Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke geluiddemping voor onder de rails

Gestart door WimFPU vrijdag 26 juli 2019, 19:20:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke geluiddemping voor onder de rails
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Welke geluiddemping voor onder de rails
Beste allen,

Over dit onderwerp is al het nodige geschreven. De een gebruikt de dunne plaatjes van de Bouwmarkt die er in tal van kleuren zijn en een ander zweert weer bij Neopreen band.
Laatst zag ik in de Bouwmarkt Groene Ondervloer Plaat, Isoboard, Isoline van  7 mm dik liggen en ik las daar de eigenschappen van. Het blijkt van geperste houtvezels gemaakt te zijn en mijn volgende gedachte was dat dit spul dan wel eens uitstekend geschikt zou kunnen zijn als geluiddemping onder de rails.

Omdat het groen is leent dit zich ook goed als ondergrond voor de scenery, het is gemaakt van houtvezels waardoor verdunde houtlijm volgens mij voor een uitstekende hechting zorgt en het is geluiddempend.
Mijn vraag aan jullie is of jullie dit gebruiken en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

Groet,
Wim
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Goed,

Ik zou zeggen: Probeer het eens uit  :) Dan kan je je eigen ervaringen hier delen ;)

Citaat van: WimFPU op vrijdag 26 juli 2019, 19:20:29
Omdat het groen is leent dit zich ook goed als ondergrond voor de scenery, het is gemaakt van houtvezels waardoor verdunde houtlijm volgens mij voor een uitstekende hechting zorgt en het is geluiddempend.

Het groen maakt niets uit. Je zal het dan toch moeten schilderen. Kijk eens naar het echt: Grond is niet groen. Dus een donkere ondergrond is wat handiger. Ook houtlijm: Maakt niet veel uit. Wat moet er allemaal op hechten? wat uitrolbaar gras? Geluiddempend? Tja: Is dat nodig? Als je echt stille treintjes wil dan had je geen merk moeten nemen met een ski onder de trein.  :)

Groet Ronald.
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Ik heb geen platen of iets onder mijn sporen liggen, zelf rijd ik met max 2 treinen rond hier.

En mijn Vader zij altijd rijd en 10 ton over je baan ?? wel heb ik tussen mijn C rails blauwe laminaat plaat liggen om ballast te besparen.
Daarna kunnen mijn sporen ook zonder al te veel moeite los gemaakt worden, er zijn zoveel plus en negatieve reacties op wat en hoe te gebruiken.

En ja uitproberen is het beste wat je kan doen hopelijk kom je er uit wat je graag wil van demping.
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Citaat van: WimFPU op vrijdag 26 juli 2019, 19:20:29
Isoboard, Isoline van  7 mm dik liggen en ik las daar de eigenschappen van. Het blijkt van geperste houtvezels gemaakt te zijn en mijn volgende gedachte was dat dit spul dan wel eens uitstekend geschikt zou kunnen zijn als geluiddemping onder de rails.

(...) of jullie dit gebruiken en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

Tja, mmm, ik heb zo'n pak aangeschaft en geprobeerd. Maar de plaat past niet op de ondergrond en moet dus versneden worden. En het is geperst vezelig zachtboard, dus het resultaat daarvan laat zich raden. Vaak stofzuigen, niet schoon te houden, stof blijft erop kleven, verlijmt slecht.
.
XPS en kruk versnijden beter dan dit spul, en zijn makkelijker te verlijmen met de ondergrond. Ik ben overstag gegaan.

De nadelen zijn stof, snippers, en een rafelige rand die wat afwerking vergt. Het spul zuigt sterk, net als zachtboard, en verlijmt daarom slecht (of duur, zou je ook kunnen zeggen); een voorstrijkmiddel is niet overbodig, maar heft de dempingsvoordelen op. De geluidsisolatiewaarde lijkt hoger dan andere middelen, maar dat heeft meer te maken met de dikte dan met het materiaal op zich.
En die dikte kan ook een nadeel zijn, want werkt ook door in hellingen, in meerlaagse baanontwerpen, tunnels en loodsen, tenzij je daar uitzonderingen voor maakt.
Ook laat het zich minder goed versnijden in stroken voor tussen de railsbeddingen (bij M-rails en C-rails speelt dat, omdat het scheelt in de hoeveelheid ballast die je tussen de sporen moet verlijmen; ook daar zijn weer oplossingen voor zoals met schilderstape de rafelranden afplakken).

Ben (Spoorman) gebruikte een combinatie van XPS onder en kurk boven, beide dunne lagen, onderling goed verlijmbaar en met een hogere totale isolatiewaarde dan je bereikt met deze platen of met kurk alleen.  Misschien moet je hem ook maar eens vragen naar z'n ervaringen.

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen, want ik rijd op K-rails, peco en piko en niet op M- of C-rails.

Peter de Geluidsman gebruikt die 7 mm platen. Hij heeft het in z'n schaduwstation onder de rails, bij hem met als voordeel dat het niet versneden hoefde te worden.
Het paste exact op de ruimte waarvoor hij het gebruikt. Voor de voordelen zou je hem eens kunnen vragen.
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Hi Wim,

Ik ben dus iemand die Neopreen gebruikt in combinatie met Flexlijm.
Zou ook zeker geen houtlijm gebruiken die wordt veels te hard en dus zeker niet geluiddempend.
Zie:  hier

groet
Harald
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Ik gebruik zoals Jan al schreef deze platen in mijn schaduwstation, ik zaag ze op maat met een invalzaag.

Met dezelfde zaag maak ik er sleuven in waar ik bekabeling in leg, het ligt er nu al een tijd en het is goed schoon te houden, ik ben er tevreden over.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Welke geluiddemping voor onder de rails
Ik gebruik ook de groene platen, bevalt me goed.
Alleen gebruik ik een zaagblad om de platen te snijden dan wel zagen.
Voordeel is dat je de draden nu onder de rails kunt laten lopen.
Kijk maar op mijn topic.

Gr Einte