Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Br 210 geeft geen remgeluid (39189)

Gestart door Gert-Jan de Märklinman zondag 18 augustus 2019, 08:42:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Hallo,

Heb een vraag:

Bij het afremmen hoort deze lok een remgeluid te geven.
De functie voor het afremmen staat aan en de cv waarden zijn niet verandert.
Of te wel dit is spontaan gebeurd en heb de lok al gereset en ook dit mocht niet baten....
Heeft iemand voor mij de gouden tip  :D
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Hallo,

om remgeluid te kunnen genereren, moet er aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Je had de loc al gereset naar fabrieksinstellingen, maar toch.

Afremvertraging niet te laag instellen, lager dan 5 seconden,  is de kans aanwezig dat het remgeluid niet meer werkt.
Motorgeluid en remgeluid moeten op het juiste geluidsspoor staan, volgens fabrieksinstelling dus.

Even een test vooraf laat de loc voluit rijden, en geef in 1 keer de snelheid 0, om de loc hard af te remmen, hoor je remmen dan nog niet naar de volgende instellingen kijken, hoor je het remgeluid wel, kijk dan alleen naar de laatste instelling.

- Lastregeling moet uitstaan
- Motorgeluid moet aanstaan
- Knop "piepende remmen uit" moet uitstaan.

Verder als je loc door software gestuurd wordt moet hij ook niet al te langzaam afremmen.

Mogelijke oplossing afhankelijk van de decoder is de drempel voor piepende remmen verhogen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Ga het allemaal uit proberen
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Heeft helaas geen resultaat opgeleverd😢
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
CiteerAfremvertraging niet te laag instellen, lager dan 5 seconden,
dit snap ik niet helemaal, 5 seconden is wel heel erg traag   :?

mvg,

Ruud
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Hallo,

De waarde van CV4 afremmen, kan per decoder verschillen, dus de hoogste waarde bij mij bekend genomen. De door Esu genoemde waarde Cv4=20 komt overeen met 2 seconden, dus lager dan ik aangaf.  Maar de vaak afrem genoemde vertraging door Software makers door deze zo laag mogelijk af te stellen Op 1 of lager is funest voor het horen van remgeluiden, en lijdt naar mijn mening tot schoksgewijs afremmen.

een kleine citaat uit de Locsound 4 handleiding van Esu zoals in het Nederlands te vinden op de site van Trainservice Danckaert. paragraaf 13.6 onder Copyright.

Marklin decoders hebben ook dergelijke parameters.

met vriendelijke groet,

Walter


13.6. Remgeluiden instellen.
LokSound decoders kunnen wiel-synchrone remgeluiden spelen. Om de remgeluiden te laten
spelen, zijn een aantal voorwaarden noodzakelijk:
? De remtijd in CV 4 is voldoende hoog ingesteld (ten minste waarde 20 of hoger).
? De loc rijdt met hoge snelheid als ze het rembevel ontvangt.
? De locomotief krijgt een rijbevel ?rijstap 0?.
De LokSound decoder zal nu op een met CV 65 ingesteld bepaalde tijd met het remgeluid
beginnen.
Hoe groter de waarde van de CV 64 is, des te vroeger begint het remgeluid. De fabriekswaarde 100
komt ongeveer met rijstap 48 op 128 overeen.
Het remgeluid moet bij het stoppen van de locomotief eindigen. Als de locomotief te vroeg
stilstaat, kunt u even met CV 65 experimenteren voor een juiste afstelling.
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Ik heb dit probleem ook al eens voor gehad en het enige wat hielp was een reset van de decoder.
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Resetten is laatste optie ik heb bij deze loc die ik zelf ook heb geen problemen. Weet niet wat voor digitale centrale je gebruikt. Maar je moet  de knop wel in 1 keer op stop draaien en niet langzaam, omdat het anders niet kan werken.

En staat de maximale snelheid erg laag dan kan het eventueel ook niet werken. Kans dat de functieknop niet aanstaat is ook aanwezig.
Met het oude mobile station ms1 ging afremmen vaak verkeerd doordat de rode knop niet vlug genoeg op 0 gedraaid kon worden.
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Ik rijd met Cs2. De ervaring leert dat veelal 40 km/u in combi met een korte afremvertraging de voorwaarde is om remgeluid te krijgen. Bij diverse locs hiermee geëxperimenteerd.

Succes
Robert
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: Br 210 geeft geen remgeluid (39189)
Ben wat aan het regelen geweest met de afremsnelheid en de topsnelheid en nu....ineeens...doet ie het weer..!
Bedankt voor jullie steun👍