Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

E19 Märklin 39193

Gestart door Leo Koolmees zondag 04 augustus 2019, 10:35:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
E19 Märklin 39193
Onlangs heb ik deze E19 aangeschaft, een plaatje om te zien!
Heb echter gemerkt dat de koppelingen soms de buffers raken in de overgangen recht/bocht.
Nu Las ik elders op het forum dat de Roco universeelkoppeling iets lager zit in dezelfde schacht.
Is dat een oplossing? Kan deze koppeling ook aan de M*koppeling van de te trekken wagens koppelen, of moeten die dan ook allemaal vervangen worden?
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: E19 Märklin 39193
Hallo Leo.
Ik denk dat het het handigste is om het gewoon uit te proberen.
Het is wel een feit dat dezelfde koppelingen gewoon het beste werken.
Ik zou het even kunnen nakijken, maar weet niet zeker of ik deze loc heb.
Mvg. Marcel

Het lukt mij niet meer om hier een foto neer te zetten. Tinypic is uit de lucht.
Mail via een persoonlijk bericht even je mailadres, dan heb ik 5 afbeeldingen voor je van 2 gekoppelde Br 118 met Marklin en Roco kortkoppelingen.
Re: E19 Märklin 39193
Mijn E18 (118) heeft daar geen last van, maar die heeft geen frontschorten.
Bewegen die schorten bij jouw versie wel soepel mee in bochten?
Plaatje van mijn 118 ===> klik
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: E19 Märklin 39193
Hoi Leo,

Het is een prachtig machine. Hoe rijdt deze lok, en de geluiden ??.
Philippe
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Hallo Philippe, de lok rijdt prachtig verder, geluiden ook tevreden over.
@Nobody, de NEM schacht bij deze E19 is meteen ook het schort.
Tussen het schort en de bufferbalk zit een strookje kunststof wat er los is bijgeleverd.
Dit kan er tussen als je de lok als vitrinemodel gebruikt, maar met rijden zorgt het ervoor dat de boel gaat wringen.
Zonder dit tussenstrookje beweegt het schort soepel mee, maar zorgt er tegelijk voor dat de koppeling soms dus wat hoger kan bewegen en de buffer raakt.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: E19 Märklin 39193
Léo,

Merci voor je antwoord.
Philippe
Re: E19 Märklin 39193
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E19 Märklin 39193
Heeft deze machine ook servo gestuurde panto's?
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Nee dat niet, had er gezien de prijs nog wel bij gemogen  :D
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2014

offline
Re: E19 Märklin 39193
Ik krijg het vermoeden dat bij andere koppelingen het zelfde probleem kan/gaat ontstaan omdat je zegt dat er speling zit in de nemschachthouder.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193

Dat zou wellicht kunnen.
Niet geschoten is altijd mis, dus zoals Marcel al schreef ga ik het gewoon proberen.
Als de Roco koppeling ietsje lager is geconstrueerd dan die van Märklin, zal de kans op verbetering wel aanwezig zijn.
Het probleempje is niet zo erg dat de boel ontspoort, maar je hoort een duidelijk tikje als de koppeling langs de buffer schiet, en bij de eerste wagen is een schokje zichtbaar.
Gek genoeg is dat alleen op lage snelheid.
Op "kruissnelheid" merk je het nagenoeg niet.


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2014

offline
Re: E19 Märklin 39193
Het verschil tussen de roco en marklin/rts koppeling is dat de roco een L vorm heeft en daardoor vlakker ligt dan de marklin koppeling.
Maar vaak is het zo dat het spontaan ontkoppelen of haken word veroorzaakt door knikken in de baan of verbogen rails/wissels of ballast materiaal wat klem zit.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Citaat van: hmmglaser op maandag 05 augustus 2019, 12:07:09
Maar vaak is het zo dat het spontaan ontkoppelen of haken word veroorzaakt door knikken in de baan of verbogen rails/wissels of ballast materiaal wat klem zit.

Mijn baantje ligt nu los op een oudere, niet al te vlakke kloostertafel wat ook nog nadelige invloed kan hebben inderdaad.
Hier had ik nog niet echt bij stilgestaan, maar daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.
De nieuwe nog te bouwen baan komt op een perfect vlakke ondergrond wat eea zal uitsluiten, maar dat gaat nog even duren.
Wel ook extra reden om overgangen van en naar hellingen vloeiend te laten verlopen, belangrijk aandachtspunt wat al snel een strekkend half metertje extra rails in beslag neemt.
Re: E19 Märklin 39193
Spoorman
gast

Re: E19 Märklin 39193
Een plaatje van Marklin.......



..... en een plaatje van Frits Ostertun:



Merk op de verschillen: bij Marklin zit er nog iets tussen schort en bufferbalk, bij Frits zit een kier. Misschien verklaart dat e.e.a..

Het is ieder geval een rare constructie: de NEMschacht wordt opgeduwd door de veerdruk van het voorloopwiel. En sowieso kan het niet zo zijn dat er een Roco koppeling op een Marklinlok moet om het te laten functioneren. Er schort iets aan de lok: een koppelingschacht dient een vaste hoogte te hebben t.o.v. bovenkant spoorstaaf.

Gr, Ben.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Hi Ben,
Eens! Al ben ik niet minder blij met deze lok hoor, maar het is een feit dat ook Märklin af en toe steekjes laat vallen.
Je geeft met de foto's het verschil goed aan, met of zonder het tussenstukje waar ik over schreef.
Het tussenstuk heeft als functie een gesloten schort in de vitrine... Dus puur een visuele functie.
Als je goed kijkt zie je zelfs op de foto's het hoogteverschil: Met tussenstuk staat de NEM schacht ietsje naar beneden, en zonder wijst de schacht enigszins naar boven zonder "steuntje" van het tussenstukje.
Het gewicht van de lok zorgt voor lichtjes doorzakken op het eerste wiel.
Bij aanrijden van het begin van een helling wordt het risico nog groter, zeker als daar een bocht zit.
Re: E19 Märklin 39193
Spoorman
gast

Re: E19 Märklin 39193
Citaat van: Leo Koolmees op maandag 05 augustus 2019, 15:19:50

Het tussenstuk heeft als functie een gesloten schort in de vitrine... Dus puur een visuele functie.


Ah, dat verklaart het verschil.

Dan toch maar op zeker: Roco universeel er op zetten. Kan gewoon koppelen met Marklin K-koppeling.



Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Ga ik proberen Ben,
Dank ook een ieder voor meedenken/reageren!
Mvg, Leo
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
De combinatie van deze Roco koppelingen met die van Märklin bevalt mij ook prima (ze zitten aan mijn T12 en T13),  ze "pakken" zelfs gemakkelijker dan die van M* onderling. Ben van plan mijn andere locs er ook mee uit te rusten.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Ff een update: Koppelingen zijn binnen en werkt perfect! Probleem opgelost!
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: E19 Märklin 39193
 :thumbup:
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Onlangs nog een BR101 Märklin 37358 op de kop getikt met exact hetzelfde euvel als hierboven beschreven.
Koppelingen haken achter buffers waardoor hij de eerste wagon uit het spoor wipt.
Ook voorzien van de Roco koppelingen en probleem weer opgelost.
Toch een slordigheidje van Märklin hoor...weet niet hoe vaak dit voorkomt, maar in elk geval dus nu bij 2 van mijn 38 loks.

Gr, Leo
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2019

offline
Re: E19 Märklin 39193
Kan je heel gemakkelijk zelf controleren de koppeling moet altijd mooi terugveren naar het midden.
Zoniet is er wat verkeerd bij wagon of de lok. Ik heb op 130 loks nog nooit marklin kortkoppelingen hoeven te veranderen.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
 @citaat
Terugveren gaat goed als je de koppeling met je vinger beweegt en is niet het probleem.
Echter als de koppeling een pietsje te hoog ligt in aangekoppelde toestand en dan de buffer raakt blijft de boel haken.
Dat voorkomt juist het terugveren bij het aanrijden van een recht stuk na de bocht.
De Roco koppelingen zijn wat lager, ook in gekoppelde toestand, en na tips hier op het forum ben ik blij met deze oplossing.
De Roco's koppelen ook perfect aan de Märklin kortkoppeling.
Groet, Leo
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2019

offline
Re: E19 Märklin 39193
Juiste hoogte kan je controleren daar is een mal voor.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2018

offline
Re: E19 Märklin 39193
Klopt, maar controleren en vaststellen is één ding.. Hoe ga je dan corrigeren?
Daar zit dan de uitdaging.
Eenvoudig een andere, wel werkende koppeling in de NEM schacht duwen is dan de makkelijkste weg.
Re: E19 Märklin 39193
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E19 Märklin 39193
Citaat van: David666 op dinsdag 10 september 2019, 21:26:59
Juiste hoogte kan je controleren daar is een mal voor.
Die mal is alleen voor de oude metalen relex koppeling bruikbaar.
Kunststof koppelingen en kortkoppeligen zijn niet verstelbaar, dus is hoogte meting zinloos.
Re: E19 Märklin 39193
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: E19 Märklin 39193
Wat ik wel eens doe, is een stukje papier tussen delen van onderzijde van de nemschacht.
Dan kan je de speling aanpassen.
Mvg. Marcel