Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.

Gestart door Loet donderdag 08 augustus 2019, 02:55:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Hallo iedereen.

ofschoon ik het eerst niet van plan was, wil ik nu toch graag de bezetmelder op mijn DSD draaischijf aansluiten.
Als ik het goed begrepen heb, kan ik dit doen door de twee rails elektrisch van elkaar te scheiden en dan een van de twee op een S-88N module aan te sluiten. Dus niet via de S-88 stekker die op de printplaat zit.
Zo gezegd, zo gedaan. De draaischijf is via de Marklin stekker aangesloten op de print plaat en als ik het goed gezien heb moet je de oranje draad aansluiten op de S-88. Als ik dat doe, geeft iTrain aan, dat er geen kontakt gemaakt word. Als er een wagen op de rails gezet wordt, wordt er niet op gereageerd.
Als ik de stekker op de andere rails zet, geeft iTrain aan dat er constant kontakt gemaakt wordt. Bezet of niet bezet.
Is er iemand die dit ook zo gedaan heeft en mij verder kan helpen?

groeten

Loet
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Het zou zo moeten werken mits de draadkleuren natuurlijk kloppen. Je kunt er even aan meten: de oranje draad is verbonden met de spoorstaaf aan de kant van het brughuisje, de andere spoorstaaf ligt via de print aan massa.

Kan het zijn de de sleepringen onder de brug vuil zijn of niet goed contact maken?

Gr, Ben.
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
@citaat zit aan dezelfde dingen te denken als Ben. Nog een toevoeging. Als je een wagen erop wordt gezet, heeft deze wel ac assen. Bij dc assen werkt massa detectie niet. 
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Spoorstaven verwisseld ?
Een staaf zit nml ook aan de voeding van de decoder.
Werkt dus de decoder en het draaien nog wel ?

groet
Harald
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Hallo Ben en Marius.

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb net de brug van de schijf afgehaald en een ring was inderdaad ietwat vies en heb die schoon gemaakt. Gelijk ook maar de pick-up punten onder de brug schoon gemaakt.
Ik ben ook nog verder op het internet wezen kijken en daar wordt gezegd dat je de bruine draad aan de bezetmelder moet aansluiten. Dat heb ik dan verder maar gedaan, maar dat maakte geen verschil. Dus ben ik maar weer terug gegaan naar de oranje draad.
Helaas was ik natuurlijk even vlug wat aan het doen zonder de spanning er af te halen dus nu maakt de print kortsluiting, dus het project staat nu even in de ijskast, kijken of er ergens een zekering is die ik kan vervangen.

Maar,
wordt vervolgd.

Groeten

Loet
Re: DSD draaischijf bezetmelder aansluiten.
Hallo Harald.

Ja de schijf draaide normaal. Geen problemen daar. Op de een of andere manier denk ik dat er toch ergens spanning op de spanningsloze rail komt

Groeten

Loet