Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoge wissels in een digitale baan

Gestart door tessan zondag 11 augustus 2019, 12:06:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge wissels in een digitale baan
Beste forum bezoekers,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Sander en heb een zoon van 8 die van zijn grootouders een digitale Marklinbaan (h0) heeft gekregen.
Daarnaast heeft hij ook veel analoge rails en wissels gekregen (uit voorraad van opa).

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een aansluitschema voor de analoge wissels. Ben al een aantal plaatjes tegen gekomen, maar dat bood me niet voldoende zekerheid om de aansluiting te maken. Ik ben bang dat ik wellicht de baan 'opblaas'.

Volgende rails met schakelaars en transformator bezit ik:



Nou vraag ik mij dus af hoe ik dit aansluit.

Als ik het goed begrijp moet de gele draad in de L van de transformator, dan een (ik denk een 0 draad) van de 0mop de transformator naar de ingang van het blauwe schakel kastje en dan de blauwe draden (groen een rood) in het schakelkastje om de wissels om te zetten.

Maar wellicht klopt dit niet. Zou iemand me hiermee verder kunnen helpen?





Re: Analoge wissels in een digitale baan
Dat klopt helemaal. PS.: De draad van "0" naar het schakelkastje hoort bruin te zijn.
Re: Analoge wissels in een digitale baan
De aansluitingen van de draden klopt helemaal zoals je beschrijft. Echter moet je nog een bruine draad van het schakelkastje naar de bruine aansluiting van de trafo brengen.
Je zegt echter dat je digitaal rijdt. Dan raad ik je aan om een nieuwe trafo (230V) te kopen. Dit model op de foto gaat volgens mij maar tot 220V en afhankelijk van je elektriciteitsaansluiting thuis in je schakelkast zou je wel eens je locdecoder kunnen opblazen.

Guy
Re: Analoge wissels in een digitale baan
Klopt. Geel aan de lichtuitgang van de trafo (Voor wissel verlichting en spoelen).
Kastje komt aan massa. Rood (rund) en groen (gerade) schakelen de spoelen via massa.
Ik rijd digitaal en schakel analoog met gemeenschappelijke massa en oude blauwe trafo's.
Met dien verstande dat ik de licht en schakelfunctie niet aan de gele uitgang heb aangesloten, doch aan de regelbare rijspanning.
Zo is de uitgangspanning regelbaar (dimbaar).
Re: Analoge wissels in een digitale baan
Bedanlt voor jullie snellen antwoorden.


Citaat van: guyremgabdel op zondag 11 augustus 2019, 12:16:01
De aansluitingen van de draden klopt helemaal zoals je beschrijft. Echter moet je nog een bruine draad van het schakelkastje naar de bruine aansluiting van de trafo brengen.
Je zegt echter dat je digitaal rijdt. Dan raad ik je aan om een nieuwe trafo (230V) te kopen. Dit model op de foto gaat volgens mij maar tot 220V en afhankelijk van je elektriciteitsaansluiting thuis in je schakelkast zou je wel eens je locdecoder kunnen opblazen.

Guy

Ik heb deze transformator geleend. Is er een mogelijkheid om de transformator te omzeilen? Eventueel zelf een schakelkast te bouwen ?
Re: Analoge wissels in een digitale baan
Zonder trafo ? Hoe wil je dat gaan doen ? De spanning moet ergens van 230V omgezet naar 16-18V.
Trafo 6647 is toch niet zo duur ? Er staan er te koop op ebay voor slechts 36?.

Re: Analoge wissels in een digitale baan

Een adapter kopen die hierin voorziet. Doe zelf wel veel met arduino gerelateerde zaken. Misschien beetje pietluttig maar het lijkt me gewoon mooier en handiger.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Analoge wissels in een digitale baan
Bedankt voor jullie hulp het is gelukt!