Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nummer van loks uit een startset

Gestart door Meine zondag 10 februari 2008, 18:45:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nummer van loks uit een startset
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Nummer van loks uit een startset
Mede Märklinisten,

Ik ben in het bezit van twee lok´s uit een startset.

Mijn vraag is hebben deze lok´s een eigen marklinnummer en waar kan ik deze dan vinden

Ik heb lok 120 110-2 uit start set 29835 en de 18 473 uit startset 29855 welke nummers hebben deze

Meine
Re: Nummer van loks uit een startset
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Nummer van loks uit een startset
Citaat van: Meine op zondag 10 februari 2008, 18:45:28
Mede Märklinisten,

Ik be in het bezit van twee lok´s uit een startset.

Mijn vraag is hebben deze lok´s een eigen marklinnummer en waar kan ik deze dan vinden

Ik heb lok 120 110-2 uit start set 29835 en de 18 473 uit startset 29855 welke nummers hebben deze

Meine

Hoi Meine,

Ik ben zelf in het bezit van de 120 110-2 uit startset 29835 en voor zover ik weet, is deze loc alleen voor deze startset geproduceerd. Heeft dus geen apart Marklin nummer. Volgens mij geldt dit in principe voor alle locs uit startsets, al weet ik dit niet 100% zeker. Zie bericht hieronder voor het juiste antwoord ;)

Groetjes,
Menno
Re: Nummer van loks uit een startset
Citaat van: Meine op zondag 10 februari 2008, 18:45:28
Mede Märklinisten,

Ik be in het bezit van twee lok´s uit een startset.

Mijn vraag is hebben deze lok´s een eigen marklinnummer en waar kan ik deze dan vinden

Ik heb lok 120 110-2 uit start set 29835 en de 18 473 uit startset 29855 welke nummers hebben deze

Meine

Hallo Meine,

In een Koll's Katalog staan ook de aparte nummers van de loks uit een startset vermeld. In jouw geval:
De 120 110-2 uit 29835 heeft het nummer 3353.10   en
De 18 473 uit set 29855 heeft het nummer 37184.10.

Alle loks in startsets hebben een eigen nummer dus.
Zoek de startset op in een Koll's Katalog en je zult het nummer van de lok vinden.
Dit nummer staat ook vermeld in de aparte loklijst in hetzelfde boek.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Nummer van loks uit een startset
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Nummer van loks uit een startset
Citaat van: Kroko14253 op zondag 10 februari 2008, 20:18:39
Citaat van: Meine op zondag 10 februari 2008, 18:45:28
Mede Märklinisten,

Ik be in het bezit van twee lok´s uit een startset.

Mijn vraag is hebben deze lok´s een eigen marklinnummer en waar kan ik deze dan vinden

Ik heb lok 120 110-2 uit start set 29835 en de 18 473 uit startset 29855 welke nummers hebben deze

Meine


Hallo Meine,

In een Koll's Katalog staan ook de aparte nummers van de loks uit een startset vermeld. In jouw geval:
De 120 110-2 uit 29835 heeft het nummer 3353.10   en
De 18 473 uit set 29855 heeft het nummer 37184.10.

Alle loks in startsets hebben een eigen nummer dus.
Zoek de startset op in een Koll's Katalog en je zult het nummer van de lok vinden.
Dit nummer staat ook vermeld in de aparte loklijst in hetzelfde boek.

Groetjes

Harry Stipkes

Hey, dat wist ik niet. Weer wat bijgeleerd :)
In de artikeldatabase op de website van M* staan de aparte nummers niet vermeldt. Toch grappig...

Groetjes,
Menno
Re: Nummer van loks uit een startset
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Nummer van loks uit een startset
Citaat van: Kroko14253 op zondag 10 februari 2008, 20:18:39


In een Koll's Katalog staan ook de aparte nummers van de loks uit een startset vermeld. In jouw geval:
De 120 110-2 uit 29835 heeft het nummer 3353.10   en
De 18 473 uit set 29855 heeft het nummer 37184.10.

Alle loks in startsets hebben een eigen nummer dus.
Zoek de startset op in een Koll's Katalog en je zult het nummer van de lok vinden.
Dit nummer staat ook vermeld in de aparte loklijst in hetzelfde boek.

Harry,

Zijn deze nummers door koll bedacht of zijn dit originele marklin nummers.
In het eerste geval kan iedereen een nummer verzinnen. In het tweede geval moet iedereen hetzelfde nummer gebruiken voor de zelfde lok (of wagon ed)

Meine
Re: Nummer van loks uit een startset
Aangezien deze nummers ook in de collection gebruikt worden zal het geen verzonnen nummer zijn. Het getal dat  achteraan staat is de versie van deze loc in dit geval dus de 10 versie van 3353 en van 37184.
Re: Nummer van loks uit een startset
Hallo,

Ik zal het proberen uit te leggen  8)

De nummers in de Koll zijn meer te zien als de nummers die een bibliothecaris bedenkt om de voorraad boeken op te kunnen bergen en ze ook weer terug te kunnen vinden. Iedere bibliotheek zal zijn eigen systeem hebben..... Koll heeft op die manier ook zijn indeling bedacht, maw dat is zijn eigen uitvinding ! In de Koll-spezial is het helemaal dikke-duimen-werk  :lol: Daar heeft ie een systeem bedacht met jaartal en volgnummers, die niks van doen hebben met interne fabricagenummers in Göppingen !
Die zijn er wel, maar worden zelden vrijgegeven.

Maw Koll brengt meerdere versies van een locomotief onder volgens het katalogusnummer van de eerste variant en aan de hand van jaar (jaren) van uitgifte van de volgende varianten past hij er een versie-nummer op toe .
Varianten uit een set geeft hij een 10, 20 of een 30 !

Koll geeft zelf in zijn voorwoord aan dat hij eigenlijk alleen maar sets opvoert als ze een nummer-of kleurvariant van een model bevatten die niet los te koop waren. Dus vindt je niet alle sets in de Koll terug !

Ik hoop het goed uitgelegd te hebben, Henk
Re: Nummer van loks uit een startset
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Nummer van loks uit een startset
Henk

Het is voor mij duidelijk. :)

Staan deze nummers nog ergens op internet of aleen maar in de boeken van Koll

Meine
Re: Nummer van loks uit een startset
Hallo Meine,

Die Koll-aanvullingen worden als standaard gehanteerd en klakkeloos, vaak zonder te controleren, overgenomen en gekopieerd.

Bij Helmut Kern vindt je zo´n overzicht. Mag je met een korrel zout nemen.

Groet, Henk