Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraag over XPS

Gestart door Wico zaterdag 17 augustus 2019, 14:28:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over XPS
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Vraag over XPS
Voor mijn bovenbouw van Donnerwetter Alm wil ik gebruik maken van XPS platen van 5 cm (Gamma) als basis. Deze komen te liggen op een open frame met openingen van circa 50 cm x 50 cm. Op deze basis komt dan het spoor op maaiveld niveau. Op deze manier kan ik ook landschap/scenery maken dat lager ligt dan het spoor.

Heeft iemand ervaring met het dragend vermogen van deze platen? Waarschijnlijk zal het goed genoeg zijn om de rails en scenery te dragen, maar kan ik er ook op steunen of desnoods op staan? Alternatief zou kunnen zijn om eerst 12 mm triplex te leggen in combinatie met XPS platen van 4 cm. Ik hoor graag jullie mening/advies.

Groeten,
Wico
Re: Vraag over XPS
Lid sinds: 2018

offline
Re: Vraag over XPS
De rails enzo houd het wel, maar erop steunen zal absoluut niet gaan helaas
Re: Vraag over XPS
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Vraag over XPS
Wico,

Even stevig met je duim drukken en er zit een deuk in.
Wil je erop kunnen leunen of staan dan zul je moeten zorgen dat je het gewicht over een groter oppervlak verdeeld.
Dit kan met een plaat 12 mm multiplex maar deze moet ook wat groter zijn om het gewicht te verdelen.
Eventueel kun je tijdelijk balken plaatsen waar je een plaat multiplex op laat rusten en dit later weer opvullen met XPS.
Re: Vraag over XPS
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vraag over XPS
Ik zie met name bij Amerikaanse bouwers vaak het roze XPS gebruikt worden op multiplex of masonite (een soort hardboard).
Dat lijkt multiplex lijkt vaak 9-12 mm dik.

Ik het zelf twee hoekmodules gemaakt met 2 cm gele XPS van de Hornbach, maar die oppervlakte wordt nauwelijks belast. Het frame van de module is nl. de draagconstructie. Het bevalt mij prima.
Voor een volgend project zou ik wellicht wel een dragende plaat multiplex van 4-6 mm toepassen.

John
Re: Vraag over XPS
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag over XPS
Citaat van: Wico op zaterdag 17 augustus 2019, 14:28:45
Heeft iemand ervaring met het dragend vermogen van deze platen? Waarschijnlijk zal het goed genoeg zijn om de rails en scenery te dragen, maar kan ik er ook op steunen of desnoods op staan? Alternatief zou kunnen zijn om eerst 12 mm triplex te leggen in combinatie met XPS platen van 4 cm. Ik hoor graag jullie mening/advies.

Er zijn verschillende sterktes van XPS-platen. Je hebt ze vnan 15 kg/m3 tot 40 kg/m3. Ze worden in de bouw zelfs als zelfdragende constructies gebruikt. Het is dus maar net welke (druk)sterkte je XPS-plaat aankan.

Zie ook: XPS platen van de GAMMA en Gebruik van schuim plaat als ondergrond


Groet Ronald.
Re: Vraag over XPS
Lid sinds: 2014

offline
Re: Vraag over XPS
Je kunt ook de keuze maken voor 2cm platen op bvb 9mm multiplex en dan spoordijken en/of heuvels er laag voor laag erop te lijmen is makkelijker met verwerken omdat je alles voor de tijd op maat kunt snijden zagen of schuren.
Re: Vraag over XPS
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Vraag over XPS
Iedereen bedankt voor de nuttige info en tips; de volgende keer zal ik zelf ook eerst even de zoek functie gebruiken 8o.

Ik denk dat het dan een combinatie gaat worden van 9mm multiplex + 4 cm XPS platen. Gezien de beperkt geluiddempende werking, zal ik onder de rails ook nog geluidsisolatie van pu rubber aanbrengen.

Groeten,
Wico