Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp nodig bij baanplan,

Gestart door Ray210 woensdag 14 augustus 2019, 12:38:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp nodig bij baanplan,
Goedemiddag
ik zal me even voorstellen
Remi 28 jaar, al een aantal jaar lid van dit forum, (onder een andere account helaas de inlog gegevens van dit account verloren)

zoals de topic titel al  aangeeft
heb ik hulp nodig bij een banen plan voor mij nieuwe spoorbaan


onderaan een schaduw station met de maat 2,50 bij 1,30
boven kant word 3 meter bij 1,30 

nu heb ik wintrack gedownload een proef versie. hier ben ik een aantal uur mee bezig geweest maar ik kom niet uit,

ik ben dus opzoek naar iemand die mij graag wilt helpen met wintrack(of een ander progamma) en de baan zo wilt ontwerpen
ik kan via een pb(prive bericht) een foto sturen van hoe ik mijn baan eruit wil laten zien

klimspiraal heb ik al besteld(dubbel spoor)

* ik ga rijden met N-Spoor
* ik wil graag digitaal rijden de Z21 ga ik hiervoor bestellen




ik hoop dat iemand mij wilt helpen om de baan te ontwerpen er zit geen spoed bij dus we kunnen alle tijd nemen


met vriendelijke groet
Remi.
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Welkom op het forum, Remi.

Hoeveel kennis hier over N-spoor is, weet ik niet, maar ik vermoed dat het beperkt is. Als je echter vragen hebt over WinTrack die niet specifiek over een bepaald type rails gaan, kun je ze hier rustig stellen. Misschien kan ik, of anders iemand anders, ze wel beantwoorden.
Re: Hulp nodig bij baanplan,
"N" spoor forum ===> klik
Re: Hulp nodig bij baanplan,
@citaat / Wim / Nobody: Altijd mooi als men meteen weer iemand een hokje ingeduwd probeert te krijgen  :thumbup:  :thumbup:  Zeker als iemand al een paar jaar bekend is met het forum en blijkbaar fijn vindt om hier aanwezig te zijn.  :thumbup:

Citaat van: Ray210 op woensdag 14 augustus 2019, 12:38:56
ik kan via een pb(prive bericht) een foto sturen van hoe ik mijn baan eruit wil laten zien

Zet je foto maar eens gewoon hier op het forum. Dan kunnen we meekijken. :)

Citaat van: Ray210 op woensdag 14 augustus 2019, 12:38:56
klimspiraal heb ik al besteld(dubbel spoor)

Je hebt dus al iets besteld. Je moet dus al iets van plannen hebben. Pak een potlood en papier. Teken daarop je ruimte uit. Schrijf op wat je allemaal in je baanplan wil hebben. Dan is het schetsen. Gewoon lekker schetsen. Moet het rondlopen, kopstation,  enzovoort. Houd er rekening mee dat 1,30 breed bijna niet te doen is met het bereikbaarhouden. Denk daar ook maar eens overna. :)


Citaat van: Ray210 op woensdag 14 augustus 2019, 12:38:56
* ik wil graag digitaal rijden de Z21 ga ik hiervoor bestellen

Dat maakt voor het baanplan niets uit hoe je of wat je gaat rijden ;) Je gaat met de Zwarte Z21 dus rijden. Het uitgebreide broertje van de witte z21 en de z21start.

Groet Ronald.
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Citaat van: ronaldk op donderdag 15 augustus 2019, 10:57:56
@citaat / Wim / Nobody: Altijd mooi als men meteen weer iemand een hokje ingeduwd probeert te krijgen  :thumbup:  :thumbup: 
Typisch een opmerking van een persoon met een hokjesgeest. :D
Ik tracht slechts behulpzaam te zijn. 8o
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Bedankt
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Gaan we doen dankje wel !
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Remi,

Zoals besproken hierbij de baan die ik onlangs voor m'n vader gemaakt hebt. Misschien komen de afmetingen niet helemaal overeen maar daar valt natuurlijk altijd nog aan te werken. Mocht je dit wat vinden kan ik het op een moment wel voor je aanpassen met een schaduwstation en op lengte maken.

Gr. Dirk
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Remi,

Hierbij de aangepaste versie met jou maten. Succes er mee.

Re: Hulp nodig bij baanplan,
Hierbij je aangepaste baan.
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp nodig bij baanplan,
Citaat van: nobody op donderdag 15 augustus 2019, 12:16:34
Citaat van: ronaldk op donderdag 15 augustus 2019, 10:57:56
@citaat / Wim / Nobody: Altijd mooi als men meteen weer iemand een hokje ingeduwd probeert te krijgen  :thumbup:  :thumbup: 
Typisch een opmerking van een persoon met een hokjesgeest. :D
Ik tracht slechts behulpzaam te zijn. 8o
Helemaal los van de vraag of dit forum zich wel of niet wil bezig houden met N-spoor (ik meen dat minitrix schaal N is, en wellicht tegenwoordig in de Matrix combinatie valt, ook al is het 2-rail en geen 3-rail). Ik vind dat het hier gegeven baanplan uitstekend laat zien wat schaal en ruimtebeslag vermag.
Bij de huidige ruimte die ik heb was schaal N beter geweest, want ik moet woekeren met de ruimte om van de 60 cm smalle ruimte 130 cm te maken, en dat is me gelukt, maar met moeite.

Dan lees ik van ronaldk dat 130 cm helemaal niet handig is. Nou Ronald, dat is te krap door de bocht. Het gaat erom hoe je die 130 cm diepte realiseert. Als één groot vlak (bijvoorbeeld een tafelblad) is het totaal onhandig, daarover zijn we het zonder meer eens. 
En 130 is feitelijk 122 + 8 (marge), omdat plaatmaat 122 couranter is dan 130. Daarom moet je niet willen ontwerpen tot aan de rand van de beschikbare ruimte (bijvoorbeeld 130)  want anders kom je later bedrogen uit.

Er zijn opties zoals ophijsen, uitschuiven, opklappen van delen van de baan, elk met hun eigen beperkingen t.a.v. niveaus, scenery en fysieke ruimte.

Bij een ontwerp is het niet meer dan logisch om daarover na te denken, zodra je de kritische armlengte grens van 60 cm overstijgt.
Daarbij maakt ook de hoogte van de baan uit. Aan een baan op +50 cm hoogte stel je andere eisen dan een baan op +120 cm hoogte, en andere beperkingen (onderdoor kruipen, overheen reiken).
Bij een rechte wand en een recht plafond heb je andere mogelijkheden dan bij een schuin dak en schuine wanden.