Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Restauratie Märklin 346-1 en 344

Gestart door Willem Kerkum woensdag 07 augustus 2019, 21:56:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Restauratie Märklin 346-1 en 344
Enige tijd geleden kreeg ik een koffer vol oude Märklin spullen. Er zit onder andere een blikken stationnetje bij en veel oude railsen wissels met doorlopende middenrail, ik meen dat dit 3900 rail is.
Ook zaten er een paar wagons bij die helaas totaal verknald waren door een schilderbeurt.
Normaal spreek je over laagdiktes van microns, maar dit waren lagen van een millimeter!
Aangezien deze wagons wel bij mijn baanthema passen heb ik besloten om ze te restaureren. Een hele uitdaging want ik had dit nog nooit gedaan! Maar gelukkig heb ik een redelijk ontwikkelde verftechnische achtergrond als oud-schilder zijnde.
Het gaat om twee 346-1 wagons, de zogenaamde Schürzenwagen, en de 344, een bagagerijtuig.
Één exemplaar van de Schürzenwagen heeft sluitlichten boven op het dak!
Ik ben begonnen om ze een paar keer te bewerken met afbijt. Na twee behandelingen had ik ze blank en heb ik de wagons met waterproof schuurpapier 400 opgeruwd. Hierna een zeer dunne laag lichtgrijze grondverf opgezet met een gewoon modelbouwpenseel.
Vervolgens heb ik ze met twee dunne laagjes lak afgewerkt. Het groen is nu klaar, nu nog de afwerking met zwart.
Al met al een geslaagd project!!!
Re: Restauratie Märklin 346-1 en 344
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Restauratie Märklin 346-1 en 344
Hoi Willem,

Dat is een interessant project.
Welke verf gebruik je en is de kleur een match met de originele wagen?

Re: Restauratie Märklin 346-1 en 344
Hallo Ad ik gebruik gewoon Gamma verf op alkydharsbasis. De kleur komt goed overeen met de originele kleur.