Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Cabine verlichting werkt niet

Gestart door stephan99 zaterdag 10 augustus 2019, 13:15:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Cabine verlichting werkt niet
Hallo allemaal

Ik wil graag in mijn locomotief cabine verlichting hebben. Ik gebruik daarvoor de ledjes van digikeijs (zie afbeelding).  In deze led zit een voorschakelweerstand ingebouwd. Het probleem is dat als ik het ledje test via de rails doet die het gewoon maar bouw ik hem in de trein brandt het ledje niet. (Heb al op de esu programmer gekeken en het ledje is op de goede aux aangesloten). Het rare is als ik (vanwege het makkelijk verwijderen van de kap zit er een microstekker tussen) op dat stekkertje meet meet ik 18 volt. En ook op de contactpunten van het ledje meet ik ook 18 volt. Maar het ledje blijft uit. Weet iemand wat het is?

Groeten Stephan
Re: Cabine verlichting werkt niet
Verkeerd om aangesloten?

De aux aansluiting is negatief. Dus daar de kathode van de led op. De andere aansluiting van de led, anode, op de blauwe draad.
Re: Cabine verlichting werkt niet
Dat dacht ik ook dat ik dat verkeerd had gedaan dus dus als test de draadjes omgewisseld maar zonder succes

Groetjes Stephan
Re: Cabine verlichting werkt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Cabine verlichting werkt niet
Op welke aux heb je hem gezet? Je kan niet alle aux aansluitingen zomaar gebruiken, bepaalde moet je versterken!
Re: Cabine verlichting werkt niet
Geef ook even aan welke decoder je in gebruik hebt scheelt een hoop zoek werk.
Re: Cabine verlichting werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Cabine verlichting werkt niet
Je hebt een AUX nodig met versterkte uitgang en deze schakelt naar de min.
Bij een ESU decoder zijn dat AUX1 en 2.
Rode draad van de led naar de blauwe draad van de decoder.
Zwarte draad naar de AUX1 (Groene draad), of AUX2 (Paarse draad).
Re: Cabine verlichting werkt niet
 @citaat uitzondering zijn mtc21 MKL en de Plux22
Re: Cabine verlichting werkt niet
Hallo allemaal

Het is een vierde generatie esu decoder op een sleperomschakelprintplaat. Hij zit op aux2. En op aux1 zit de schijnwerper voor de frontverlichting en die doet het gewoon wel. Heb de + En - ook al een keer omgedraaid en dat hielp niet

Groetjes Stephan
Re: Cabine verlichting werkt niet
Weet je zeker dat de uitgang word geschakeld?
Met een meter testen geeft niet altijd een correct beeld omdat je dan onbelast meet,kun je ook meten met bvb de led erop?
Re: Cabine verlichting werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Cabine verlichting werkt niet
heb je de mapping gedaan naar een F toets ? AUX2(1) of AUX2(2)
Re: Cabine verlichting werkt niet
Hallo allemaal

De cabine verlichting doet het. Wat er mis mee was weet ik niet. Ik schakelde de stroom in en het ledje deed het.

Groetjes Stephan