Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mobile station III vermogen

Gestart door FILIPI dinsdag 13 augustus 2019, 14:10:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Mobile station III vermogen
Bonjour,

Ik heb een vraag. Hoe sterk is een mobile station ?.
Ik ben een baan met C rails aan het opknapen, het is een vrij grote baan.
Ik heb eerst de baan analog getest, hij deed prima, daarna met mijn CS2, ging ook perfect.
Maar nu met alleen een mobile station III, krikg ik steeds kortsluiting. De lok begin te rijden, en naar een paar meter slaat de mobile station op stop. Ik krijg een kortsluiting, of kan de mobile station het niet aan, te weinig vermogen ???.
Wie van iemand weet  wat ik moet doen.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mobile station III vermogen
Dag Filipi,

Zelf ben ik gestart met een MS2, maar volgens mij zit dezelfde techniek erachter als de MS3 vertegenwoordig.

Deze is 32 va. ben in het verleden in staat geweest zo'n 100 meter rails ermee aan te sturen met toen een 10 tal locs op de baan.
Maar inderdaad naarmate de baan vorderde wel problemen ervaren.

Zelf toen opgelost door de stroomkabels van de 60113 in te korten tot 20 cm en deze direct aan te sluiten op verdeeldoosjes. die op hun buurt weer als ringleiding fungeerden en in een soort van ster de spoorbaan van stroom voorzagen.
Ook heb ik het aantal wissels met interne decoders gereduceerd en zo min mogelijk andere zaken op de baanstroom aangesloten.

Vragen zouden zijn:

- Hoe groot is de rails,
- Is er sprake van een ringleiding (dus meer als één stroompunt aangesloten).
- Hoe dik is je bedrading.

De CS2 heeft standaard al dikkere draden dan de MS2, daar zit volgens mij al het eerste verschil.
Nadat ik was overgestapt op de CS2

En er zal best nog wel meer te benoemen zijn. Tot zover.

Groeten,

Jan
Re: Mobile station III vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station III vermogen
De Mobile Station 3 bestaat niet, het is een 2 in een zwarte behuizing.

Wat belangrijk is om te weten is wat je allemaal met je MS2 voedt. Ik snap overigens niet dat je van een CS2 terug naar een MS2 stapt. Die kan je toch aan je CS2 knopen als je een handregelaar wilt?
Re: Mobile station III vermogen
ringleiding erg belangrijk met meerdere aansluitrails

uiteindelijk zal mijn baan ongeveer 250 meter rails gaan hebben dat kan je niet meer met MS2 aansturen uiteraard :) moet je een trapje hoger gaan naar een centrale

Erwin
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Lieve forumleden,

Bedankt voor alle jullie informaties.
Het is niet mijn baan, het is de baan van een oude kennis, die zelf niet meer kan, ivm ziekte.
De baan is meer dan 8 jaar stil geweest, en niet afgemaakt. Het lag overal draden, niks van te begrijpen.
Wat ik van plan ben, is alleen de baan rijklaar te maken, om een lok met wagens te laten rijden. Deze kennis kan zelf niks meer doen, maar hij vind het super leuk om een trein met geluid zien rijden.
Ik heb de baan compleet schoongemaakt, en verder aangesloten. (rails) ik heb eerst deze op een analog trafo aangesloten om deze te testen, en te gelijk een lok met schoonmaakwagens te laten rijden. Het ging prima. De baan is alleen maar op 2 punten aan de trafo aangesloten. Op het begin, en op het eind.
Alle ombekend draden zijn niet meer aangesloten. Daarna heb ik deze met mijn CS2 getest, het ging ook super. Ik heb een 1600 mfx met geluiden laten rondjes rijden, en het ging prima, niks aan de hand. Maar nu wou ik deze baan op de mobile station (zwart) aansluiten om te kijken hoe het werkt.  Ik heb zelf geen mobile station. Deze heb ik wel eerst geugrade met mijn CS2. En wat gebeurf, ik krijg constant kortsluiting. De lok rjdt een paar meter, en op staat de mobile station op stop. En steeds weer.
Ik weet niet wat kan zijn. De baan is dus alleen op 2 punten aangesloten op de mobile station. Alle wissels werken nu niet. Ze zijn voorzien van decoders, maar deze zijn niet aangesloten (niet meer). Vroeger werkt de baan met een computer. Maar dat is nu niet meer functioneel.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Je opmerkingen over losliggende draden brengen mij op de gedachte dat er daarvan misschien een paar toch contact met elkaar maken. Weet je zeker dat er nergens iets contact of sluiting kan maken?
Je hebt een aantal keren de aansluitingen veranderd, analoog, naar CS2 en dan het MS. Weet je zeker dat er daarbij niets verschoven of door elkaar geraakt is?
Meer suggesties heb ik niet. Je is een kwestie van uitsluiten: wat heb je veranderd en wat niet? Anders moet je proberen of de baan in secties te delen is. Welk stuk blijft werken, en welk niet?

Succes,

Peter
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Peter,

De baan heb ik eerst met een wit trafo analog getest. Hij was zo stofig !!!!.
En goed met een Roco gum de middenrails schoongemaakt, de schoonmaakwagen laten rijden, en toen als alles neetjes ging, heb de baan digital getest met mijn CS2 en een nieuw mfx 1600 lok.
Het ging ook perfect, geen enkel storing, kortsluiting. Maar nu met de MS2 ipv CS2 gaat het niet meer.
Ik heb voor de rest niks aan verandert. Ik ga nog een keer onder de baan kijken wat kan het zijn, en nogmaals, met de wit trafo en dan met de CS2 testen. Ik dacht, misschien kan de MS niet aan, en hij gaat op stop. Moet ik een booster zetten ?.

Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mobile station III vermogen
Welke rails-soort wordt er gebruikt?

-> C-Rails,
-> K-Rails,
-> M-Rails.

Of geeft het gebruik van Wissel decoders aan dat dit interne decoders zijn? en er dus gebruik wordt gemaakt van C-Rails?
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Johny,

Het zijn Crails.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mobile station III vermogen
Als de Decoders nog steeds aan de aandrijving gekoppeld zijn, nemen ze nog steeds stroom af van de baan.

Afhankelijk van het gebruikte aantal kan dat best nog wel oplopen, weet ik uit eigen ervaring vanuit het verleden.

Groeten,

Jan
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Jan,

Ik ga nog een keer onder de baan kijken.
Ik ga nog niet de wissels aansluiten. Eerst rijden.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mobile station III vermogen
Je kunt ook een of meer boosters toepassen.
Bijvoorbeeld zoals hier beschreven in de wiki.

De schakeling werkt ook bij een MS2.

John
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
John,

Oh ik zie dat ik de MS alleen met de kleine zwarte doosje aangesloten hebt.
Ik heb de MS aangesloten op een vierkant zwarte doosje, die deze op stroom aangesloten is.
Vanaf de zwarte doosje gaat een bruin en rood draad naar de baan.
Dus geen trafo. Hoe werk dat.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Re: Mobile station III vermogen
Je hebt een MS III (of zoals sommige zeggen: Een MS II in een zwarte behuizing). Wil je de boel zoals in de link van VT601 / John toepassen dan heb je het volgende nodig:

- Een versterker (booster);
- Een transformator als stroomvoorziening voor je versterker;

Dan sluit je de draden van het "zwarte doosje" (de aansluitbox) aan op ingang van de versterker. De baanuitgang van versterker sluit je aan op de baan. De MS II is dus niet direct aangesloten op je baan. De adapter van de MS II moet gewoon in de aansluitbox om je MS van stroom te voorzien. Alleen de versterker is direct aangesloten op je baan. Teken het maar eens uit.

Groet Ronald.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile station III vermogen
 @citaat  en half  :offtopic: Zoals Märklin zelf aangeeft in het laatste Märklin magazine bestaat er geen MS3. Je hebt twee uitvoeringen van de MS2 : een grijze en een zwarte. Beide uitvoeringen heb je voor Märklin en voor Trix/LGB. Het enige uiterlijke verschil is dan te zien aan de catalogusnummers. Technisch verschillen ze dan op meerdere punten (vermogen en digitale systemen). Sinds de laatste update zijn er geen verschillen in functiemogelijkheden meer.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Bonjour,

Vanmiddag heb ik nog een keer gekeken wat het niet goed gaat. Het geeft konstant kortsluiting. Ik heb een stuk van de baan losgemaakt, naar nog steeds niet goed. Ik heb daarna nog een keer met mijn CS2 geprobeert, maar met deze krijg ik geen kortsluiting. De trein rijdt gewoon door.
Het zijn Crails, wat ik niet zo goed vind aan de Crails zijn de plasticklipjes om de rails aan elkaar vast te maken. Het breek snel af. Kan dat komen door ouderdom.
Ik heb het gevoel dat de plastic hard wordt.
Maar nu, kan het toch zijn dat de MS te weinig vermogen heeft ??.
Ik heb geen booster, wel een oude delta trafo.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station III vermogen
Het beschreven probleem met C rail behelst specifiek een oudere serie (alles van voor 2002) door toepassing van verkeerde weekmakers. Daar zijn des tijds ook terugstuuracties voor geweest. Tegenwoordig geldt: Helaas pindakaas, nieuwe kopen en vervangen.

Wat gebeurt er als je de baan in delen gaat loskoppelen. Ik weet van de MS1 dat die inderdaad bij teveel vermogen ook de melding van kortsluiting gaf. Of, althans, dezelfde melding. OF de MS2 dat ook doet, geen idee. Die gebruik ik alleen naast mijn CS3.

Wat hangt er allemaal aan dat stroom gebruikt? Wat geeft de CS aan als je hem aan de baan hangt? Want die moet ook aangeven hoeveel stroom er weggestookt wordt.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Laurent,

Ik ben nu thuis, ik ga volgende week maandag verder. Goed idee, ik ga kijken met de CS2 hoeveel stroom/amp vraag de baan.
Bedankt.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mobile station III vermogen
Met de ms2 kun je ook de stroombehoefte bekijken (shift + systeem knop).

Re: Mobile station III vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station III vermogen
Dat wist ik niet. Maar daar heb je niet zoveel aan als ie in overspanningsbeveiliging vliegt.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mobile station III vermogen
Ah, maar toch is het aflezen van het stroomverbruik door de MS 2 misschien juist heel bruikbaar.

Citaat van: FILIPI op dinsdag 13 augustus 2019, 14:10:36De lok begin te rijden, en naar een paar meter slaat de mobile station op stop.

Wat is het stroomverbruik vóórdat de loc begint te rijden? Een MS 2 met bijbehorende aansluitbox en voeding kan maximaal 1,9 A leveren. Als de baan daar al dicht bij zit zonder dat er iets gebeurt, kan het rijden net de spreekwoordelijke druppel zijn. Waarbij ik nog opmerk dat de treinen op mijn baan gemiddeld slechts zo'n 0,1 A nodig hebben om met een flinke snelheid te gaan rijden.
Re: Mobile station III vermogen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mobile station III vermogen
@ Filippi,

CiteerOh ik zie dat ik de MS alleen met de kleine zwarte doosje aangesloten hebt.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
In de (wiki)afbeelding die ik nu toegevoegd heb zie je nog 2 stuks MS1 gekoppeld met het spoor met een 24088.

De uitgangen van deze 24088 zijn vergelijkbaar met de bruine en rode draad van de 60113 en 60116 (Gleisbox MS2).
Deze rode en bruine draad kun je met een booster verbinden. In dit schema is een Delta-centrale 6604 als booster gebruikt. Daarbij moet de keuzeschakelaar absoluut in de stand STOP (rechts) staan.
Het zwarte blokje in het schema is de voeding van de MS2 (die in de Gleisbox gaat).

John
Re: Mobile station III vermogen
hoi,

Citaat van: FILIPI op woensdag 14 augustus 2019, 16:43:39
Het geeft konstant kortsluiting. Ik heb een stuk van de baan losgemaakt, naar nog steeds niet goed. Ik heb daarna nog een keer met mijn CS2 geprobeert, maar met deze krijg ik geen kortsluiting.

Als er kortsluiting in de baan zit: Dat moet je eerst oplossen. Dus kijk eerst met paar losse railzen aan de MS II / III of het ding nog steeds sluiting geeft. Als dat niet doet dan kan je rustig uitbouwen dan kom je vanzelf tegen waar het probleem zit. Zit het probleem direct in je Mobile Station dan is dat het ding om te onderzoeken. Systematisch te werk gaan.

Groet Ronald.
Re: Mobile station III vermogen
Even opnieuw..... de trein rijdt volgens plan wanneer die met een trafo wordt gestuurd en ook wanneer er een CS2 als besturing wordt gebruikt. Waarom dan de fout in de baan zoeken? Het probleem ontstaat wanneer de MS wordt gebruikt. Eenvoudige test: leg een paar losse stukken rails aan elkaar en koppel daar de MS aan, ga nu proberen een lok te besturen. Doet ie het? Ik durf te wedden van niet.....
Re: Mobile station III vermogen
 @citaat: Sommige apparaten kunnen beter tegen een "kortsluiting" en zijn dus sneller met afschakelen dan andere apparaten. Bijvoorbeeld: De Roco 10764 versterker is relatief snel met sluiting maar de Roco witte z21 is er helemaal gevoelig voor.

Groet Ronald.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mobile station III vermogen
Citaat van: hvanschaik op donderdag 15 augustus 2019, 15:17:44
Even opnieuw..... de trein rijdt volgens plan wanneer die met een trafo wordt gestuurd en ook wanneer er een CS2 als besturing wordt gebruikt. Waarom dan de fout in de baan zoeken? Het probleem ontstaat wanneer de MS wordt gebruikt. Eenvoudige test: leg een paar losse stukken rails aan elkaar en koppel daar de MS aan, ga nu proberen een lok te besturen. Doet ie het? Ik durf te wedden van niet.....

Ik denk van wel.....
Re: Mobile station III vermogen
@ Jan: Gezien de beschrijving zal de lok een klein stukje rijden en dan zal de MS op sluiting gaan.

@ Ronald: De ene Roco is "relatief snel" en de andere is "er helemaal gevoelig voor"? Wat bedoel je?
Re: Mobile station III vermogen
 @citaat Heel simpel: Als ik een baan heb en ik sluit de versterker 10764 aan dan rijdt alles vrolijk rond. Bij de Lenz LZV100 rijdt het geheel dan ook lekker rond bij sluiting reageert de Lenz iets trager dan de 10764. Sluit ik op exact dezelfde baan de witte z21 aan dan schiet hij met bepaalde Esu-lok op sommige wissels eruit met "kortsluiting". Heeft te maken met deels te maken met de constructie van  Esu-lok maar goed. De z21 reageert heel heel snel op sluiting. De kortsluitbeveiliging van de z21 is heel erg gevoelig. Dat kan ook wel eens het geval zijn bij de MS II. De CS II kan wel eens "trager" en minder gevoelig zijn.

Groet Ronald.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Lieve forumleden,

Ik heb eerst deze MS zwart thuis met mijn CS2 geüpgrade, daarna heb ik deze op een klein ovaal thuis getest en het ging pirma. Daarna per zekerheid, heb ik deze op mijn baan aangesloten ipv de CS2. Het ging ook prima. MFX loks melden zich erg snel automatisch met de 32 functies.
En daarna met vol enthousiasme naar maar kennis deze installeren, en ja kortsluiting direct.
Dus heb ik een deel van de baan losgemaakt, maar blijf kortsluiting geven. Dus weer proberen met de CS2, en dat gaat goed, geen korsluiting. Lok rijdt zonder te stoppen de hele rondjes.
Ik ken niet de hele baan los maken, het zijn moeilijk plekken waar ik niet bij kan.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Tja... Als de MS II / III thuis bij twee banen goed functioneert. Bij de derde baan niet dan zit er iets in de baan. Blijkbaar is het iets klein waardoor de CS II het niet detecteert als sluiting maar de MS II wel.  Wil je het goed laten functioneren: de gehele baan nakijken. Er zal ergens iets van sluiting zitten.

Groet Ronald.
Re: Mobile station III vermogen
Inderdaad, je hebt alle voor de hand liggende aansluitopties gehad en dus terug naar de baan. Lastige klus. Ohm-meter proberen?
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Ronald,

Ja, dat denk ik ook, maar het wordt een zeer grote klus. Allles los maken, controleen, en stuk per stuk terug zetten.
Ik ga volgende week maandag verder zoeken, dan ga ik daarna eerst op vakantie, en dan met een frisse hoofd op nieuw beginnen. Jammer, analog deed de baan super, en met de CS ook. Maar ja, deze kennis heeft alleen 2 MS zwart.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
John,

Ik begrijp niet goed je schema. Ik heb wel in huis een delta controler, en wit trafo.
Hoe moet ik dan deze aansluiten.
Ik heb de MS zwart met de gleisbox, een delta controler en een trafo wit van 32VA.
Dat heb ik,
Hoe sluit ik deze apparatuur aan. Heb ik sraks meer vermogen.
Phiilippe
Re: Mobile station III vermogen
Hoi,

Heb je al de treinen ( op een lok na) al eens van de baan gehaald.
En dan kijken of het werkt.
Als ik het verhaal volg is dit een geval van overbelasting.
Een MS2 kan ongeveer 2-3 loks met enkele wagons met verlichting (gloeilampjes) aan (met led verlichting wat meer).
Bij oude loks met C80 of delta is 3 loks al vaak teveel.
Je zult dan een booster(s) moeten gebruiken. 
Re: Mobile station III vermogen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mobile station III vermogen
Elke Delta booster kan ca 2A ofwel 32VA leveren. Je maakt daarvoor wel verschillende booster groepen.

Het schema leest zich als volgt:
De uitgangen van de MS2 sluit je aan op de Deltacontrol zoals gegeven in het schema. De booster sectie idem. Bij de Deltacontrol maak je een verbinding met de grijs gekleurde draad. Elke Deltacontrol sluit je aan op een 32VA trafo. Meer heeft geen effect ivm de einddtrsp van de Deltacontrol.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Hallo,

Ja, ook wanneer niks op de baan zit, gaat de MS op stop.
Ik probeer het tips met de delta controler.

Ok als ik begrijp, ik sluit de MS met de gleisbox aan de baan, en ernaast sluit ik aan de delta controler.
Kan ik de rode en bruine draad van de delta controler samen verbinden met die van de gleisbox.
Delta gevoerd door een wit trafo et de gleisbox met de bijgeleverd trafo.

Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station III vermogen
Ik zou eerst gewoon eens kijken wat je CS aangeeft.
Re: Mobile station III vermogen
Wat gebeurd er als je even 1 draad (zwart of rood) los haalt van de baan en dan de ms op start zet? Ook weer storing of blijft deze nu gewoon aan?
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Lieve forumleden,

Ik ga dat ook proberen.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Hallo,

Ik heb vanmiddag de probleem gevonden. Eerst gekeken hoeveel stroom stond op de baan, via de MS. 0.7amp zonder enkel lok, dat klopt niet. Het was een rode draad onder een rail stuk die los was, en die kortsluiting gaf. Nu geeft de MS, 0amp.
Ik ga volgende week de rails terug zetten.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mobile station III vermogen
:thumbup: :thumbup: :thumbup: Mooi dat je het gevonden hebt!

Overigens begrijp ik niet hoe het kan dat er bij kortsluiting 'slechts' 0,7 A loopt en dat door het gaan rijden van één loc de MS 2 over de grens gaat, maar dat is niet belangrijk. Misschien heb ik gewoon niet genoeg verstand van electronica om dat te verklaren.

Re: Mobile station III vermogen
Mooi dat de oorzaak boven water is. Ik deel de twijfel van Rob mbt. de zwakke kortsluitstroom stroom (0,7A), maar voor nu fijn voor jou en je treinenvriend!
Re: Mobile station III vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station III vermogen
Dan heeft ie op dat moment gewoon geen kortsluiting gemaakt, maar wellicht door het bewegen bij het rijden wel. Ook wel eens gehad met de modulaire ringleidingdraadjes. Eentje los. Wel-niet-wel-niet... Horendol word je ervan, want het is niet te traceren. Uiteindelijk gevonden bij het losmaken van alle aansluitingen (hee, deze ligt los, das vreemd) en daarop alle moffen eerst even verder dicht geknepen zodat ze niet weer los trillen.
Re: Mobile station III vermogen
Je MS is ook geen multimeter het is een indicatie die redelijk klopt maar op sluiting is het niet gemaakt dus krijg je een vertekend beeld.
Dit is ook een reden dat de eindtrappen in rook op gaan,het is geen duidelijke sluiting maar iets er tussen in.
Ook lengte van de baan en draaddiameter kunnen hier een grote invloed op uit oefenen.
Re: Mobile station III vermogen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Mobile station III vermogen
Lieve forumleden,

Ik heb ook geen verstand van electronica, maar gisteren toen ik een draad ging aansluiten ging goed, maar met de tweede, ging de MS iets brommen, een zacht bromgeluid, deed de MS. Je kon dat goed horen, en de MS gaaf 0.7amp. Naar het probleem gevonden te hebben, was de MS stil, geen bromgeluid meer, en de MS gaaf 0 amp.
Ik heb nog geen trein geprobeert, eerst moet ik de baan weer in orde maken, en de rails goed vast zetten.
Mijn kennis gebruikt vroeger een computer programma om zijn trein te laten rijden, maar dat is erg oud, en ik heb geen idée hoe het zou werken. Onder de baan liggen zoveel draden, dat is niet te begrijpen.
Daarom heb ik alle draden los gemaakt, en gewoon de baan op 3 punten van stroom voorzien.
Geen computer meer, mijn kennis zou niet meer kunnen, naar 10 minuten is hij dood moe.
Hij wil gewoon een trein met geluiden zien rijden, en ook zelf deze niet bedienen.
Daarom doen wij met een MS.
Maar bedankt voor alle inspanningen. Als je niet weet, kun je lang zoeken.
En deze baan heeft ook zeker 8 jaar stil gestaan. Wat een stof op baan.
Ik heb de LUX reinigingswagen laten rijden. De stoofzuiger en de polijst wagen.
Philippe
Re: Mobile station III vermogen
hoi!

Citaat van: FILIPI op zaterdag 17 augustus 2019, 14:57:41
Daarom heb ik alle draden los gemaakt, en gewoon de baan op 3 punten van stroom voorzien. Geen computer meer, mijn kennis zou niet meer kunnen, naar 10 minuten is hij dood moe.
Hij wil gewoon een trein met geluiden zien rijden, en ook zelf deze niet bedienen. Daarom doen wij met een MS.  Maar bedankt voor alle inspanningen. Als je niet weet, kun je lang zoeken.

Verstandig om het zo op te lossen.  :thumbup: Inderdaad gewoon simpel houden. Zeker als het doel is om wat treinen te laten rijden en niet meer ;) Mooi dat het nu werkt.

Groet Ronald.