Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Klimspiraal zelf bouwen of kopen?

Gestart door Steem maandag 12 augustus 2019, 23:19:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Ik nader zo langzaam maar zeker de fase van de bouw van de klimspiraal. Ik heb vandaag het e.a. aan artikelen gelezen en blijf zitten met 2 opties:


Optie 1 heeft een aantal voordelen:


  • Ik hoef het niet zelf te doen, wat naast een hoop troep en tijd bespaart ook nog eens het risico wegneemt dat ik het fout doe
  • De spiraal is een cirkel, wat minder ruimte inneemt dan de trapezium methode

Het voordeel van optie 2 zal vooral zijn dat het zelf doen ook leuk en leerzaam kan zijn. En als het nou ook nog flink zou schelen in de kosten, dan zou dat doorslaggevend kunnen zijn, maar...

Is het wel voordelig? Ik ben eens aan het tekenen en rekenen geslagen. Volgens AnyRail kan ik met 6 rondjes de afstand van 50cm overbruggen. Het percentage van het buitenspoor (klimmen) ligt dan op 2.8% en die voor het daalspoor op 3.3%. Omdat ik voor elke ronde 12 trapeziums nodig heb komt dat neer op 72 trapeziumvormige plankjes die ik moet verlijmen. De plankjes worden dan 27x70cm. Uit één plaat van 244x122 haal ik 13 a 14 van dergelijke plankjes. Dat betekent dus dat ik 6 platen moet halen. En als ik dan kijk dat zo'n plaat rond de 15 euro kost zit ik alleen al voor het hout op 90 euro. Daar komen dan nog draadeinden, moeren en ringen bij. Voor een 8mm draadeind van 1 meter betaal je 3,30 en ik heb daar dan 9 van nodig, dus weer 30 euro verder. Dan nog een 36 moeren per ronde is ook nog iets van 30 euro aan moeren en misschien 10 euro voor de ringen. Ik kom dan op een eind bedrag van 90+30+30+10 = 160 euro.

De R1/R2 optie voor 52,5cm hoogte van modelspoorelektronica.nl kost 78 euro. Dat is inclusief draadeind en moeren. De R3/R4 optie kost 161 euro. De R2/R3 optie die ik nodig heb staat er niet tussen maar kan hij wel maken. Dus laten we zeggen dat die rond de 140 euro kost (ik ga hem nog mailen voor een kostenopgave). Dan heb ik nog wel de ringen nodig want die mag je zelf bepalen of je die wil en moet je dan zelf halen (als ik het goed begrijp).

Daar komt dan ook nog wat verzendkosten bij maar dan nog kom ik volgens mij gewoon om en nabij hetzelfde bedrag uit; ~160 euro. En dan heb ik mooie cirkels waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn. Een twijfel puntje kan zijn dat die spiraal van MDF is maar dat is de onderlaag van mijn schaduwstations ook. Dus als het dan in elkaar dondert, dondert het mooi allemaal in elkaar.

Zie ik iets over het hoofd? Of kloppen mijn bevindingen redelijk?
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Het is altijd een afweging tussen "gemak" en "zelf willen doen". Bij mijn eerste baan heb ik alles zelf gezaagd. Goed niet zo heel strak vond ik. Maar goed mijn eerste baan. Bij mijn tweede baan heb ik destijds het hout voor mijn bakken laten zagen bij een meubelmaker. Dat koste mij wat geld maar het was alsof ik een ikea-meubel aan het in elkaar zetten was.  :thumbup: Helemaal Super!.  :thumbup: Dat was voor mij de kosten het meer dan waard.

Alleen ik zou vragen of hij ook in berkenmultiplex kan uitvoeren. MDF gaat doorhangen (o.a. door eigen gewicht) en berkenplex is niet veel duurder als MDF. Je kan nog eens bij de plaatselijke meubelmaker / interieurbouwer vragen of zij iets voor je kunnen betekenen. Ik heb destijds gewoon een "cad"-tekening ingeleverd en een week later had ik het gezaagd in huis  :D

Groet Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Ik heb mijn helix zelf gebouwd draadstangen en moeren waren allemaal afval van mijn werk maar ook nieuw kost je dat niet al te veel je moet alleen niet naar de gamma of zo gaan veel te duur,de prijs die jij aangeeft daar heb ik alles voor in RVS.
Voor hout was ik dacht ik een euro of 30 a 35 kwijt R2/R3 met +- 40 cm hoogte gezaagd in halve cirkels grootste uitdaging vond ik trouwens de overgang van helix naar vlakke plaat.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Bedenk wel dat als je stroomafnemers hebt die omhoog staan je wat meer ruimte nodig hebt tussen de spiralen.

Ik heb mijn spiralen zelf gemaakt, kosten vielen reuze mee. Inderdaad niet altijd de spullen bij de bouwmarkt halen. Probeer daar maar eens 200 ringen te krijgen met korting.  ;)
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Goed,

Even gekeken naar de kosten bij de bouwmarkt. Zo'n zelfde berekening gemaakt als Steem. Prijzen van de Hubo (ijzerwaren) en de Hornbach (hout). Zal niet veel anders zijn bij de Gamma / Praxis:



Dus de kosten voor zelfbouw liggen tussen 80 en 150 euro. Afhankelijk hoe het ontwerp is en hoe gek je het gaat maken. Dan moet je nog wel de ruimte, tijd, benodigde gereedschappen en nauwkeurigheid van werken hebben om het netjes te krijgen.

Citaat van: Olav op dinsdag 13 augustus 2019, 07:37:42
Inderdaad niet altijd de spullen bij de bouwmarkt halen. Probeer daar maar eens 200 ringen te krijgen met korting.  ;)

Buiten het feit dat je moet opletten bij het halen van plaatmateriaal bij de bouwmarkt (krom e.d.) De Hubo waar ik naar toe ga zaagt voor mij al het houtwerk gratis en recht. Die ringen zijn de kosten ;)

Het is dus een keuze tussen "gemak" en "zelf alles willen doen".

Groet Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Spaanplaat is ook een optie. Behoudens de troep bij het zagen geen slechte ervaring mee.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
 @citaat Wél goed (alle zijden) in de verf zetten om vochtopname te voorkomen.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Geperst hout heeft het nadeel dat het sneller wil gaan doorhangen en is geluids versterkerder als bijvoorbeeld tri- of multiplex. Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn basis gemaakt is van mdf, had ik dit eerder geweten had ik mogelijk voor een andere houtsoort gekozen.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Hi Steven,

Ken je deze: hier klikken
Waarschijnlijk ga ik deze kopen of als het zelfbouw wordt (Rainer Lussi) ga ik zeker multiplex gebruiken.

groet
Harald
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Hoi,

Citaat van: Olav op dinsdag 13 augustus 2019, 09:35:24
Spaanplaat is ook een optie. Behoudens de troep bij het zagen geen slechte ervaring mee.

Dat zou ik nooit doen. Als je iets niet wil is het dat als ondergrond van je baan. Zwaar, neemt vocht heel snel op, geeft altijd rommel. Dan is MDF nog een betere oplossing.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 13 augustus 2019, 10:08:27
Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn basis gemaakt is van mdf, had ik dit eerder geweten had ik mogelijk voor een andere houtsoort gekozen.

Eerst goed laten informeren ;) Dan pas actie ondernemen  :) Zoals ze zeggen: "twee keer meten, één keer zagen". Ik ken een beursbaan die uit MDF is opgebouwd. Het is gewoon zwaar en je merkt na 1 of 2 dagen beurs dat de boel iets gaat werken. Niet echt erg maar je moet er op verdacht zijn.

Eerder benoemd en aangegeven: Men let meer op de treintjes, digitale spullen zoals centrales e.d. dat mag altijd (veel) meer geld kosten. Men schaft liever een treintje van 300 - 400 euro aan. Maar een investering in een goede onderbouw en goede bedrading is een brug te ver en dat moet zo goedkoop mogelijk. O:-D

Groet Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Mijn spiraal met 5 ringen heb volgens de Rainier Lussi methode gemaakt.
Hierbij de multiplex segmenten bij een timmerbedrijf op maat laten zagen en de rest van de draadstangen en moeren + ringen bij de gamma.
Ik weet niet precies meer de kosten maar als ik naar webshop kijk die de helixen maakt en verkoopt scheelt dat bijna niks en je hoeft het alleen maar in elkaar te bouten.
niks geen zaagwerk e.d.
dus al ik nu weer een helix moest maken koos ik voor de prefab helix.  :)
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Ik heb geen problemen met spaanplaat. Ik gebruik het uit het zicht, vocht geen issue daar en gelukkig geen regen op zolder, doorzakken geen last van bij 8mm dik en elke 45 graden ondersteuning in de spiraal, zagen doe ik buiten en met schroeven of lijmen nauwelijks troep. Zwaar is 8 mm sowieso niet  :)
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Ik zou als ik jou was toch proberen R1 uit de spiraal te laten. Dat is heel erg krap, zeker als je ook nog gaat stijgen/dalen ermee.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
@citaat Ik weet niet precies tegen wie je hebt maar als het aan mij gericht is: Ik heb ook geen R1 maar gebruik R2/R3.

@allemaal: Geweldige informatie tot nu toe. Maar ik moet er echt even voor gaan zitten om alles tot mij te nemen. Schroom uiteraard niet om verder te discussieren en/of tips te geven.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
@citaat Ik weet dat mdf wil gaan werken en vooral wil gaan doorhangen op grotere overspanningen. Dat is allemaal wel op te vangen door een juiste ondersteuning. Het punt waar ik me in vergist heb is de resonantie van mdf, maar dat is meer vanuit mijn beleving van geluid. Natuurlijk is dit effect wel iets te verminderen maar met een andere keuze was dat misschien niet nodig geweest. Qua treinen sla je de plank mis bij mij, ik heb zelf geen trein gekocht van ?400,- of meer. Mijn duurste van de 2 heb ik ?99,- voor betaald  ;)
Qua bekabeling, ben opgeleid tot telematicus dus daar wordt bij mij behoorlijk over nagedacht en voor mijn gevoel correct uitgevoerd (twist in de ringleiding en afsluit weerstanden). Maar snap echt wel welk punt je wilt maken hoor Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Citaat van: Laurent op dinsdag 13 augustus 2019, 13:00:43
Ik zou als ik jou was toch proberen R1 uit de spiraal te laten. Dat is heel erg krap, zeker als je ook nog gaat stijgen/dalen ermee.

Als je de R1 door ruimtegebrek alleen gebruikt voor het "daal" tracé dan valt dit wel mee denk ik.
R1 is krap en dat klopt, maar voor alleen dalen niet onoverkomelijk.
Een spiraal is per definitie om te stijgen/dalen toch?
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
hoi,

Citaat van: Marklindak op dinsdag 13 augustus 2019, 21:49:58
Als je de R1 door ruimtegebrek alleen gebruikt voor het "daal" tracé dan valt dit wel mee denk ik. R1 is krap en dat klopt, maar voor alleen dalen niet onoverkomelijk.

Nou .... Als je met andere merken dan het huismerk van het forum dan kan je wel eens een probleempje krijgen. Sommige fabrikanten houden geen rekening meer met R1 (straal 360mm). 9 van 10 zetten dat er wel bij. Ook met de afstand van de staanders (draadeinden) tot de rails moet aangepast worden als je met rijtuigen precies op 1:87 lengte schaal (de 303mm lange rijtuigen) gaat rijden. Dus er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden ;)

Groet Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Alle discussies over R1 kennende, heb ik gegeven de afmetingen van mijn baan (zie Waldbrunn), een klimspiraal R1 (klim) / R2 (daal). Tijdens de bouw was het enig afstelwerk, met name om de DHG500 met een wat zware sleep omhoog te laten rijden. Nu met een wat minder zware sleep is het niet kritisch.

Ook de lange personen rijtuigen (Marklin) komende probleemloos door de spiraal.

Voor het dalen ben ik blij met R2; het voorkomt dat de buffers elkaar raken.

Nadeel van de R1/R2 combi is de beperkte omtrek van de spiraal en het derhalve wat moeten worstelen met het stijgingspercentage.


Ik heb de spiraal zelf gemaakt uit multiplex en tapeinden. Gaat prima en is goed af te stellen.

Zie Waldbrunn baan voor bouwdetails.

Mvrgr
Robert
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Hoi,

Citaat van: Robert op dinsdag 13 augustus 2019, 23:34:09
Ook de lange personen rijtuigen (Marklin) komende probleemloos door de spiraal.

Meet even je "lange rijtuigen" van Märklin na. Dan zal je zien dat ze geen 303mm lang zijn ;) Bij die rijtuigen heb je een grotere overhang naar binnen.

Groet Ronald.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Ik heb mijn spiraal zelf ontworpen en gebouwd, hiervoor heb ik mdf gebruikt maar wel met de nodige draadstangen.
Van doorhangen heb ik geen last, toch zou ik ( als ik het over moet doen ) multiplex gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Kijk ook even bij "Timaximus" pagina 7, deze persoon is ook altijd heerlijk bezig met z'n baan.

Gr ad
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Hou er bij R1 rekening mee dat sommige loc's of treinstellen daar slecht of niet doorheen komen.

groet
Harald
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Nogmaals: ik gebruik géén R1. :D
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Hi, heb ook enkele klimspiralen; de eerste geprobeerd zelf te fabriceren maar na enig gehannes en rekenen toch maar de kant en klare gekocht bij modelspoorelectronica. Wat ik allemaal extra nodig had om deze zelf te fabriceren woog te zwaar door. Ben heel blij met mn beslissing hoor.
Wat je ook beslist, succes en veel plezier.
Groetjes
Wim
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
 @citaat
bv de ROCO TEE-Ram treinstellen lopen er uit bij R1.

mvg,

Ruud
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
 @citaat Dat wordt dan ook duidelijk aangegeven door Roco. :D
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Steven,

Spiralen belasten de draagconstructie meer dan de vlakke delen, daarom is het altijd verstandig daarvoor een houtsoort te kiezen die de belasting door treinen maar ook door vocht en warmte goed kunnen hebben.
MDF is daarvoor minder geschikt, een multiplex plaat van bv populier kan veel meer hebben, wel deze goed gronden. Gezien het gewicht van M* treinen kies ik altijd voor minimaal 8 mm.

Het is aanlokkelijk voor een kant en klare oplossing te kiezen maar zorg dan wel voor een goede stevige oplossing.
De link van Harald verwijst naar een goede stevige oplossing, ofschoon ze de r2/r3 oplossing niet aanbieden zo te zien.

Je kan vrij eenvoudig zelf spiralen maken met alleen een mini boormachine (dremel) en een paar goede frezen.

Koop de desbetreffende platen, bepaal de buiten en binnen maat van elke cirkel, bepaal het midden en zet in het midden een schroef met daaraan een aluminium platstaaf, bevestig daarna de dremel op de juiste diameter en frezen maar. Doe dit voor de buitencirkel en daarna voor de binnen cirkel.

Een van de grote voordelen is dat elke ronding uit 1 stuk hout is en derhalve erg stevig. Met een zaag de ronding op 1 punt door midden zagen en je hebt een onverwoestbare ronding.

Je weet wat het hoogteverschil per ronding moet worden, waarom dan draadeinden gebruiken, je kan, ook met multiplex, gewoon tussen de boven en onderkant van een ronding een stukje multiplex zetten met de juiste hoogte. Dit natuurlijk wel goed vastzetten. Je kan in eerste instantie met een schroef e.e.a. vastzetten om eventueel later de maat aan te passen.

Dan heb je, met wat werk, voor vrij weinig geld, een stevige spiraal op maat.

Wat ik zelf doe is met een handfrees van elke ronding de eerste 10 cm van 8 mm naar 4 mm frezen (om en om) en deze dan lijm met de volgende ronding.

met vriendelijke groet,

Andre
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
 @citaat

Toevallig gisteren navraag per mail gedaan of ze de spiraal voor K-rails ook in R2-R3 of zelfs R4-R5 (mijn voorkeur) hebben.

groet
Harald
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
R3 met K rails wordt dan flexrails?

Jammer dat Märklin geen R3 heeft in K rails.
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Klimspiraal zelf bouwen of kopen?
Zo, ik heb alles nog eens goed doorgenomen en ik wil jullie heel erg bedanken voor de gegeven informatie! Tevens heb ik een PM ontvangen van iemand die mij wil helpen met de spiraal.

Zoals ik er nu voor sta stap ik van MDF af en ga ik voor multiplex. De link van Harald is zeker interessant maar mist inderdaad mijn optie. Een spiraal voor R2/R3 C-rails en 5,5 wentelingen.

De informatie van Andre is ook zeer interessant en een goed alternatief. Ik bedenk mij ook nu pas dat ik door cirkels te maken aan 3 platen van 244x122 genoeg heb terwijl ik anders 6 MDF platen zou moeten halen. Dat komt qua bedrag ongeveer op hetzelfde neer.

Mocht ik het uiteindelijk zelf doen dan zal ik ook eens naar prijzen buiten de bouwmarkt om kijken.