Citaat van: WimFPU op vrijdag 26 juli 2019, 19:20:29
Isoboard, Isoline van 7 mm dik liggen en ik las daar de eigenschappen van. Het blijkt van geperste houtvezels gemaakt te zijn en mijn volgende gedachte was dat dit spul dan wel eens uitstekend geschikt zou kunnen zijn als geluiddemping onder de rails.
(...) of jullie dit gebruiken en wat de voor en nadelen hiervan zijn.
Tja, mmm, ik heb zo'n pak aangeschaft en geprobeerd. Maar de plaat past niet op de ondergrond en moet dus versneden worden. En het is geperst vezelig zachtboard, dus het resultaat daarvan laat zich raden. Vaak stofzuigen, niet schoon te houden, stof blijft erop kleven, verlijmt slecht.
.
XPS en kruk versnijden beter dan dit spul, en zijn makkelijker te verlijmen met de ondergrond. Ik ben overstag gegaan.
De nadelen zijn stof, snippers, en een rafelige rand die wat afwerking vergt. Het spul zuigt sterk, net als zachtboard, en verlijmt daarom slecht (of duur, zou je ook kunnen zeggen); een voorstrijkmiddel is niet overbodig, maar heft de dempingsvoordelen op. De geluidsisolatiewaarde lijkt hoger dan andere middelen, maar dat heeft meer te maken met de dikte dan met het materiaal op zich.
En die dikte kan ook een nadeel zijn, want werkt ook door in hellingen, in meerlaagse baanontwerpen, tunnels en loodsen, tenzij je daar uitzonderingen voor maakt.
Ook laat het zich minder goed versnijden in stroken voor tussen de railsbeddingen (bij M-rails en C-rails speelt dat, omdat het scheelt in de hoeveelheid ballast die je tussen de sporen moet verlijmen; ook daar zijn weer oplossingen voor zoals met schilderstape de rafelranden afplakken).
Ben (Spoorman) gebruikte een combinatie van XPS onder en kurk boven, beide dunne lagen, onderling goed verlijmbaar en met een hogere totale isolatiewaarde dan je bereikt met deze platen of met kurk alleen. Misschien moet je hem ook maar eens vragen naar z'n ervaringen.
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen, want ik rijd op K-rails, peco en piko en niet op M- of C-rails.
Peter de Geluidsman gebruikt die 7 mm platen. Hij heeft het in z'n schaduwstation onder de rails, bij hem met als voordeel dat het niet versneden hoefde te worden.
Het paste exact op de ruimte waarvoor hij het gebruikt. Voor de voordelen zou je hem eens kunnen vragen.