Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

weatheren rongenwagens

Gestart door doevie zaterdag 30 mei 2020, 10:40:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2020

offline
weatheren rongenwagens
Mijn begin op het gebied van weathering: ik ben bezig met een stammentransport, rongenwagens tijdperk I Württemberg. Enfin, tips 'nd tricks, goeie sites, voorbeelden, technieken, waardering  :D etc zijn welkom.
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2014

offline
Re: weatheren rongenwagens
Hmmm ik weet het niet hoor er zit wel erg veel roest op ik denk dat ze bij een volgende controlle worden afgekeurd en gesloopt ;)
En de preisertjes maar klagen dat ze die verroeste kettingen niet los krijgen :D
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: weatheren rongenwagens
Top gedaan!

Gezien de egaal groene kleur en de nu weer goed zichtbare witte opschriften op de rongen,
moet ik zeggen dat de restauratie zeer goed is gelukt! :D :D
Re: weatheren rongenwagens
Geen slechte poging. Wel zijn ze gelijk echt oud, vrij zwaar verroest. De buffers zijn echter nog helemaal zwart.
Verder is mijn indruk dat in periode I het materieel uitstekend onderhouden werd. Het was ten eerste nieuw en ten tweede waren de spoorwegen ongeveer net zo fantastisch als de ruimtevaart nu.
Ik zou materieel uit de Länderbahn periode hooguit een beetje stoffig maken. Roet, roest van de rails en hier of daar wat spoortjes vet of olie zullen er wel altijd opgezeten hebben. De echte 'verloedering' zette later in. Het is ook afhankelijk van de personele bezetting. In vroege  NS tijden hadden bemanningen een 'eigen' loc en die werd doorgaans flink vertroeteld. Als er al vakantie was dan viel die samen met het groot onderhoud van de machine.
Toen men dit systeem verlaten had, kreeg het meteen gevolgen voor het uiterlijk van de locomotieven. En in de nadagen van de stoom werden ze echt opgereden en nauwelijks meer gepoetst.
Wat heeft dit nu met weatheren te maken? Weinig, behalve dat ik denk dat je per periode, per klimaat en omgeving goed moet kijken hoe dingen eruit zagen, hoeveel slijtage werd toegestaan en hoeveel aantasting en vuil daardoor reëel is.
Om er nog maar een in te gooien: Great Western technici beweerden na de Tweede Wereldoorlog dat de nieuwe standaard  British Rail onderhoudsnormen gelijk stonden aan wat bij de GWR werd gezien als: ontoelaatbaar versleten, rijp voor revisie.

Dus qua techniek: heel voorzichtig met toepassen van wat poeders, misschien sterk verdunde verf als wash om wat vuil in naden na te bootsen. Met licht grijs een een beetje drybrushen waar de lak wat aangetast is door de wind of er iets ergens tegenaan gestoten is.


Groet,

Peter

Re: weatheren rongenwagens
Vooral het veerpakket is onrealistisch verroest. Om goed te kunnen veren, werd het pakket lekker vet gehouden.
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2020

offline
Re: weatheren rongenwagens
ik heb vandaag lekker zitten pielen: heb nu drie wagens verouderd en van belading en kettingen voorzien.
Inderdaad was die eerste wat teveel van het goede, ik heb daarna wat minder extreem ge"roest". Ook de veerbladen staan weer lekker in het vet.
Links de eerste, en dan op volgorde nummer twee en drie.
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: weatheren rongenwagens
Ik vind het fraai, vooral die groenwaas op die stammen. Maar misschien was dat al?
En moest ik de blik beperken tot de wagons?

In mijn omgeving zou het zaagvlak van de bomen meer oranjekleurig zijn (elzen).
Kleur hangt af van de ouderdom (van het zaagvlak) en de boomsoort.
Be-alging hangt af van de zuurgraad van de schors, de schorskleur is soortspecifiek, de kleur van een zaagvlak is donkerder bij naaldhout (in mijn herinnering)....

Ik heb geen idee wat voor houtsoort hier wordt vervoerd. Kibri-boomsoort?
Sommige stammen lijken op Douglasspar, andere meer op populier.
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2020

offline
Re: weatheren rongenwagens
Hi Y'all,
dank voor de comments, sommige kan ik echt mee vooruit. Ik heb na deze drie wagens de zaak even laten rusten, bureau weer opgeruimd (al die poeders maakt nogal zooi kan ik je vertellen haha) en ik zit even na te mijmeren.
@Jan 22: u is bioloog? Bomendeskundige? :D :thumbup: Onderstaand een foto van mijn inspiratiebron: ik ben eerst wezen kijken naar houtstapels in het bos. Qua kleur heb je denk ik gelijk: het mag iets donkerder, wat meer naar oranje. Maar eens zien hoe ik dat voor mekaar krijg. Het is overigens fijnspar op de foto. Geen douglas. De h0 stammen zijn takjes die ik tussen de houtkap heb gezocht. De begroening met algen laat ik natuurlijk gewoon zitten. In principe heb ik tussen fijsparren gezocht, maar er zit ook wel eens een andere boom tussen. Eiken, en misschien Els? Geen populier in ieder geval. Enfin: sfeertje is goed maar de kleur zou nog wat donkerder kunnen.

Kettingen: ik ben zéér tevreden over de kettingen. Wel een heel gepiel want jemig wat is dat klein. Maar ze zien er zeer overtuigend uit vind ik. Zoals hierboven ergens vermeld zijn ze knap verroest: dat moet ook. Het smeed- en gietijzer van die dagen roestte als een malle. Tegenwoordig zijn kettingen vaak verzinkt, dat was er toen nog niet bij. En kijk maar eens in de haven: ook moderne kettingen roesten.

Rongen: ehm, tjsa, rongen. Die eh... nou... ehm... zijn van uhm... HOUT! Doh! Dan lijkt roest me niet echt op zijn plaats! Het is dus vuiligheid, geen roest... Moet ik eens een list op verzinnen.

Sowieso wil ik wat meer onderscheid gaan maken naar materiaal. De boorden van de wagen zijn van hout op een ijzeren frame. Dat frame veroudert anders dan het hout. Het zijn werkvoertuigen, dus er wordt gebutst en gestoten, zeker bij het beladen met stammen. Overigens geven die houten rongen wel een extra reden voor kettingen: bij het beladen zijn die rongen handig als steuntje, maar als er gereden gaat worden moet de boel goed vastzitten.

Onderhoud: zoals hierboven gemeld werd er kennelijk goed onderhouden in die tijd. Bewegende delen (bladveren, koppelingen) zitten dus goed in het vet. Maar gelet op de staalkwaliteit is roest hier en daar echt onvermijdelijk. Er zullen continue jongens met kwasten hebben rondgelopen. Maar hé: daar kunnen we wat mee! Hier en daar wat 'patchwork' stukjes die net in een andere tint zijn opgelapt. Zoiets.

Nouja, dan nog mijn technieken. De eerste wagen was duidelijk over de top, ik moet wat maat houden. Maar al met al niet ontevreden over mijn eerste pogingen. Het is toch gewoon oefenen en doen. Waar ik nog niet uit kom: hoe fixeer je weathering met poeders? Ik heb spuitfixeer (mat) geprobeerd, maar dat blijft heel lang kleverig. Hebben jullie tips?

Enfin, ik laat het nu even rijpen, ik kom wel weer in de lucht als ik er weer drie probeer, ik heb er 13 staan dus kan nog even vooruit :D
Re: weatheren rongenwagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: weatheren rongenwagens
Rongen aan de zijkanten zouden van hout kunnen zijn. De rongen aan de kopse zijden zijn toch echt van ijzer gezien het profiel.

Het fixeren van poeders doe je het beste met een matte transparant lak. Dat kan met een spuitbusje van Humbrol, Tamiya of andere modelbouwverf aanbieder. Die drogen snel. Het kan natuurlijk ook met de airbrush.
Let wel op: er zijn modelbouwers die beweren dat de kleuren na de lakbehandeling niet meer te zien zijn. Jah, het is een gewone transparant lak, geen magische kleurverdwijn laag ala Harry Potter. Wat gebeurt is dat met een te hoge druk wordt gespoten waardoor de poeders worden weggeblazen. Zelf spuit ik de eerste laag van een afstandje om de poeders beter te fixeren. Daarna een tweede laag van dichterbij om een mooi egale dekking te verkrijgen. En de druk van de compressor zo instellen dat er nog juist genoeg is voor een gelijkmatig spuitbeeld. Dat is even oefenen en testen, eenmaal een goede instelling gevonden kun je deze natuurlijk steeds weer gebruiken. Het nadeel van spuitbusjes is dat je de druk niet kunt reguleren. Objecten gewoon in kleur spuiten doe je natuurlijk weer met een iets hogere druk.