Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale lok op analoog spoor

Gestart door Fredtherock maandag 05 augustus 2019, 15:31:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale lok op analoog spoor
Beste liefhebbers,
Ik heb een vraag over de scheiding van analoge banen. Kan mij iemand vertellen of ik de rails volledig moet scheiden (middencontact en het metaal van de rails) om een traject te maken voor een digitale lok.
Als ik dus het middencontact met isolatie afscherm van de rest van de baan kan ik dan op dat traject digitaal rijden of moet metalen gedeelte én middencontact beide gescheiden zijn van de rest van de baan om digitaal te kunnen rijden?
Bij voorbaat dank voor een reactie
Re: Digitale lok op analoog spoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitale lok op analoog spoor
Advies: niet doen, sluiting etc. met kansen dat aan de digitale kant een en ander wordt vernietigd.
Re: Digitale lok op analoog spoor
Middengeleider onderbreken volstaat.
Om te voorkomen dat de sleper de twee kringen alsnog overbrugt, dient daar een z.g. sleperwip geplaatst te worden.
Bron afbeelding: 3rail wikipedia.
Re: Digitale lok op analoog spoor
Dank voor je reactie
Re: Digitale lok op analoog spoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitale lok op analoog spoor
Citaat van: nobody op maandag 05 augustus 2019, 15:41:13
Middengeleider onderbreken volstaat.
Om te voorkomen dat de sleper de twee kringen alsnog overbrugt, dient daar een z.g. sleperwip geplaatst te worden.

Dit bovenstaande klopt, maar hoe is er nu geborgd dat wanneer er toch sluiting optreedt de digitale voeding niet wordt opgeblazen?


Daarom advies: Niet doen.
Re: Digitale lok op analoog spoor
Ik zou graag de hondekop op mijn baan willen laten rijden. Ik heb begrepen dat de schakelpuls van de blauwe trafo te groot is en daarmee de decoder van de hondekop kapot maak. Vandaar de vraag of het voldoende is om alleen de middengeleider te onderbreken en dan de witte trafo hiervoor te gebruiken. Ik heb dan een apart traject met alleen onderbroken middengeleider. Maak ik hiermee de hondekop kapot? Ik heb het over marklin m-rails en de hondekop van piko.
Re: Digitale lok op analoog spoor
Ik rijd analoog op M-rails. Ik heb ook enkele digitale locs, die prima analoog rijden. Geldt ook voor de Hondekop van Piko.
De blauwe trafo's gebruik ik uitsluitend op die delen van de baan waar ik niet van rijrichting hoef te wisselen (zoals het schaduwstation) of waar uitsluitend (oude) analoge locs rijden (pendelbaantje) . Voor het overige gebruik ik de witte trafo's om te schakelen (kopstation).
Een en ander is mij op een van de forumdagen zo geadviseerd.

groeten,
Roel
Re: Digitale lok op analoog spoor
Ik zou die blauwe trafo('s) wegdoen, en op MP een 6647 kopen: de laatste drie die ik daar kocht hebben mij 12,50 resp. 15 euro gekost. Voor die prijs kun je al die sores niet hebben, juist op de voeding moet je blind kunnen vertrouwen.

PS.: Is die Piko daar echt zo gevoelig voor?
Re: Digitale lok op analoog spoor
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale lok op analoog spoor
De blauwe trafo met een ingangs spanning van 220Volt geeft met een ingangs spanning van 230Volt een schakelpiek welke aan de hoge kant is speciaal voor decoders met geluid.
Blauwe trafo met een ingangs spanning van 230 volt geen probleem, dit is afleesbaar op het type plaatje en laatst genoemde is van schuifstekkers voorzien.
Een sleper wip werkt correct tenzij de locomotief met twee kleine slepers is is uitgerust, o.a. de krokodil en BR 44 in de oudere uitvoering.
Cees
Re: Digitale lok op analoog spoor
Citaat van: Cees B op maandag 05 augustus 2019, 17:04:32

De blauwe trafo met een ingangs spanning van 220Volt geeft met een ingangs spanning van 230Volt een schakelpiek welke aan de hoge kant is speciaal voor decoders met geluid.


Dat is niet zo, misvatting. De verhoging van de netspanning van 220V naar 230V of zelfs naar 240V geeft nauwelijks problemen voor een decoder. Ga er maar eens aan rekenen:

24/22 X 16V geeft 17,5V op de baan.
243/22 X 24V geeft 26,2V op de schakelpuls

De tolerante van de blauwe trafo is gewoon te groot, weg er mee.

Gr, Ben.
Re: Digitale lok op analoog spoor
De oude decoders met dipswitches kunnen ook tegen de omschakel impulsen blauwe trafo's. Pas met de programeerbare decoders gaat / ging dit mis. Niet doen dus. Heb je 2 stroomkringen dan loks niet op de andere laten komen. Nieuwe generatie decoders is waarschijnlijk goedkoper gemaakt en van mindere kwaliteit maar dat is mijn mening.
De nieuwe delta mfx dcc mm decoder van Marklin kan wel hogere analoge omschakel impulsen aan. Maar is ook wat duurder.
Re: Digitale lok op analoog spoor
In 1985 waren er nog modelspoorwinkels en speelgoed winkel die de glazen toonbank demo baan hadden.
Die was voor de helft digitaal en voor de helft analoog, en de treinen met plastic transparante kap, waren digital en rijden op de baan rondje waarbij ze op de ene helft analoog reden en op de andere helft digital. Dat heeft in de jaren dat het in bedrijf was nooit een probleem opgeleverd. En heus, niet iedere verkoper was even deskundig, het ging wel eens mis. Gaf dat een ernstig probleem op het digitale deel, nee nooit.

Het is er voor gemaakt, om zo te werken.

Groetjes.
Re: Digitale lok op analoog spoor
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale lok op analoog spoor
Citaat van: Spoorman op maandag 05 augustus 2019, 18:36:34
Citaat van: Cees B op maandag 05 augustus 2019, 17:04:32

De blauwe trafo met een ingangs spanning van 220Volt geeft met een ingangs spanning van 230Volt een schakelpiek welke aan de hoge kant is speciaal voor decoders met geluid.


Dat is niet zo, misvatting. De verhoging van de netspanning van 220V naar 230V of zelfs naar 240V geeft nauwelijks problemen voor een decoder. Ga er maar eens aan rekenen:

24/22 X 16V geeft 17,5V op de baan.
243/22 X 24V geeft 26,2V op de schakelpuls

De tolerante van de blauwe trafo is gewoon te groot, weg er mee.

Gr, Ben.
Ben, rekenkundig valt het allemaal binnen de grenzen, echter de (kort/overbelast) beveiliging werkt bij de oude trafo's met een bimetaal welke op de duur een " rafelige " schakeling geven, inbranden contactpunt. dan krijg je een eender verschijnsel weliswaar in sterk verminderde vorm als van een bobine van een auto. resultaat je hebt een hogere piek spanning als rekenkundig.
Cees