Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Waardes Märklin H0 Modellen
| | |-+  Hoeveel waard is m'n treinbaan?
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoeveel waard is m'n treinbaan?  (gelezen 1127 keer)

kilianG

• Nieuwe Gast
Hoeveel waard is m'n treinbaan?
« Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 17:29:46 »

Hallo,
Ik heb een vraag over m'n Marklin Treinbaan.
Ik verkoop m'n treinbaan, Staat al op marktplaats.
Ik heb op internet gezocht wat de nieuw prijs is van de producten die ik heb, daarvan heb ik 1/3 van de prijs afgehaald en daar kwam een totaalbedrag uit van 1742,48€ (lijstje van de producten, artikelnummers en prijzen per stuk staan op de laatste afbeelding van de advertentie). Ik had al een aantal mensen die geïnteresseerd waren, toen ik de prijs (zo'n 1700€) vertelde, wat ik er graag voor wil hebben, haakte ze gelijk af.
Dus mijn vraag is: Zijn de prijzen te duur/wat moet ik veranderen of zijn de prijzen goed?
Ik hoor graag van de mensen die me kunnen helpen.

Mvgr Kilian

(ik kan het lijstje niet in de bijlage toevoegen vanwege de grote van t bestand)

Edit Fred: link verwijderd, reden van verwijderen: KLIK Regel c4
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 augustus 2019, 21:00:18 door Marklindak »

David666

• Toffe Gast
Re: Hoeveel waard is m'n treinbaan?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 17:51:40 »

Opkopers bieden hooguit 20 a 25 % misschien voor sommige zaken zaken 30 a 35%.
En door de vergrijzing volop aanbod.
Slimmer is het in delen verkopen via veilingsites denk aan catawiki bijv. Misschien dat je dan nog wat meer krijgt. Maar reken jezelf niet rijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 augustus 2019, 17:55:43 door David666 »

bellejt

• Stamgast
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 18:02:40 »

deel je bedrag door 2 en dat zou je er wel moeten van krijgen.De rails koop je via internet ook aan halve prijs van wat er op jouw lijst staat.Nagelnieuw.Net zoals de andere dingen.Zoals gemeld geeft een marchand er amper 25 a 30 % van nieuwprijs voor en verkoopt ze zelf daarna aan 50 a 60 % van de nieuwwaarde (katalogusprijs)
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

frank-103

• Stamgast
    • Frank-103
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 18:03:01 »

Juli en augustus zijn vakantiemaanden, dan verkoop je niet snel modelspoor spullen. In delen verkoop je de spulletjes waarschijnlijk sneller, ook op marktplaats.
Het is hachelijk!

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 19:32:39 »

Om je een idee te geven waar een handelaar ze voor verkoopt.
https://marnan.eu/marklin-24188-c-rail-gebruikt-188-3mm
Dan zie je dat je beetje te hoog zit met je prijzen.

Groetjes.
Alleen de waarheid ligt in het midden....

kilianG

• Nieuwe Gast
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 21:26:44 »

Bedankt iedereen voor de handige tips.
Ik heb nu hoop ik een realistischer prijs en hoop dat het nu beter gaat

Mvgr Kilian

NL-modelspoor

• Vaste Gast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 16:20:37 »

Prijzen zijn nog niet erg realistisch. Neem bijvoorbeeld de 37096.10 (db 85010 uit je set). En zoek daar de prijs eens van op internet.
Niet zo gek dat ze dan afhaken.
De hobby is vooral een investering welke je niet terug zal verdienen. Zeker niet als er weinig speciaals tussen zit.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 augustus 2019, 16:24:11 door NL-modelspoor »
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

FILIPI

• Vaste Gast
  • Vive les BB12000
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 16:51:00 »

Bonjour,

Wanneer ik te oud wordt om met mijn treinbaan te spelen, en mijn kinderen geen interess zou hebben, schenk ik deze liever aan een modelspoorclub, dan deze verkopen aan een handelaar.
Een treinbaan is geen investering.
Philippe
Filipi

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 17:57:37 »

Beste,
Een adviesprijs aanhouden en daar 35% van af halen werkt alleen met gezochte exemplaren. Die kan je ook nog wel voor meer verkopen.
Maar vele niet speciale artikelen worden door goedkopere handelaren en winkels, welke genoegen nemen met kleinere marges met 20-25% korting aangeboden. De speciaalzaken hanteren vaak veel minder korting.
Daarnaast is het ook nog eens gebruikt, soms beschadigd en soms niet meer compleet.
Dus met het ene kan je 30-40% en met het andere 40-60 vragen. Maar dan moet het wel goed zijn. Anders kan de waarde laag uitpakken.

Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Olav

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 17:58:48 »

Ik denk dat je een spekkoper bent als je 1000 eu krijgt als totaal in een koop
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

FILIPI

• Vaste Gast
  • Vive les BB12000
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 18:05:38 »

Daarom, vind ik het jammer, om een treinbaan te verpatsen voor een prikkie aan eee. Handelaar.
Of moet je deze los verkopen op catawiki, ebay, Marktplaats etc. Per los onderdeel gaat misschien beter, en moet je ook veel geduld hebben. De zomer maanden zijn niet de juiste moment, straks in de heerfst, gaat men aan zijn baan bouwen.
Philippe
Filipi

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 18:51:15 »

het loont altijd de moeite om de dingen los te verkopen  :)
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

VT601

• Wiki Redactie
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 08:05:15 »

Ik zie op Marktplaats en dergelijke sites ook vaker Märlkin en ander modelspoormaterieel aangeboden.
Sommige mensen denken ect dat ze goud in handen hebben. Dus "bieden".

Als ik dan naar de foto's kijk, zie ik te vaak een doos met rommel (veel Lima) en slordig opgeborgen / gefotografeerd.
Dan haak ik al gauw af.
Verder is het meestal de categorie "jaren 60-70", 13 in een dozijn en veel M-rail.

Ook bij Catawiki verbaas ik me wel eens over geboden prijzen (en dat is nog excl. veiligopslag en verzendkosten)
Ik verbaas me steeds weer dat voor een 6020-set of een MS1-set vele tientjes worden geboden.
Ik denk dat op ebay meer realistische prijzen gevraagd worden.

Als advies: kijk eens op een modelspoorbeurs wat courante prijzen zijn, maar 30-35% van de nieuwprijs lijkt me veel reëler, tenzij je een echt exclusief / veelgevraagd model hebt. Dat kan een mooie SEH of DD800 zijn, maar dan zitten we al in de "buitencategorie".

John
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+

https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Steem

• Vaste Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 08:30:07 »

30-35% is ook niet heel reëel als het gaat om vrij nieuwe sets of modellen. Daarin zie ik eerder 60-70%. Dat zie ik zowel hier op het forum, marktplaats als op beurzen. Rails wordt in nette staat ook vaak voor meer dan de helft van de nieuwprijs aangeboden. Vooral als het gaat om de wat meer gewilde nummers.
Mvg,
Steven

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 08:47:17 »

hoi,

Wat John al aangeeft: Veel mensen denken dat ze goud in handen hebben. Kleine treintjes zijn niet zo'n goede investering  :)

Daarin zie ik eerder 60-70%. Dat zie ik zowel hier op het forum, marktplaats als op beurzen.

En weet jij hoe lang ze al met die "witte" dozen aan het leuren zijn? Leuk als je 70% van de nieuwwaarde vraagt maar ik zie heel vaak ook naar een maand of wat de prijs zakken (gemiddeld met 30%) omdat men teveel vraagt. Ik heb "Museumswagen" kunnen krijgen voor minder dan de verzendkosten uit Duitsland. Dat zouden "verzamelaarsmodellen" moeten zijn en dus iets meer gewild. Maar blijkbaar waren deze aan de straatstenen niet kwijt te raken.

Rails wordt in nette staat ook vaak voor meer dan de helft van de nieuwprijs aangeboden. Vooral als het gaat om de wat meer gewilde nummers.

Dan moet je weten wat de "gewilde" nummers zijn ;) Dat is voor veel mensen een probleem om dat te weten. Want dan zal je toch bijvoorbeeld iets een paar maand moeten aanbieden om te weten wat "goed" loopt en wat niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 augustus 2019, 08:50:01 door ronaldk »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Steem

• Vaste Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 15:15:48 »

Maar dat is toch ook logisch? Als iets niet verkoopt dan zak je met de prijs. En dat is waar de Kilian natuurlijk ook tegenaan gelopen is. Te hoog ingezet en dan verkoopt het niet. Maar ik zou niet standaard uitgaan van 30-35%. Dat vindt ik geen goed advies voor de verkopende partij.

Ik had zelf ook geen percentage moeten noemen. Eigenlijk hangt dat van veel zaken af. Van veel meer dan alleen exclusiviteit en hoe gewild een artikel is. En daarbij is het niet gek om eerst wat hoger in te zetten.
Mvg,
Steven

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 16:54:38 »

hoi,

Maar dat is toch ook logisch? Als iets niet verkoopt dan zak je met de prijs

Het begint met het idee dat heel veel mensen denken "goud" in handen te hebben. "Märklin treintjes" van Opa geweest. Opa was zuinig op zijn spullen. Het was erg duur dus moet het wel wat opbrengen. Terwijl gewoon 95 tot 100% van de spullen echt gewone massaproductie is wat niets opbrengt omdat van het 20 in een dozijn is.

Groet Ronald.

Steem

• Vaste Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 17:02:12 »

Daar ben ik het mee eens. Maar ik reageerde vooral op de 30-35% opmerking en die vind ik iets te kort door de bocht. Het is allemaal wat genuanceerder in mijn optiek.
Mvg,
Steven

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 17:09:30 »

Klopt het is allemaal genuanceerder dan je zo kan opschrijven. Maar houd maar eens de prijzen bij hier in de verkoophoek. Dan zie je dat mensen na een maand of wat gemiddeld 30% of meer met de prijs zijn gezakt. ;)

Groet Ronald.

SBB-CARGO

• Nieuwe Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 17:35:10 »

Enneh....een ding staat vast, de prijzen blijven zakken.

Er komt steeds meer aanbod (ABC handel) en er is totaal geen navraag, alles zonder KKK is nagenoeg onverkoopbaar, analoog identiek.

Kiloprijzen worden het al voor bepaalde artikelen, want tussen een bedrag vragen en krijgen zit een groot verschil.

Specifiek over de TS, hij berekent voor spullen uit een startset de losse aanschafprijs, zo kost een startset van 300,- op zijn lijst los opgeteld nagenoeg het dubbele en dan nog met een MS1 waar geen vraag naar is.
Pagina's: [1]   Omhoog