Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin loc 37404

Gestart door Jasperkc zondag 28 juli 2019, 16:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin loc 37404
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Märklin loc 37404
Goededag allemaal,

Ik heb een tijd geleden via Ebay een loc van de serie 140 van de DB gekocht. De loc had een kapwissel ondergaan van een startset Br 140. Ik heb dus als het ware de 37404 met een andere kap. Na een tijdje rijden ging de loc slechter lopen. Ik heb de loc van de rails genomen en bekeken. Toen ik niets ontdekte heb ik de loc achteruit laten rijden. Dit ging ook even goed. De loc reed nog steeds niet goed bleef ook regelmatig zomaar staan met de lampen aan. Ik heb de loc toen thuis op mijn esu centrale gezet. Dit ging even goed en toen hoorde ik een beetje geknetter. Waarschijnlijk was de decoder kapot. Ik ben ermee naar mijn dealer gegaan en die zei gelijk dat ik een nieuwe motor moest kopen. Ook op internet kwam ik erachter dat de motor die erin zat niet je-van-het was. Ik heb de nieuwe motor ontvangen en ingebouwd. Toch ging het in bedrijf nemen van de loc niet vlekkeloos. Gelijk begon de decoder weer te roken. Gelijk de spanning eraf en nu maar niets meer doen. Ik denk nog steeds dat de decoder niet ok is. Hoe ik daar achter kom?

Hier nog wat gegevens:
Ik bestuur de baan met de ECOS 1
De loc had de originele motor E154000 en is vervangen door E270813
Ik heb ook nog de originele decoder erin zitten en wil deze vervangen door een MLD3 van Märklin of een ESU lopi5

Groet,
Jasper
Re: Märklin loc 37404
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin loc 37404
Hallo Jasper,

Volgen de Marklin downloadbare tekening zit er een 21-polige decoder in. Een simpele manier zou zijn om hem op een decodertester te steken. Alternatief is de decoder in een simpele lok te steken die ook een 21-polige connector heeft.

Je weet zo langzamerhand wel dat decoders op magisch rook werken, is die er eenmaal uit, dan werkt niks meer.  ;)

In dit soort situaties is een decodertester zijn geld waard, je kan hem evt zelfs zelf bouwen. Succes,

Jan-Peter
Re: Märklin loc 37404
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin loc 37404
Is dit een lok waar de motor met 2 lipje op de print is gesoldeert mocht dat zo zijn dan is de motor de reden dat de decoder defect is.
Is een bekend probleem met een serie motoren.
Hou er bij vervanging van de decoder wel rekening met dat deze waarschijnlijk 6 versterkte uitgangen heeft dus wil je een ESU plaatsen dan zal je voor een loksound 5 MKL moeten gaan anders werkt mogelijk de verlichting niet juist.