Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

kiezen tussen c m of k rails

Gestart door logilink zaterdag 08 juni 2019, 16:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Heb deze ombouw van m rails voor detectie ook gemaakt. Werkt onberispelijk.

Voor sommigen is kennelijk de R1 bocht van de m-rail niet meer toepasbaar en is de R2 bocht geometrisch het ook niet. Ben het daar niet mee eens. Ik gebruik ze nog allebei, maar niet al het nieuwe rijdende materiaal loop er vlekkeloos op. Ik gebruik op deze bochten dan ook het materiaal uit de periode dat de 5100 en 5200 bocht er als enige nog was. Dat materiaal, loc?s, rijtuigen en wagons lopen er soepel op. Ik heb ook ruimere bochten gemaakt door kleine rechte stukken 5107, 5108 of 5109 tussen de 5200 rails te doen. Geeft een mooie ruime bocht. Voorts heb ik nog een ruime bocht uit de 3900 serie, lijkt op een R3of R4.
Je moet je rijden dus aanpassen.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Hi Ton,

Ja en nee, het gaat erom of de vraagsteller zijn baan digitaal met software wil besturen, dan is M-rails niet zo handig of hij moet met stroomdetectie willen gaan werken (of gebruikt het al).

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat: Ton werkt met het CS3. Zie ook zijn bijdragen is dit draadje CS3 en Marklin Digital Geen softwarebesturing zoals jij aangeeft.

Groet Ronald.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat
Ik geef niets aan maar vroeg mij het alleen af.

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat Wat is het verschil tussen schakelrails voor het CS3 en softwarebesturing? Niets toch? Dat werkt toch allebeide op hetzelfde principe? Er komt een signaal binnen en de software van de CS3 reageert daar op. Bij computerbesturing reageert de software op de computer op het signaal dat via de centrale binnenkomt. Dus als bij Ton het schakeldeel via M-rail gewoon goed werkt wat bedoel jij dan?

Groet Ronald.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat

Hi Ronald

Je kan inderdaad ook schakelrails gebruiken bij software besturing, geeft dan alleen een hele korte "bezetmelding".
Wordt over het algemeen alleen gebruikt voor aansturing van seinen en wissels evt. via een CS.
Ik weet niet hoe de software (koploper, Traincontroller ect.) daarop reageert.
Stroom detectie bij het hele stuk bezetmeld-rails heeft dan een grote voorkeur.
We dwalen nu wel af ging over keuze van rails.

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Haradigi op dinsdag 06 augustus 2019, 11:30:54
Ik weet niet hoe de software (koploper, Traincontroller ect.) daarop reageert.


Prima kan ik bevestigen uit eigen ervaring!
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Marklindak op dinsdag 06 augustus 2019, 11:37:17
Citaat van: Haradigi op dinsdag 06 augustus 2019, 11:30:54
Ik weet niet hoe de software (koploper, Traincontroller ect.) daarop reageert.
Prima kan ik bevestigen uit eigen ervaring!

En wat heb je "ervaren"?

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
Harald en Ronald,
Ik laat de schakelingen lopen via de traditionele m-schakelrails 5146, 5147 en 5214, via contactrails 5104/5105 en door eigen bouw contactrail. Als je de schakelrails goed ?tuned? loopt alles gesmeerd, zowel analoog als digitaal. Wel goed opletten waar -welk traject- je welk soort plaatst omdat de schakelrails via het sleepcontact werkt en bij meerdere sleepcontact in een ?treinsleep? je storing zou kunnen krijgen. Is kwestie van uitproberen. Heb nu ruim 60 schakel en contactrails en het werkt nog steeds.
Ik werk op de analoge baan met trafo?s, automatische schakelingen. Op een digitale baan met de eerste generatie digitaal 6021 familie met 4 memory?s en een tweede digitale baan met CS3+ en MS2.
De drie banen lopen los van elkaar maar op de baan zelf zijn ze in elkaar geknoopt. Alle drie de banen komen uit op het zelfde hoofdstation bijvoorbeeld. Ik heb voldoende ruimte, dus kan alle kanten (nog).
De analoge baan is ruim jaar oud en loop nog prima, rest is recenter.
Ik werk niet met software. De CS3+ biedt voldoende uitdaging, en de 6021 baan loopt prima via de memory?s.