Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper
redskin
gast

De prijs die ik heb betaald ligt dan niet veel hoger dan de 320 euro die jij hebt betaald. Heb 'm voor 369 euro (adviesprijs tijdens bestellen) min een mooie korting. Al met al was ik twee tientjes meer kwijt en heb 'm gewoon op de releasedag in nederland opgehaald.
Andreas
gast

? 320 was de prijs waarvoor hij 'em me zo kon aanbieden. In een goede bui kunnen daar zo nog 2 à 3 tientjes vanaf, dat ligt aan de aankopen die ik daarnaast doe (en er staat nogal wat op 't lijstje).

Maar goed, dat maakt me verder ook niet zo héél veel uit. De leeftijd dat ik niet meer kan slapen van iets wat ik graag wil hebben ben ik toch wel voorbij. :lol:
marklinfan
gast

ik heb ook de koploper en ik ga hem van de week uitpakken dan horen jullie het wel

Citaat van: Jan Willem op zaterdag 27 december 2008, 13:25:29
Omdat de koppeling van de motorbak niet zijn volledige uitslag kan bereiken, heb ik de trein anders om op de baan gezet.  Omdat mijn baan ovaal van vorm is, heb ik alleen bochten een richting op. De richting waarin de koppeling niet zijn volledige uitslag kan bereiken. Na het omdraaien loopt het treinstel goed door de bocht heen. Het probleem is de blokkerende koppeling!

De oorzaak hiervan is de bruine draad  die klem zit tussen het chassis en de opbouw. Hierdoor zit de opbouw muurvast op het chassis, bij het voorzichtig loswrikken van de opbouw is helaas een clip van de plastic bodem afgebroken! De koppeling kan nu wel zijn volledige uitslag bereiken.

Ik heb dus een vergelijkbaar probleem met mijn Roco Ram:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11194.msg202155#msg202155
Jan Willem, had je het probleem met de klemzittende draad overigens ook al vóór dat je het treinstel gedemonteerd had?
Jan Willem
gast

Nee het probleem van de klemzittende draad is af fabriek. Ik heb het treinstel gedemonteerd om het probleem te constateren / op te lossen.

Groeten Jan Willem
marklinfan
gast

zijn de koplopers van conrad eigenlijk al uitgeleverd?
Tom
gast

Beste Marklinfan,

Ik heb de bestelling van m'n Koploper een tijdje geleden al geannuleerd bij de firma Conrad, dus ik weet niet zeker of Conrad al heeft uitgeleverd.
Als uitleverdatum staat nu 26 januari op de site vermeld.

Ik vind dit wel opvallend. Vooral omdat de Rheingold wagonset wel tegelijk met de reguliere handel werd uitgeleverd.

Heb je al getest met jouw Koploper?

Met vriendelijke groet,

Tom

Tsja, mogelijk heeft Märklin (terecht) de NL leveranciers voorrang gegeven bij dit treinstel...
En dan komt de rest van de wereld (incl. Conrad) later...

Koen
marklinfan
gast

ik vind dat wel terecht namelijk de shops hebben niet voor niets zoveel geinvensteerd in de vitrines in de shops

M* en bezig te digitaliseren

Ik heb za 27 dec een berichtje naar Conrad gestuurd met een vraag over de leverdatum van de koploper.
Zodra ik wat terug krijg laat ik het hier wel even weten.
Gerard
gast

Vanaf morgen is de Koploper ook bij mijn dealer op voorraad. Eén daarvan is voor mij bestemd.
Ik ga de mijne woensdag de 31e ophalen. (Koffie met oliebollen en een Koploper toe... :D :lol:)
Speciale Gast

RFO 193 623

Mijn Koploper is vanmorgen omgeruild voor een nieuwe. Er zat een bug o.i.d. in de MFX aanmelding  :?

Hofleverancier zit gelukkig dichtbij  :mrgreen:

De nieuwe is getest en goed  8)

Citaat van: Brigitte op maandag 29 december 2008, 14:52:57
Mijn Koploper is vanmorgen omgeruild voor een nieuwe. Er zat een bug o.i.d. in de MFX aanmelding  :?

Hofleverancier zit gelukkig dichtbij  :mrgreen:

De nieuwe is getest en goed  8)

Lijkt me dan toch in alle koplopers te zitten, of is dit dan zo'n maandag ochtend geval?

Is het aanmeld probleem alleen met een central station of ok met een ms?
Ik heb bij mij nog geen probleem met aanmelden gebruik alleen ms.

Ik vraag dit met het oog op de toekomst met het gebruik met cs.
Wil ik toch graag weten anders kan ik hem nog ruilen, weet namelijk nog niet wanneer ik een cs of iets dergelijks ga aanschaffen.

Groet Rob
Speciale Gast

RFO 193 623

maandagochtend geval denk ik  :wink:

Hoeveel antislipbandjes zitten er onder het motordraaistel van het drierailmodel?
Ghost(NL)
gast

Wat ik begrepen heb uit een reactie eerder ergens op beide assen 2 dus 4 totaal Henk.

Gr. Remco.
Speciale Gast

RFO 193 623

Op de wielen aan de kopse kant van de Motorbak 4 stuks.
Tighfield
gast

Hallo,

Aaanmelden met CS-1, probleemloos. De Koploper spoort als een "trein".

Groetjes,

Tighfield :D
Jan Willem
gast

Brigitte,

Kan je wat meer vertellen over die bug?

Groeten Jan Willem
Speciale Gast

RFO 193 623

Heb ik al gedaan in jou draadje over de 218/212  :wink:

Tja Harry niet iedereen heeft altijd zo veel 'probleemloos' geluk als jij  :lol:
Marklin Jan
gast

Hoi alle koploper-rijders,
Zaterdag 27 december j.l. heb ik de koploper bij de Marklinshop opgehaald.
Het exemplaar wat ik meekreeg reed maar een kant op. Het lichtwisselen ging wel goed, maar er was geen beweging in te krijgen. Dus, terug (in de kou) om een andere op te halen. Deze toch maar eerst in de winkel geprobeerd en goed bevonden.
Ik vind het model schitterend en de rijkwalitiet is prima. Kortom een verrijking van de Nederlandse modellen!
Speciale Gast

RFO 193 623

Ik kan melden dat mijne nu ook geheel probleemloos zijn testrondjes rijdt. Op een testbaantje op de eetkamertafel dus werkelijk afschuwelijke bochten, maar de Koploper geeft geen krimp en rijdt kalm zijn rondjes 8)

Het is een fantastisch mooi model. Ik zou graag zien dat Marklin hier mee verder gaat. Er staan nog wel een paar MAT' xx treinstelletjes op mijn verlanglijstje :D
Daan!
gast

VIRM 4, een olypische en NS

De dag voor kerst opgehaald en op de baan gezet. Tot op heden geen problemen.
Treinstel ziet er goed uit en loopt perfect ook door de wisselstraat.

Citaat van: Brigitte op maandag 29 december 2008, 20:29:58
Het is een fantastisch mooi model. Ik zou graag zien dat Marklin hier mee verder gaat. Er staan nog wel een paar MAT' xx treinstelletjes op mijn verlanglijstje :D

Hier ook, hier ook hier ook !
en
gelukkig heb je nu een goed werkende trein, veel plezier ermee !

grv Huub

een hele trotse papa van tygo en jamie

hier ook hoor  :?
en dan niet alleen van marklin maar ikdenk dat als marklin nu met een mooie Virm of gewoon IRM uitkomt dat ik hem gelijk aanschaf
groet robert
Jan Willem
gast

Minder goed nieuws, de koploper begint steeds harder te brommen / piepen bij het optrekken!  :( De gebeurt alleen als de motorbak moet trekken, als de moterbak moet duwen trekt hij zonder te brommen piepen op! Ik weet niet wat het is maar dit is het zoveelste probleem aan mijn Koploper! Van de week even de dealer bellen!

Groeten Jan Willem
Ghost(NL)
gast

Ben benieuwd wat hier uit komt Jan-Willem, het klinkt nogal herkenbaar  :(

Gr. Remco.

Koploper fans,
na de middag haal ik mijn koploper op bij de SPOORBRUG. i.p.v. vuurwerk afsteken
testen van de nieuwe aanwinst.
Goede jaarwisseling, Karel :lol:
Gerard
gast

Mijn Koploper is ook binnen, foto's zal ik plaatsen in het "line-up" topic.

Edit: ze zijn geplaatst. Klik hier om ze te bekijken.

Gisteren ook mijn Koploper afgehaald. In de winkel uitgebreid aan de tand gevoeld. Alles werkte perfect. Voor het inpakken nog even geverifiëerd of de koppelingen ongestoord hun volledige uitslag kunnen maken. Daarbij bleek het koppeling mechanisme van de motorwagen aan het eind van de slag wat weerstand te hebben. Zo op het oog werd dit veroorzaakt door een draadje tussen printplaat en koppeling dat bij het volledig uitdraaien van de koppeling strak kwam te staan. Mijn zorg was dat dit op termijn zou kunnen leiden tot het breken van de soldeerverbinding. Winkelier gaf aan in dat geval zonder meer te (laten) herstellen (ook na garantietermijn).

Vandaag nog even in een S-boog het mechanisme goed getest. Ging probleemloos. Omdat in een van de tussenbakken een los onderdeeltje rond zwierf, deze toch maar even opengemaakt. Dat ging zeer makkelijk. Het bleek een een soort afstandhoudertje te zijn, dat over de printplaat heen op een scheidingswand hoort te zitten. Teruggeplaatst en bak weer gesloten. Nu ik toch bezig was, ook maar even de motorwagen open gemaakt om de bedrading bij de koppeling te inspecteren. Daarbij bleek dat de draadjes niet te kort waren, maar dat een bruine draad bij het bewegen van de koppeling achter een vertikaal geplaatste weerstand bleef haken, waardoor er kracht op printplaat en koppeling werd uitgeoefend. De draadjes iets verbogen en bak weer gesloten. Probleem was verholpen. De koppeling kan nu weer geheel vrij bewegen. Hopen dat dat zo blijft. Bij het weer inpakken ontdekte ik een grijze ongerechtigheid (kras??) op een van de kopwandeuren. Weet niet of deze er al op zat. Jammer, maar in werkelijkheid komen er ook beschadigingen op het verfwerk.

Dan nu een korte beoordeling van het model:
- in het algemeen maakt deze koploper een geslaagde indruk.
- oogt niet als ingekort.
- alle bakken zijn net als in werkelijkheid verschillend en lijken correct.
- verschillende typen draaistellen lijken ook te kloppen: 3x motordraaistel, 3x loopdraaistel met magneetrem, 2x loopdraaistel
- foto op de doos toont Wegman-motordraaistellen (alleen bij ICM-0 toegepast), maar model heeft gelukkig correcte SIG-draaistellen; ontbrekende ATB spoelen zien we door de vingers.
- de front- en sluitseinen zijn erg fraai en schijnen niet onderling door (in tegenstelling tot NMBS 25.5).
- vijfpolige koppelingen tussen de rijtuigen klikken zeer makkelijk in (in tegenstelling tot Gottardo).
- de trekkracht op vlakke baan is goed  (geen hellingen geprobeerd).
- i.v.m. stroomloze secties bij seinen jammer dat de sleepcontacten niet op de buitenste draaistellen zitten, maar op de binnenste van de koprijtuigen.
- jammer natuurlijk dat de aandrijving een stuk van het reizigerscompartiment opslokt; laten we aannemen dat dit een bewuste keus is geweest.
- het stel loopt goed en de aandrijving is stil.
- door fabriek ingesteld maximum snelheid komt overeen met circa 160 km/h, dus correct.
- binnenverlichting is erg mooi.
- geluidsfuncties kunnen niet tegelijk werken (net als bijvoorbeeld bij SNCF CC40100), maar is in de praktijk niet hinderlijk.
- omroepbericht is goed qua geluid, maar had toepasselijker gekund.
- oplossing met geopende doorloopkop zeer goed gevonden (hoewel in de doorloopkop geen (dubbele) binnen deuren thuis horen.
- door fabriek ingestelde naam "ICM-4" klopt niet. Moet ICM-IV (4-wagenstel) of ICM-3 (3e bestelserie) zijn. ICM-4 betreft 4231-4250.
- kleuren lijken correct.
- prijs is voor een Märklin treinstel aan de gunstige kant.
- prijs/prestatieverhouding is goed.

Kortom, wij kunnen zeer tevreden zijn over dit Märklin product. De eerste voorwaarde voor een ook bedrijfseconomisch succesvol model is daarmee vervuld. Nu moeten er nog voldoende verkocht worden, ook van de ongetwijfeld nog te maken varianten.
Seinwezen
gast

Hoi allemaal,

vandaag heb ook ik een koploper gekregen :lol:. Alleen heb ik een vraag over de sleperwisseling.
Bij mij werkt deze niet. Ik rij digitaal met een EcoS.

Nou vroeg ik me af of de sleper wisseling bij digitaal bedrijf wel moet werken, en of de schakeling bij jullie wel werkt?
Als dat wel zo is ben ik benieuwd wat hieraan te doen is.

Groetjes Sander
Spoorman
gast

Citaat van: Seinwezen op woensdag 31 december 2008, 16:41:12
vandaag heb ook ik een koploper gekregen :lol:. Alleen heb ik een vraag over de sleperwisseling.
Bij mij werkt deze niet. Ik rij digitaal met een EcoS.
Misschien een rare vraag maar sleperwisseling is toch alleen mogelijk als je 2 slepers hebt. Wat valt er te wisselen?

Gr, Ben.
Seinwezen
gast

Hoi Ben,

er zitten ook 2 slepers onder de koploper. 8) Ook zit er een relais op de printplaat bij de motor.
Als ik de printbanen bekijk verzorgt dit relais de wisseling, alleen schakelt dit relais niet.
Dus vandaar mij vraag.

Groetjes Sander

Zou goed kunnen. Bij de Trix versie zijn er ook exemplaren waarbij het relais niet goed functioneert. Mijn model nam ongeacht de rijrichting alleen stroom af van de motorloze kopbak, terwijl het de bedoeling is dat de stroomafname wisselt met de rijrichting.

Ik heb zelf niet moeilijk gedaan en dat hele relais overbrugd, zodat het model nu altijd van beide kopbakken stroom afneemt. Maar dat zal bij drierail geen optie zijn neem ik aan.
Spoorman
gast

Citaat van: henkv op woensdag 31 december 2008, 21:44:19
Bij de Trix versie zijn er ook exemplaren waarbij het relais niet goed functioneert. Mijn model nam ongeacht de rijrichting alleen stroom af van de motorloze kopbak, terwijl het de bedoeling is dat de stroomafname wisselt met de rijrichting.
Ik heb hetzelfde geconstateerd bij de Trix TEE Ram. Daarnaast, de front en sluitseinen van de stuurstand vielen ook af en toe uit. Bij de ombouw naar 3-rail heb ik de hele print uitgeschakeld en alles rechtstreeks aan de decoder gehangen.

Gr, Ben.

Central Station met C-rail, Nederlands materieel

Net even gekeken op de website van Conrad. Tot mijn verbazing is de leverdatum nu 28-1-2008 :shock:
Ik hoop niet dat het zo door blijft gaan.

Citaat van: robkop op maandag 29 december 2008, 14:49:29
Ik heb za 27 dec een berichtje naar Conrad gestuurd met een vraag over de leverdatum van de koploper.
Zodra ik wat terug krijg laat ik het hier wel even weten.
Ik ben benieuwd naar hun antwoord over de steeds veranderde leverdatum...

m.v.g.
Ferry
Gerard
gast

Citeer- de trekkracht op vlakke baan is goed  (geen hellingen geprobeerd).
Op de hellingen heb ik het volgende geconstateerd:
Loopt de motorwagen voorop ("trektrein") dan heeft de trein aan het einde van de helling ietwat moeite om vooruit te komen. Zogauw de motorwagen op het vlakke deel is dan rijdt de trein weer als een speer verder.
Loopt de motorwagen achterop ("duwtrein") is er niets aan de hand. De snelheid blijft dan onverminderd hetzelfde.

Wat mij betreft mag de OS-versie nu komen. Ik ben er klaar voor.
Ik zou het alleen leuk vinden als er dan een ander omroepbericht in komt (áls er überhaupt een omroepbericht in de OS-trein komt).

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 12:58:45
Citeer- de trekkracht op vlakke baan is goed  (geen hellingen geprobeerd).
Op de hellingen heb ik het volgende geconstateerd:
Loopt de motorwagen voorop ("trektrein") dan heeft de trein aan het einde van de helling ietwat moeite om vooruit te komen. Zogauw de motorwagen op het vlakke deel is dan rijdt de trein weer als een speer verder.
Loopt de motorwagen achterop ("duwtrein") is er niets aan de hand. De snelheid blijft dan onverminderd hetzelfde.

Gerard,

Wat is bij jou het hellingpercentage waarbij het treinstel wat moeite heeft?

Waarom zou de OS versie geen omroep bericht hebben???

Er zit sowieso een geluidsgenerator in, dus die zal wel hetzelfde zijn als de "standaard" versie.
Alleen te hopen voor degene die ze dan alle twee hebben dat er inderdaad andere omroep berichten "geladen" worden in de OS versie. :wink:

Gr. Marco

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 12:58:45
Ik zou het alleen leuk vinden als er dan een ander omroepbericht in komt (áls er überhaupt een omroepbericht in de OS-trein komt).

Ja, in ieder geval iets met een conducteursfluit (en het geluid van sluitende deuren?) en daaraan voorafgaand een omroepbericht over een Intercity naar Schiphol die gereed staat voor vertrek of zo.
Gerard
gast

Citaat van: mDDM op donderdag 01 januari 2009, 13:08:33
Gerard,

Dat percentage is 3,5%.

Het stoplicht bij Märklin staat nu op groen. Het treinstel is dus gewoon vanaf fabriek leverbaar. Wat moeten we nu denken van al die berichten van winkeliers vorig jaar dat de koploper vanaf fabriek al was uitverkocht? Ik heb dat ook nooit begrepen, want volgens Märklin ging het niet om een eenmalige serie! Of zouden de exemplaren die volgens het stoplicht nu bij Märklin in het magazijn liggen, wel degelijk reeds besteld zijn en vlak na nieuwjaar uitgeleverd gaan worden?

Citaat van: Gerard op donderdag 01 januari 2009, 13:24:23
Citaat van: mDDM op donderdag 01 januari 2009, 13:08:33
Gerard,

Dat percentage is 3,5%.

Zit er in die helling ook een boog?
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Ik heb een babbelende Koploper.... :?

Als-ie zijn rondjes rijdt komen er geregeld flarden geluid (o.a. verknipte stukjes omroepbericht) uit de speaker. Ook heb ik 'm al eens spontaan horen toeteren.

Zei iemand nou dat-ie het jammer vindt dat de voorafgaande "dingdong" aan het omroep bericht ontbreekt?
Nou, die zit er dus wel degelijk ergens in! Ik hoor 'm namelijk als m'n Koploper aan het 'babbelen' is, sterker nog, dat is het voornaamste geluid wat-ie dan produceert... Het is duidelijk herkenbaar als het (tegenwoordige) introductiegeluid voor een omroepbericht. Als-ie rijdt doet-ie dus af en toe ♪ plunk:-P

Als de Koploper stil staat werkt alles naar behoren... met dat verschil dat je dan de 'dingdong' dus nooit te horen krijgt. Merkwaaaaaardig :-P

Martijn

Gerard
gast

Citaat van: mDDM op donderdag 01 januari 2009, 13:28:59
Zit er in die helling ook een boog?
Niet in de helling zelf, wel boven voorbij het eind van de helling.
Net vóór die boog loopt de snelheid terug, dus dat heeft geen invloed.

De boog zelf ligt weer "vlak" en in die boog zelf pikt de trein weer snelheid op.
Blausee-Mitholz
gast

Gerard wat invloed heeft is de overgang van helling naar vlak. Als die vrij kort is kriijg je de door jou beschreven probleem met aangedreven draaistel voor.
Bij de helling hier heb ik de overgang op een lengte van 60 cm liggen.
Bij mijn vorige baan had ik dat ook veel korter en had vergelijkbare problemen.

Mvg, Johan
Gerard
gast

De overgang van helling naar vlak is mooi vloeiend gemaakt. Vergelijkbare treinen (lengte en aantal assen) die door loc's getrokken worden hebben er geen moeite mee.

CiteerDe boog zelf ligt weer "vlak" en in die boog zelf pikt de trein weer snelheid op.
De motorwagen is dan op het vlakke deel, de rest van de trein is dan nog op de helling. Misschien een tekort aan grip op dat punt?
Mathijs
gast

Citaat van: Acido op donderdag 01 januari 2009, 13:30:30

Als-ie zijn rondjes rijdt komen er geregeld flarden geluid (o.a. verknipte stukjes omroepbericht) uit de speaker. Ook heb ik 'm al eens spontaan horen toeteren.

Zei iemand nou dat-ie het jammer vindt dat de voorafgaande "dingdong" aan het omroep bericht ontbreekt?
Nou, die zit er dus wel degelijk ergens in! Ik hoor 'm namelijk als m'n Koploper aan het 'babbelen' is, sterker nog, dat is het voornaamste geluid wat-ie dan produceert... Het is duidelijk herkenbaar als het (tegenwoordige) introductiegeluid voor een omroepbericht. Als-ie rijdt doet-ie dus af en toe ♪ plunk:-P

Als de Koploper stil staat werkt alles naar behoren... met dat verschil dat je dan de 'dingdong' dus nooit te horen krijgt. Merkwaaaaaardig :-P

Martijn

Dat is inderdaad wel een vreemd iets.
Wellicht handig om even terug te gaan naar de winkel en even naar te laten kijken?

Mathijs
redskin
gast

Citaat van: Acido op donderdag 01 januari 2009, 13:30:30

Martijn

Aha, dat is dan het eerste geval van een "haunted" trein, een koploper met klopgeest  :lol:
Zal eerder een hardware fout zijn.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.