Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Weatheren
| | |-+  Graffiti in model
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Graffiti in model  (gelezen 859 keer)

Jasperkc

• Stamgast
  • mooie 44er bij de VSM
Graffiti in model
« Gepost op: zondag 28 juli 2019, 21:31:36 »

Goedenavond allemaal,

Ik zie wel eens in modelbouw zaken setjes met graffiti te koop. Ook zie ik wagons en treinen te koop met graffiti erop. Ik vraag mij wel af of dit mag. Op graffiti zit toch ook copyright? Of zit ik er nu helemaal naast? Ik zag net op YouTube een filmpje over graffiti, vandaar.

Groet, Jasper

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
Re: Graffiti in model
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 juli 2019, 15:22:38 »

ik denk dat vele die graffiti spuiten dat graag zouden lezen . zeker deze die op de wagens en treinen spuiten. maar auteursrechten of copyright zullen ze daar niet ontvangen als ze gesnapt worden wel een dikke kosten nota gaan ze ontvangen om alles terug netjes te maken.
hou er rekening mee de meeste spuiters van graffiti doen dat illegaal dus strafbaar voor de wet. er zijn er maar enkele die erkenning hebben en daar echt kunnen van leven en deze zal je vinden op bekende plaatsen en gebouwen. maar voor de rest zal het betalen zijn inplaats van bescherming wees gerust en terecht .

lucien. 
« Laatst bewerkt op: maandag 29 juli 2019, 15:24:25 door lokje 23 »
lokje 23  ( lucien )

LordSinclair

• Toffe Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 juli 2019, 15:46:22 »

Je kan als bedrijf natuurlijk ook gewoon een gravity "artist" inhuren om voor de modelbouw een paar "mooie" "kunstwerken" te maken. Hierdoor heb je alle rechten in eigen hand.
- Sjoerd

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 juli 2019, 16:36:25 »

hoi,

Ik zie wel eens in modelbouw zaken setjes met graffiti te koop. Ook zie ik wagons en treinen te koop met graffiti erop. Ik vraag mij wel af of dit mag. Op graffiti zit toch ook copyright? Of zit ik er nu helemaal naast?

Als je heel principieel naar de auteurswet zou kijken: je hebt gelijk. Ware het niet dat een "auteur" of maker moet kunnen aantonen dat het van hem is ;) Maar goed het graffitispuiten is in de meeste gevallen niet legaal, dus iemand die het gaat doen zal dat niet zo snel claimen. Vanwege alle gevolgen :D

Je kan als bedrijf natuurlijk ook gewoon een gravity "artist" inhuren om voor de modelbouw een paar "mooie" "kunstwerken" te maken. Hierdoor heb je alle rechten in eigen hand.

Inderdaad zoals deze Artitec graffiti decals zijn ontworpen door hun eigen huisontwerper. Dus geen probleem met rechten.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

pajomaho

• Vaste Gast
  • Klein Jünkerath
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 16:53:35 »

Er is ook een Märklinset met graffiti-wagens (26547 Zugpackung "Nahverkehr Graffiti" met een onbekladde 212 112-7, uit 2007, uitgegeven door de Eurotrain groep). Deze staat niet in de Koll Kompakt 2019, omdat meneer K dat eveneens tegen de wet vindt. Terwijl het toch gewoon door M* uitgegeven wagens zijn die ze in de fabriek beschilderd heeft. Naar mijn idee zou dat gewoon nabootsing van de realiteit zijn en in de Koll opgenomen moeten worden (of je het nu wel of niet mooi/juridisch geschikt vindt). Heb ik een boeiende discussie met hem over gehad, die afgesloten is met een mp3 bestandje van de Duitse jaren '80 popgroep "Rheingold" met "Graffitis".

Groet, Paul

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

Ludo1957

• Zeer Toffe Gast
  • ​Positief denken kan nooit kwaad ;-)
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 17:09:08 »

Dat kan je toch lekker zelf doen? :-)
Met sporende groeten,
Ludo
​-----------------------------------------------------------------------------
Creativity is intelligence having fun (A. Einstein)
Mijn baan: Goforitz
https://drive.google.com/file/d/1kwvNE20-cjYFgg_sS49chTJvpIf6tzTX/view?usp=d

Robert

• Zeer Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #6 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 23:25:01 »

Ik ben misschien ‘old school’, maar ik heb een diepgewortelde afkeer van grafitti. Waar je ook gaat of staat: alles is ondergekliederd. In de tijd dat ik nog frequent met het openbaar vervoer reisde, kwamen er regelmatig treinstellen het station inrijden, waar je niet eens door de ramen naar buiten kon kijken.....

Het is voor mij volledig onbegrijpbaar dat er ook maar enige vorm van acceptatie is voor hè bekleden van zowel privé als openbaar eigendom.

Dit moest ik gewoon even kwijt!

Desondanks veel modelspoorplezier !

Mvrgr
Robert

frenkievee

• Forum Beheerder
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 augustus 2019, 08:50:14 »

Zeer eens Robert,

Maar zolang in de media mensen als Erik de Zwart (en andere) als "treinengek" wordt aangeduid en de graffiti spuiters als "graffitikunstenaars" gaat er ergens iets helemaal fout. Dit soort termen zouden eigenlijk gewoon andersom moeten zijn.....
Zie dit artikel bij NH Nieuws.

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 augustus 2019, 18:37:41 »

dat is  of was wat ik ook schreef in de bijdrage hier voor.

vind het maar niks met uitzondering als er een vieze vuile muur op aanvraag van de eigenaar een nieuwe Lock krijgt .

lucien.
lokje 23  ( lucien )