleine vingertjes de loc aan het drijfwerk hebben opgetild of iets van dien aard? Of wellicht staan de wielen licht uit kwartier. Kan die ook zeer onrustig van gaan lopen en schuren. Helaas zijn er best wel veel variabelen die de oorzaak van het euvel kunnen zijn.......
H la P
Fred
Re: Probleem met BR52 37151
Nou, net net even gekeken.
Zonder kap; geen probleem. Loc rijdt als een naaimachientje zo glad.
Met kap maar zonder vastgeschroefd... ook geen problemen. Tenminste weinig.

Vastgeschroefd; voorste grote wiel (die van de set van 5) drukt zich omhoog en naar buiten. Daardoor lijkt het dat de voorloopwielen niet prettig gaan. Dat is volgens mij echt niet het geval.

De kap beperkt het scharnierende onderstel in zijn bewegingen ???? maar hoe kan dat nou ??

De kleine vingertjes, fred, kan mogelijk zijn maar dat zijn dan gewoon de mijne geweest. Maar gezien het rijgedrag zonder kap is dit niet het geval.

Gr
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
AnalogDriver
gast

Re: Probleem met BR52 37151
En als je die kap-schroef niet helemaal aandraait, maar halve slag los zet?

Zelf heb ik bij 1 of 2 locs drupje olie op die schroef gedaan zodat het draaistelscharnier, metaal op metaal, vloeiend gaat. En dat leek te helpen. Had bij een loc (type weet ik niet meer, 50 of 44?) vergelijkbaar iets, alleen wrong hij zich gewoon uit de bocht (M-rails).
Re: Probleem met BR52 37151
Analog,

Ja, het zit in de kap.... tenminste; aangedraaid zijn er problemen. Zonder de schroeven; niets aan de hand.
Ik zal je voorstel eens uitproberen

GR
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
Scharnietjes geolied...

Nog een kleine vooruitgang; .. het zijn bochten rechtsom waar de problemen in zitten...
Linksom ook geen centje pijn, zelfs inclusief de kap.

Ik vermoed dat e.a. nog in de bekabeling kan zitten....
Deze kan te strak zijn als de kap er op zit... (eerlijk gezegd lijkt het met sterk dat dit het is)

Nou, wie er iets zinnigs aan kan toevoegen; Graag

Groeten,
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
Arjan, de bekabeling zit misschien ergens klem als je de kap terugzet. Of was dit euvel er reeds voordien.
Re: Probleem met BR52 37151
Johnny,

IK ben er mee aan het proberen... de bedrading naar de lamp voorin is wel strak... maar...volgens mij zittie niet klem...
Voorheen is me dit bochtengedrag niet opgevallen... of dat de loc bij testdraaien alleen linksom is gedraaid....

gr
Arjan
Re: Probleem met BR52 37151
Gevonden !!!!

Ik stond al op het punt om Keuterman te bellen.

Hoe is het nu mogelijk dat een loc als een zonnetje over een linkerboog gaat en als een op drift rakende olietanker op een rechterboog ????
En waarom doet'ie het zonder behuizing in alle bogen dan wel goed ?

"Dit zal die toch niet al vanaf het begin hebben gehad ?"
"Potverdikke, heeft'ie toevallig altijd alleen maar linkerbogen gereden hebben?"
" Is dit het maandagochtend model?"

Zulke zaken ga je dan bedenken he...  :D

Vanavond nog eens secuur gekeken. Grote lamp erop. Loc op de kop incl behuizing. Schroevedraaier in de aanslag...
Verdomd... het krimpkousje naast de motor raakt de behuizing als ik het gelenck-triebwerk probeer.

Da's raar... maar goed... dan zal het wel iets hoger of lager hebben gezeten. Bij het olieen misschien verschoven.
Effe iets wegdrukken dan maar... Shit wil niet.

Laat dat machinistenhuis eens bekijken aan de binnenkant. Zit er ergens een uitsparing ofzo ???
Nee... ook niet. Zo plat  en glad als een duppie aan de binnenkant.

Potverdikke, waarom is dat krimpkousje dan ook zo dik ????
Kan die plat geknepen worden ?...   Verrek.. het krimpkousje zit los...

Dat zou toch niet moeten ?...   Is het wel een krimpkousje ??

Nou ja als die dan toch los zit... dan schuif ik het over de bekabeling naar buiten de loc, naar de tender.
Holy shit....het is geen krimpkousje... het is gewoon het afdekhoesje voor de bekabeling tussen de tender en de loc !!!!

.. Loc rijdt weer als een tiereliertje... dat spreekt voor zich...

YES YES YES.... (pfff gelukkig maar)

Groeten
Arjan

ps, moet dit in item beginnersfouten ??  :D




Re: Probleem met BR52 37151
`michael schumacher inhuren....

````mal die kurbenlage ausprobieren````

hihihihihi''''

grtz...d