Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw

Gestart door flyerman dinsdag 20 augustus 2019, 13:08:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Een tijdje bezig geweest met het ontwerp, maar dit is het dan. Hieronder wat foto's hoe het moet gaan worden.

Allereerst het station en het paradespoor.



Dan de 2 schaduwstations. Rechts van het rode schaduwstation zit een klimspiraal. Staat niet getekend op deze afbeelding.

 

En dan nog een 3D weergave voor een idee hoe het moet gaan worden. Het wordt een NL baan, maar helaas geen NL huisjes in Wintrack.
De wegen zijn getekend zoals het ongeveer moet gaan worden.

Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Leuk ontwerp! Er is goed treinverkeer mogelijk door het station naar de beide schaduwstations. Maar is alles wel voldoende bereikbaar?
Wel zou het goed zijn de linkerboog verder te maskeren. Nu heb je een lange, doorgaande buitenbocht en dat is meestal niet zo fraai om te zien, temeer omdat je de treinen de hele boog van 180 graden kunt volgen. De machinist kan bij wijze van spreken de laatste wagon van zijn eigen trein naast zich zien.
Tot slot: met slanke wissels en kruisingen kan het algehele beeld nog wat vloeiender ogen. Dat geldt ook voor de aftakking naar de haven. Die slinger vind ik persoonlijk niet zo mooi.
Het kanaal rechts met de ophaalbruggetjes daarentegen, vind ik een mooie vondst! Alleen: loopt het water dood? Kun je de kruisende weg niet beter uitvoeren met een brug? Lijkt mij natuurlijker.
Hoe dan ook: de totale indruk vind ik al heel fraai.

Groet,
Peter

Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Het is voldoende bereikbaar. Met het ontwerp van de tafel is er rekening mee gehouden. En ruimte genoeg erom heen om erbij te kunnen.

Misschien nog wat bomen bij de buitenbocht, dit is gewoon een opzetje om hieruit verder te gaan.

Ik heb geprobeerd met slanke wissel te werken. Helaas verkort dit mijn stationssporen. Ik hou van lange stationssporen. En met R4 en R5 bochten, die ik mooier vind, moet je concessies doen.

De bedoeling is dat het water van rechts, bij de flats, via een duiker naar beneden gaat.

Er zat daar een brug, maar die is verdwenen in dit ontwerp. Is wel de bedoeling.
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Hoi Martin,

Leuk ontwerp. Als ik een advies mag geven zou ik rechts voor de boog naar het station nog een setje overloopwissels doen zodat je ook van daar uit alle stations sporen kan bereiken.

Gr. Dirk
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Hoi Martin,
Klopt wat Dirk zegt. Uitgaande van rechts rijden kun je als je vanaf links het station binnenkomt en je zou via de hosentrager naar de op de tekening bovenste 3 stationsporen rijden, kom je als je het station aan de rechterkant wil verlaten nooit meer op het rechter (juiste) spoor.
Eigenlijk ligt de hosentrager die je rechts in het station getekend hebt te ver naar link, oftewel je laatste wisselstraat van de bovenste 3 sporen zou net voor de hosentrager gepositioneerd moeten worden, of je moet, zoals Dirk aangaf nog wat extra overloopwissels in de bocht aan de rechterkant plaatsen.

gr. Gertjan
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Lid sinds: 2007

Spoorwegfanaat

offline
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Hallo iedereen,
De gemaakte opmerkingen zijn juist voor zover men vanuit het station alle sporen wil bereiken, maar ook in werkelijkheid zijn vele doorgaande stationssporen niet vanuit elke richting bereikbaar. Dit in acht nemende , vind ik het gepresenteerde baanplan prachtig en nodigt uit tot geanimeerd verkeer.  Ik zou hier niets aan wijzigen.
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
 @citaat klopt. Dat was ook de gedachte.

Er is goed over nagedacht. Hoe de industrie te bereiken.
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Hallo Martin,

Zo te horen heb je de nodige dingen uitgeprobeerd, zoals de slanke wissels. Je hebt gelijk dat je er spoorlengte door kwijt raakt, maar ik vind dat wel meevallen. Bedenk ook even hoe je lange treinen zich met ongetwijfeld lange intercityrijtuigen door de standaard wissels heen wurmen. Ik vind het echt niet zo mooi en het is wel het beeld dat je steeds weer gaat zien: je station is immers het middelpunt.
En dat geldt ook voor de boog links. Met bos kun je die maskeren, maar er ligt juist industrie. Misschien is het een idee een aantal opslagloodsen naast elkaar neer te zetten waar de treinen achterlangs rijden.
Het slingerspoor naar de haven zou je dan wat rechter kunnen maken en de haven vergroten. Geeft meer dieptewerking dan nu.
Het zijn maar suggesties, maar ik denk toch dat je modelbaan er nog net wat aan (overtuigings)kracht mee wint. Zoals gezegd, het is al een mooi en doordacht ontwerp en het verdient een mooie realisatie!

Succes, wat je er ook mee doet!

Peter


Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Ik ben het met je eens dat slanke wissels mooier zijn, maar daar is de ruimte niet voor. Soms moet je concessies doen. Ik heb het geprobeerd maar hou dan geen station over.
Mijn vorige baan (lang geleden) had ook de standaard wissels, maar daar heb ik me nooit aan geërgerd. Ik rijd met Märklin wagons, die zijn toch een stuk korter. (1:100)

De boog is inderdaad te maskeren door wat industrie er voor te zetten, dat is altijd een optie.

Over de haven ben ik wel tevreden, ik vind zelf het slingerspoortje leuker dan iets recht te maken, dan wordt het misschien te statisch.

Maar bedankt voor je input.
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Ziet er goed uit.
Ik zou links op weg naar de industrie een klein stukje enkelspoor doen.
Gewoon voor de beperking./ Uitbeelding van een industrie aansluiting.
Je zou van dat 2e spoor een opstel spoortje kunnen maken.Dat loopt tot de overweg.

Mvg Robin
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Ik vond dat van het extra spoor wel een goed idee, kan ik mooi mijn VAM trein neerzetten.

Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Hi Martin,

Ziet er super mooi uit met 2 schaduwstations, en ruime bocht. Lekker veel rij mogelijkheden. Goed bezig man :thumbup: :thumbup:

Gr,
Arnold
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Het is een mooi ontwerp, maar wijs geworden: de niveaus met schaduwstations zijn beide in k-rails uitgevoerd.
Zou C-rails niet beter zijn, want dat verlegt veel sneller?
En als je toch bij beddingloze rails blijft, zou je dan niet beter peco-rails met puko's kunnen nemen,
want 2-rail met puko's geleidt beter dan k-rails?

Tot slot zit ik met dat ene stukje rails rechts boven (je hebt er een doel voor, maar vast niet het doel dat is afgebeeld):
Re: Nieuw Baanplan, klaar voor de bouw
Ik vind de geometrie van C rails niet prettig om me te werken, ik heb het wel geprobeerd in het schaduwstation maar kwam niet uit. De bocht begint gelijk met 6 sporen naast elkaar, mar na de bocht is het ongelijk. Ik heb geen haast om te bouwen, dus hoef het niet supersnel te leggen.

In mijn vorige baan heb ik nooit problemen gehad met K rails, ik ga dus ook niets anders gebruiken. Gewoon een kwestie van goed leggen.

Volgens mij was stukje rails een overblijfsel van iets wat er heeft gezeten, kan het op mijn uiteindelijke ontwerp nie meer terug vinden.