Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..

Gestart door Neo maandag 05 augustus 2019, 14:56:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Dag Allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn probeerbaantje. Na een tijdje niets gedaan te hebben, wilde ik zowel letterlijk als figuurlijk de draad weer oppakken. Maar de wissels deden het niet meer. De verlichting wel, maar die zit aangesloten op een aparte stroomkring. Bijgevoegd zitten drie bijlagen : 1. Van het overzicht van de baan, bij de groene punten zijn t.b.v. massadetectie alle rails door geslepen en op de rechter rails (met de klok mee) isolaties aangebracht.
2 Overzicht van baantje op de CS3+, wissels 4 en 8 zijn nog niet aangesloten. Het gaat dus om wissels 1,2,3,5,6,7.
3 Klopt dit overzicht wel ? Ik heb toch geen stroom ? Als de trafo kapot is zou de CS3+ het toch niet doen ?
Aan de wisselaandrijving kan het niet liggen, die zijn allemaal vernieuwd. Waar moet ik beginnen met zoeken?
Als jullie nog meer info nodig hebben hoor ik het graag !

Bedankt alvast voor wat tips !

Groet,
Gijs


Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Ik vind het bijzonder dat je een 2e GFP3 hebt. Ik heb er maar 1, terwijl ik 2 trafo's afwisseld gebruik. Dat kan wellicht het verschil tussen de normale CS3 en de CS3+ zijn? Wat mij opvalt is dat je 0 stroom hebt lopen. Bij mijne hangt er nu behalve de router niets aan en ik heb, altijd overigens, 0,030 A op het programmeerspoor staan. Verder vind ik je serienummer wel erg hoog. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Märklin er al meer dan 100.000 gemaakt heeft.

Als je handmatig een trein wilt laten rijden, doet ie het dan wel?
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
CiteerAls de trafo kapot is zou de CS3+ het toch niet doen ?
Klopt.

Aangezien je zelf aan de wissels denkt: met welke decoder(s) worden de aandrijvingen aangestuurd? En is het er maar één of zijn het meerdere? Krijgen die decoders stroom via de hoofdspooruitgang van de centrale, of krijgen ze alleen het digitale signaal maar hebben ze een aparte voeding?

Zelf gebruik ik zowel inbouw- als externe decoders (allemaal m83), zonder aparte voeding. Met slechts één externe wisseldecoder aangesloten, loopt er al 0,016 A. Een paar mogelijke situaties waarin de stroom 0 A kan zijn:
  • Er zijn geen stroomverbruikers aangesloten op het hoofdspoor. Dus geen decoders (niet van treinen en niet van wissels) en geen verlichte rijtuigen.
  • De centrale is niet verbonden met de baan.
  • De centrale is slechts verbonden met een deel van de baan, maar, onder andere, niet met de wisseldecoders.
  • De aparte voeding van externe decoders levert geen stroom aan die decoders.
  • De centrale levert geen stroom aan de uitgang voor het hoofdspoor, bijvoorbeeld doordat er een probleem is met de interne booster van de centrale.
Zoals Laurent aanraadt, kun je eens kijken of je iets kunt laten rijden. Zo niet, zou ik meten of er überhaupt spanning op de uitgang van de centrale staat en of diezelfde spanning ook op de baan staat. Als er een loc kan rijden, maar niet overal, heeft blijkbaar maar een deel van de baan stroom. Als de loc wél overal rijdt, zou ik controleren of de wisseldecoders wel stroom krijgen. Als jouw decoders een eigen voeding hebben, zou ik daar eens naar kijken.
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Wat mij opvalt is dat in de apparatenlijst ook een ander Central Station is weergegeven.
Bovendien is spanning vrij hoog (rood) en de temperatuur ook (rood)

Misschien helpen de volgende stappen.
-Koppel alle ander apparaten los, dus alleen naar de rails.
-Maak een backup op een USB-stick
-Doe een system reset.
-Kijk daarna of het systeemscherm betere waarden geeft.
--Daarna kun je de apparaten stuk voor stuk weer aansluiten.

John
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Meerwaarde reset is nul zo. Gewoon eerst alles loskoppelen en dan 1 voor 1 weer aansluiten. Ik vind persoonlijk voltage 19,5 volt erg laag. Op een CS2 of mobile station is dat hoger.
Een reset is laatste optie pas als niets anders meer werkt.
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Citaat van: VT601 op maandag 05 augustus 2019, 17:53:31
Wat mij opvalt is dat in de apparatenlijst ook een ander Central Station is weergegeven.
Bovendien is spanning vrij hoog (rood) en de temperatuur ook (rood)
Dat heb ik ook. Niets geks. Ik heb ook een CS2 erin staan, dat is omdat ik die wel eens als slave eraan heb gehad en bij Märklin hebben ze hem daar ook mee getest, zo zie ik (bij de mijne staan er 3 stuks CS2 in). Temperatuur wordt bij mij ook over de 50 graden als ik het apparaat aan het werk zet. In mijn screenshot staat de mijne letterlijk 2 minuten aan. Als ik er wat mee doe of überhaupt even wacht, wordt mijne ook warmer. Bij belasting gaat ie ook richting de 50 graden. Baanspanning is ook prima, zou zelfs nog hoger kunnen. Daar heeft de rode waarde geen betekenis.

Het valt mij op dat ik een grotere lijst heb. Maarja, die apparaten heb/gebruik ik ook gewoon. De CS3 is trouwens gewoon je apparaatinstellingen: afsluiten, opnieuw opstarten, logging, protocollen, etc. Het enige dat mij niet echt aan staat is dat hij 2 GFP's heeft, maar mijn vermoeden is dat er eentje voor de S88 is.
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Dag Allemaal,
Hartelijk dank voor jullie reacties. @Laurent e VT601: Ik denk dat dit inderdaad komt door het master-slave verhaal. Ik geloof ook dat de 2e GFP door de S88 komt, want die zit erop. @ speeltmettreintjes: De wissels worden aangestuurd met twee oude K83 decoders en hebben geen aparte voeding. Het hoge serienummer komt wellicht, omdat de CS3 al een keer naar Marklin is gestuurd ter reparatie.

Ik ga alles wat jullie aangeven vanmiddag even rustig een voor een uitproberen en jullie horen van mij.

Nogmaals bedankt !

Groet,
Gijs
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Dag allemaal,

Ik ben eruit :) Ik heb met mijn stomme kop vergeten (door alle wirwar van draden) de baanspanning aan te sluiten en dat moet natuurlijk wel.
Toen ik de wissels voor het eerst probeerde zat die er wel op  >:-D Shame on me , pfff. Ik heb inmiddels weer een ander probleem, maar dat zal ik in een ander draadje aankaarten. Gelukkig hebben we het forum :) Wel bedankt allemaal  :thumbup:

Groet, Gijs
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Gijs,

Zie het als een leermomentje. ;)
Mooi dat het opgelost is. :thumbup:

Groet Michel
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Er zijn 3 mogelijkheden.

1:Als niets meer helpt, lees dan de handleiding.
2: je belt IBM
3: Of je stopt de stekkers erin.

Groetjes

Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3+: Ineens doen alle wissels het niet meer..
 :offtopic: uhm... zijn 2 en 3 niet inherent aan elkaar  :D