Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gebouw verduisteren

Gestart door Peter Buyk vrijdag 16 augustus 2019, 09:05:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2018

offline
Gebouw verduisteren
Ga beginnen met een station van Faller te bouwen met verlichting

https://marnan.eu/faller-131380-h0-station-ebelsbach-hobby

https://marnan.eu/faller-180670-lamp-en-fitting

Nu vroeg ik me af of het nodig is om de binnenzijde van het gebouw met karton of zwarte verf te "verduisteren" zodat de verlichting niet al te fel is, hoe gaan jullie hiermee om, of is dit helemaal niet nodig
Re: Gebouw verduisteren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gebouw verduisteren
Hoi Peter,

Dat is vaak zeker nodig. Plastic heeft de eigenschap nogal eens door te willen schijnen. Daarbij zijn ook de plakken zichtbaar waar de lijmverbindingen zijn.

Overigens zou je ook een paar ramen kunnen "blinderen". Bij gebruik van het lampje wat je aangeeft te willen gaan gebruiken, zijn alle raampjes ook verlicht.

Ik zou aanraden naar een led uitvoering te zoeken. Behoudens dat deze langer meegaan, verbruiken ze ook minder energie. Scheelt weer in de trafo capaciteit.  ;)
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Gebouw verduisteren
bij het gebouw zitten zwarte blinderingen bij genaamd masker : Dit bouwpakket bevat: 101 onderdelen in 6 kleuren, raamfolie, 1 masker en 1 bouwhandleiding. Beste is ledverlichting en niet te fel doen branden.
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gebouw verduisteren
En als je wat meer tijd eraan wilt besteden, het gebouw in kamers verdelen, zodat je meerdere lampen kunt laten branden (en verschillend aan/uit doen).

Groeten,
Ton.
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Gebouw verduisteren
Blinderen d.m.v. zwarte verf werkte bij mij in ieder geval slecht, alufolie wordt ook gebruikt, maar dat vind k zelf ook vervelend werken omdat het zo kwetsbaar is. Zolang r geen verduisteringskarton bij is geleverd blijft t aanmodderen in mijn ogen.
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Gebouw verduisteren
verduisteringskarton maakt eik zelf door de muurdelen af te tekenen op zwart papier .
Re: Gebouw verduisteren
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 16 augustus 2019, 13:26:20
Blinderen d.m.v. zwarte verf werkte bij mij in ieder geval slecht, alufolie wordt ook gebruikt, maar dat vind k zelf ook vervelend werken omdat het zo kwetsbaar is. Zolang r geen verduisteringskarton bij is geleverd blijft t aanmodderen in mijn ogen.

Tijdens mijn kleuterschool opleiding heb ik leren vouwen en uitknippen.
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gebouw verduisteren
 @citaat Niet iedereen heeft een even gedegen basisopleiding gekregen... Het kleuteronderwijs is in de afgelopen decennia enorm achteruitgegaan in kwaliteit. Je mag dat jongere generaties niet aanrekenen  ;)

Tweede kans onderwijs is de enige oplossing! Volg een YouTube webinar en blijf de tips van dit forum ter harte nemen. En tot slot baart oefening nog steeds kunst. Dus: vooral blijven proberen!
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebouw verduisteren
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 16 augustus 2019, 13:26:20
alufolie wordt ook gebruikt, maar dat vind k zelf ook vervelend werken omdat het zo kwetsbaar is.
Ieder doet het op z'n eigen manier, en voelt zich daarbij prettig of juist niet:
Goethestrasse A bij Anne W
Re: Gebouw verduisteren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Gebouw verduisteren
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 20 augustus 2019, 07:16:03
Het kleuteronderwijs is in de afgelopen decennia enorm achteruitgegaan in kwaliteit.

Jup. Ik kan niet eens een rondje uitknippen zonder eerst een rondje getekend te hebben  >:-D
En een cadeautje inpakken blijk je ook een universitair diploma nodig voor te hebben, en dat terwijl ik toch ooit studeerde voor medewerker in de kinderopvang en ik vaak knutselde met de oppaskindjes van m'n moeder...
Vroegaaahh toen mijn pa nog jong was (geb. 1955) had je nog speciale lessen handvaardigheid en techniek (met figuurzagen enzo), tegenwoordig is het gewoon knutselen van prullaria (althans dat was wel zo toen ik in 2016 stopte met school). Techniek heb ik ook geen kaas van gegeten, terwijl je dat vroegaah (volgens de sagen en legenden  >:-D ) nog leerde op school. Achja.

Maar voor Peter raadt ik aan om op zoek te gaan naar wat dikker en steviger papier (ongeveer 220 gram) (mag zwart van kleur zijn, mag ook nog zwart gestift of geschilderd worden) en dat gebruiken om te verduisteren. Is wat steviger dan het normale printer papier (80 gram)
Succes! We gaan het lezen!

Gegroet,
Marten