Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin of Rokuhan rail Z baan met bovenleiding

Gestart door Gertjan1970 donderdag 15 augustus 2019, 19:50:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin of Rokuhan rail Z baan met bovenleiding
Ik ben me aan het oriënteren voor de bouw van een kofferbaan in Z. Nu kom ik ook Rokuhan rails tegen. hoe is de kwaliteit ervan, en is hierbij ook functionerende bovenleiding te gebruiken? Dank alvast voor het advies.

Groet

Gertjan
Re: Marklin of Rokuhan rail Z baan met bovenleiding
Hoi Gertjan,
ik heb wat Rokuhan rails en Marklin z rails. De Rokuhan rails gebruiken we voor plankjes, die zijn hier ergens op het forum te vinden. (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74317.msg1285196#msg1285196)

De Rokuhan rails hebben een groot c rail gehalte, ze klikken eenvoudig in elkaar, Marklin treinen rijden er goed op. Marklin z rails heeft meer de neiging uit elkaar te schuiven. De Rokuhan wissels zijn behoorlijk prijzig, rond 40 euro voor een wissel. Marklin wissels zijn (op beurzen) volgens mij een stuk goedkoper. Passtukjes of inkorten van Rokuhan rails is dan ook iets lastiger dan bij Marklin z rails.

Ik heb bovenleiding van Marklin, de losse masten klemmen dan onder de bielsen. Omdat Rokuhan rails ook al een grindbed heeft, net als c rails, kan je de voetplaat van deze marklin bovenleidingmasten niet zomaar gebruiken, je zal de masten per stuk vast moeten zetten.

Afhankelijk van het sporenplan dat je in gedachte hebt kan Rokuhan ook goed voldoen aan je wensen!

Vriendelijke groet,
Frank


Edit Frenkievee: in de tekst verdwaalde link naar plankjestopic verwijderd.
Re: Marklin of Rokuhan rail Z baan met bovenleiding
Hoi Frank,

Dank voor je uitgebreide antwoord, en uitleg. Gezien het feit dat ik graag een baanplan wil maken met bovenleiding, zal mijn keus toch de Märklin rails gaan worden. Zeker gezien de aansluitingen, die gewoon in het assortiment zitten. 
Wat een ontzettend mooi initiatief het PlankjeZ. Daar ga ik zeker ook eens goed naar kijken.

Eerst maar eens kijken of het maken van een houten koffer me gaat lukken. Kan ik mooi aanpassen aan mijn eigen mogelijkheden en wensen. Baanplan krijgt al enige vorm in mijn hoofd maar dit moet ook allemaal maar mogelijk zijn.

Gertjan