Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  CS3-Link s 88-oude s88
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: CS3-Link s 88-oude s88  (gelezen 1275 keer)

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
CS3-Link s 88-oude s88
« Gepost op: maandag 12 augustus 2019, 22:56:05 »

Eerst een vraag vooraf:
-bij het registreren van de links88 wordt ook een 'kenmerk' gevraagd. Wat is dit en wat moet hier de waarde zijn?
Ik heb echter een ander, groter, probleem.
Mijn opstelling is: CS3(geen plus) - links88 (L88)- 3 oude modules s88, aangesloten op bus 3. Alles netjes gedefinieerd bij de L88 in het systeem.
Alle 16 ingangen van L88 en de 1e oude module s88 zijn bezet. De 2e oude module heeft 4 ingangen (nrs 1t/m4).
De 3e oude module heeft 8 ingangen (nrs 9t/m 16)
De L88 geeft 6 sporen bezet aan (geel). Dit is ok.
Zodra ik één bezetmelding op de oude module 3 aansluit, verdwijnen de gele indicaties via de L88.
Sluit ik op de 2e module een signaal van de 3e module aan, gebeurt er hetzelfde. Op de CS3 verdwijnen de signalen, maar het signaal van de 3e module aangesloten op de 2e module geeft wel een geel signaal.(?!) Het lijkt wel of er een maximum aantal signalen aangesloten kunnen worden. Ook heb ik de kabel naar, en module 3 vervangen. Hetzelfde.
Van de contactrail naar de 3e s88 gaat wel een signaal (gemeten met een multimeter)
Moeten de S88 ingangen in volgorde bezet worden of mogen er ook vrije ingangen tussen zitten?
De voeding van de L88 heb ik op 5V staan.
In 2017 was er een soort probleem, maar ik kom daar niet helemaal uit.
Herkent iemand dit probleem?
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 augustus 2019, 23:02:26 »

Als alle ingangen van de s88 bezetmelden. Is de s88 kabel verkeerd aangesloten.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 10:42:13 »

Bedankt voor de reactie.
Diverse kabels geprobeerd; blauw zit overal aan dezelfde kant.
Nog een vraag: wat is het nut dat de contactrail op de CS3 ook met de hand bedient kan worden?
Alvast bedankt
Hans
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 11:09:50 »

Hallo Hans,
op zich heb je blijkbaar geen Standaard S88 (6088/60880 of Viessmanns) in gebruik, want ik ken het type terugmelder wat jij noemt niet.
Normaal beschikken de 6088-ers en klonen 16 terugmeldkontakten per module.
Je CS3 en de L88 verwachten dus 16 kontakten op module 1. Je gebruikt nu minder kontakten.
In mijn optiek moeten alle modules van jou (dus module 2 met kontakten 1-4 en module 3m et kontakten 9-16) als module 2 in de S88-streng van de L88 gedefinieerd worden.
Bij de L88 moet je opletten of je deze als "ingangen" of als "matrix" hebt ingesteld (zie de handleiding blz 38)

De eerste oude S88 heeft dan de adressen bus 3, module 1, 1-16. Jouw tweede module moet dan bus 3, module 2, 1-4 zijn. Jouw derde module zou dan  bus3, module 2, 9-16 kunnen zijn.
Dat de melders uitgaan op de L88 is vreemd. Maar deze mogen alleen "aan" zijn wanneer het kontakt geactiveerd is.
Let er ook op dat er massa-verbinding is vanaf de L88 naar de Baanspanning (nul).

Overigens hoeven de melders niet doorlopend aangesloten te zijn. Wat wel moet kloppen zijn de adressen.
De 5V is m.i. niet relevant voor de correcte werking.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 13:40:46 »

Foto maken en het ons laten zien wat je gebruikt en hoe het is aangesloten.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 18:49:54 »

Bedankt John,
Alles, behalve enkele wagentjes en loks, is rasecht Märklin. Ook het digitale besturingssysteem.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar met S88 bedoel ik de oude 6088 van Märklin.
Blz 38 geeft de instelling op de CS2 weer.
Het komt ook voor dat er een signaal van de contactrail op de overeenkomstige ingang van bv de L88 staat (kabeltje losgemaakt en direct gemeten), maar als ik het kabeltje weer aan de L88 vastmaak, geeft dat geen gele verkleuring van het symbool op de CS3 (soms en random).
Foto 2 is alles hetzelfde, behalve dat ik de verbinding tussen bus 3 (Links88) ende oude modules verbroken heb. Er kan geen kortsluiting zijn.











alvast bedankt voor de moeite
Hans
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 20:47:53 »

Misschien helpt deze video je wat meer op weg.


Ik mis op de foto's nog wel de massadraad van de L88 (symbool "T" uiterst links of rechts naar de massa van de CS3/baan.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 20:49:29 »

Hoe lang is die band kabel tussen de LinkS88 en de tweede bezetmelder wel niet? En ook tussen de andere melders: Hoe lang zijn die kabels?
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 00:01:51 »

Railmassa is niet op de T aansluiting van de eerste s88 aangesloten.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 13:09:32 »

Hallo Ronald,
De lengte van de flatcables zijn resp. 200 en 50 cm. Märklin standaard.
Het signaal op de CS3 kun je met een vinger-tip aan of uit zetten (geel of grijs).
Hierdoor heb je geen enkele indicatie meer hou de stand is.
Waarvoor is deze mogelijkheid?
Ook de waarde voor 'kenmerk' bij de definitie van een Links88 is onduidelijk. Wat is hiervan de bedoeling?
Hans









Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 16:44:28 »

Heb je die verbinding nu al gemaakt met de railmassa aansluiting en de T aansluiting van de s88?????
Doe dat eerst en ga dan pas verder met eventuele vragen, die dan waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 15:46:02 »

Hallo allemaal,
Was het zat en heb het volgende gedaan:
1 - Alle onderdelen van en verbindingen met systeem losgemaakt en een voor een alles gecontroleerd en weer opgebouwd, vanuit de CS3.
2 - Alle contacten (44) vanaf de rails tot aan de L88 en S88 (oude 6088) ingangen gecontroleerd: allemaal in orde;
3 - Alle 88-ers verbonden met de bruine massa  (Sprinter);
4 - Systeem-setup: kenmerk: 4 (?); Bus 3 met drie modules; daarbij heb ik gemerkt dat ik dit niet bijgewerkt heb als ik bij het testen een module 'gebypassed'  had;
5 - Alle wieltjes met benzine schoongemaakt;
6 - Rail met carborundum-steentje geschuurd;
7 - Overal waar wel een signaal naar de L/S88 ging maar het symbool niet geel werd, met de hand op geel gezet.
Alle contactmelders werken nu. De grootste problemen hebben waarschijnlijk bij 4, 7 en 3 gelegen.
Er stoort mij echter nog een ding: Op het CS3 wordt per ongeluk een contactmelder op 'grijs' gezet. Wordt dit niet opgemerkt dan loop alle spaak. Resetten kan allen door CS3 te restarten. Nogmaals, waarom zit deze optie er in?
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Hans
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 15:54:07 »

Heb je nu ALLE 88ers verbonden of alleen de L88? Volgens de handleiding moet je maar 1x de massa verbinden.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 23:02:17 »

 @citaat

Inderdaad, maar één maal een verbinding tussen de railmassa en de S88 massa, anders kans op aardlussen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 10:08:03 »

Ik heb de L88 met bruin (aarde) verbonden en één S88. De andere S88-ers heb ik met deze weer verbonden. Geldt de handleiding ook voor een combinatie van L88 en S88?
Bij een vorige baan (met een CS2 en alleen 6088-ers) had ik niets aan massa verbonden. Alles werkte perfect.
Wat is en wat zijn de problemen met een aardlus?
Mijn vraag: waarom handbediening van de contactrail op de CS3?, staat nog open.
 Met Groet  Hans
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 10:52:25 »

Beste Hans, DIGIBEET,

Goed lezen wat we je schrijven wat je moet doen, is dat nu zo moeilijk.

Alleen de eerste s88 (6088) module verbinden met de T aansluiting op de module met de rail massa aansluiting (Bruin) op de CS3.
Meer hoef je niet te doen, dus ook niet iedere keer alles opnieuw loshalen en aansluiten.
Verder goed de instructies lezen en precies zo uitvoeren zoals Märklin je verteld.
En vooral niet je eigen wiel uitvinden, en er van alles en nog wat bij verzinnen, want dan gaat het fout en werkt het niet.
Lees de instructies en voer deze exact zoals beschreven uit.

Groetjes.

PS: In ook bij de CS2 moet je de T aansluiting aansluiten met de railmassa, geldt ook voor de CS1 en de ECoS.
PS2: Een schakelrails is niet anders dan een verbinding naar railmassa, zoals je dat ook doet met de wielen en assen van een trein of wagon/rijtuig. Eigenlijk is er geen enkel verschil of onderscheidt daar tussen, zijn allemaal verbindingen naar railmassa.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 augustus 2019, 10:57:06 door Sprinter »
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

digipost

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 13:25:49 »

Beste Hans,

2 vragen van jou die nog niet beantwoord zijn:

Het "kenmerk" wat in de CS3 bij de s88 link staat is een interne CS3 indicatie. Dat behoeft verder geen aandacht.

Waarom de contactrail, ik gebruik jouw benaming, met de hand aan/uit gezet kan worden is een handige optie om gebeurtenissen te testen waar een contactrail als trigger gedefinieerd is of als element aanwezig is.
Maak er een gewoonte van als de CS3 opgestart is om even te kijken of alle contactrails grijs zijn behalve die waar treintjes op staan.

ps. ALLEEN bij de s88 link moet de railmassa aan de T aansluiting verbonden zijn. Dat is voldoende.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 augustus 2019, 13:34:07 door digipost »
Gelogd
Groetjes, Leen

Rij volautomatisch met de CS3
Met Arduino Uno + Adafruit-PN532 + RFID's.
voor Treinherkenning.

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 17:56:17 »

Ga je nou ons corrigeren? Flauw. Als je de handleiding had gelezen had je dat zelf ook kunnen vinden.

Waarom je het aan of uit kan zetten? Om te testen. Omdat je ook andere dingen ermee kan doen? Je kan er een knoppenmatrix van maken, waarmee je dus diverse dingen kan schakelen. Je kan een computerprogramma ook handmatig opdracht geven een spoor bezet te melden, al staat er niets. Dan kan er ook geen trein naartoe.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #18 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 18:02:54 »

Allemaal bedankt. Voor wat mij betreft: over en sluiten. Wat ik wilde weten, weet ik nu.
Hans
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #19 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 18:09:13 »

En werkt het nu. Dat is het allerbelangrijkste.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Digibeet

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019, 14:27:33 »

Ja. Alle bezetmelders doen het nu. Nogmaals bedankt.
Hans
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: CS3-Link s 88-oude s88
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019, 16:06:45 »

Altijd even netjes om dat te vermelden. Niet alleen "Ik weet genoeg bedankt maar weer".
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.768 seconden met 23 queries.