Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3-Link s 88-oude s88

Gestart door Digibeet maandag 12 augustus 2019, 22:56:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
CS3-Link s 88-oude s88
Eerst een vraag vooraf:
-bij het registreren van de links88 wordt ook een 'kenmerk' gevraagd. Wat is dit en wat moet hier de waarde zijn?
Ik heb echter een ander, groter, probleem.
Mijn opstelling is: CS3(geen plus) - links88 (L88)- 3 oude modules s88, aangesloten op bus 3. Alles netjes gedefinieerd bij de L88 in het systeem.
Alle 16 ingangen van L88 en de 1e oude module s88 zijn bezet. De 2e oude module heeft 4 ingangen (nrs 1t/m4).
De 3e oude module heeft 8 ingangen (nrs 9t/m 16)
De L88 geeft 6 sporen bezet aan (geel). Dit is ok.
Zodra ik één bezetmelding op de oude module 3 aansluit, verdwijnen de gele indicaties via de L88.
Sluit ik op de 2e module een signaal van de 3e module aan, gebeurt er hetzelfde. Op de CS3 verdwijnen de signalen, maar het signaal van de 3e module aangesloten op de 2e module geeft wel een geel signaal.(?!) Het lijkt wel of er een maximum aantal signalen aangesloten kunnen worden. Ook heb ik de kabel naar, en module 3 vervangen. Hetzelfde.
Van de contactrail naar de 3e s88 gaat wel een signaal (gemeten met een multimeter)
Moeten de S88 ingangen in volgorde bezet worden of mogen er ook vrije ingangen tussen zitten?
De voeding van de L88 heb ik op 5V staan.
In 2017 was er een soort probleem, maar ik kom daar niet helemaal uit.
Herkent iemand dit probleem?
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Als alle ingangen van de s88 bezetmelden. Is de s88 kabel verkeerd aangesloten.

Groetjes.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Bedankt voor de reactie.
Diverse kabels geprobeerd; blauw zit overal aan dezelfde kant.
Nog een vraag: wat is het nut dat de contactrail op de CS3 ook met de hand bedient kan worden?
Alvast bedankt
Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Hallo Hans,
op zich heb je blijkbaar geen Standaard S88 (6088/60880 of Viessmanns) in gebruik, want ik ken het type terugmelder wat jij noemt niet.
Normaal beschikken de 6088-ers en klonen 16 terugmeldkontakten per module.
Je CS3 en de L88 verwachten dus 16 kontakten op module 1. Je gebruikt nu minder kontakten.
In mijn optiek moeten alle modules van jou (dus module 2 met kontakten 1-4 en module 3m et kontakten 9-16) als module 2 in de S88-streng van de L88 gedefinieerd worden.
Bij de L88 moet je opletten of je deze als "ingangen" of als "matrix" hebt ingesteld (zie de handleiding blz 38)

De eerste oude S88 heeft dan de adressen bus 3, module 1, 1-16. Jouw tweede module moet dan bus 3, module 2, 1-4 zijn. Jouw derde module zou dan  bus3, module 2, 9-16 kunnen zijn.
Dat de melders uitgaan op de L88 is vreemd. Maar deze mogen alleen "aan" zijn wanneer het kontakt geactiveerd is.
Let er ook op dat er massa-verbinding is vanaf de L88 naar de Baanspanning (nul).

Overigens hoeven de melders niet doorlopend aangesloten te zijn. Wat wel moet kloppen zijn de adressen.
De 5V is m.i. niet relevant voor de correcte werking.

John
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Foto maken en het ons laten zien wat je gebruikt en hoe het is aangesloten.

Groetjes.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Bedankt John,
Alles, behalve enkele wagentjes en loks, is rasecht Märklin. Ook het digitale besturingssysteem.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar met S88 bedoel ik de oude 6088 van Märklin.
Blz 38 geeft de instelling op de CS2 weer.
Het komt ook voor dat er een signaal van de contactrail op de overeenkomstige ingang van bv de L88 staat (kabeltje losgemaakt en direct gemeten), maar als ik het kabeltje weer aan de L88 vastmaak, geeft dat geen gele verkleuring van het symbool op de CS3 (soms en random).
Foto 2 is alles hetzelfde, behalve dat ik de verbinding tussen bus 3 (Links88) ende oude modules verbroken heb. Er kan geen kortsluiting zijn.











alvast bedankt voor de moeite
Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Misschien helpt deze video je wat meer op weg.
https://youtu.be/bFDQD6tTg_U

Ik mis op de foto's nog wel de massadraad van de L88 (symbool "T" uiterst links of rechts naar de massa van de CS3/baan.

John
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Hoe lang is die band kabel tussen de LinkS88 en de tweede bezetmelder wel niet? En ook tussen de andere melders: Hoe lang zijn die kabels?
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Railmassa is niet op de T aansluiting van de eerste s88 aangesloten.

Groetjes.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Hallo Ronald,
De lengte van de flatcables zijn resp. 200 en 50 cm. Märklin standaard.
Het signaal op de CS3 kun je met een vinger-tip aan of uit zetten (geel of grijs).
Hierdoor heb je geen enkele indicatie meer hou de stand is.
Waarvoor is deze mogelijkheid?
Ook de waarde voor 'kenmerk' bij de definitie van een Links88 is onduidelijk. Wat is hiervan de bedoeling?
Hans









Re: CS3-Link s 88-oude s88
Heb je die verbinding nu al gemaakt met de railmassa aansluiting en de T aansluiting van de s88?????
Doe dat eerst en ga dan pas verder met eventuele vragen, die dan waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
Groetjes.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Hallo allemaal,
Was het zat en heb het volgende gedaan:
1 - Alle onderdelen van en verbindingen met systeem losgemaakt en een voor een alles gecontroleerd en weer opgebouwd, vanuit de CS3.
2 - Alle contacten (44) vanaf de rails tot aan de L88 en S88 (oude 6088) ingangen gecontroleerd: allemaal in orde;
3 - Alle 88-ers verbonden met de bruine massa  (Sprinter);
4 - Systeem-setup: kenmerk: 4 (?); Bus 3 met drie modules; daarbij heb ik gemerkt dat ik dit niet bijgewerkt heb als ik bij het testen een module 'gebypassed'  had;
5 - Alle wieltjes met benzine schoongemaakt;
6 - Rail met carborundum-steentje geschuurd;
7 - Overal waar wel een signaal naar de L/S88 ging maar het symbool niet geel werd, met de hand op geel gezet.
Alle contactmelders werken nu. De grootste problemen hebben waarschijnlijk bij 4, 7 en 3 gelegen.
Er stoort mij echter nog een ding: Op het CS3 wordt per ongeluk een contactmelder op 'grijs' gezet. Wordt dit niet opgemerkt dan loop alle spaak. Resetten kan allen door CS3 te restarten. Nogmaals, waarom zit deze optie er in?
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Heb je nu ALLE 88ers verbonden of alleen de L88? Volgens de handleiding moet je maar 1x de massa verbinden.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
 @citaat

Inderdaad, maar één maal een verbinding tussen de railmassa en de S88 massa, anders kans op aardlussen.

Groet, Anne W
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Ik heb de L88 met bruin (aarde) verbonden en één S88. De andere S88-ers heb ik met deze weer verbonden. Geldt de handleiding ook voor een combinatie van L88 en S88?
Bij een vorige baan (met een CS2 en alleen 6088-ers) had ik niets aan massa verbonden. Alles werkte perfect.
Wat is en wat zijn de problemen met een aardlus?
Mijn vraag: waarom handbediening van de contactrail op de CS3?, staat nog open.
Met Groet  Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Beste Hans, DIGIBEET,

Goed lezen wat we je schrijven wat je moet doen, is dat nu zo moeilijk.

Alleen de eerste s88 (6088) module verbinden met de T aansluiting op de module met de rail massa aansluiting (Bruin) op de CS3.
Meer hoef je niet te doen, dus ook niet iedere keer alles opnieuw loshalen en aansluiten.
Verder goed de instructies lezen en precies zo uitvoeren zoals Märklin je verteld.
En vooral niet je eigen wiel uitvinden, en er van alles en nog wat bij verzinnen, want dan gaat het fout en werkt het niet.
Lees de instructies en voer deze exact zoals beschreven uit.

Groetjes.

PS: In ook bij de CS2 moet je de T aansluiting aansluiten met de railmassa, geldt ook voor de CS1 en de ECoS.
PS2: Een schakelrails is niet anders dan een verbinding naar railmassa, zoals je dat ook doet met de wielen en assen van een trein of wagon/rijtuig. Eigenlijk is er geen enkel verschil of onderscheidt daar tussen, zijn allemaal verbindingen naar railmassa.

Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Beste Hans,

2 vragen van jou die nog niet beantwoord zijn:

Het "kenmerk" wat in de CS3 bij de s88 link staat is een interne CS3 indicatie. Dat behoeft verder geen aandacht.

Waarom de contactrail, ik gebruik jouw benaming, met de hand aan/uit gezet kan worden is een handige optie om gebeurtenissen te testen waar een contactrail als trigger gedefinieerd is of als element aanwezig is.
Maak er een gewoonte van als de CS3 opgestart is om even te kijken of alle contactrails grijs zijn behalve die waar treintjes op staan.

ps. ALLEEN bij de s88 link moet de railmassa aan de T aansluiting verbonden zijn. Dat is voldoende.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Ga je nou ons corrigeren? Flauw. Als je de handleiding had gelezen had je dat zelf ook kunnen vinden.

Waarom je het aan of uit kan zetten? Om te testen. Omdat je ook andere dingen ermee kan doen? Je kan er een knoppenmatrix van maken, waarmee je dus diverse dingen kan schakelen. Je kan een computerprogramma ook handmatig opdracht geven een spoor bezet te melden, al staat er niets. Dan kan er ook geen trein naartoe.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Allemaal bedankt. Voor wat mij betreft: over en sluiten. Wat ik wilde weten, weet ik nu.
Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
En werkt het nu. Dat is het allerbelangrijkste.

Groetjes.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Ja. Alle bezetmelders doen het nu. Nogmaals bedankt.
Hans
Re: CS3-Link s 88-oude s88
Altijd even netjes om dat te vermelden. Niet alleen "Ik weet genoeg bedankt maar weer".