Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelfgemaakte seinen aansluiten

Gestart door mltrain zondag 11 augustus 2019, 10:02:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfgemaakte seinen aansluiten
Hallo,

Ik heb zelf seinen (groen rijden, rood stop) gemaakt, na sluit ik die aan op een k84 decoder, die ik ook gebruik om de trein te laten stoppen. Als de trein de stop sectie binnen rijdt branden de groene en de rode lampjes even samen.  Bovendien branden de lampjes niet mooi omdat ze gevoed worden door de baan stroom. Wat doe ik fout?

Groetjes Math
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Zet hier eens een schema neer hoe je het een en ander hebt aangesloten. Dan kunnen we mee kijken. Nu is het gokken ;) Want wij weten niet wat je allemaal uitgevogeld hebt.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten


Hallo,
Aansluiting sein.
K84 decoder aansluiting van de stopsectie middelste aansluiting 1, links rode aansluiting:rijden, sein sluit ik aan op rood en groen, massa op bruin van de decoder.

Als ik de k84 nu schakel op bv stop dan wordt het sein rood. Maar als er dan een trein de stopsectie inrijdt branden beide lampjes even samen. En het sein brandt niet mooi.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Math
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Het overigens een k84 van Conrad(viessman)
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lampjes

Leds
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Moeten bij de led?s geen weerstand gebruikt worden?
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
ja.3K7 of 2K7 of 1.5 K is goed.Zet ze wel in de leiding per led en niet gemeenschappelijk.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Waarom zou de ene weerstand niet in de gemeenschappelijke aansluiting mogen zitten?
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
steeds beter als elke led zijn eigen weerstand heeft door verschillen in de stroomopname en benodigde spanning.Kijk maar eens in de tabellen van Leds naast de verekening
https://www.eclecticsite.be/elec/ledserie.htm
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
In dit geval geeft Math aan dat beide lampjes kortstondig alle twee branden bij omschakeling. Als je een weerstand dan opneemt in de gemeenschappelijke min gaan indien ze beide branden minder fel branden (je zou het een dim effect kunnen noemen), als je ze ieder een eigen weerstand geeft blijven ze even sterk branden.

Als ze niet beide branden bij een omschakeling dan kan een enkele weerstand prima of je moet het dim effect niet hinderlijk vinden.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Het schema heb ik gezien Johnny, maar ik ga uit van wat Math in zijn eerste bericht vermeld.

Ik weet dat verschillende kleuren leds verschillende Uf hebben, maar deze kunnen nog enig sinds variëren. Een led heeft een stroombron nodig om niet kapot te gaan. Deze zal indien de stroom niet beperkt wordt de maximaal leverbare stroom gaan trekken en daardoor kapot gaan. Wat belangrijk is dat je de Ufmax van de led niet nadert, bij een rode en groene parallel levert dit geen probleem op. Maar waarom wordt er bij parallel leds dan altijd toch geadviseerd om eigen weerstanden te gebruiken? Dat heeft een bepaalde reden. Als je bijvoorbeeld een led met 20mA wilt sturen en je plaatst er een tweede parallel naast dan heb je 40mA nodig voor beide leds. Wat gebeurt er als er nu een onderbreking ontstaat in een van de leds, dat dan de 40mA door 1 led heen gaat wat voor een normale led te veel is. Bij Math is dit niet het geval, aangezien de led wordt berekend op basis van 1 actieve led. Bijvoorbeeld de al eerder genoemde 20mA, wat gebeurt er als ze beide gaan branden? De stroom zal zich op dat moment verdelen over beide leds, ruwweg genomen 10mA per led. Hoezo ruwweg? De stroom zal meer gaan vloeien waar er minder weerstand is, dat betekent dat het ook bijvoorbeeld 8mA door de ene is en 12mA door de andere. Bij andere kleuren zoals bijvoorbeeld rood en wit is het niet verstandig aangezien je dan buiten de SOA (safe point of operation) gaat.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Hallo,

Ik ben eerlijk gezegd een leek wat stroom betreft, kun je de lampjes ook aansluiten op een aparte travo, en deze dan tich schakelen via de k84 of wellicht de K83?

De verlichting brand dan mooier lijkt mij.

Math
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Met de k84 kan je een tweede voeding kunnen schakelen. Je sluit de de baan spanning aan op de ingang van de k84 en je heb daarna de schakel uitgang om je aparte voeding aan te sluiten. De maar is alleen dat de k84 alleen een enkel contact heeft en geen ingebouwd wissel contact. Dit is eventueel zelf te maken met een relais met wissel contact.
De k83 heeft wel de ingebouwde wissel contacten maar is niet gemaakt voor een aparte voeding. Ook hier zijn er wel mogelijkheden om een aparte voeding te gebruiken. Maar aangezien je aangeeft niet zo veel verstand van stroomkringen te hebben zou ik deze optie je niet zo snel aanbevelen
Een andere optie is om een decoder van een ander merk te pakken welke een aparte voedingsmogelijkheid heeft. Je heb dan een ingang voor het digitale signaal en een aparte ingang voor de spanning.
Bijvoorbeeld de Digikeijs DR4018 is één van de mogelijkheden en er zijn nog wel andere fabrikanten die een soort gelijke decoder verkopen.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
goedkoopste oplossing is gewoon een relais te laten meeschakelen die het sein bediend. Maar zou gewoon eerst proberen met de leds parallel aan de uitgangen.Gemeenschappelijk op middenuitgang aansluiten en dan de leds op de 2 andere.Moet je wel zien hoe de leds moeten staan kwa min en + .Tenzij je wisselspanning aanstuurt .
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
@citaat Als je al decoder(s) hebt dan is dat zeker een voordeligere optie. Als je de decoder ook nog moet kopen, dan weet ik niet wat voordeliger is. Gemak is natuurlijk ook wel wat waard, al heb je natuurlijk ook een stukje hobby.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
in dit geval heeft hij dus al de decoders :) een ralis kost amper wat bij onze vriend ali maar denk zelfs dat het gewoon parallel zetten van de leds ook goed zal werken.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
@citaat heb het inderdaad gezien in een eerder bericht.  Ik bestel zelf eigenlijk nooit via Ali, maar dat heeft meer te maken dat ik andere onderdelen wel eens bestel waarbij bij Ali eigenlijk alleen maar slechte namaak verkrijgbaar is. Ik betaal dan liever 1 keer iets meer als dat ik een namaak binnenkrijg welke de prullenbak gegooid kan worden. Alle andere onderdelen bestel ik dan daar ook maar.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Wat bedoel je met ze branden niet mooi,branden ze zwak of knipperen ze?
Verder moet je de weerstandwaarde zelf bepalen met hoe fel je ze wilt hebben branden.
Voor ali geldt dat ali niks anders is dan een platform die kopers en verkopers samen brengt je kunt er ook gewoon merk onderdelen bestellen nadeel is alleen daar dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.
En een ander groot nadeel dat je vaak niet weet hoe lang het duurt voordat je het binnen krijgt.
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
electronika is bij ali net dezelfde als degene die je hier koopt hoor.Zelfs de ledlampen van philips enzo zijn dezelfde interne verpakking.Al de onderdelen komen vandaar en degenen die anders geloven zijn zij die graag meer betalen voor hetzelfde.Mss is het wachten tussen 2 en 6 weken soms wat lang  maar als ik weerstandjes nodig heb bestel ik er meteen 100 voor 0.49 euro en dan heb ik voorraad genoeg.Klein verschil met 5 euro hier :)
Ik koop ook mijn verf in nederland onder de naam dulux omdat die daar 1/3 kost van levis in belgie en van  hetzelfde merk is.Zie maar de logo's die erop staan :)
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
@citaat Dat klopt helaas niet helemaal, heb bij de wat duurdere elektronica al eens namaak te pakken gehad. Ziet er uit als echt maar de werking zit wel degelijk een groot verschil. Bij een ledje, weerstanden of relais kan je niet veel fout doen. Bij hoog frequent vermogens elektronica genoeg, vandaar dat ik deze nu alleen bij een betrouwbare bron bestel welke rechtstreeks bij de fabrikant besteld.

Maar we hoeven er niet over eens te zijn, zou zeggen verder met de vraag van de ts.  ;)
Re: Zelfgemaakte seinen aansluiten
Als je immitatie hebt gekregen terwijl je een merk hebt besteld moet je daar melding van maken doen ze echt wel wat mee want ook in China willen ze een goede naam houden.