Hallo,
In mijn vorig schrijven was het duidelijk dat ik zwaar ontgoocheld was over mijn aankoop van ClassiX-M6 wagons. Zeker na het zien van het filmpje waar ze zelfs rijden in duwstand. Bij mij rijden ze gewoon op een recht stuk, maar als er een wissel in voorkomt ontsporen ze, dus dacht ik bij mezelf daar moet toch een oplossing voor zijn. Daar Luc met verlof was ben ik maar begonnen, op zoek naar resultaat!
- In het verleden had ik al andere wielen geplaatst, een stukje van de kas met een dremel verwijderd om de bougies meer spel te geven dwz dat ze verder konden draaien en niet geblokkeerd werden door de wagenkas.
- Ik ben dan gaan experimenteren met verschillende koppelhaken, en stelde vast dat de beugelhaken in de bochten de meeste problemen gaven, ze bleven heel veel hangen aan de buffers met gevolg ze veerde niet terug naar neutrale stand. Dan heb ik op de bougies rondellen geplaatst van +/-4mm dikte (max 6mm), zodat de opening tussen kas en bougies iets groter werd en hoopte dat de koppelhaken niet meer achter de buffers bleven hangen. Soms goed maar op een ander momenten weer het zelfde.
- Met Roco 40271 was het al veel beter maar op de wissel (stand bocht) zag ik bij traag rijden dat de bougies lichtjes omhoog gingen en neiging hadden te ontsporen of ontspoorde.
- Vervolgens het gewicht van de wagon van 182gr verhoogt naar 210gr, maar het resultaat was hetzelfde.
- Dan besloot ik de volledige wagen te demonteren en vervolgens te experimenteren met het koppelmechanisme en kwam tot de conclusie dat het scharniergedeelte dikwijls voorbij de arret schoot of er boven ging met gevolg alles geblokkeerd en op de baan zou dit leiden tot ontsporen.
- Ik heb dan op de arrets een stukje plasticard van 8mm (dikte 1mm) geplakt, een L & R, voor en achter met het gevolg dat de stoelen daar niet meer in paste. De dremel boven gehaald en het gat van de arret vergroot, dit zo wel L als R en voor en achter.
- Eens de stoelen van beneden afdeling paste in de bodemconstructie, de bougies terug geplaatst met een rondel van minstens 4mm dikte maar dan 180 graden gedraaid (dan staat de kast t.o.v de bougies iets hoger en draaien deze laatste ook vrijer). Het lood niet vergeten.
- Terug proberen deze keer met koppelhaken van Fleishmann (zelfde model als Roco) zijn maar 1mm langer, nl 32mm gekoppeld, de Marklin 7203 is ook 32mm.
Voor perfect zouden we koppelhaken gekoppeld van 35mm moeten monteren? Dan raken de buffers elkaar niet in de bochten.
- Eens alles gemonteerd vervolgens proefrijden op de baan met de hand en dan een machine ervoor, groot was mijn verbazing ze reden door de bochten, namen de wissels zowel traag als tegen grotere snelheid.
In de derde ronden ontspoorde de eerste wagen in de bocht deze had een beugelkoppeling (merk onbekend) om te koppelen aan de Roco loc van dienst. De ontsporing was het gevolg van de beugel die was blijven hangen achter de buffer. De wagen 180 graden omgedraaid, koppelingen verwisseld, nu was het de laatste bougie die ontspoorde, ik denk dat de wielen niet volledig de rails kunnen volgen, er blijft iets hangen of de koppeling wringt tegen. Met de overige 4 wagens verschillende ronden laten rijden zonder een probleem.
- Ondertussen de moedwilgen wagen onderhanden genomen, maar een bougies ontspoord nog altijd, dus verder zoeken.
- Het was een hele opluchting de dubbeldekwagens over de baan te zien rijden, de wissels nemen, de bochten enz...
- De proefritten met andere loc's gaven geen problemen ook al hebben ze verschillende koppelhaken.
- Ik heb een paar foto's toegevoegd om te laten zien wat ik gedaan heb om dit resultaat te bekomen.
Misschien hebben andere forumleden met deze probleem wagens goesting om ze ook te verbouwen, veel succes!
Paul