Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper

Mijn koploper rijdt goed over bogen (m-rail 5100 R1), wisselstraten, hellingen.

Alleen is hij niet snel. Vol open kan hij net meekomen met mijn andere treinen. Maar deze hebben dan nog wel een half tot kwart regelbereik over.

Ook hier begint hij heel soms spontaan te babbelen. Ik denk dat dit komt door vervuiling op de rails/verlies van kontakt, want sommige andere treinen toeteren ook ooit spontaan.

Het is een fantastisch treinstel.

groetjes
Henk
Tamiya
gast

ik ben plots heel bezorgt over mijn koploper nu ik die verhalen hier lees, ik heb de garantiebwijzen en heel de meuk nog, maar ik woon in belgie en heb hem hier ikn NL gekocht omdat ik op bezoek ben bij familie

grtz

PS: ik ga nu eens direct alle koppelingen nakijken en nakijken op schade en details. waar moet ik nog opletten?
zijn er nog dingen die een must zijn om te controleren voor ik terugkeer naar belgie? rijden lukt niet daar ik geen rails heb maar alles en verlichting en geluid getest door de koploper zelf
Gerard
gast

Citaat van: Henk op donderdag 01 januari 2009, 16:29:04
Ook hier begint hij heel soms spontaan te babbelen. Ik denk dat dit komt door vervuiling op de rails/verlies van kontakt, want sommige andere treinen toeteren ook ooit spontaan.
Ik denk dat het dat is: slecht contact. Ik heb hetzelfde "probleem" met spontaan typhonerende (is dat goed Nederlands) loc's op sommige plaatsen. Na een paar treinen te laten rijden over die plek is dat ook weer over: de rails en/of puco's zijn weer schoon.

Tamiya,

Gelukkig heb je twee jaar garantie, dus hoef je niet bang te zijn dat de garantie over is voordat je hem uitgetest hebt.

Wel is een bonnetje van de winkel waar je hem gekocht hebt noodzakelijk !

groetjes
Henk
Tamiya
gast

Citaat van: Henk op donderdag 01 januari 2009, 16:54:34
Tamiya,

Gelukkig heb je twee jaar garantie, dus hoef je niet bang te zijn dat de garantie over is voordat je hem uitgetest hebt.

Wel is een bonnetje van de winkel waar je hem gekocht hebt noodzakelijk !

groetjes
Henk

dat is waar, maar ik wil thuis graag er mee rijden tot ik doodval (bij wijze van spreken dan he), dus nu wil ik graag grote controle houden zodat hij thuis niet hoeft stil te staan tot ik weer in NL ben.

ik krijg er de kap niet af van het motor rijtuig, ik heb de achtervouwbalg en de dummy-voor koppeling eraf gehaald... en nu? de kap klemt als geenander

groetjes
Jan Willem
gast

Bij zat er toen een draad klem tussen de bodem en de opbouw! Kan de koppeling van je motorbak de volledige uitslag maken?

Groeten Jan Willem
Tamiya
gast

niks aan de hand met de koppelingen, alleen 1 koppelingen van de B tussenbak blijft steken in een bepaalde positie
Jan Willem
gast

Kan betekenen dat een draad ergens achter blijft hangen, of zoals bij mij zaten er resten van het gieten in de sleuf waar de koppeling door heen schuift. Beide problemen zijn zonder het treinstel te beschadigen eenvoudig op te lossen.

Groeten Jan Willem
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 16:54:03
Ik denk dat het dat is: slecht contact. Ik heb hetzelfde "probleem" met spontaan typhonerende (is dat goed Nederlands) loc's op sommige plaatsen. Na een paar treinen te laten rijden over die plek is dat ook weer over: de rails en/of puco's zijn weer schoon.

Toch vind ik het vreemd. De geluiden worden opgeroepen door functiecommando's te verzenden. Die commando's zijn niet anders dan die voor de frontseinen of voor de bediening van bv. de kraanwagen. Waarom hebben andere functies dan geluid dan geen last van 'slecht contact' waardoor ze spontaan gaan werken?

Verder ben ik heel benieuwd waarom er een geluid uit komt wat niet met de functietoetsen op te roepen is...

Dat brengt me meteen bij de volgende vraag: Zou deze soundunit ook geluiden moeten produceren buiten de functietoetsen om? Rijgeluid, compressor, kortom automatische geluiden? Zo ja, dan gaat er in die hoek iets mis denk ik.

M* en bezig te digitaliseren

Kan de geluidsdecoder van de Märklin koploper worden uitgelezen of geprogrammeerd worden mbv een Esu lokprogrammer?
Dan zou je misschien nog een verrassingkje kunnen vinden, het zou zomaar kunnen dat er voor de andere versie vd Koploper al een alternatief geluid in staat dat niet met een gewone funktietoets te aktiveren is maar wel al latent aanwezig is.

Je kunt hem uitlezen met een ESU lokprogrammer.

Echter pas na 3 a 4 keer dat hij uitgelezen wordt, eerst geeft hij aan dat er geen ESU decoder inzit.

Later blijkt er gewoon een Lokpilot V3.0 in te zitten, extra geluiden kun je wel vergeten omdat het geluid uit een externe geluidsmodule komt. Hardwarematig te zien en softwarematig aan het type decoder.

Echter bij de functies is mij opgevallen dat je de binnenverlichting op een F (1,2,3 enz) toets kan zetten terwijl hij nu bij de F0 opgezet is, heb dat nog niet geprobeerdt, dat zal ik morgen wel even doen.

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 16:54:03

Ik denk ook dat slecht contact een verklaring zou kunnen zijn. Het het niet uitgeprobeerd.

Citaat van: Tamiya op donderdag 01 januari 2009, 16:38:17
ik ben plots heel bezorgt over mijn koploper nu ik die verhalen hier lees, ik heb de garantiebwijzen en heel de meuk nog, maar ik woon in belgie en heb hem hier ikn NL gekocht omdat ik op bezoek ben bij familie

grtz

PS: ik ga nu eens direct alle koppelingen nakijken en nakijken op schade en details. waar moet ik nog opletten?
zijn er nog dingen die een must zijn om te controleren voor ik terugkeer naar belgie? rijden lukt niet daar ik geen rails heb maar alles en verlichting en geluid getest door de koploper zelf

Ik zou niet meteen in paniek raken. Op dit forum zitten inmiddels heel veel Koploper eigenaren. Daarom lijkt het misschien ook wel of er heel veel problemen zijn en dat kan dus een vertekend beeld geven. Ik zou oppassen met te veel onnodig aan je treinstel te gaan rommelen, want dan loop je juist het risico wat te beschadigen, terwijl er waarschijnlijk helemaal niks aan de hand is.
marklinfan
gast

het enige nadeel van de koploper vondik dat die nogal strak in de verpakking zat mij iets te strak als je het mij vraagt maar verder is die helemaal oke
Gerard
gast

Dat klopt. Eén van de tussenbakken kon ik slechts met zeer veel moeite uit de doos krijgen. Maar zo'n vakje kun je met een hobbymes iets ruimer maken.
Daan!
gast

kijk eens onder die verpakking daar zitten gaten. Het was de bedoeling de bakken omhoog te duwen. Beetje onduidelijk van matrix
Gerard
gast

:oops: Je hebt gelijk. Niet gezien. :?
Tamiya
gast

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 20:13:43
Dat klopt. Eén van de tussenbakken kon ik slechts met zeer veel moeite uit de doos krijgen. Maar zo'n vakje kun je met een hobbymes iets ruimer maken.

dito hier, de tussenbakken klemmen hier ook behoorlijk. ik laat het echter zo tot ik thuis ben, ik moet namelijk nog met de trein helemaal naar belgie via rotterdan centraal en antwerpen centraal en nog eens overstappen in kortrijk

groetjes
Speciale Gast

RFO 193 623

Inderdaad zit behoorlijk strak in de verpakking, gebruik de gaten die in de verpakking zitten, dan gaat het helemaal goed.

Wat ook helpt is tegelijkertijd de doos een beetje bol te buigen (klein beetje kracht gebruiken). Dus op de buitenzijden kracht naar beneden en in het midden omhoog. Werkt ook goed bij Roco rijtuigen. Die zitten tegenwoordig ook heel strak in de verpakking.

Citaat van: laurens66 op donderdag 01 januari 2009, 19:30:20
Je kunt hem uitlezen met een ESU lokprogrammer.

Echter pas na 3 a 4 keer dat hij uitgelezen wordt, eerst geeft hij aan dat er geen ESU decoder inzit.

Later blijkt er gewoon een Lokpilot V3.0 in te zitten, extra geluiden kun je wel vergeten omdat het geluid uit een externe geluidsmodule komt. Hardwarematig te zien en softwarematig aan het type decoder.

Echter bij de functies is mij opgevallen dat je de binnenverlichting op een F (1,2,3 enz) toets kan zetten terwijl hij nu bij de F0 opgezet is, heb dat nog niet geprobeerdt, dat zal ik morgen wel even doen.

Ik kan mij herinneren op een buitenlandsforum iets gelezen te hebben dat het mogelijk zou moeten zijn uit dit soort geluidsmodules extra geluiden te krijgen. Het enige wat ik tot nu toe terug hebben kunnen vinden is deze:

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=9853

Zie ook:

http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Ik weet niet of er zo een soundmodule in zit. Maar dit laat wel zien dat er vaak meerdere geluiden uit kunnen komen!!

Als ik meer vind, laat ik het weten.

marklinfan
gast

nou die gaten heb ik  wel gezien maar echt handig eruit halen was het niet.maar goed verders is die oke
Gerard
gast

Citaat van: mDDM op donderdag 01 januari 2009, 20:54:02
Wat ook helpt is tegelijkertijd de doos een beetje bol te buigen (klein beetje kracht gebruiken). Dus op de buitenzijden kracht naar beneden en in het midden omhoog.
Met het risico dat je een keer iets te veel kracht zet en de zaak breekt? Of dat het na de zoveelste keer op deze manier alsnog breekt? Nee dank je.
Dan liever maar de vakjes iets ruimer maken of de gaten aan de achterkant gebruiken.

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 21:30:52
Citaat van: mDDM op donderdag 01 januari 2009, 20:54:02
Wat ook helpt is tegelijkertijd de doos een beetje bol te buigen (klein beetje kracht gebruiken). Dus op de buitenzijden kracht naar beneden en in het midden omhoog.
Met het risico dat je een keer iets te veel kracht zet en de zaak breekt? Of dat het na de zoveelste keer op deze manier alsnog breekt? Nee dank je.
Dan liever maar de vakjes iets ruimer maken of de gaten aan de achterkant gebruiken.
Natuurlijk ook tegelijkertijd de gaten aan de achterkant gebruiken! Bij het buigen uiteraard maar weinig kracht zetten. Dat is al voldoende om de spanning die de doos op het model zet, eraf te halen. Het is niet de bedoeling dat je de doos ook echt ziet buigen!!
Henk-Jan
gast

Citaat van: Tamiya op donderdag 01 januari 2009, 17:02:09
ik krijg er de kap niet af van het motor rijtuig, ik heb de achtervouwbalg en de dummy-voor koppeling eraf gehaald... en nu? de kap klemt als geenander

Misschien heb je hier wat aan prachtige foto's met tekst en uitleg.

Citaat van: Acido op donderdag 01 januari 2009, 13:30:30
Ik heb een babbelende Koploper.... :?

Als-ie zijn rondjes rijdt komen er geregeld flarden geluid (o.a. verknipte stukjes omroepbericht) uit de speaker. Ook heb ik 'm al eens spontaan horen toeteren.

Ook bij de mijne hetzelfde verschijnsel en dan vooral als f2 & f3 tegelijk zijn ingeschakeld.
Ik heb ook geprobeerd om middels uitschakelen van de optrek en afremvertraging f4 het stel stil te zetten tijdens het zogenaamde gebabbel en toen dat na een paar keer proberen lukte bleek er eerst wat stationsgeluiden hoorbaar waarna een "Franstalig"omroepbericht volgde wat ik overigens niet kon verstaan want mijn Franse taalkennis in bijna nihil.

Frits

Wellicht reeds een keer besproken maar dat heb ik gemist:

1. Wanneer verwachten we de olympische variant?
2. Welk nummer (treinnr niet marklinnr) heeft deze trein in het echt?

Speciale Gast

Citaat van: Baardo op vrijdag 02 januari 2009, 22:29:04
1. Wanneer verwachten we de olympische variant?
Ergens de komende twee maanden denk ik?

Citaat van: Baardo op vrijdag 02 januari 2009, 22:29:04
2. Welk nummer (treinnr niet marklinnr) heeft deze trein in het echt?
4201

Acido,
Dank voor je reactie.
Andreas
gast

Zojuist heb ik bericht van m'n (Duitse) dealer gehad. Ook in Nordhorn is de Koploper inmiddels aangekomen! Die ga 'k dus maar eens ff ophalen. :lol:
Seinwezen
gast

Hoi,

inmiddels werkt bij de sleperwisseling. Er was een weerstandje niet goed gesoldeerd.
Dus dat heb ik even goed gesoldeerd, en het werkt perfect :lol:.

Ook heb ik op de soundmodule een draadje om gesoldeerd, waardoor ik nou het geluid van de typhoon en remmen lossen heb. Je hoort dan de lucht weglopen. Ook leuk om te horen.
Ik vond de stationsmelding niet echt leuk, dus dan maar geen stationsmelding meer 8).

Misschien nog een keer proberen om de binnenverlichting schakelbaar te maken.

Groetjes Sander
Tamiya
gast

als ik het goed lees zitten er in de soundmodul meer geluidjes dan dat de trein zelf afspeeld? ik vind die stationsmelding persoonlijk te langdradig

grtz
Spoorman
gast

Citaat van: Tamiya op zaterdag 03 januari 2009, 11:47:16
als ik het goed lees zitten er in de soundmodul meer geluidjes dan dat de trein zelf afspeeld? ik vind die stationsmelding persoonlijk te langdradig

grtz
Zie post #1074: http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Ik heb de Märklin inmiddels ook. Direct getest (ziet er niet uit, zo'n lange trein op een testovaaltje met de kleinste C-rail bochten) en geen van de problemen die ik hier gelezen heb geconstateerd! M'n relaisje klikt er vrolijk op los bij het wisselen van de rijrichting, MFX aanmelding ging goed, etc.
Wat me wel opviel is dat de decoder ook rangeerstand ondersteund maar dat deze niet niet standaard aan een functietoets is toegewezen...  Dat is met m'n CS zo geregeld maar ik vind het wel vreemd. Ik had dit met de Märklin Railpro 6504 ook...

Koen

Seinwezen/Tamiya/spoorman: dat is leuke info! al ga ik het niet aandurven om iets om te solderen.
Wel vreemd dat blijkbaar spontaan soms andere meldingen geactiveerd kunnen worden!
Is het dan niet stiekum mogelijk door een bepaald CV'tje om te programmeren het geluid aan te passen??

Koen
Spoorman
gast

Citaat van: KNed op zaterdag 03 januari 2009, 12:01:31

Is het dan niet stiekum mogelijk door een bepaald CV'tje om te programmeren het geluid aan te passen??

Nee dat kan niet, het is een soundmodule die aangesproken wordt via Functietoets. Het is geen Loksounddecoder die vrij te programmeren is. De geluiden zitten in de sound module gebakken.

Gr, Ben.

Ja, maar hoe komt het dan dat af en toe spontaan andere geluiden geactiveerd worden??
Ik heb het zelf nog niet gehad trouwens maar die van mij heeft alleen gisteravond nog maar wat rondjes gereden op m'n schone testovaaltje.

Koen
Spoorman
gast

Citaat van: KNed op zaterdag 03 januari 2009, 12:11:46
Ja, maar hoe komt het dan dat af en toe spontaan andere geluiden geactiveerd worden??
Goedkope oplossing van M* met slechte kwaliteit van de module. Af en toe hoor je kennelijk het franstalige bericht.

Kijk op het sticketje van je module om te zien welke geluiden erin zitten.

Gr, Ben.
Speciale Gast

Citaat van: spoorman op zaterdag 03 januari 2009, 12:18:39
Kijk op het sticketje van je module om te zien welke geluiden erin zitten.

Gr, Ben.

Ik heb 'm nog niet open gehad. Wie weet welke code op het stickertje staat?

0628A toevallig? Da's de enige hier die een Nederlandse (én een Franse) stationsmededeling in zich heeft.
Seinwezen
gast

Hoi Martijn,

ook de 0722 en 0737 hebben frans en nederlands in zich. De module in de koploper is vergelijkbaar met de 0722 en 0737, ook wat betreft pinaansluiting.
Volgens mij staat het type module uit de koploper er niet tussen.

Groetjes Sander
Speciale Gast

Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 januari 2009, 12:45:27
ook de 0722 en 0737 hebben frans en nederlands in zich.

Je hebt gelijk, daar had ik overheen gekeken :oops:

Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 januari 2009, 12:45:27Volgens mij staat het type module uit de koploper er niet tussen.

Wie weet wat er op het stickertje staat?
Speciale Gast

RFO 193 623

Citaat van: KNed op zaterdag 03 januari 2009, 11:57:59
Wat me wel opviel is dat de decoder ook rangeerstand ondersteund maar dat deze niet niet standaard aan een functietoets is toegewezen...  Dat is met m'n CS zo geregeld maar ik vind het wel vreemd. Ik had dit met de Märklin Railpro 6504 ook...

Koen, kun je hier iets duidelijker uitleg geven voor mij? Ik snap niet helemaal wat ik moet doen :oops: Welke functietoets moet ik hiervoor op de CS activeren?

Seinwezen
gast

Hoi Martijn,

op het stickertje staat 0816.

Groetjes Sander

Ik begrijp dat sommige koplopers spontaan beginnen te babbelen (in het frans zelfs :shock:)en toeteren onder het rijden. Bij mijn koploper is dat juist andersom. Wanneer er meer als 3 treinen op de baan staan dan wordt mijn koploper zeer zwijgzaam. F2 en F3 geven geen of nauwelijks geluid. Misschien te weinig vermogen uit de centrale? Wanneer er minder (verlichte) treinen op de baan staan werken typhoon en stationsmededeling perfect.

groeten, Martin
Mathijs
gast

Citaat van: martin op zaterdag 03 januari 2009, 14:20:38
Ik begrijp dat sommige koplopers spontaan beginnen te babbelen (in het frans zelfs :shock:)en toeteren onder het rijden. Bij mijn koploper is dat juist andersom. Wanneer er meer als 3 treinen op de baan staan dan wordt mijn koploper zeer zwijgzaam. F2 en F3 geven geen of nauwelijks geluid. Misschien te weinig vermogen uit de centrale? Wanneer er minder (verlichte) treinen op de baan staan werken typhoon en stationsmededeling perfect.

groeten, Martin
Martin het kan heel goed kloppen dat je dan te weinig vermogen hebt. Volgens mij is het toch zo dat hoe meer treinen er met extra functies aan rondrijden hoe minder treinen je kunt laten rijden? Of zit ik nu verkeerd?

Mathijs
Speciale Gast

Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 januari 2009, 13:51:41
Hoi Martijn,

op het stickertje staat 0816.

Groetjes Sander

Da's interessant... Die staat er niet bij in het overzichtje! Nieuwe geluiden, nieuwe code, denk ik...

Het spontaan babbelen komt volgens mij omdat je functie toets nog is ingeschaakeld. Bij een korte stroom onderbrekening krijgt de trein weer zijn commando om het geluid te gaan produceren. Dat heb ik ook met mijn ICE waar je geluid nog staat ingeschaakeld terwijl het deuntje is afgelopen totdat je weer op een stukje stroomloos staat begint het weer.

Citaat van: Brigitte op zaterdag 03 januari 2009, 13:33:22
Citaat van: KNed op zaterdag 03 januari 2009, 11:57:59

Koen, kun je hier iets duidelijker uitleg geven voor mij? Ik snap niet helemaal wat ik moet doen :oops: Welke functietoets moet ik hiervoor op de CS activeren?

Ga ik doen, op Beneluxspoor vroeg ook al iemand hoe het moet :D
Ik ga een mini "handleiding" schrijven.
Zal ik wel een nieuw draadje voor openen.

Koen

Citaat van: timjoo op zaterdag 03 januari 2009, 17:00:57
Het spontaan babbelen komt volgens mij omdat je functie toets nog is ingeschaakeld. Bij een korte stroom onderbrekening krijgt de trein weer zijn commando om het geluid te gaan produceren. Dat heb ik ook met mijn ICE waar je geluid nog staat ingeschaakeld terwijl het deuntje is afgelopen totdat je weer op een stukje stroomloos staat begint het weer.
Ik weet niet of dit voor de Koploper ook opgaat.
De functie toets voor de typhoon en de stationsmededeling is nl. een moment contact. Er gaat dus een seintje richting de decoder die weer het geluid af gaat laten spelen.
Er gaat denk ik bij de Koploper dus maar een heel kort seintje richting de decoder die niet onthouden wordt gedurende de tijd dat het geluid klinkt.

Koen
Veer
gast

Ik zit net op marktplaats te kijken en op pagina 5 (op dit moment) biedt iemand uit Winschoten een nieuwe Marklin Koploper aan voor 299,00 is dit veel?

Groeten,

TIm

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.