Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper

Adviesprijs in de winkel is 379 euro...

Koen

Citaat van: Veer op zaterdag 03 januari 2009, 20:46:33
Ik zit net op marktplaats te kijken en op pagina 5 (op dit moment) biedt iemand uit Winschoten een nieuwe Marklin Koploper aan voor 299,00 is dit veel?

Groeten,

TIm

Ik zou eerst vragen hoe het met de garantie zit. Wat doe je als dit een zgn maandagmorgenmodel is waar hierboven al iets over is geschreven? Ik denk dat je dan met de gebakken peren zit.
Ik heb hem gewoon bij een dealer met korting omdat ik lid ben, geen gezeur lijkt me.

Citaat van: Veer op zaterdag 03 januari 2009, 20:46:33
Ik zit net op marktplaats te kijken en op pagina 5 (op dit moment) biedt iemand uit Winschoten een nieuwe Marklin Koploper aan voor 299,00 is dit veel?

Groeten,

TIm

Volgens mij is dat vrij goedkoop.
Ik dacht op het forum gelezen te hebben dat alleen in duitsland (Jim Knopf?) de koploper zo goedkoop werd aangeboden.
Mogelijk dat deze aanbieder 'm ook daar vandaan haalt.

Citaat van: Baardo op zaterdag 03 januari 2009, 21:04:49
...Ik heb hem gewoon bij een dealer met korting omdat ik lid ben, geen gezeur lijkt me.

Hangt er vanaf hoe hoog je korting is denk ik..
De meeste mensen zullen een 5% korting krijgen denk ik...?
Dit is toch bijna een 20%, het overwegen waard lijkt me.

Citaat van: KNed op zaterdag 03 januari 2009, 20:46:18
Citaat van: timjoo op zaterdag 03 januari 2009, 17:00:57
Het spontaan babbelen komt volgens mij omdat je functie toets nog is ingeschaakeld. Bij een korte stroom onderbrekening krijgt de trein weer zijn commando om het geluid te gaan produceren. Dat heb ik ook met mijn ICE waar je geluid nog staat ingeschaakeld terwijl het deuntje is afgelopen totdat je weer op een stukje stroomloos staat begint het weer.
Ik weet niet of dit voor de Koploper ook opgaat.
De functie toets voor de typhoon en de stationsmededeling is nl. een moment contact. Er gaat dus een seintje richting de decoder die weer het geluid af gaat laten spelen.
Er gaat denk ik bij de Koploper dus maar een heel kort seintje richting de decoder die niet onthouden wordt gedurende de tijd dat het geluid klinkt.

Koen

maar voor gebruikers met een mobile station of 6021 gaat het wel op ik heb nu ook een CS en is het ook een moment contact geworden
Davy
gast

Hoe staat met een CS de snelheidsgrafiek van een koploper nu ingesteld lineair of met die andere bocht.

Standaard staat deze met een bocht, een holle als je begrijpt wat ik bedoel. hoe verder je draait hoe sneller het gaat stijgen.

Koen
Davy
gast

Ik snap het.
Heb zelf ook een CS maar geen koploper.
Vooral voor mensen die klagen dat hun koploper wat langzaam is zou een lineaire instelling een verbetering zijn. Want dat verhoogt de snelheid.

Inderdaad

Koen
Tamiya
gast

ik heb mijn koploper eens op mijn ovaaltje gezet en is perfect, geen last van spotaan lullen enzo. ik was verrast van het lawaai dat de motor maakt tijdens het rijden: niks

groetjes
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Update met betrekking tot het 'babbelen': Het komt ook voor tijdens stilstand, terwijl de Koploper niet eens opgeroepen is. Slecht contact in of van de Koploper is dus niet de oorzaak. Het lijkt een misinterpretatie van signalen te zijn door de decoder of de soundmodule.

Er kwam namelijk ineens geluid uit toen ik een andere trein (3028 met 6080 decoder) in beweging zette. Er reed op dat moment niets anders. Het is vandaag twee keer voorgekomen, beide keren toen een andere trein ging rijden.
De Koploper was nog niet eens geselecteerd geweest op de 6021, stond gewoon geparkeerd op een opstelspoor.

Te horen was het begin van een omroepbericht, maar niet dat van de trein naar Zandvoort. Het was weer een stukje van een deuntje wat een omroepbericht aankondigt ("plunk"). Mogelijk is het afkomstig van het Franstalige bericht.

Iemand een idee hoe dit kan?

Martijn
Davy
gast

Je trein met oude 6080 decoder met mm1 maakt gewoon storing met je mfx decoder.

Speciale Gast

Citaat van: Davy op maandag 05 januari 2009, 01:13:01

Ik zal van de week wat testjes uitvoeren om te zien of dat verband aan te tonen is.
joostboudewijns
gast

Hmmm intressant,

Als ik het dus goed begrijp zitten er op de geluids decoders meer geluiden. Waarom zouden ze die niet schakelbaar maken?

Gr Joost Die geen Franstalige koploper wil 8)

De mensen die willen weten hoe ze de rangeerfunctie van hun Märklin Koploper met het CS in moeten stellen kunnen dat lezen in dit topic

Koen
Prongle
gast

Joehoe,

eindelijk is ie ook hier in Duitsland verkrijgbaar :lol:

Ben erg tevreden, alleen vind ik dat de sleper onder de motorkop veel herrie maakt. Die bouw ik nog om tot fluistersleper.

Nooit gedacht dat je alle opdrukken nog kunt lezen:

Groeten,

Marcel
Pobox
gast

Bij mijn koploper werkt de optrekvertraging niet bij analoog rijden. Oudere digitale Märklin treinen doen dit wel. Ook doen omgebouwde treinen met een lokpilot dit na instelling. Weet iemand of dit bij de koploper ook in te stellen is?
groet,
Davy
gast

Ja ook bij de koploper kan dit en hoe je dit moet doen met een 6021, CS of MS het staat beschreven in je beschrijving van je loc.

Freak
gast

Dat moet je toch maar eens helder en duidelijk uitleggen zonder een of ander wazig verhaal.

Mvg,
Peter
OmeLaurus
gast

nou 'gewoon' .. staat er toch ??  :lol: :) :D
Davy
gast

Citaat van: Freak op donderdag 08 januari 2009, 16:55:19
Dat moet je toch maar eens helder en duidelijk uitleggen zonder een of ander wazig verhaal.

Mvg,
Peter

Ik kan nog veel meer vertellen over sommige decoders, alleen dit is niet de plek ervoor.
Gerard
gast

Nou, open dan een topic hierover zodat we er allemaal iets van kunnen leren.
Speciale Gast

Mijn Koploper heeft gisteren de hele avond rondjes gereden terwijl er ook ander treinverkeer op de baan was, voorzien van een redelijk bonte verzameling decoders, waaronder enkele 6080-ers. Helaas heeft de Koploper zich in het geheel niet laten horen (alleen op commando) dus nu weet ik nog stééds niks... :-P
Pobox
gast

Citaat van: Davy op donderdag 08 januari 2009, 16:46:24
Ja ook bij de koploper kan dit en hoe je dit moet doen met een 6021, CS of MS het staat beschreven in je beschrijving van je loc.

In de beschrijving van de koploper staat inderdaad hoe je te optrekvertaging kan instellen en dit werkt prima digitaal. Maar in de analoge modus past hij deze niet toe.
weet iemand hoe dit is aan te passen?
groet

Hoe wil je geleidelijk optrekken en afremmen gebruiken in analoge mode ?

Bij het afremmen ontbreekt de spanning om de hoge snelheid aan te houden.

Analoog moet je zelf geleidelijk de spanning omhoog en omlaag draaien. Alle treinen op de analoge baan reageren hier op.

groetjes
Henk
Spoorman
gast

Inderdaad. Je kunt alleen de max. snelheid instellen en ook de cruisecontrol (lastregeling) is in analoge mode aktief.

Gr, Ben.
Pobox
gast

Zoals ik schreef gaat het alleen om optrekvertraging. alle marklin 6090 decoders doen dit ook op analoge banen, gelijk als de analoog hoogvermogensmotoren uit de 3500 serie eigenlijk.
zelfs de Esu lokpilot v3 is in te stellen dat deze ook analoog met optrek simulatie weg rijdt.
Is wel zo mooi bij het krijgen van een groen sein. afrem vertraging zit er natuurlijk niet in, dat kan alleen het vliegwiel enigzins simuleren.
wellicht zijn er meer analoog rijders die hier mee ervaring hebben?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Pobox op donderdag 08 januari 2009, 12:17:27
Bij mijn koploper werkt de optrekvertraging niet bij analoog rijden. Oudere digitale Märklin treinen doen dit wel. Ook doen omgebouwde treinen met een lokpilot dit na instelling. Weet iemand of dit bij de koploper ook in te stellen is?
groet, Wout

In de Handleiding van de de Loksound V3.0 staat op blz 13 links bovenaan, omkaderd:
Im Analogbetrieb ist die Lastregelung des Decoders
automatisch deaktiviert.

Vertaald: In analoge modus is de lastregeling (lees optrek en afremvertraging) automatisch gedeactiveerd.
Het kan zijn dat in analoge modus alleen de optrekvertraging werkt, bij voldoende aanwezige spanning.
Maar dit heb ik zelf nog nooit getest.
Robber
gast

Citaat van: Kappa op vrijdag 09 januari 2009, 08:49:41

In de Handleiding van de de Loksound V3.0 staat op blz 13 links bovenaan, omkaderd:
automatisch deaktiviert.

Vertaald: In analoge modus is de lastregeling (lees optrek en afremvertraging) automatisch gedeactiveerd.

Volgens mij is dat dan niet goed vertaald. Lastregeling heeft toch te maken met het gelijkhouden van de snelheid bij berg-op en berg-af rijden ongeacht de belasting (lees zware of lichte trein)? Bij auto's heet dat cruise-control.

Citaat van: Robber op vrijdag 09 januari 2009, 09:42:36

automatisch deaktiviert.

Volgens mij is dat dan niet goed vertaald. Lastregeling heeft toch te maken met het gelijkhouden van de snelheid bij berg-op en berg-af rijden ongeacht de belasting (lees zware of lichte trein)? Bij auto's heet dat cruise-control.

Klopt helemaal! Lastregeling heeft niets met de optrek- en remvertraging te maken.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Spoorman
gast

groet, Wout

automatisch deaktiviert.

Het kan zijn dat in analoge modus alleen de optrekvertraging werkt, bij voldoende aanwezige spanning.
Uit LokPilot V3.0 manual blz 9:

5.2.3. Analogbetrieb
Nicht wenige LokPilot Decoder werden statt eines analogen
Umschaltrelais eingesetzt. Daher können Sie im Analogbetrieb
nicht nur die Anfahr- und Höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen
und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll:
Sogar die Lastregelung ist aktiv!

Vrij vertaald:
Analoog bedrijf: veel decoders worden ingebouwd ipv het omschakelrelais. Daardoor kun je in analoogbedrijf de start- en maximum snelheid van de lok instellen en aangeven welke functies aktief zijn. Zelfs de lastregeling (=cruisecontrol!) is aktief.

Maar: lastregeling werkt alleen bij DC motoren, bij AC niet en deze wordt door de decoder gede-activeerd. In die zin klopt bovenstaand verhaal van Kappa.

Gr, Ben.

Citaat van: spoorman op vrijdag 09 januari 2009, 12:22:40
groet, Wout

automatisch deaktiviert.

Uit LokPilot V3.0 manual blz 9:

5.2.3. Analogbetrieb
Nicht wenige LokPilot Decoder werden statt eines analogen
Umschaltrelais eingesetzt. Daher können Sie im Analogbetrieb
nicht nur die Anfahr- und Höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen
und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll:
Sogar die Lastregelung ist aktiv!

Vrij vertaald:
Analoog bedrijf: veel decoders worden ingebouwd ipv het omschakelrelais. Daardoor kun je in analoogbedrijf de start- en maximum snelheid van de lok instellen en aangeven welke functies aktief zijn. Zelfs de lastregeling (=cruisecontrol!) is aktief.

Maar: lastregeling werkt alleen bij DC motoren, bij AC niet en deze wordt door de decoder gede-activeerd. In die zin klopt bovenstaand verhaal van Kappa.

Gr, Ben.

De ESU lopi 3.0 kun je helemaal niet gebruiken bij een AC motor en daardoor kunje het omschakelrelais niet zomaar vervangen door een Lopi (je kunt de veldspoel nl. niet aansluiten). Je moet de motor middels een magneet eerst ombouwen in DC. Dan werkt de lastregeling wel. Ook leveren TAMS en Uhlenbrock decoders voor AC motoren die wel lastregeling hebben. Beide heb ik al eens geprobeerd en erg vrolijk werd ik er niet van.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Werkspoor Amsterdam

Afbeelding uit handleiding van ESU Loksound

Appart dat het met een Loksound van ESU wel kan dan...
Spoorman
gast

Citaat van: mozzi54 op vrijdag 09 januari 2009, 15:17:17Ook leveren TAMS en Uhlenbrock decoders voor AC motoren die wel lastregeling hebben. Beide heb ik al eens geprobeerd en erg vrolijk werd ik er niet van.
Aldert,

Ik haak even af maar geef je nog mee dat met bovenstaande decoders en aansturing feitelijk een DC motor wordt gesimuleerd. De veldspoel gaat zich als permanent magneet gedragen.

Gr, Ben.
Pobox
gast

In principe kan elke decoder voor DC motoren gebruikt worden voor de marklin ac seriemotor, stomweg door aan de veldmagneet 2 gelijkrichters te monteren en deze vervolgens met elkaar met een draad verbonden naar de decoder motoruitgang, net zoals de andere kabel van het motorschild.  De motor werkt dan nog als orgineel in serie met de veldmagneet. afhankelijk van de polariteit pakt ie de stroom via de ene spoel in de veldmagneet of via de andere spoel (= omgekeerd veld= andere rijrichting)
lastregeling werkt dan wel gewoon net zoals optrek en afrem vertraging.

maar dat terzijde;
voor de koploper moet het ook in te stellen zijn dat deze analoog ook optrekvertraging heeft, het kan immers bij een lokpilot ook!

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Dat kan ja, maar volgens mij wordt dan ook je vermogen van de motor gehalveerd.

Gr. Charlie
Speciale Gast

Ik heb um eindelijk ook binnen, echter, als ik het omroeps geluid aandruk op het MS blijft ie maar door gaan tot ik de hoorn laat klinken, lijkt me toch niet echt normaal.
Goed, hij klinkt dus standaard 2x, wist ik niet, ipv dat ze dan zeggen: HERHALING...

Robbert.
Speciale Gast

RFO 193 623

Robbert,  :mrgreen:
Speciale Gast

Ja, weer een mooie blunder...  :lol:
Gerard
gast

Citaat van: Robbert op vrijdag 09 januari 2009, 21:04:29
Goed, hij klinkt dus standaard 2x, wist ik niet, ipv dat ze dan zeggen: HERHALING...
Surprise :mrgreen:.
rorail
gast

Citaat van: Robbert op vrijdag 09 januari 2009, 21:04:29
Ik heb um eindelijk ook binnen, echter, als ik het omroeps geluid aandruk op het MS blijft ie maar door gaan tot ik de hoorn laat klinken, lijkt me toch niet echt normaal.

Robbert.
Het omroepbericht klinkt trouwens een beetje "blikkerig", ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, eigenlijk net als in het echt. Alleen heb ik bij treinreizen (waarvan schat ik 80% met Koplopers is gedaan) de ervaring dat het omroepgeluid slecht te horen is, meestal in combinatie met een langsdenderende goederentrein en als het een keer duidelijk is dan als zinloze omroep (bijvoorbeeld nadat de trein al 10 minuten te laat is omroepen dat de trein ongeveer 10 minuten vertraging heeft waarna de trein prompt komt binnenrijden). De Koploper vond ik echter een fijne trein om in te rijden, vandaar dat het leuk is deze op de baan te hebben staan.

Groet,
Ronald
Gerard
gast

Citaat van: rorail op vrijdag 09 januari 2009, 22:37:58
Het omroepbericht klinkt trouwens een beetje "blikkerig", ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, eigenlijk net als in het echt.
Het is een stationsomroep, dus de echo / galm van een stationsoverkapping hoort erbij.
rorail
gast

Citaat van: Gerard op vrijdag 09 januari 2009, 22:42:10
Het omroepbericht klinkt trouwens een beetje "blikkerig", ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, eigenlijk net als in het echt.
Het is een stationsomroep, dus de echo / galm van een stationsoverkapping hoort erbij.
Ik bracht het misschien wat omslachtig, doch dit is precies wat ik bedoel. :mrgreen: Goed gedaan dus van M*. Alleen jammer dat het omgeroepen station niet past bij de op de koersrol aangegeven bestemming (hoewel dit in de werkelijkheid ook wel eens voorkomt).

Groet,
Ronald
Gerard
gast

Als je dit omroepbericht laat afspelen als de Koploper op het station staat, gaat het over een heel andere trein. De bestemming "Schiphol" van deze Koploper heeft er in feite niets mee te maken.
rorail
gast

Ook daar heb je gelijk in Gerard. Tijdens het rijden hoor ik het omroepbericht niet eens boven het rijgeluid uitkomen (maar dat ligt meer aan mijn beroerde manier van rails leggen ben ik bang  :| ).

Ik heb eigenlijk niets te klagen. Ik vind het gewoon een fantastisch model dat helemaal de stoere uitstraling heeft van het origineel.

Groet,
Ronald
Gerard
gast

Ik vind het ook een topmodel. En straks komt bij mij de OS-versie er nog bij.
Speciale Gast

Ja, ik ga is kijken of ik vanvond een verslag kan schrijven  :D.
Robbert.
Speciale Gast

Dat het net als in het echt klinkt komt doordat het een opname is van een echt omroepbericht, zeer waarschijnlijk gemaakt onder de kap van Amsterdam Centraal :-)
Gerard
gast

Aha, geen wonder.

Citaat van: Acido op zaterdag 10 januari 2009, 14:32:07

Dat het net als in het echt klinkt komt doordat het een opname is van een echt omroepbericht, zeer waarschijnlijk gemaakt onder de kap van Amsterdam Centraal :-)
dus als je een beetje handig bent, kun je dat geluid ook vervangen door een loeiende koe :mrgreen:

Dennis

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.