Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.6%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

162 (31.8%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 284

Re:koploper
woodymax
gast

Re:koploper
Wat een super ding :!::!::!::!::!:

Deze moet, zal, en wil ik hebben  8) 8)

Weet iemand wanneer die uitkomt :?:

Gr
Mark die nu hard gaat sparen
Re:koploper
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:koploper
ja mark
je zegt wel ik ga hard sparen maar wedden dat je dat ding zo hebt  :mrgreen: :mrgreen:
hoe is het met je baan schiedt het al op ???
groet robert
Re:koploper
woodymax
gast

Re:koploper
Citaat van: remcy op zondag 27 januari 2008, 01:06:01
ja mark
je zegt wel ik ga hard sparen maar wedden dat je dat ding zo hebt  :mrgreen: :mrgreen:
hoe is het met je baan schiedt het al op ???
groet robert

Schiet niet erg op, morgen eindelijk weer een paar uurtjes voor bij de trein  :lol:

Gr mark

(back on topic)
Re:koploper
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:koploper
op zondag
sinds wanneeer werrk jij op zondag  :D :D
groet robert

werkse dan morgen
Re:koploper
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:koploper
ik heb even de m* koploper en een lima koploper vergeleken. ik heb het stuurstand met de stroomafnemer. een lima koploper heeft 9 ramen en bij m* koploper maar 8 raampjes.
welke is dan niet op maat?
ik heb gewoon even een lima koploper op MP in getikt. en op google kun ik geen goede afbeelding vinden voor vergelijking.

GR mike
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
De lima is een andere (prototype) dan de Koploper van Matrix.
Die prototypes zijn ondertussen ook allemaal gesloopt. Dus de eerste serie van de Koploper bestaan niet meer.

(zover ik weet dan he)
Re:koploper
Gerard
gast

Re:koploper
Ik dacht dat er nog een paar zo links en rechts in Nederland worden gebruikt voor rampenoefeningen?
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
Euh, ja dat klopt dacht ik
Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:koploper
Citaat van: mikeloper op zondag 27 januari 2008, 15:15:20
ik heb even de m* koploper en een lima koploper vergeleken. ik heb het stuurstand met de stroomafnemer. een lima koploper heeft 9 ramen en bij m* koploper maar 8 raampjes.
welke is dan niet op maat?
ik heb gewoon even een lima koploper op MP in getikt. en op google kun ik geen goede afbeelding vinden voor vergelijking.

GR mike

Even raampjes tellen...

Treinstel 4001 uit de protoserie (het Lima model): negen ramen in het motorrijtuig:


www.nicospilt.com

Treinstel 4250 (IC4, het Märklin model): acht ramen in het motorrijtuig:


www.nicospilt.com

Ze kloppen dus allebei wat dat betreft :-)

Het verschil zit hem overigens in het voorste balkon, wat bij de vierwagenstellen groter is (en een klein extra raampje heeft).

Martijn
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Nog wat over die Koploper :| Märklin brengt dit treinstel dus uit in een zogenoemd "viertje", right ? De rijtuigen zijn echter gemakkelijk los te koppelen. Wat gebeurt er met het werkelijkheidsgehalte als je één zo'n bak verwijderd en er een "drietje" van maakt ? Klopt er dan helemaal niks meer van :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
Ik dacht dat ze dan niet meer klopte, maar dat durf ik niet keihard te zeggen.
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Hmmm...dat zegt wat :) Was dus nog nie' zo'n domme vraag :mrgreen: Anyone else :?: Martijn...?
Re:koploper
Lid sinds: 2006

offline
Re:koploper
Als je op de Nederlandse Marklin site kijkt staat er een heel groot plaatje op.

Directe link
Re:koploper
hondekoppie
gast

Re:koploper
Als ik naar dat grote plaatje kijk zie ik dat de wagon na de loc een zelfde wielstel heeft en de rest van de wielstellen op de andere wagon zijn anders. Is dit in de werkelijkheid ook?

Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
Ja, daar zit ook een stukje tractie.
Re:koploper
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:koploper
ok dus het heeft niets te maken met de verkeerde schaal of ietsdergelijks. gewoon een ander treinstel.
gr mike
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
yep. De vervolgserie van het prototype.

Dus de Matrix is het vervolg op de Lima, wat nog waar is ook.
Re:koploper
hondekoppie
gast

Re:koploper
Wordt de Marklin Koploper even lang als de Lima of is er verschil van schaal?
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
De Matrix is langer.
De Lima is 1:100, de matrix 1:93.
Re:koploper
woodymax
gast

Re:koploper
Citaat van: chris op zondag 27 januari 2008, 18:15:18
De Matrix is langer.
De Lima is 1:100, de matrix 1:93.

bedoel jij met matrix gewoon marklin ?
Re:koploper
Gerard
gast

Re:koploper
Mark, "Matrix" is de combinatie "Märklin" / "Trix". Beide merken horen bij hetzelfde concern, vandaar deze afkorting. In het verleden heeft Märklin Trix overgenomen.
Re:koploper
chris
gast

Re:koploper
Ja sorry, dit model komt bij beide fabrikanten uit, dus noemt een gelijkstromer het snel een Matrix  :lol:
Is niet denigrerend bedoelt.
Re:koploper
Re460
gast

Re:koploper
Het uitnemen van een bak en dus een drietje maken kan in het model natuurlijk wel, maar in het grootbedrijf is de middenbak van een drietje een AB en bij de ICM4 zijn de beide middenbakken een A en een B. Wordt dus lastig.

De protoserie 4001-4007 is inderdaad buiten dienst gesteld. De AB-bak van de 4007 leeft verder in treinstel 4044 (brandschade AB te Amr). Op het terrein bij Stator te Utrecht staan nog 2 kopbakken en op Bokkeduinen te Amf staat ook nog een AB-bak, ik dacht van de 4005. Ben hier niet zeker van.
Erwin
Re:koploper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:koploper
Nee, ik koop hem niet omdat ik alleen met duitse treinen rijdt uit de jaren 70 en 80
Re:koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:koploper
Nog een aardigheidje.
Een drietje heeft twee aangedreven draaistellen en die zitten onder de kopbak met de pantografen.
Een viertje heeft drie aangedreven draaistellen: twee onder diezelfde kopbak en nog eentje onder het aanpalende tussenrijtuig.
De aangedreven draaistellen zijn zichtbaar langer en zwaarder uitgevoerd dan de andere draaistellen. Op het Mätrix-plaatje kan je dat goed zien.

Om een viertje in een drietje te veranderen moet je dus het tussenrijtuig met het aangedreven draaistel verwijderen en het andere tussenrijtuig veranderen in een AB'tje. Maar ik zou lekker op Mätrix wachten.

Ik herrinner me nog een levendige handel in losse Lima draaistellen uit sloopexemplaren.  :D
Re:koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:koploper
In Arnhem (Goederen) staat of stond de 4001 (oefeningen), en idem in Ossendrecht de 4004.

Als je een middenbak (de mB dan) uit een viertje haalt moet je de A ombouwen tot AB, en dan kloppen er in detail nog wat dingetjes niet volgens mij. Maar op basis van een viertje kan Märklin volgens mij prima een drietje uit gaan brengen, en dat zullen ze ook vast wel gaan doen gok ik :D
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Tim, Henk & Erwin 8) Hartelijk dank voor jullie heldere toelichting. Het verschil tussen een A, een B en een AB-tje ken ik niet maar dat er verschil in zit is voor mij al goeie informatie :) Gekoppeld rijden met meerdere treinstellen is natuurlijk zeer uitnodigend bij dit model. Dit aangezien ze je de mogelijkheid geven om een neus 'open te zetten'. Twee keer vier is echter te laaaang...:(...dan zit je op ruim 2m20 :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re:koploper
woodymax
gast

Re:koploper
Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:35:29
Gekoppeld rijden met meerdere treinstellen is natuurlijk zeer uitnodigend bij dit model. Dit aangezien ze je de mogelijkheid geven om een neus 'open te zetten'. Twee keer vier is echter te laaaang...:(...dan zit je op ruim 2m20 :idea:

Dit lijkt mij ook zeer mooi, wordt de (rij) info dan ook doorgegeven ? en zijn de lampen dan ook goed, dus net zoals in het echt ?

Dan nog over de lengte (ik wil niet opscheppen) ik kan straks op mijn nieuwe baan treinen tot 2.93 meter kwijt, ik kan hem dus hebben, alleen issie erg duur.

Eerst maar eens kijken hoe 1tje bevalt.

mvg,
mark
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Of je de front-lampen en sluitlichten apart kunt schakelen durf ik niet te zeggen :| Dit wordt erover geschreven:

"Spitzensignal, 2 rote Schlusslichter und Innenbeleuchtung konventionell in Betrieb, digital schaltbar."

De front- en sluitlichten worden wel apart genoemd...maar of dat wat zegt :?

Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Naar dat dak ben ik ook zo benieuwd :) Hoe zag het dak er in het fimpje bij de dealer uit :?:
Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:koploper
Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:35:29
Het verschil tussen een A, een B en een AB-tje ken ik niet maar dat er verschil in zit is voor mij al goeie informatie :)

A = 1e klasse
B = 2e klasse
C = 3e klasse
D = bagage
R = restauratie
K = keuken
P = post
W = Wagons-Lits

Dat zijn de hoofdgroepen voor rijtuigen, die me zo snel te binnen schieten. Die kunnen nog uitgebreid worden met kleine letters zoals:

f = fietsenvervoer
s = stuurstandrijtuig
m = motorrijtuig of -wagen
k = koprijtuig (van een treinstel)
v = verdieping (bij dubbeldekkers)

De kleine letters volgen de grote, op één uitzondering na: de 'm' wordt meestal vooraan gezet, zoals bij mP (motorpost).

Door letters te combineren krijg je aanduidingen als:

AB = rijtuig met 1e en 2e klasse
ABv = dubbeldeksrijtuig met 1e en 2e klasse
Df = bagagerijtuig voor fietsen
Bs = tweedeklasse stuurstandrijtuig
BKD = rijtuig met 2e klasse, keuken en bagagecompartiment
mBDk = motorkoprijtuig met 2e klasse en bagagecompartiment (= de motorwagen van Plan U)

Als een combinatie twee keer binnen een treinstel voorkomt, worden volgletters gebruikt. Zo heeft Plan T een Bk1 en een Bk2 (met daartussenin een AB en een BD).

Er zijn nog meer letters, waaronder een aantal die niet meer in gebruik zijn, zoals de kleine c. Die staat voor "closet" en gaf aan of een rijtuig met een WC was uitgerust :-)

Voor goederenwagens bestaat een soortgelijk en zeer uitgebreid syteem met één hoofdletter voor het soort wagen en soms wel zes op zeven kleine letters om het precieze type weer te geven, soms nog aangevuld met een numerieke serie-aanduiding.

Maar goed... een 'AB-tje' is dus een rijtuig met 1e en 2e klasse.... :-P ;-)

Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:50:07
Of je de front-lampen en sluitlichten apart kunt schakelen durf ik niet te zeggen :| Dit wordt erover geschreven:

"Spitzensignal, 2 rote Schlusslichter und Innenbeleuchtung konventionell in Betrieb, digital schaltbar."

De front- en sluitlichten worden wel apart genoemd...maar of dat wat zegt :?
Aangezien ze voor zover ik kan zien alleen mechanisch kunnen worden gekoppeld en niet electrisch vrees ik dat er voor de frontseinen niks geregeld is. Wellicht dat je handmatig de frontseinen in de gekoppelde koppen kunt afkoppelen... eh... of zo :-P

Citaat van: ^Rook op zondag 27 januari 2008, 23:51:44
Naar dat dak ben ik ook zo benieuwd :) Hoe zag het dak er in het fimpje bij de dealer uit :?:
Zilver, denk dat het hetzelfde exemplaar is als op de foto.


Martijn 8)

Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Could you...BE...anymore thorough :shock: Dat zal ik een paar keer moeten lezen :mrgreen: Hahaha...bedankt Martijn 8)
Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:koploper
Citaat van: ^Rook op maandag 28 januari 2008, 00:34:07
Could you...BE...anymore thorough :shock:

Jahoor: ik had ook het hele benamingssysteem voor goederenwagens uiteen kunnen gaan zetten, van Takkls tot Hbbkkss, aan Eanos tot Uaai-w. Dat had ik dan wel even op moeten zoeken, het bovenstaande kon ik nog wel uit m'n hoofd :lol: ;-) :mrgreen:
Re:koploper
Corné
gast

Re:koploper
ik ga er zeker 1 van marklin kopen en 1 van Rivarossi
Re:koploper
busje13
gast

Re:koploper
klik hier voor de foto

Voorbeeld: Vierdelig elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Serie EDL4, "Koploper? als Intercity-treinstel ICM-4 in de actuele uitvoering. 1 eindrijtuig mBDk 2de klasse, 1 middenrijtuig mB 2de klasse, 1 middenrijtuig A 1ste klasse, 1 eindrijtuig sBFk 2de klasse.
Model: 4-delige uitvoering. Chassis bij het gemotoriseerde eindrijtuig uit spuitgietwerk. Met Digital-decoder mfx, 5-polige schuingegroefde motor met vliegwiel en geluidsgenerator. Cabines in de beide eindrijtuigen met interieur. 2 assen in een draaistel aangedreven. Antislipbanden. Rijrichtingafhankelijke voeding over steeds het voorste motorstel. Speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Standaard ingebouwde interieurverlichting. Frontsein met realistische lichtgele LED?s. Interieurverlichtingen met warmwitte LED?s. Interieur op het betreffende rijtuigtype afgestemd. Frontseinen, 2 rode sluitseinen en interieurverlichting traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Stationsmededelingen en tyfoon en optrek- en remvertraging met Control Unit of Systems schakelbaar. Gedetailleerde uitvoering van rijwerk en opbouw. Op de eindrijtuigen weergave van de "Scharffenberg?-koppeling met afdekking. Voor dubbeltractie wordt een extra "Scharffenberg?-koppelingsverbinding meegeleverd. In de serietoestand is de uitvoering van de eindrijtuigen met gesloten overgangsdeuren. Weergave van de op een eindrijtuig naar de zijkant verschoven zwenkdeuren met vouwbalg is met bijgevoegde in te steken onderdelen mogelijk. Totale lengte van de trein 114,8 cm.
Highlights:

Compleet nieuwe constructie.
Standaard ingebouwde interieurverlichting.

Koploper Voor de modernisering van het snelle reizigersverkeer heeft de Nederlandse Spoorwegen midden jaren 1970 nieuw materieel nodig. In het dichtbevolkte land zijn flexibel inzetbare treinen noodzakelijk om het verkeer in de agglomeraties aan te kunnen. Daarom worden van 1977 tot 1994 in totaal 144 treinstellen, de familie Koploper, in dienst gesteld, die bij stations snel en gemakkelijk te scheiden en te koppelen zijn. Belangrijk bleek ook het de reizigers mogelijk te maken tijdens het rijden van de ene eenheid naar de andere te wisselen. Daarom werd resoluut de cabine een etage naar boven verplaatst en de motorstellen werden met overgangen in de fronten voorzien. Deze inrichting verleent de Koplopers een stoere, buitengewone verschijning. De Koplopers werden door de firma?s Talbot, CEM Oerlikon en Holec gebouwd en werden door de Nederlandse Spoorwegen als serie 4000 en 4200 opgenomen, die zich o.a. door verschillende motoriseringen onderscheiden. Tot voor kort werden de Koplopers aan een moderniseringsgolf onderworpen, waarin ze met airco en inrichtingen voor gehandicapten uitgerust werden. De treinstellen, die maximaal 160 km/h kunnen halen, zijn in de klassieke kleurenschema?s van de NS onderweg, maar worden ook graag als reclame-oppervlak gebruikt, zoals actueel voor de Olympische Spelen 2008 in Peking. De Koplopers zijn stellig een succesvolle ontwikkeling in de railvoertuigtechnologie en met hun ongewone uiterlijk bepalen ze duidelijk het reizigersverkeer in Nederland.



Dit model vindt u in gelijkstroom-uitvoering in het Trix H0-assortiment onder art. nr. 22355.


bron: http://www.marklin.nl
Re:koploper
roerijzer
gast

Re:koploper
valt jullie ook niet op dat er opeens zoveel lima of andere merken koplopers te koop staan
marktplaats staat er vol mee  :shock:
Re:koploper
Gerard
gast

Re:koploper
Hoe zou dat toch zo ineens komen :wink:?
Nee, het was me nog niet opgevallen.
Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:koploper
Ja laatste dagen tref je ze enorm veel aan.
En soms voor vrij leuke prijzen (wisselstroom digi 90 euro!)
Maar ja ik snap het wle ik sta ook te dubben zo'n marklin stel is toch wel wijs hoor.

Groetjes Antal.
Re:koploper
Ricejuh
gast

Re:koploper
tja het blijft een leuk model, maar nix voor myn baan :shock:
Re:koploper
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:koploper
heb nu al heel veel loc's waar ik uit moet kiezen en dan brengt ook rivarossi hem nog uit en nog meer ns modellen  :shock: :shock:
wor gek
wel heel erg gaaf
groet robert
Re:koploper
woodymax
gast

Re:koploper
Citaat van: remcy op dinsdag 29 januari 2008, 01:38:00
heb nu al heel veel loc's waar ik uit moet kiezen en dan brengt ook rivarossi hem nog uit en nog meer ns modellen  :shock: :shock:
wor gek
wel heel erg gaaf
groet robert


ik zou gaan voor de M* Ns koploper, wat ik ook doe  :wink:
Re:koploper
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:koploper
Ik heb op nee moeten stemmen.
Het is een pracht treinstel, maar helaas :? niet in te passen op mijn Duitse baan.

Charlie.
Re:koploper
Andreas
gast

Re:koploper
Vandaag heb ik bericht gehad met mijn (Duitse) dealer. Vanaf september ligt de Koploper in de winkels. Dus ik heb er maar al vast ff 1 besteld, voor ? 50,- onder de unverbindliche Preisempfehlung kan ik 'em toch niet laten liggen.

Citaat van: BR 41 op dinsdag 29 januari 2008, 11:39:16
niet in te passen op mijn Duitse baan.
Een Koploper komt vaak genoeg in Bad Bentheim of Emmerich. :wink:
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
September pas :shock: :?:
Re:koploper
Gerard
gast

Re:koploper
Mooi, dat betekent heel veel tijd om te sparen :D.
Always look at the bright side of life.
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Re:koploper
Gerard
gast

Re:koploper
Sorry Rolf, heb ik jouw tekst nu gebruikt?
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Nope, dat gefluit was het vervolg op jouw line ;) Monty Pythons The Life of Brian :?: 8)
Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:koploper
Citaat van: ^Rook op dinsdag 29 januari 2008, 18:59:58
September pas :shock: :?:
Kan je mooi sparen Rolf ;).

Maar ik ga ehm ook bestellen 8).
Re:koploper
^Rook
gast

Re:koploper
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 29 januari 2008, 19:13:03
Kan je mooi sparen Rolf ;).

Ik en sparen :mrgreen: Hmmm...that'd be a first ;) Extreem gaaf treinstel volgens mij hoor, is het niet wat voor jou om gekoppeld te rijden met die dingen :?: (oftewel: waarom geen twee besteld ? :grijns:)

Vriendelijke groeten,

Rolf