Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  ClassiX-M6 rijtuigen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ClassiX-M6 rijtuigen  (gelezen 670 keer)

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
ClassiX-M6 rijtuigen
« Gepost op: dinsdag 20 augustus 2019, 14:04:05 »

Hallo IVK6000

Ik ben ook de bezitter van een set van 5 rijtuigen, die mij al meer problemen dan rij plezier hebben bezorgd, ik heb op dit forum mijn beklag al eens gebracht en toen hebben verschillende leden een paar voorstellen gedaan, zoals wat wegfrezen aan de kas, ander wielen en ander koppelingshaken enz...... Ondertussen heb ik zelf gemaakte rondellen in glad papier onder de bougie geplaatst met een goed resultaat (wou er koperen rondellen van 0,5mm dikte plaatsen maar heb er geen gevonden), als de wagons nu over de wissels rijden ontsporen ze niet meer. Tot daar het goede nieuws, maar op een bepaald moment zelf bij het nemen van een bocht ontsporen ze en stel ik vast dat de koppelstangen gewoon vast zit en niet meer terug komt in de nul stand. Per toeval kwam ik op je artikel van 22/3/19 waar je verteld wat je zoal gedaan heb om de rij kwaliteit te verbeteren met een heel goed succes wat kan vast gesteld worden met het bij gevoegde filmje.
Zou het mogelijk zijn wat meer details te geven wat je zoal gedaan heb om de koppelstangen vlotter te laten werken, ik had  gedacht de veertjes in te korten? Ik heb ook al extra gewicht tussen de wielen aangebracht en wou nu nog extra gewicht ter hoogte van de deuren aanbrengen, ik heb voor het moment een wagon volledig gedemoteerd en dan is er veel mogelijk.
vriendelijke groeten
Paulc
Gelogd

mardig23

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 augustus 2019, 00:57:34 »

Hoi Paul,

IVK6000 is al een tijdje niet meer op het forum geweest hier.
Als ik het goed voor heb is dat filmpje gemaakt door de voorzitter van AMSAC.

Hier kan je hem vinden en contacteren.

Veel succes,

Gelogd
Met spoorse Groeten, Karl

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019, 13:56:42 »

Karl,

Bedankt voor de tip.

Groetjes
Paul
Gelogd

metpetergaathetbeter

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • met de trein was U er al geweest !
Gelogd
Bezoek mij eens :

http://amsac.be

metpetergaathetbeter

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • met de trein was U er al geweest !
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019, 18:51:29 »

trouwens Luc is met vakantie tot eind deze maand, mogelijks leest of antwoordt hij via de Smartphone  ;)


uitleg stond hier al eens https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74785.0
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 augustus 2019, 18:54:50 door metpetergaathetbeter »
Gelogd
Bezoek mij eens :

http://amsac.be

metpetergaathetbeter

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • met de trein was U er al geweest !
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019, 18:58:08 »

ik dacht dat de koppelingen er waren van Roco (geen kortkoppelingen)
Gelogd
Bezoek mij eens :

http://amsac.be

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 08 september 2019, 13:09:46 »

Hallo,

In mijn vorig schrijven was het duidelijk dat ik zwaar ontgoocheld was over mijn aankoop van ClassiX-M6 wagons. Zeker na het zien van het filmpje waar ze zelfs rijden in duwstand. Bij mij rijden ze gewoon op een recht stuk, maar als er een wissel in voorkomt ontsporen ze, dus dacht ik bij mezelf daar moet toch een oplossing voor zijn. Daar Luc met verlof was ben ik maar begonnen, op zoek naar resultaat!
- In het verleden had ik al andere wielen geplaatst, een stukje van de kas met een dremel verwijderd om de bougies meer spel te geven dwz dat ze verder konden draaien en niet geblokkeerd werden door de wagenkas.
- Ik ben dan gaan experimenteren met verschillende koppelhaken, en stelde vast dat de beugelhaken in de bochten de meeste problemen gaven, ze bleven heel veel hangen aan de buffers met gevolg ze veerde niet terug naar neutrale stand. Dan heb ik op de bougies rondellen geplaatst van +/-4mm dikte (max 6mm), zodat de opening tussen kas en bougies iets groter werd en hoopte dat de koppelhaken niet meer achter de buffers bleven hangen. Soms goed maar op een ander momenten weer het zelfde.
- Met Roco 40271 was het al veel beter maar op de wissel (stand bocht) zag ik bij traag rijden dat de bougies lichtjes omhoog gingen en neiging hadden te ontsporen of ontspoorde.
- Vervolgens het gewicht van de wagon van 182gr verhoogt naar 210gr, maar het resultaat was hetzelfde.
- Dan besloot ik de volledige wagen te demonteren en vervolgens te experimenteren met het koppelmechanisme en kwam tot de conclusie dat het scharniergedeelte dikwijls voorbij de arret schoot of er boven ging met gevolg alles geblokkeerd en op de baan zou dit leiden tot ontsporen.
- Ik heb dan op de arrets een stukje plasticard van 8mm (dikte 1mm) geplakt, een L & R, voor en achter met het gevolg dat de stoelen daar niet meer in paste. De dremel boven gehaald en het gat van de arret vergroot, dit zo wel L als R en voor en achter.
-  Eens de stoelen van beneden afdeling paste in de bodemconstructie, de bougies terug geplaatst met een rondel van minstens 4mm dikte maar dan 180 graden gedraaid (dan staat de kast t.o.v de bougies iets hoger en draaien deze laatste ook vrijer). Het lood niet vergeten.
- Terug proberen deze keer met koppelhaken van Fleishmann (zelfde model als Roco) zijn maar 1mm langer, nl 32mm gekoppeld, de Marklin 7203 is ook 32mm.
Voor perfect zouden we koppelhaken gekoppeld van 35mm moeten monteren? Dan raken de buffers elkaar niet in de bochten.
- Eens alles gemonteerd vervolgens proefrijden op de baan met de hand en dan een machine ervoor, groot was mijn verbazing ze reden door de bochten, namen de wissels zowel traag als tegen grotere snelheid.
In de derde ronden ontspoorde de eerste wagen in de bocht deze had een beugelkoppeling (merk onbekend) om te koppelen aan de Roco loc van dienst. De ontsporing was het gevolg van de beugel die was blijven hangen achter de buffer. De wagen 180 graden omgedraaid, koppelingen verwisseld, nu was het de laatste bougie die ontspoorde, ik denk dat de wielen niet volledig de rails kunnen volgen, er blijft iets hangen of de koppeling wringt tegen. Met de overige 4 wagens verschillende ronden laten rijden zonder een probleem.
- Ondertussen de moedwilgen wagen onderhanden genomen, maar een bougies ontspoord nog altijd, dus verder zoeken.
- Het was een hele opluchting de dubbeldekwagens over de baan te zien rijden, de wissels nemen, de bochten enz...
- De proefritten met andere loc's gaven geen problemen ook al hebben ze verschillende koppelhaken.
- Ik heb een paar foto's  toegevoegd om te laten zien wat ik gedaan heb om dit resultaat te bekomen.

Misschien hebben andere forumleden met deze probleem wagens goesting om ze ook te verbouwen, veel succes!

Paul
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thķes idderen daag Limburgs.
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 september 2019, 19:06:07 »

Dat is goed nieuws,
Ikzelf heb 2sets van deze rijtuigen, en heb ook dezelfde problemen
Dankjewel om hier deze info te posten
Zal er binnenkort eens werk van maken om deze ook aan te passen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

metpetergaathetbeter

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • met de trein was U er al geweest !
Re: ClassiX-M6 rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 00:50:21 »

ondertss is Luc reeds een week thuis en je mag hem steeds mailen zei hij deze avond in de club  ;)
Gelogd
Bezoek mij eens :

http://amsac.be
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.322 seconden met 22 queries.