Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper

Citaat van: KNed op dinsdag 20 januari 2009, 09:58:08
Goede analyse, en een slimme oplossing bij de ICE3.
Bij de Koploper gaat blijkbaar alles via de voorste sleper...
Koen
Ja, de voorste sleper volgens de rijrichting.

http://www.youtube.com/watch?v=LwRVw6eDRgo

Citaat van: henkv op dinsdag 20 januari 2009, 11:22:25
Heeft de ICE3 dan niet gewoon een decoder die dat zo regelt?
Er zijn decoders die dat kunnen en dan werkt het zowel digitaal als analoog.
Waarschijnlijk wel.

Bij de vergelijking van de Marklin ICE3 met de Piko ICE3 bleek dat de Piko  omschakeld kon worden terwijl hij voor een rood sein staat. En daarna dus gewoon weg kan rijden. Dit werkt bij de Koploper niet !

groetjes
Henk

De Koploper is van meet af aan voor zowel de drierailmarkt als de tweerailmarkt bedoeld en Märklin heeft in beide versies dezelfde electronica gebruikt. Het lijkt erop dat het resultaat een compromis is dat voor beide systemen niet helemaal voldoet.

De ICE3 is voor de drierailmarkt ontwikkeld. Pas later is er een Trix versie gekomen met aangepaste electronica. Die in eerste instantie overigens niet goed werkte, maar dat is weer een ander verhaal.
OmeLaurus
gast

Ik begreep dat een relais in de koploper zorgt voor het schakelen van de ene sleper naar de andere sleper (hoe ouderwets..) dit zou het gedrag kunnen verklaren..

Woon plaats GOES

Halo Marklinners

Hoera!!!!!!!!!  :P :P :P :P

Krijg zo juist een mailtje van Conrad de bestelde koploper is onder weg :D

Kan hem binnen twee werkdagen verwachten :)

Groeten Ruud & Marcel

Citaat van: OmeLaurus op dinsdag 20 januari 2009, 12:56:28
Ik begreep dat een relais in de koploper zorgt voor het schakelen van de ene sleper naar de andere sleper (hoe ouderwets..) dit zou het gedrag kunnen verklaren..

Zelfs een van de allereerste treinstellen van Märklin, het NS/SBB TEE-treinstel, had al sleperomschakeling, juist vanwege de stroomloze secties bij seinen. De rijspanning kwam dan van de voorste sleper en de spanning voor verlichting van de achterste, zodat voor een rood sein de verlichting gewoon bleef branden. Heel vreemd dat dit bij de Koploper niet het geval zou zijn. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
woodymax
gast

Hallo Iedereen,

Heb hem ook net op de baan staan, prachtding !

Iemand enig idee of je stationsomroepen kan veranderen, of meerdere kan toevoegen ?

mvg,
mark
Tighfield
gast

Hallo Mark,

Mooi he, :lol:

Groetjes,

Tighfield :D
Daan!
gast

het bewijs dat het wel kan. Een olypisch stel gekoppeld met doorkoploop. 2:50min

Dat is het eerste olympische stel en dat had toen nog een doorloopkop.
Daan!
gast

ik bedoel het linker treinstel he. Dat is toevallig ook olypisch. Maakt marklin een ander dan die?
Remie
gast

Waarom zijn die doorloop koppen weg :?

Citaat van: Remie op donderdag 22 januari 2009, 08:21:50
Waarom zijn die doorloop koppen weg :?
hoi remie
die doorloop koppen zijn er niet meer omdat ze in het verleden nog wel een storing gaven tijdens het aankoppelen
Groet Dennis
OmeLaurus
gast

Citaat van: Daan! op woensdag 21 januari 2009, 21:56:54
ik bedoel het linker treinstel he. Dat is toevallig ook olypisch. Maakt marklin een ander dan die?

Inderdaad de meest linkse (dat kleine randje) is degene die Marklin uitbrengt (zie mijn onderschrift en avatar). Blijkbaar had die toen nog een doorloopkop.

Maareh.. iemand al iets nieuws gehoord over de uitleverdatum van de olympische M*?
Rogier Loenen
gast

Wentink Apeldoorn meld dat deze in januari nog uitgeleverd word....... :shock:

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

Heb kontakt gehad met Marklin nederland ze zeggen in de loop van Februari gaat hij uitgeleverd worden mits er geen afkeuring komt over het opbrengen van de verflaag .

Conrad leverd deze week de bestelde koplopers 37421 uit en hebben hem op voorraad nu!!!!

De olympia versie 37422 wordt alleen door shop in shops en store's geleverd zei men bij Marklin nederland in de bekende aantallen 888, voor Trix 444 en in N idem.

Groeten uit Maastricht brupo-X. 8) 8) 8)

Werkspoor Amsterdam

Nog even terug op die sound unit...
In de ns 1215 zit ook zo'n ding(DVM09 nr 0703), ik heb er mee lopen spelen en er zitten verder stoomlok geluiden (duits en amerikaans) in en sluitende deuren. ik vermoed dat de schorre gans die de typhoon van een 1200 moet voorstellen ook amerikaans is.

Kan iemand mij het bestelnummer van de soundmodule van de koploper vertellen?
Als ik die kan bestellen komt die in mijn 1215, daarvan klopt te typhoon al stukken beter, en het is hopelijk velen malen goedkoper dan een locsound mfx
OmeLaurus
gast

@Vinysie:
Hoe heb je die extra geluiden tevoorschijn getoverd?

M* en bezig te digitaliseren

Voor de onderdelen van de Koploper 37421 zie de site van Märklin.de als je dan op een onderdeel nr rechts klikt zie je de onderdelen en prijzen  nr 16 in de lijst 104798 leiterplatte kost ? 19.95 en neem er dan gelijk een luidsprekertje 100619 van ? 2.99 bij.
Spoorman
gast

Citaat van: Vinysie op donderdag 22 januari 2009, 12:42:55

Kan iemand mij het bestelnummer van de soundmodule van de koploper vertellen?

104 798 volgens onderdeellijst, ?19,95.

Gr, Ben.

Werkspoor Amsterdam

Citaat van: OmeLaurus op donderdag 22 januari 2009, 12:59:32
@Vinysie:
Hoe heb je die extra geluiden tevoorschijn getoverd?

Op deze site staat een overzicht van de DVM09 soundmodulen die bij die site bekend zijn.

Het nummer dat erop staat zegt welke geluiden erin zitten, ik heb de 0703 in de ns1215 zitten deze lijkt optisch het meeste op 0712 op de site, ik heb een draadje aangesloten op de aux van de decoder en ben daarme de 4 functie ingangen van de soundmodule langs gegaan (de typhoon zit op de 3e dus kon ik overslaan), daarna heb ik de soldeerbruggen (a,b,c en d ) open gesoldeerd, en alle 4 de aansluitingen geprobeerd.

Citaat van: robkop op donderdag 22 januari 2009, 13:02:22
Voor de onderdelen van de Koploper 37421 zie de site van Märklin.de als je dan op een onderdeel nr rechts klikt zie je de onderdelen en prijzen  nr 16 in de lijst 104798 leiterplatte kost € 19.95 en neem er dan gelijk een luidsprekertje 100619 van € 2.99 bij.

Bedankt! kijk 20 euro is niet duur  8) Luidsprekertje heb ik niet nodig die zit al in de 1215 (37121)

Als ik hem binnen heb zal ik laten weten welke geluiden er nog meer in zitten.
OmeLaurus
gast

Hoe werkt zo'n geluidsmodule?
Wordt er vanaf de decoder een functie aangesproken (dus simpel gezegd een 'knopje ingedrukt' die de soundmodule wat laat spelen) of is zo'n ding helemaal aangepast aan de decoder?
Als het met optie 1 gedaan wordt zou het een optie zijn om een eenvoudig Conrad recorder/playback printje (zoiets als in zo'n wenskaart) in te bouwen en zo je eigen geluid erin te zetten. Ik geloof dat zo'n kant en klaar printje iets van 4 euro kost..

Werkspoor Amsterdam

De module krijgt van de decoder opdracht om een geluid af te spelen,
je zou idd een conrad printje inkunnen bouwen.
woodymax
gast

Hallo Allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is geluiden toe te voegen of te veranderen in de koploper?

mvg,
mark
Spoorman
gast

Nee dat kan niet. Er zit geen sound decoder in maar een aparte module met gebakken geluid.

Gr, Ben.
OmeLaurus
gast

Is de hele decoder makkelijk te vervangen door bijv. een LokSound?
Jan Willem
gast

Vandaag naar Wentink Arnhem geweest met mijn brommende Koploper, zonder problemen direct een nieuwe mee gekregen! Geweldige service!

Groeten Jan Willem
mart
gast

Hoi, Ik mijn koploper ook in huis

mooi exemplaar, maar de lampen van de laatste wagon doen het niet. Ook de sluitlichten doen het niet.
verder rijdt hij goed.
Ik ga er mee terug naar de winkel, maar ik vroeg me af of iemand het zelfde probleem heeft gehad, en of iemand weet of het probleem mischien eenvoudig is op te lossen.

EgMaf
gast

Citaat van: mart op maandag 26 januari 2009, 15:18:41
Hoi, Ik mijn koploper ook in huis

mooi exemplaar, maar de lampen van de laatste wagon doen het niet. Ook de sluitlichten doen het niet.
verder rijdt hij goed.
Ik ga er mee terug naar de winkel, maar ik vroeg me af of iemand het zelfde probleem heeft gehad, en of iemand weet of het probleem mischien eenvoudig is op te lossen.
Ik heb het model niet, maar kijk een naar de koppelingen tussen dat rijtuig en het rijtuig ervoor, of naar de stroomopname bij de wielen.

Waarschijnlijk is er gewoon ergens een massa- of voedingscontact los.

Ook in Duitsland wordt de Koploper goed ontvangen. Hierbij Testbericht op Stummi:

http://stummi.foren-city.de/topic,32921,-testbericht-koploper-maerklin-37421.html

Frankfurt (Main) Hbf

Citaat van: mDDM op donderdag 29 januari 2009, 23:49:19
Ook in Duitsland wordt de Koploper goed ontvangen. Hierbij Testbericht op Stummi:

http://stummi.foren-city.de/topic,32921,-testbericht-koploper-maerklin-37421.html
Toch wel een bevestiging dat Märklin hiermee een voltreffer heeft geplaatst.

Net als op dit forum, bestaan (uiteraard) ook bij Stummi velen die geen Nederlands rijden, maar wel onder de indruk zijn van dit model en hem eigenlijk best wel graag willen hebben.

Naar aanleiding van bericht op Stummi heeft een van de forumleden daar de soudmodule van de Koploper opgenomen in de lijst, helaas nog zonder de verborgen functies.

http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php
Freebee
gast

liep met de gedachte om de koploper te bestellen maar zag vanmorgen bij olaerts een voorraad liggen waar je u tegen zegt. Een kleine 30 stuks van trix en het zelfde van marklin.
De marklin koste 309,-  de trix weet ik even niet meer :oops:

Barry
Speciale Gast

Hai,

Gister heb ik de mijne ook maar eens even opgehaald :D.
Ben er super blij mee 8).
Remie
gast

Zijn er zo veel dan in de handel?
Ik was van plan om gewoon even te wachten tot ik weer wat geld heb gelopen en dan naar Houten scheelt zo 100 euro op de advies prijs van m*
Davy
gast

De ene handelaar heeft ze nog wel de andere niet meer afhankelijk van hoeveel hij of zij heeft besteld.

Blijkbaar wel ja. Overigens zijn er ook een hoop winkeliers die 'm onder de adviesprijs verkopen -- gelukkig...
Forum Moderator

Wat zeg je me nou Marcel,.. heb je een geel-blauwe trein gekocht  :shock: Da's nou echt niks voor jou.

Groeten,
Herman

Al nieuws over de Olympische Koploper?
Forum Moderator

Bij Grootendorst stond eergisteren op een bordje dat deze maart 2009 wordt verwacht.

Groeten,
Herman
barry1972
gast

Citaat van: Herman05 op zondag 01 februari 2009, 17:12:25
Bij Grootendorst stond eergisteren op een bordje dat deze maart 2009 wordt verwacht.

Groeten,
Herman

Oke, dan moeten we nog even geduld hebben helaas..  :)
Speciale Gast

Citaat van: Herman05 op zondag 01 februari 2009, 17:01:40Wat zeg je me nou Marcel,.. heb je een geel-blauwe trein gekocht  :shock: Da's nou echt niks voor jou.
Ik weet het,

Maar deze is wel errug mooi 8). De oranje versie vind ik nog mooier, dus die komt hier ook ;).
Forum Moderator

hmm,.. moeten ze hem wel gaan uitleveren  :shock:

Groeten,
Herman
Remie
gast

Laten we hopen dat het nog zo ver komt...
OmeLaurus
gast

Pfff.. neem ik toch alsnog een geel/blauwe
Forum Moderator

Kijk, en van die geel blauwe kunnen we toch wel zeggen dat het een mooi model is geworden  8)

Groeten,
Herman
marklinfanaat
gast

en nu wachten op een ICMm, als dat er nog van komt
Mathijs
gast

Citaat van: Herman05 op woensdag 04 februari 2009, 19:31:37
Kijk, en van die geel blauwe kunnen we toch wel zeggen dat het een mooi model is geworden  8)

Groeten,
Herman
Dat is volgens mij het understatement van de maand :lol:

Mathijs
OmeLaurus
gast

Ik las net in het draadje Marklin berichtgeving... dat de directeur Märklin Nederland op Neurenberg gezegd heeft dat de leveringen gewoon door gaan.
Dus ik wacht nog even rustig op m'n Olympische liefje ;)
Mathijs
gast

Kijk hoef je niet bang te zijn dat je "je liefje" niet krijgt.

Mathijs
Remie
gast

Citaat van: OmeLaurus op woensdag 04 februari 2009, 21:51:00
Dus ik wacht nog even rustig op m'n Olympische liefje ;)

Laat je vriendin maar niet op deze site komen :wink:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.