Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x

Gestart door Rudibeer zaterdag 10 augustus 2019, 18:44:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
er is veel geschreven over deze wisselaandrijving m.b.t het overbruggen van de eindschakelaar.
wel deze werken nu zo'n 5 jaar na intensief gebruik nog steeds goed, geen uitval dus  :)
ik ben benieuwd naar de ervaringen van jullie bij het overbruggen van die eindschakelaars en de duurzaamheid.
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Mooi toch. Eindelijk goed nieuws. Ik heb geen ervaring alleen met de aandrijvingen m-rail wissels en die zijn wat mij betreft na 25 a 30 jaar onverwoestbaar.
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
ook geen problemen, met K-rail wissels, doe nu een duurproef met de nieuwste decoder, waar ik de eindschakelaar niet uitgehaald heb

Groet, Anne W
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Ik overbrug niks. Simpelweg het hefboompje verwijderen:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg1008362#msg1008362

De ingaande wisselstraat van mn schaduwstation heeft al talloze keren geschakeld zonder haperingen.
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Ik heb de eindschakelaars verwijderd en door een doorverbinding vervangen en in een aantal gevallen heb ik een overbrugging op de aansluitpunten van de eindschakelaars gesoldeerd. Dit jaar 4x problemen gehad:

1. Een kruiswissel heeft beide aandrijvingen defect gehad; deze wissel werd door een externe wisseldecoders aangestuurd (6083). Nadat ik de nieuwe decoders geplaatst heb, functioneert het probleemloos.

2. Twee defect wissels, waarbij één richting niet meer schakelde. Bij één de overbrugging op de eindafschakelaar opnieuw doorgesoldeerd, bij de ander de eindschakelaars volledig door draaibruggen vervangen.

Overigens heb ik de handbedieningen niet verwijderd ( noodbediening ).

De nieuwe Marklin wisselaandrijvingen zijn tot op heden probleemloos.

Het duurt nog wel even tot ik met de scenery van de baan begin. Tot die tijd blijf ik er lustig op los rijden. Doorgaans 2 tot 3x per week een uurtje. Pas als ik langdurig vrij van defecten ben, ga ik met ballasten beginnen (ik heb overigens C rails). Een wissel uitbouwen is geen pretje als je de ballast moet beschadigen.

Voor dit najaar staat het plaatsen van de seinen op de agenda en het inkoppelen van de seinen in de rijwegen (win digibeten).

Al met al: de wisselaandrijvingen blijven punt van aandacht en enige zorg.


Mvrgr
Robert
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
 @citaat
Om een wissel enigszins gemakkelijk uit te wisselen verwijder ik de lipjes en de kunststof verbindingsstukken, zodat de aansluitende rails niet losgemaakt hoeft te worden.
Dat scheelt alweer een hoop sloopwerk. ;)
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
 @citaat2 zo hoef je toch geen wissels uit te bouwen :arrow:
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
 @citaat
dat klopt  :), maar als je een wisseltong moet repareren of een wissellantaarn moet vervangen dan wel  :)
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Ik heb de wissels (dus) gewoon op de baan liggen, met (helaas) de wisseldecoders in de railbedding.
Ten tijde van mijn proefbaan, constateerde ik dat wisselbedieningen bij mij V100 resulteerde in flikkerende verlichting. Daarom voed ik alle wisselaandrijvingen/decoders vanuit een separate stroomkring. Had ik net zo goed externe wisseldecoders kunnen gebruiken......

Groeten
Robert
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: marklin betrouwbaarheid wisselaandrijving 7449x
Ik heb diverse versies in gebruik. De oudere versies zijn allemaal overbrugd, maar de laatste variant, zowel de 91 als de 92, heb ik niets aan gedaan. Gaat tot op heden goed.