Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sleper plaatsing

Gestart door minitreintje donderdag 15 augustus 2019, 15:16:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper plaatsing
Lid sinds: 2010

offline
Sleper plaatsing
Hallo,

Ik vroeg me af of er ergens tekeningen beschikbaar waren over de plaatsing van slepers?
Hiermee zou je dan rekening kunnen houden bij het CAD tekenen van sleper houders.

Voorlopig gebruik ik trial-en-error om de juiste positie te vinden voor een sleper voor een bepaald model.
Maar misschien heeft iemand reeds onderzocht hoeveel ruimte je effectief nodig hebt om de sleper goed te laten functioneren?

Ik heb reeds de zoekfunctie gebruikt, maar niet direct het nodig gevonden...

Vriendelijke groeten,
Dylan
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2014

offline
Re: Sleper plaatsing
Ik vermoed dat alleen marklin hier tekeningen van heeft en die zullen ze niet maar zo vrijgeven.
Verder zijn er volgens mij wel bepaalde minimale maten ivm rij hoogte over een engelsman en dat soort rail materiaal,veel marklin modellen hebben ook nog aangepaste klik slepers ivm tandwielen voor de aandrijving.
Ik kan je wel wat maten doorgeven van modellen die ik heb maar dan moet je nog even geduld hebben ben op het moment op vakantie :D
Re: Sleper plaatsing
Andere merken zoals Roco verkopen ook slepers.
Misschien dat 1 van deze merken wel tekeningen ergens had.

Alle maten zijn welkom :)
Ik heb zelf nog een aantal modellen waar ik alles van kan opmeten.

Vriendelijke groeten,
Dylan
Re: Sleper plaatsing
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sleper plaatsing
Staan dit soort dingen niet in een van de NEM normen beschreven? Ik verwacht eerlijk gezegd van niet, ieder merk houdt zijn eigen diktes aan. Bij Roco heb je meer speling nodig dan bij een Brawa Silenco sleper.
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper plaatsing
Over soorten slepers ben ik ooit uit m'n dak gegaan:


Sint Petrusburg: hotsebotsende V80 en sleper-alternatieven-I

Sint Petrusburg: hotsebotsende V80 en sleper-alternatieven-II
Sleper voor Electrotren en de nasleep van deze alternatieven

Wat eruit te leren valt:
- niet alle info is bekend, nog steeds niet
- 4 mm speelruimte is vaak al te weinig
- als een sleper uitsteekt voorbij de assen dan heb je een extra probleem
- klikslepers zijn vaak platter dan geschroefde slepers
- soms moet je een sleper op een eigen plaatje monteren om 'm nog platter te krijgen dan een kliksleper

Ik betwijfel of het overzicht je helpt.
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2014

offline
Re: Sleper plaatsing
Wat mij tegen valt is dat je eigenlijk alleen kliksleper van marklin hebt gelukkig zijn deze ook passend te maken zijn op bvb fleischmann.
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sleper plaatsing
marklin heeft ook nog de gewone slepers in het assortiment hoor.Kan je aanpassen aan de loc want verschillende groottes verkrijgbaar en vastzetten met een vijsje.
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper plaatsing
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 augustus 2019, 01:57:38
gelukkig zijn deze ook passend te maken zijn op bvb fleischmann.
:offtopic:
Hobbyland Zocherstraat had zaterdagochtend in voorraad 6 Fleischmann slepers voor Beneluxtrein, vraagprijs ? 4,- per 2 slepers.
Die zijn extra kort (42 mm lang) en plat. Zijn voorraad onderdelen neemt snel af en wordt niet meer aangevuld.
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sleper plaatsing
De keuze van het type sleper ligt aan de afstand van de assen. De sleper dient zo ongeveer 10 tot 12mm langer te zijn dan de hartafstand van de assen waar deze tussen wordt geplaatst. Zo komen de uiteinden van de sleper niet tegen de assen en kan er ook geen sluiting ontstaan. (Bij open constructies)
Mvg. Marcel
Re: Sleper plaatsing
Bednakt voor de reacties, ondertussen heb ik een constructie gevonden die 'werkt' met behulp van jullie informatie:
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2014

offline
Re: Sleper plaatsing
Ik maak deze draaistellen zelf? Dan zou ik de keuze maken voor klikslepers maken minder lawaai en zijn simpel om te bevestigen zeker als er een aandrijving onder zit.
Zo op het eerste oog ziet het er prima uit  :thumbup: treinstel of stuurwagen?
Ik ga mij er voorlopig nog niet aan wagen vind de kwaliteit van het betaalbare spul te laag en de printers die wel de juiste  maken zijn particulier niet te betalen :(
Re: Sleper plaatsing
Ik maak deze draaistellen zelf inderdaad. Dit is een motorwagen van de NMBS (reeks 43).
Langere sleper kan niet door de wielafstand (problemen met kortsluiting). Daarom de keuze voor de kortste sleper van Marklin...

[offtopic]
Dit is geprint met een Vertex K8400 met E3Dv6 printkop (Prusa MK3S gebruikt dezelfde printkop maar de MK3S is nog preciezer).
Filament is van de Aldi, prima spul!
[/offtopic]

groeten,
Dylan
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sleper plaatsing
Interessant, Dylan.
Motorwagen 43 is/wordt in opdracht van Olaerts gemaakt (ik heb een exemplaar) in 2- en 3-rail uitvoering.
Gaat het hier om de ombouw van een type 43?

Willy
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Sleper plaatsing
Mocht je (ooit) bang zijn voor kortsluiting:
Om te voorkomen dat de veer van de sleper de assen van de wielen raakt, kan je ook een stukje papier op de veer plakken (en evt. met een stift of zo onopvallend kleuren).
Groet, Paul
Re: Sleper plaatsing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper plaatsing
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 24 december 2019, 20:49:00
keuze maken voor klikslepers maken minder lawaai en zijn simpel om te bevestigen zeker als er een aandrijving onder zit.
Belangrijkste voordeel kliksleper: er zit geen gat in (voor de schroef, omdat de schroef niet nodig is).

Wat is dat voor spul (Aldi Filament)? Het ziet er zo schuimig uit.
Re: Sleper plaatsing
Citaat van: nmbssncb op woensdag 25 december 2019, 11:19:04
Interessant, Dylan.
Motorwagen 43 is/wordt in opdracht van Olaerts gemaakt (ik heb een exemplaar) in 2- en 3-rail uitvoering.
Gaat het hier om de ombouw van een type 43?

Willy

De 45 hebben ze al, van de 43 heb ik nog niet veel gezien :)
Ik ga wel voor de ES versie, maar voor wat vrienden ook de gewone versie met een enkele lamp, dubbele lamp en 4 lampen op de koppen ...
Re: Sleper plaatsing
Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 17:49:48
Wat is dat voor spul (Aldi Filament)? Het ziet er zo schuimig uit.

Inderdaad, Aldi Filament Naturel. Print vrij goed, goedkoop en ziet er in het echt veel beter uit.
De foto is genomen met een slechte smartphone camera :)

groeten,
Dylan