Gisteren ook mijn Koploper afgehaald. In de winkel uitgebreid aan de tand gevoeld. Alles werkte perfect. Voor het inpakken nog even geverifiëerd of de koppelingen ongestoord hun volledige uitslag kunnen maken. Daarbij bleek het koppeling mechanisme van de motorwagen aan het eind van de slag wat weerstand te hebben. Zo op het oog werd dit veroorzaakt door een draadje tussen printplaat en koppeling dat bij het volledig uitdraaien van de koppeling strak kwam te staan. Mijn zorg was dat dit op termijn zou kunnen leiden tot het breken van de soldeerverbinding. Winkelier gaf aan in dat geval zonder meer te (laten) herstellen (ook na garantietermijn).
Vandaag nog even in een S-boog het mechanisme goed getest. Ging probleemloos. Omdat in een van de tussenbakken een los onderdeeltje rond zwierf, deze toch maar even opengemaakt. Dat ging zeer makkelijk. Het bleek een een soort afstandhoudertje te zijn, dat over de printplaat heen op een scheidingswand hoort te zitten. Teruggeplaatst en bak weer gesloten. Nu ik toch bezig was, ook maar even de motorwagen open gemaakt om de bedrading bij de koppeling te inspecteren. Daarbij bleek dat de draadjes niet te kort waren, maar dat een bruine draad bij het bewegen van de koppeling achter een vertikaal geplaatste weerstand bleef haken, waardoor er kracht op printplaat en koppeling werd uitgeoefend. De draadjes iets verbogen en bak weer gesloten. Probleem was verholpen. De koppeling kan nu weer geheel vrij bewegen. Hopen dat dat zo blijft. Bij het weer inpakken ontdekte ik een grijze ongerechtigheid (kras??) op een van de kopwandeuren. Weet niet of deze er al op zat. Jammer, maar in werkelijkheid komen er ook beschadigingen op het verfwerk.
Dan nu een korte beoordeling van het model:
- in het algemeen maakt deze koploper een geslaagde indruk.
- oogt niet als ingekort.
- alle bakken zijn net als in werkelijkheid verschillend en lijken correct.
- verschillende typen draaistellen lijken ook te kloppen: 3x motordraaistel, 3x loopdraaistel met magneetrem, 2x loopdraaistel
- foto op de doos toont Wegman-motordraaistellen (alleen bij ICM-0 toegepast), maar model heeft gelukkig correcte SIG-draaistellen; ontbrekende ATB spoelen zien we door de vingers.
- de front- en sluitseinen zijn erg fraai en schijnen niet onderling door (in tegenstelling tot NMBS 25.5).
- vijfpolige koppelingen tussen de rijtuigen klikken zeer makkelijk in (in tegenstelling tot Gottardo).
- de trekkracht op vlakke baan is goed (geen hellingen geprobeerd).
- i.v.m. stroomloze secties bij seinen jammer dat de sleepcontacten niet op de buitenste draaistellen zitten, maar op de binnenste van de koprijtuigen.
- jammer natuurlijk dat de aandrijving een stuk van het reizigerscompartiment opslokt; laten we aannemen dat dit een bewuste keus is geweest.
- het stel loopt goed en de aandrijving is stil.
- door fabriek ingesteld maximum snelheid komt overeen met circa 160 km/h, dus correct.
- binnenverlichting is erg mooi.
- geluidsfuncties kunnen niet tegelijk werken (net als bijvoorbeeld bij SNCF CC40100), maar is in de praktijk niet hinderlijk.
- omroepbericht is goed qua geluid, maar had toepasselijker gekund.
- oplossing met geopende doorloopkop zeer goed gevonden (hoewel in de doorloopkop geen (dubbele) binnen deuren thuis horen.
- door fabriek ingestelde naam "ICM-4" klopt niet. Moet ICM-IV (4-wagenstel) of ICM-3 (3e bestelserie) zijn. ICM-4 betreft 4231-4250.
- kleuren lijken correct.
- prijs is voor een Märklin treinstel aan de gunstige kant.
- prijs/prestatieverhouding is goed.
Kortom, wij kunnen zeer tevreden zijn over dit Märklin product. De eerste voorwaarde voor een ook bedrijfseconomisch succesvol model is daarmee vervuld. Nu moeten er nog voldoende verkocht worden, ook van de ongetwijfeld nog te maken varianten.