Steven,
Spiralen belasten de draagconstructie meer dan de vlakke delen, daarom is het altijd verstandig daarvoor een houtsoort te kiezen die de belasting door treinen maar ook door vocht en warmte goed kunnen hebben.
MDF is daarvoor minder geschikt, een multiplex plaat van bv populier kan veel meer hebben, wel deze goed gronden. Gezien het gewicht van M* treinen kies ik altijd voor minimaal 8 mm.
Het is aanlokkelijk voor een kant en klare oplossing te kiezen maar zorg dan wel voor een goede stevige oplossing.
De link van Harald verwijst naar een goede stevige oplossing, ofschoon ze de r2/r3 oplossing niet aanbieden zo te zien.
Je kan vrij eenvoudig zelf spiralen maken met alleen een mini boormachine (dremel) en een paar goede frezen.
Koop de desbetreffende platen, bepaal de buiten en binnen maat van elke cirkel, bepaal het midden en zet in het midden een schroef met daaraan een aluminium platstaaf, bevestig daarna de dremel op de juiste diameter en frezen maar. Doe dit voor de buitencirkel en daarna voor de binnen cirkel.
Een van de grote voordelen is dat elke ronding uit 1 stuk hout is en derhalve erg stevig. Met een zaag de ronding op 1 punt door midden zagen en je hebt een onverwoestbare ronding.
Je weet wat het hoogteverschil per ronding moet worden, waarom dan draadeinden gebruiken, je kan, ook met multiplex, gewoon tussen de boven en onderkant van een ronding een stukje multiplex zetten met de juiste hoogte. Dit natuurlijk wel goed vastzetten. Je kan in eerste instantie met een schroef e.e.a. vastzetten om eventueel later de maat aan te passen.
Dan heb je, met wat werk, voor vrij weinig geld, een stevige spiraal op maat.
Wat ik zelf doe is met een handfrees van elke ronding de eerste 10 cm van 8 mm naar 4 mm frezen (om en om) en deze dan lijm met de volgende ronding.
met vriendelijke groet,
Andre