Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)

Gestart door BartSteur dinsdag 20 augustus 2019, 20:24:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Hallo,

Ik wil graag een voorsein plaatsen zonder hoofdsein. Het voorsein staat namelijk in een zichtbaar deel van een spoor naar een schaduwstation. Het feitelijk inrijsein zou verdekt (niet zichtbaar) staan voor het schaduwstation. Ik vind het dus een beetje zonde om daar daadwerkelijk een sein neer te zetten, maar ik wil wel dat het voorsein de waarde aangeeft die het hoofdsein zou hebben.

Ik maak voor de aansturing van de baan gebruik van een CS1R met Koploper.

Groet,
Bart
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Lijk mij simpel: als koploper rood geeft voorsein is oranje. Bij groen sein voorsein groen. Dus gewoon aansluiten als het sein wat je niet ziet.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Dat lijkt het inderdaad, maar op bijgevoegd plaatje zie je dat het voorsein aangesloten moet worden op de decoder van het hoofdsein. Als ik dus geen hoofdsein wil plaatsen, heb ik dus geen decoder. Nu kan ik gewoon een hoofdsein aanschaffen, zodat ik wel een decoder heb en het voorsein de correcte stand kan laten zien. Maar dat leek me dus een beetje zonde. Ik zoek dus een goedkopere, eventueel eenvoudige oplossing.

Groet,
Bart

Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Ik gebruik iets als bv  de DR4018 voor mijn seinen en die geven alleen rood/groen. Dus i.p.v. een sein zet ik er voorsein op. Simpeler kan niet. Maar met die ingebouwde decoders zal het idd iets genuanceerder liggen.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Met Koploper ben ik niet bekend, maar het lijkt mij dat je in de software moet aangeven waar er een sein staat, en wat voor soort het is. Het sein zal op de een of andere manier een adres moeten hebben en dus ook een decoder. Of het voorsein een eigen decoder heeft of gekoppeld moet worden aan het hoofdsein, maakt weinig verschil, zou ik denken.
Gewoon een paaltje met lichtjes neerzetten, gaat niet werken, er zal een decoder (met een relais) moeten zijn om te kunnen schakelen. Of begrijp ik het verkeerd?

Groet,

Peter
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Ligt ook aan het gebruikte seinen stelsel, welk land bv.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Ik maak gebruik van de Marklin lichtseinen. Duitse stelsel dus. Voorsein artikelnummer 76480.

Ik kom waarschijnlijk niet onder een decoder uit, maar ben op zoek naar een goedkoper alternatief (inrijsein Marklin 76493 kost 80 euro).
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Ik ken het sein niet, daar zitten lampjes, cq leds in? Wordt dat met een spoel gestuurd of hebben alle lampjes aansluitingen?

Als het gewoon lampjes of ledjes zijn heb ik wel een goedkope oplossing. Stuur maar ff een pb.

Kijken we even verder. Mocht dat werken dan zetten we de oplossing hier neer. Mijn decoder is alleen DCC. Dat moet je wel kunnen aansturen natuurlijk.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Kies een goedkoop sein uit de serie.
Ik weet niet welke beelden je nodig hebt.
Voor Vr0/1 kan je ook een rangeersein gebruiken.
Met de beelden Vr0/1/2 moet je idd een hoofdsein met 3 standen hebben.
Deze via eBay kopen kan de beste zet zijn.

Je kan ook de 76383 nemen en die aan een 76391 koppelen.
Maar ik weet niet of je speciale instellingen gebruikt mbt het doven en oplichten van de seinbeelden. De 763xx werken wat abrupter.
Mvg. Marcel
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Gewoon een goedkoop decodertje halen en er een Viessmann voorseintje neerplanten.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Hoi,

Citaat van: BartSteur op dinsdag 20 augustus 2019, 23:47:45
Ik kom waarschijnlijk niet onder een decoder uit, maar ben op zoek naar een goedkoper alternatief (inrijsein Marklin 76493 kost 80 euro).

Je kan kijken naar Viessmann, Bush, Fleischmann voor seinen bijvoorbeeld. Voor een decodertje: Qdecoder, Digikeijs, Uhlenbrock, mardec (Op basis van arduino) of een ander merk. Via de decoder schakel je het sein via een wisseladres in koploper.

Groet Ronald.
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Voorsein zonder hoofdsein (inrijsein)
 @citaat
ik gebruik naar alle tevredenheid de viessmann multiplex seinen, deze zijn redelijk goedkoop en gemakkelijk aan te sluiten op de decoder..
de multiplex decoder kan je bij de meeste internetwinkels goedkoper aanschaffen dan de fabrikantprijs.
nadeel is wel dat deze decoder 2 aansluiting heeft , dus het betaalt zich pas terug bij 2 seinen.

mvg,

Ruud