Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:35:29
Het verschil tussen een A, een B en een AB-tje ken ik niet maar dat er verschil in zit is voor mij al goeie informatie
A = 1e klasse
B = 2e klasse
C = 3e klasse
D = bagage
R = restauratie
K = keuken
P = post
W =
Wagons-LitsDat zijn de hoofdgroepen voor rijtuigen, die me zo snel te binnen schieten. Die kunnen nog uitgebreid worden met kleine letters zoals:
f = fietsenvervoer
s = stuurstandrijtuig
m = motorrijtuig of -wagen
k = koprijtuig (van een treinstel)
v = verdieping (bij dubbeldekkers)
De kleine letters volgen de grote, op één uitzondering na: de 'm' wordt meestal vooraan gezet, zoals bij mP (motorpost).
Door letters te combineren krijg je aanduidingen als:
AB = rijtuig met 1e en 2e klasse
ABv = dubbeldeksrijtuig met 1e en 2e klasse
Df = bagagerijtuig voor fietsen
Bs = tweedeklasse stuurstandrijtuig
BKD = rijtuig met 2e klasse, keuken en bagagecompartiment
mBDk = motorkoprijtuig met 2e klasse en bagagecompartiment (= de motorwagen van Plan U)
Als een combinatie twee keer binnen een treinstel voorkomt, worden volgletters gebruikt. Zo heeft Plan T een Bk1 en een Bk2 (met daartussenin een AB en een BD).
Er zijn nog meer letters, waaronder een aantal die niet meer in gebruik zijn, zoals de kleine c. Die staat voor "closet" en gaf aan of een rijtuig met een WC was uitgerust

Voor goederenwagens bestaat een soortgelijk en zeer uitgebreid syteem met één hoofdletter voor het soort wagen en soms wel zes op zeven kleine letters om het precieze type weer te geven, soms nog aangevuld met een numerieke serie-aanduiding.
Maar goed... een 'AB-tje' is dus een rijtuig met 1e en 2e klasse....

Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:50:07
Of je de front-lampen en sluitlichten apart kunt schakelen durf ik niet te zeggen
Dit wordt erover geschreven:
"Spitzensignal, 2 rote Schlusslichter und Innenbeleuchtung konventionell in Betrieb, digital schaltbar."
De front- en sluitlichten worden wel apart genoemd...maar of dat wat zegt 
Aangezien ze voor zover ik kan zien alleen
mechanisch kunnen worden gekoppeld en niet
electrisch vrees ik dat er voor de frontseinen niks geregeld is. Wellicht dat je handmatig de frontseinen in de gekoppelde koppen kunt afkoppelen... eh... of zo

Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:51:44
Naar dat dak ben ik ook zo benieuwd
Hoe zag het dak er in het fimpje bij de dealer uit 
Zilver, denk dat het hetzelfde exemplaar is als op de foto.
Martijn